1402/02/14 - 23 : 24
کد خبر: 35496
دورحَکّاري ترکيه در4 روز! / استان َحکّاري ترکيه ميزبان مديران آژانس‌ هاي مسافرتي شمالغرب کشور
احرار: فم تورِ(FAM Tour) آشنايي مديران آژانس‌ هاي مسافرتي ازکشور ايران با جاذبه‌هاي گردشگري استان حَکّاري(به ترکي استانبولي: Hakkâri) ترکيه با مديريت «رشيد رجب پور» رئيس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي آذربايجان شرقي برگزارشد.

آرمان تبريز محمدرضا ايازي-فم تورِ(FAM Tour) آشنايي مديران آژانس‌ هاي مسافرتي ازکشور ايران با جاذبه‌هاي گردشگري استان حَکّاري(به ترکي استانبولي: Hakkâri) ترکيه با مديريت «رشيد رجب پور» رئيس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي آذربايجان شرقي برگزارشد.

دراين سفر، مسئولان گردشگري حکّاري، 100 نفر از فعالان آژانس هاي مسافرتي ايران را در طول 4 روز با واقعيت‌هاي اين استانِ ترکيه و جاذبه هاي گردشگري، زيرساخت ها و کيفيت ارائ? خدمات توريستي آن آشنا کردند تا اين گروه بتوانند حکّاري را به ديگر علاقه‌مندان، شناسانده و بهتر بتوانند به مسافران خود مشاوره بدهند.

در ابتداي ورود هيئت ايراني به شهرستان يوکسکوا مديران آژانس ها در دروازه مرزي يوکسکوا اسندره همراه با طبل و چورا و رقص محلي مورد استقبال قرار گرفتند.

اين هيئت اولين تور خود را درمنطقه شمدينلي آغاز کردند ودرضيافت شام شهرداري شمدينلي در تپه سيير کوه افکار شرکت کردند، و سپس از بازار، در ايپکيولو و خيابان چنگيز توپل بازديد کردند.

در اين سفر هيئت ايراني از شهريوکسکوا ، حکاري و مناطق مختلف اين شهرها بازديد به عمل آورد.

در ادامه، نشستي که با مسولان و مديران حوزه گردشگري شهر يوکسکوا در محل اتاق بازرگاني واصناف اين شهر صورت گرفت “”رشيد رجب پور””  طي سخناني گفت: ابتدا بر خود وظيفه مي دانيم از آن عده مديراني که بستر اين سفر را فراهم نمودند صميمانه قدرداني نموده و مراتب سپاس خود را اعلام کنيم .

وي تصريح کرد؛ ازمسولان طرف ترکيه اي تقاضا داريم به مشکلات گمرک اين استان در مرز سرو توجه بيشتر و نظارت کامل داشته باشند چرا که با چنين سهل انگاري و بي توجه در گمرک کمترکسي حاضر مي شود درزمينه توريسم فعاليت چشمگير داشته باشد.

اصناف و بازاريان قمت ها را کاهش دهند

 رئيس انجمن خدمات مسافرتي آذربايجان شرقي ادامه داد: ما از مسولان طرف ترک مي خواهيم به اصناف و بازاريان بسپارند تا قيمت ها را منصفانه و متعادل اعلام کنند چرا که قيمت ها تا حدودي نجومي است و توان خريد را از توريسم سلب مي کند.

رجب پورهمچنين تاکيد کرد: از مهم ترين خواسته ما حل مشکل پرواز فرودگاه اين استان است و اگر به اين مهم توجه گردد به جاي پرواز با 50 مسافر شايد با 300 مسافر پروازها اجرايي گردد.

وي خاطرنشان شد: اگر طرف ترکيه اي هم بتواند و بخواهد به ايران توريست بياورد اين روند قطع يقين ادامه خواهد داشت و ما اطمينان مي دهيم براي بهتر شدن زمينه اين اتفاقات ازهيچ کوششي دريغ نکنيم.

رجب پوردر پايان اين نشست اشاره اي هم به  پتانسيل آذربايجان شرقي ازنظر توريسم سلامت و بازديد ازنقاط ديدني استان ازلحاظ مراکزدرماني و بيمارستان هاي تخصصي ، وجود پزشکان کم نظير تبريز و … کرد وگفت؛ اين پتانسيل ها در همسايگي استان حکاري از ديگرامکانات لازم براي بهرمندي توريسم مي باشد.

همچنين فاطمه شيخ پور رئيس انجمن  دفاتر خدمات مسافرتي آذربايجانغربي نيز ضمن تشکر از برنامه ريزي آقاي رحب پور و اعضاي هيئت مديره آذربايجانشرقي ازمهمانوازي طرف ترک نيز قدرداني نمود.

کاهش هزينه بليط اتوبوس را بايد جدي گرفت

وي تصريح کرد ما اينجا را خانه خود مي دانيم و از مديران حکاري نيز مي خواهيم براي تبادل ترويست بيش از اين فعال باشند و در کاهش هزينه بليط اتوبوس ها تجديد نظر نمايند.

شيخ پورخاطر نشان کرد: اينفوهاي ما ارزشمند است و ما با غرور اين همکاري را ادامه خواهيم داد و لازمه اين همکاري ورود به برخي عوامل بازدارنده از جمله موضوع پاسپوت است که بايد به نوعي منتفي گردد.

محمد احمدي زاد عضو هيئت مدير انجمن نيز طي سخناني ضمن تشکر از تک تک متوليان اين برنامه در استان حکاري تشکر نمود و گفت: اميد است اين ديدار ها باعث رونق توريسم براي هر دو طرف باشد.

احمدي زاد افزود: زياد دور نيست که همچون نشستي را هم در تبريز با مديران طرف ترک برگزار کرده بوديم .

با شمردن اعداد نمي توان پتانسيل هاي گردشگري تبريز را به رخ کشيد

وي عنوان داشت: شهر تبريز هميشه در تاريخ جزء اولين هاست و با شمردن اعداد نمي توان پتانسيل هاي گردشگري آن را در اين اندک زمان متذکر شد هر تغيير و تمدني وارد کشورشده  تبريز خاستگاه آن بوده است.

عضو هيئت مديره انجمن خدمات مسافرتي آذربايجانشرقي ادامه داد: بزرگترين بازار سر پوشيده و بي نظير تبريز که ثبت جهاني شده در تبريز واقع گرديده است که در طول سال گردشگران زيادي از اين بازار بازديد مي کنند.
“سعيد نانوايي” بازرس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي آذربايجان شرقي هم ،در اين سفر مسوليت هماهنگي اين هيئت در طول مسير را برعهده داشت که خوشبختانه با مديريت کم نظير خود توانست بدون کوچکترين مشکل، برنامه هاي پيش بيني شده را مديريت نمايد.

در ادامه اين نشست محمدرضا ايازي “مديرخبرگزاري آريا” در آذربايجانشرقي هم با اشاره به نقش رسانه و خبرنگاران در بستر سازي و تبادل توريسم گفت: هر اتفاقي که در گذر تاريخ رخ مي دهد مستلزم ثبت و ضبط است و اين مهم عملياتي نمي گردد مگر با حضور خبرنگاران.

وي پيشنهاد داد؛ مديران استان حکاري و ايراني زمينه حضور تعدادي از خبرنگاران را براي بازديد ازپتانسيل هاي گردشگري هر دو کشور را فراهم کنند تا خبرنگاران بتوانند در کنار مديران گردشگري اين مهم را رونق دهند  که اين پيشنهاد مورد  استقبال طرفين قرار گرفت.
ايازي تاکيد کرد: نقش خبرنگاران و اصحاب رسانه در توسعه صنعت گردشگري برجسته و تعيين‌کننده است و نبايد از اين مهم غافل ماند.

در اين سفر احمد باديران خبرنگار و سردبير روزنامه فجر آذربايجان هم در جمع اين هيئت حضور داشت.
لازم به ذکر است ؛مديران استان هاي اردبيل، همدان، آذربايجانغربي و شرقي هم نظرات خود را در اين نشست ها اظهار داشتند.

 

در ادامه اين جلسه مدير اتاق اصناف و بازرگاني و همچنين مدير گردشگري و شهردار يوکسکوا هم خاطر نشان شدند: ما درک صحيحي از موقعيت ايران در زمينه توريسم داريم و تمامي سعي خود را خواهيم داشت تا کوچکترين مشکلي پيش نيايد و درصدد رفع کاستي ها هستيم.

 

دعوت از شهردار شهراسن دره ديرباز، يوکسکوا و انجمن آژانس‌هاي گردشگري استان حکاري در چند ماه قبل براي تبادل توريسم ازسوي انجمن مسافرتي آذربايجانشرقي و محقق شدن آن ،عامل اين سفربود.

مديران گردشگري مسافرتي ايران و ترکيه  ازجمله رئيس هيئت اجرايي منطقه آناتولي شرقي، شهردارحکاري،مديرگردشگري، مديربازرگاني ونمايندگان سازمان‌هاي غيردولتي جلسات مختلفي را برگزار کردند.

هيئت ايراني پس از گشت گذار در يوکسوا درهتل 5 ستاره وتازه تاسيس هيلتون دوشب اقامت نمودند وسپس به شهرحکاري سفر و پس از بازديد از مراکز تفريحي و گردشگري يوکسکوا از بازارو مراکز خريد اين شهر نيز بازديد نموده وبراي پذيرايي درحکاري و يوکسکوا ميزبان اتاق بازرگاني و صنايع حکاري  بودند.

 در روز سوم در شهرحکاري و گشت و گذار در مراکز مختلف که مديران ارشد استان حکاري هم حضور داشتند؛ “صلوات تپه پينار” معاون سياسي و امنيتي استان حکاري با حضور درجمع نمايندگان آژانس هاي ايراني درحکاري افزود: ما اطمينان مي دهيم براي ارتباط حسنه با مديران توريسم آذربايجانشرقي و ساير استان ها نهايت تلاشمان را بکار خواهيم برد.

معاون استاندار حکاري تاکيد کرد:هدف گذاري که در سال هاي اخير اجرا شده است،علاوه بر اجراي برنامه راهبردي و برنامه اقدام، توجه و توسعه ارتباطات فرهنگي و اقتصادي و همچنين جذب توريسم از کشورهاي همسايه به ويژه ايران است.

وي خاطر نشان شد: امروزحکاري روزهاي با امنيتي را سپري مي کند و کوچکترين موردي براي تورها بازدارنده نخواهد بود و موارد مطرح شده ازسوي آقاي رجب پور را هم به مسولان گمرک گوشزد خواهيم کرد و در حد توان کاستي ها را رفع خواهيم نمود.

“صلوات تپه پينار” دراين ديدارچندين بيت شعرازاستاد شهريار ،عمادالدين نسيمي ومولانا سرود وبا اشعارسروده شده حس نيت خود را نسبت به کشورمان بروز داد و مورد تشويق جمع قرار گرفت.

در نشست حکاري، توفيق کومباسار معاون استاندار؛ دبيرکل اداره ويژه استان، ديرباز يوکسوا شهردار شهر اسن دره، رئيس هيئت اجرايي منطقه اي آناتولي شرقي اتحاديه آژانس هاي مسافرتي ترکيه و جودت اوزگوکچه، چامبرووا، جودت اوزگوکچه، در اين هيئت هرکدام نظرات خود را در رابطه با توسعه توريسم بين ايران و آماده سازي زمينه هاي آن اظهار نمودند.

ادريس آغاچان اوغلو، مدير فرهنگ و گردشگري حکاري، اسماعيل آکبوگا، اتاق بازرگانان و صنعتگران حکاري، فيکرت کسکين دبير کل هاتسو حکاري، احمد ياشار رئيس مجلس، فاضيل اوزکان، نايب رئيس هيئت مديره و رئيس هيئت مديره زنان و معاون فرماندار در امور بانوان هم هيئت را همراهي مي کردند.

رئيس اتاق اصناف و صنعتگران يوکسکوا در ادامه عنوان داشت:ما ازحدود سه ماه پيش با حضور نمايندگان سازمان هاي غيردولتي اين سازمان، اين سفر را برنامه ريزي کرده بوديم.

صالح اوزدمير با بيان اينکه اين موضوع را به تجار و بازرگانان اطلاع داده اند، گفت: دو بار به اروميه و تبريز رفتيم و با شرکت هاي گردشگري جلساتي داشتيم و با توجه به پتانسيلي که در ايران مشاهده کرديم علاقمند شديم  هيئت ايراني به حکاري سفر کنند و من فکر مي کنم که ما از مزاياي آن بهره مند هستيم.

وي تاکيد کرد:ما از متخصصان گردشگري درمنطقه خود استقبال مي کنيم. ما ازهمه آنها حمايت کرديم. ما مي گوييم که حکاري و يوکسکوا مقصد و خانه آنهاست.

توفيق کومباسار معاون استاندار  و نمايندگان آژانس هاي مسافرتي ايران به همراه وي از تپه سيد در بزرگراه حاکاري – بازديد کردند وعکس هاي يادگاري گرفتند.

ادريس آغاچان اوغلو، مدير فرهنگ و گردشگري حکاري اطلاعاتي در مورد منطقه حکاري ارائه کرد. در ادامه اين بازديد نمايندگان آژانس هاي مسافرتي ايران با اهداي لوح به معاون فرماندار کومباسار از مهمان نوازي آنان قدرداني نمودند.

در ادامه هيئت ايراني درمحل کاري به نام کيف سير تپه سيد پذيرايي شدند.

مديرتوريسم بوبيوان، ابوبکر زيرک، در سخناني، همسايگي حکاري با ايران و عراق را مزيتي جدي براي اين شهر دانست.

زيرک گفت: “ما درحال حاضر ميزبان يک گروه ??? نفري هستيم که از همسايه خود (ايران ) آمده اند.

وي تصريح کرد: بعد از اسندره و شمدينلي به حاکاري آمديم، اين يک فرصت عالي براي تبليغ شهرمان است هيئت ايراني از ميدان تاريخي مدرسه درمنطقه بيچرهم بازديد کردند.

 ادريس آقاچان اوغلو، مدير فرهنگ و گردشگري و فرهنگ، اطلاعاتي در مورد مدرسه ميدان تاريخي ارائه کرد.

نمايندگان آژانس هاي مسافرتي و تورگردانان ايراني که متشکل از ??? نفر از شهرهاي تبريـز؛ اروميه، همدان، مهاباد، و اردبيل بودند به خاطر گراميداشت اين رخ داد لوحي را به آقاي آقاجان اوغلو و ساير مديران طرف ترک اهدا کردند.

رئيس هيئت اجرايي منطقه اي آناتولي شرقي انجمن آژانس هاي مسافرتي ترکيه اي در سخنراني خود از همه کساني که در اين سفر مشارکت داشتند تشکر کردند.

در پايان اين بازديد مديران دفاتر مسافرتي و گردشگري ايران هم ازاستاندار حاکاري به خاطرتدوين برنامه هاي متنوع و مسولان شهري و مديران گردشگري حکاري و همچنين ازمهمان نوازي آنان قدرداني نمودند.

همچنين فرمانداري حکاري نيزدر ضيافت شام ميزبان ايرانيان بود و والي حاکاري (استاندار) و معاونين وي نيز ساعاتي در جمع ايرانيان در محل هتل  حضور يافتند.

گفتني است:حکاري شصت و دومين شهر پرجمعيت جنوب شرقي ترکيه است و بر اساس داده هاي TUIK، جمعيت آن تا پايان سال 2021 ، 278218 نفر است همه آنها در شرق منطقه آناتولي شرقي واقع شده اند.

از لحاظ مساحت نيز چهل و هشتمين استان بزرگ ترکيه است که از جنوب با عراق، از غرب با شيرناک، از شمال با وان و از شرق با ايران همسايه است. جمعيت استان حکاري 278218 نفر است.

در سال 2021 مساحت استان 7095 کيلومتر مربع بود که در هرکيلومتر مربع 40 نفر در استان حضور دارند.

در اين شهرداري ها 5 بخش، 8 شهرداري، 56 محله و 125 دهستان وجود دارد. تاريخ حکاري که به ترتيب بخشي از پادشاهي هوري و اورارتويي بود، پس از تسلط امپراتوري ايران تحت سلطه اعراب قرار گرفت. اين شهر که بعداً تحت کنترل سلسله سلجوقيان درآمد، در سال 1536 به امپراتوري عثماني پيوست.

حکاري که به دليل موقعيت جغرافيايي خود ميزبان بسياري ازملل است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 8

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.