1391/12/3 - 12 : 07
کد خبر: 270
قصه‌گويان برتر معرفي شدند
معرفي 22 قصه‌گويي برتر ايران و جهان در تبريز
شانزدهمين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي با معرفي 22 قصه‌گوي برتر ايران و جهان در تبريز به کار خود پايان داد.
به گزارش احرارنيوز، رقابت 50 قصه‌گوي برتر در مرحله‌ي نهايي اين جشنواره طي روزهاي 29 بهمن تا يک اسفند در تبريز برگزار شد و در نهايت هيئت داوران به معرفي برگزيدگان اين جشنواره پرداخت.
 
اين قصه‌گويان برتر از ميان 1700 قصه‌گوي شرکت کننده در بخش‌هاي آزاد، برگزيدگان پيشين، راه‌يافتگان به جشنواره‌هاي منطقه‌اي و مربيان کانون و پس از رقابت در مراحل حوزه‌اي، استاني و منطقه‌اي به اين مرحله راه يافته بودند.
 
همچنين 400 قصه‌‌ صوتي و بيش از 130 قصه‌‌ بازنويسي و بازآفريني شده نيز در بخش‌هاي جداگانه‌اي مورد ارزيابي داوران قرار گرفت.
 
بر اين اساس در بخش بازنويسي و باز‌آفريني متون کهن آناهيتا آروان از استان گيلان به دليل بازنويسي قصه‌‌ «پهلوان گريه مي‌کند» برگرفته از گلستان سعدي، آتسا شاملو از تهران به دليل بازنويسي قصه‌‌ «چه‌طور مي‌توان يک ديو واقعي بود؟» از کليله و دمنه و مهتاب ميرزاپور از استان البرز با «داستان آتش» از متون کهن به عنوان برگزيدگان اين بخش معرفي شدند.
 
لوح تقدير، تنديس جشنواره و مبلغ 10 ميليون ريال جايزه‌ برگزيدگان اين جشنواره بود و به برگزيدگان خارجي نيز علاوه بر اين جوايزي از صنايع دستي استان آذربايجان شرقي هم اهدا شد.
 
بر همين اساس در بخش قصه‌گويان صوتي نيز نصرت نامورفرگي با قصه‌ «‌شغال باهوش» و ليلي قوامي با قصه‌‌ «کبوتر بي‌صبر» هر دو از استان خراسان رضوي، مهدي جاور از استان يزد با قصه‌ «چغندر مقتدر» و مرضيه محمديان از استان چهارمحال و بختياري به عنوان برگزيدگان اين بخش معرفي شدند.
 
هيئت داوران جشنواره شامل غلامعلي کيومرثي، مهدي آرايي، رکساناخان، معصومه باقري و مريم مهدوي در بخش برگزيدگان بين‌الملل و برگزيدگان دوره‌هاي پيشين جشنواره ماه بي‌بي صفري‌پور از استان هرمزگان با قصه‌‌ «حکم ناحق»، آسيه رحمتي از استان خوزستان با قصه‌‌ «پرچم‌دار»، سميه اصحاب صحف از استان يزد با قصه‌‌ «آسياب بچرخ»، آنا صوفيا پيوا از کشور پرتغال با قصه‌ «سالمندان»، حسنيه بنت حسين ماماتو از کشور مالزي با قصه‌ «‌کلاغ بد شانس» و راجر واقان جنکيز از کشور سنگاپور با قصه‌‌ «راجر پينه دوز و دنيز پادشاه» را به عنوان برگزيده معرفي کرد.
 
در همين بخش آلومبه هلن نامايي از کشور کنيا با قصه‌‌ «افسانه‌ي فومولينگو» شايسته تقدير شناخته شد.
 
در همين حال در بخش برگزيدگان کشوري (‌گروه راه يافته به جشنواره‌هاي منطقه‌اي) فريده محمودي از استان مرکزي با قصه‌ «پهلوان دخت»، زهره اکبرآبادي از استان خراسان رضوي با قصه‌‌ «‌به وسعت دريا و آرزو حقيقي از استان فارس با قصه‌‌ «بازرگان و دوست دانا» جوايز اين بخش را به دست آوردند.
 
در بخش برگزيدگان کشوري (گروه مربيان کانون) نيز مريم شفيع‌زاده از استان تهران با قصه‌‌ «چارتي چارانگله»، وحيد خسروي از استان کرمانشاه با قصه‌‌ «فرنگيس»، و صبري رحيمي از استان کردستان با قصه‌ «ماه همه» موفق به کسب جوايز اين بخش شدند.
 
گروه آزاد برگزيدگان کشوري نيز دو برگزيده داشت که بر‌اساس راي هيئت داوران مسعود شاهنگي از استان اصفهان با قصه‌‌ «رستم 10 ساله و کک کهزاد» و اسماعيل ذبيحي از استان مازندران با قصه‌‌ «دزد و حاکم» به عنوان برگزيده اين بخش معرفي شدند.
 
داوران اين جشنواره در بيانيه‌اي که توسط مهدي آرايي خوانده شد قصه‌گويان را حافظان و پاسداران حافظه‌‌ تاريخي هر کشور خوانده‌اند و آورده‌اند: چه بسيار آيين‌ها و رسم‌ها و سنت‌ها به مدد قصه‌گويي در دفتر تاريخ هر ملت ثبت و ضبط شده است.
 
پيشنهاد اين گروه به شرکت کنندگان در اين بيانيه توجه بيشتر به شناخت مباني اسطوره‌ها و افسانه‌ها به عنوان يک ضرورت فرهنگي ادبي در انتخاب قصه‌هاي بازآفريني شده عنوان شده است.
 
در اين مراسم ‌آنه استوارت قصه‌گوي استراليايي با اهداي ابزار قصه‌گويي خود به سيد صادق رضايي مدير عامل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان از وي خواست که اين دو قطعه چوب  منقش به عنوان نماد اشتراک‌هاي فرهنگي دو کشور در کانون نگهداري شود و مديرعامل کانون نيز ضمن تشکر از اين قصه‌گوي منتخب استراليايي يادآور شد: اين ابزاردر موزه کانون نگهداري خواهد شد.
 
شايان ذکر است که اين ابزار شامل دوقطعه چوبي است که وي با به صدا درآوردن آنها و نواختن يکي از موسيقي‌هاي قديمي لستراليايي قصه‌‌‌ خود را آغاز مي‌کند.
 
همچنين ساچيو آزوما قصه‌گوي ژاپني نيز در اين مراسم جعبه قصه‌هاي ژاپني به‌نام کانوشيواي ـ شيوه‌اي براي قصه‌‌گويي در ژاپن ـ را به مدير عامل کانون اهدا کرد.
 
از ديگر بخش‌هاي آيين تجليل از برگزيدگان شانزدهمين دوره جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي اهداي لوح سپاس و کتاب نفيس هزار و يک شب به همه‌ي قصه‌گويان شرکت کننده دراين جشنواره بود.
کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 1 + 2

  آخرین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
جدايي رسمي خمس از تراکتور
52 درصد مساکن روستايي آذربايجان شرقي مقاوم سازي شده اند
افتتاح دو شهرداري جديد در شهرستان تبريز
واگذاري يا خريد و فروش امتياز نهضت ملي مسکن غيرقانوني است
  پربازدیدترین اخبار
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
افتتاح دو شهرداري جديد در شهرستان تبريز
52 درصد مساکن روستايي آذربايجان شرقي مقاوم سازي شده اند
واگذاري يا خريد و فروش امتياز نهضت ملي مسکن غيرقانوني است
جدايي رسمي خمس از تراکتور
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.