1394/1/31 - 05 : 36
کد خبر: 2628
صمدي خواستار شد:
لزوم همکاري مسوولان جهت ثبت اولين ديگري بنام تبريز با هنرخوشنويسي
احرارنيوز: مدير و مدرس انجمن خوشنويسان نوين آذربايجان شرقي گفت: بدنبال ثبت اولين ديگري بنام تبريز و با استفاده از هنر خوشنويسي هستيم که اين امر نيازمند نگاه و اقدام عملي مسوولان استان است.

، به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، بدون شک هنر خوشنويسي يکي از مصداق هاي عيني ضرب المثل «هنر نزد ايرانيان است و بس» است و از خوشنويسي نستعليق به عنوان عروس خطوط خوشنويسي دنيا نام برده مي شود، هنري که با وجود جايگاه و نقش آن در مکاتبات در گذشته، اکنون از آن فروغ و تبلور پيشين خود فاصله گرفته و هر چند هنوز هم جز هنرهاي بي بديل ايراني بشمار مي رود اما بدليل تغيير ماهيت مکاتبات و مراودات روزمره و جايگزيني قلم و ليقه خوشنويسي با خودکار و صفحه کليد رايانه ها، کمتر مورد توجه عامه مردم قرار مي گيرد.

در اين ميان انجمن خوشنويسان نوين کشور با شناسايي اين کاستي به عنوان فرصتي براي طرح تکنيک ها و اصول خوشنويسي در قالبي نوين کار خود را آغاز کرده و شعب مختلف آن در سطح کشور در کاري بديع و خلاقانه اقدام به برگزاري دوره اي آموزش خوشنويسي با خودکار مي کنند، ابتکاري جالب که بدنبال حفظ و تداوم جايگاه ارزشمند خوشنويسي ايراني در همزيستي با تغيير الگوهاي مکاتباتي و لوازم التحرير مرسوم مردم است.

بر همين اساس انجمن خوشنويسان نوين شعبه آذربايجان شرقي نيز از مهر سال گذشته فعاليت خود را به مرکزيت تبريز اغاز کرده و به گفته مدير و مدرس آن در گفتگو با خبرنگار مهر، بدنبال ثبت اولين ديگري بنام شهر اولين ها و اين بار به قلم خوشنويسان خوش ذوق تبريزي است.

مرتضي صمدي در همين خصوص با اشاره به سبقه و سابقه هنر اصيل ايراني گفت: هنر خوشنويسي و زيبا نويسي خط نستعليق که ميراث فرهنگي ما ايرانيان محسوب مي شود امروزه در شيوه نوشتاري رايج در بين مردم به واسطه اعمال سليقه هاي مختلف و عدم تابعيت خط تحريري از ضوابط خاص، مورد فراموشي و بي توجهي قرار گرفته و نقش کاربردي آن درنوشته هاي روزانه بسيار کمرنگ شده و تقريبا در همه جا با معضل بدخطي مواجه هستيم و پيامدهاي ناخوشايندي که اين معضل داشته کم و بيش به همگان آشکار است.

وي در ادامه افزود: ما ابزار جديد را بدون توجه به چگونگي به کار بردن آن فقط به دست گرفته و شروع به نوشتن کرده ايم و حاصل اين نوشتن در طول پنجاه سال گذشته تنها و تنها کمرنگ شدن اصالتي ارزشمند در سطح جامعه بنام خوشنويسي و زيبا نويسي و جدا شدن اين روح از کالبد جريان تحصيل بوده که در هر مرتبه از ارتکاب به آن حاصل عمر و دسترنج بزرگان تاريخ خوشنويسي ايران همچون ميرزا محمد رضا کلهر را در هر خراش قلم بر کاغذ يکسره بر ياد رفته مي بينيم، استادي که با توجه به برخورداري از درجه کمال در اين هنر، روح زيبا نويسي را در تمام نوشته هاي روزمره خود جاري مي ساخت و هرگز حفظ ارزش و اهميت آن را محدود به محضور کردن اين هنر در نگارخانه ننمود.

انجمن خوشنويسان نوين بدنبال ترويج زيبانويسي در امور روزمره مردم

اين هنرمند استان به تاريخچه شکل گيري انجمن خوشنويسان نوين ايران نيز اشاره و تصريح کرد: اين انجمن در پي ابتکار و ابداع شيوه خوشنويسي با خودکار، در نتيجه سال ها تحقيق و بررسي، سرانجام در سال ???? توسط استاد حسن غلامرضاپور در عمل شکل گرفت و از سال ???? با هماهنگي وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامي تحت نام انجمن کتابت ايران در قالب کلاس هاي آموزش خوشنويسي با کليه ابزار نوشتاري روزمره آحاد مردم شروع به فعاليت کرد و در سال ???? فعاليت هاي انجمن به صورت گسترده در سطح کشور تعميم يافت.

وي در خصوص مبدع اين ابتکار نيز گفت: استاد حسن غلامرضاپور به عنوان هنرمندي که خود سال ها در زمينه خوشنويسي با ابزار سنتي فعاليت داشته، با اندکي تامل پس از مطالعات و تحقيقات مستندي که پيرامون امکان خوشنويسي با خودکار انجام داده و با توجه به قابليت بالقوه سر کروي اين ابزار در ايجاد ضخامت ها و ظرافت ها و امکان اجراي اصول و قواعد خط با خودکار و طراحي حروف و کلمات و اصول دوازده گانه خوشنويسي در خطوط نستعليق، شکسته نستعليق و انواع ديگر خط از جمله لاتين به فعاليت درآورده است و توانسته ذهنيت هاي نادرست در اين زمينه را از بين برده و شيوه آموزشي خوشنويسي و زيبا نويسي با خودکار را براي همگان ابداع کند.

صمدي ادامه داد: اين استاد هنر خوشنويسي سرانجام براي فعليت بخشيدن به اهدافي بزرگتر و ارزشمندتر به همراهي جمعي از دوستان و همکاران خود اقدام به تاسيس انجمن خوشنويسان نوين کرد که اصلي ترين خط مشي آن بنيادين نمودن شيوه خوشنويسي با خودکار در نظام آموزشي کشور از مدرسه تا دانشگاه به منظور ارتقا بخشيدن به سطح تحصيلات است و انجمن خوشنويسان نوين در چهار سطح دوره هاي آموزشي خوشنويسي با خودکار را به هنرآموزان ارائه مي کند.

وي در تشريح اين دوره ها نيز گفت: دوره مقدماتي يک مربوط به خوانا نويسي است و در اين دوره هنرجو آموزش هاي لازم مقدماتي و همچنين خوانانويسي را فرا مي گيرد تا خط وي خوانا و خوب مي شود و در دوره مقدماتي دو نيز زيبانويسي مورد توجه است و در اين دوره هنرجو قواعد و اصول زيبانويسي داراي چهارچوب فني را مي آموزد و در دوره مقدماتي سه با محتواي هنر خط در نوشتار روزانه روزمره، هنرجو با اصول ظرافت ها و ضخامت ها آشنا مي گردد و خط هنرجو چهره هنري به خود گرفته و داراي اصول و قواعد نسبي مي شود و دردوره مقدماتي چهار نيز اصول تندنويسي به هنرجو آموزش داده مي شود و خط هنرجو وارد مرحله معيارهاي فني مي شود.

مدير و مدرس انجمن خوشنويسان نوين شعبه آذربايجان شرقي تصريح کرد: اين انجمن در راستاي اهداف ارزشمند بنيانگذار خود، به گونه اي که حصول و دست يافتن به آن در کامل ترين شکل و به ساده ترين روش در کوتاه ترين زمان براي تمامي مردم ميسر شود، در حال فعاليت است و از مدت ها پيش اقدام به آموزش روش درست نوشتن خطوط نستعليق، شکسته نستعليق و خط لاتين و غيره با خودکار نموده و هر روز بر گستره اين فعاليت افزوده است تا معضل بدنويسي را از بين برده و فرهنگ خوش خطي را به مردم امروز و نسل هاي آينده انتقال دهد.

دستيابي به اهداف فرهنگي انجمن نيازمند همراهي و همکاري مسوولان بويژه در حوزه فرهنگ است

وي در بخش ديگري از اين گفتگو، وجه ديگري از زمينه هاي فعاليت انجمن خوشنويسان نوين آذربايجان شرقي را مورد توجه قرار داد و افزود: از سال گذشته فعاليت خود را با سرلوحه قرار دادن يک هدف بزرگ آغاز کرده ايم و آن تسري و ترويج زيبانويسي ميان مردم روشنفکر و فرهنگي تبريز و ثبت اولين ديگري بنام اين شهر و اين بار بواسطه هنر اصيل ايراني خوشنويسي است.

صمدي در تشريح اين موضوع گفت: با توجه به شرايط ويژه تبريز به عنوان يک کلانشهر و وجود بسترهاي لازم براي اجراي همايش هاي بزرگ خوشنويسي در مناسبت ها و ايام مختلف، تلاش مي کنيم تا با معرفي زمينه هاي فعاليت انجمن براي عموم مردم و البته مسوولان استاني و شهر، شرايط را براي افزايش فعاليت هاي آموزشي گسترده خود مهيا کرده و با آموزش مردم براي استفاده از زيبا نويسي و خوشنويسي در امور روزانه خود، اين زمينه را ايجاد کنيم که در مناسبت ها و ايامي چون اعياد و ايام مذهبي و ملي و با فراخوان از هنرجويان آموزش ديده در انجمن، ابتکاراتي چون کتابت قرآن کريم با خودکار و نظاير آنرا براي ثبت در رکوردهاي جهاني عملي کنيم.

وي با اشاره به وجود زمينه ها و علاقمندي لازم بين عامه مردم استان و بويژه تبريز در اين خصوص تصريح کرد: براي عملي کردن اين ايده ها با بسياري از مسوولان استاني و مديران ادارات مرتبط و غيرمرتبط فرهنگي چون ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامي، آموزش و پرورش مکاتبات لازم و حتي ديدارهاي حضوري انجام داده ايم که خوشبختانه در همه موارد با استقبال خوب مسوولان و ادارات روبرو شده ايم اما بطور حتم چنين کار ارزشمندي تنها بواطه گفتار عملي نمي شود و نيازمند همراهي و همکاري عملي در اين خصوص هستيم.

اين استاد خوشنويسي آذربايجان شرقي افزود: براي نمونه مجموعه آموزش و پرورش با توجه به گستردگي مخاطبان و نيز اثرگذاري جدي بر رفتارها و نگاه هامه مردم در دراز مدت بستر مناسبي براي آموزش چنين هنري است و حتي بعدها مي توان با اعلام فراخواني از دانش آموزان آموزش ديده براي برگزاري همايش هاي خوشنويسي در مناسبت هاي مختلف و ايجاد يک جاذبه گردشگري فرهنگي و هنري در استان اقدام کرد و تکرار اين رند مي تواند نتايج مطلوبي در ثبت اولين هاي ديگري چون کتابت کتب مذهبي با خودکار و در کمترين زمان بنام تبريز داشته باشد.

صمدي در پايان با اشاره به قصد غيرمادي و البته فرهنگي خوشنويسان نوين خواستار همراهي اهالي رسانه استان و بويژه تبريز براي گسترش دامنه فعاليت هاي اين انجمن شد و اظهار داشت: علاقمندان مي توانند جهت کسب اطلاعات بيشتر و حضور در دوره هاي انجمن خوشنويسان نوين آذربايجان شرقي با شماره هاي ???????? -???????? زير تماس يابند و با توجه به نوپا بودن آغاز فعاليت هاي شعبه استان از رسانه ها و اصحاب قلم نيز انتظار حمايت و اطلاع رساني فعاليت هاي انجمن براي دستيابي به اهداف خود را داريم.

------------------------------

گفتگو از: حسن عبدالهي

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 8 + 6

  آخرین اخبار
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
جدايي رسمي خمس از تراکتور
52 درصد مساکن روستايي آذربايجان شرقي مقاوم سازي شده اند
افتتاح دو شهرداري جديد در شهرستان تبريز
واگذاري يا خريد و فروش امتياز نهضت ملي مسکن غيرقانوني است
اطلاعيه سپاه درباره حمله به اسرائيل
هشدار جاري شدن رواناب و آبگرفتگي معابر در آذربايجان شرقي
سپاه، مسلمانان جهان را خوشحال کرد
تحقق 110 درصدي برنامه و بودجه شهرداري تبريز در سال 1402
  پربازدیدترین اخبار
اطلاعيه سپاه درباره حمله به اسرائيل
هشدار جاري شدن رواناب و آبگرفتگي معابر در آذربايجان شرقي
سپاه، مسلمانان جهان را خوشحال کرد
تحقق 110 درصدي برنامه و بودجه شهرداري تبريز در سال 1402
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
افتتاح دو شهرداري جديد در شهرستان تبريز
جدايي رسمي خمس از تراکتور
52 درصد مساکن روستايي آذربايجان شرقي مقاوم سازي شده اند
واگذاري يا خريد و فروش امتياز نهضت ملي مسکن غيرقانوني است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.