1400/05/23 - 20 : 14
کد خبر: 22098
سخنگوي ستاد ملي مقابله کرونا خبر داد:
30 درصد جمعيت بالاي 18 سال آذربايجان شرقي واکسن کرونا دريافت کردند
احرار: مدير گروه پيشگيري از بيماري‌هاي واگير دانشگاه علوم پزشکي تبريز با اشاره به واکسيناسيون حدود 30 درصد جمعيت بالاي 18 سال آذربايجان شرقي، گفت: خود را موظف مي‌دانيم که با سرعت ممکن، واکسيناسيون را انجام دهيم.

دکتر سيمين خياط زاده  روز شنبه در گفت و گو با ايرنا بيان کرد:  نبود واکسن به هيچ وجه مشکل استان و مسئولان استاني نيست، بلکه ناشي از تاخير در توزيع واکسن از سوي تهران است؛ کشور ما واردکننده واکسن کرونا بوده و معمولا بعد از اينکه محموله حاوي واکسن به تهران مي‌رسد، تقريبا دو روز پس از آن سهميه استان‌ها توزيع مي‌شود، از اين رو تاخير در تزريق واکسن هم استاني‌هاي عزيز و يا کمبود موجودي واکسن يک مسئله کشوري است.

مدير گروه پيشگيري از بيماري‌هاي واگير دانشگاه علوم پزشکي تبريز اضافه کرد: قبول داريم که مردم نگران هستند و مي‌خواهند که هر چه زودتر،‌ واکسن دريافت کنند، اما ما هم در اين مسير تلاش مي‌کنيم و مي‌دانيم که تکميل روند واکسيناسيون، تاثير مثبت و بالايي در کاهش تعداد مبتلايان و بستري‌ها دارد.

وي با انتقاد از برخي کم لطفي‌ها نسبت به کادر بهداشت آذربايجان شرقي و استفاده از الفاظ بد و بدرفتاري‌ها با آن‌ها توسط برخي از افراد، تشريح کرد: افرادي که با کادر بهداشت بدرفتاري مي کنند، فراموش نکنند که اين عزيزان، شبانه روز در حال خدمت رساني هستند و حتي روزهاي تعطيل و استراحت همانند ساير اشخاص ندارند.

وي افزود: هر کدام از افرادي که به عنوان کادر بهداشت در سراسر استان و کشور در حال خدمت رساني به مردم هستند، فرزنداني از خانواده‌ها و يا دوستان و آشنايان همه ما هستند.

خياط زاده يادآوري کرد: برخي از رسانه‌ها و خبرنگاراني که تا چند روز پيش، واکسن آن‌ها تقريبا به طور کامل تزريق شده است، در روزي که با کمبود واکسن مواجه بوديم، به جاي پيگيري موضوع و شفاف سازي در خصوص دليل اين کمبود، اقدام به جوسازي کردند، در حالي که اگر خبرنگاران پيگير موضوع بوده و مسئولان استاني پاسخگوي آن نباشند و يا ابهامي در توزيع و تزريق واکسن‌ها وجود داشته و مواردي غيرواقع گفته شود، آن موقع رسانه‌ها بايد واقعيت را مطالبه کنند.

وي گفت: مردم با صبر و تحمل بسيار، تاکنون در اين شرايط سخت کنار ما بودند و در زمان نياز به کمک، افراد بسياري در کنترل بيماري ياري رسان ما بودند، اکنون نيز انتظار داريم که مردم خدمت ?? ماهه کادر بهداشت و درمان را به فراموشي نسپارند.

وي همچنين با اشاره به بخشنامه دکتر عليرضا رئيسي، معاون وزير بهداشت کشور مبني بر عدم اقدام به واکسيناسيون دانشجويان دانشگاه‌ها تا زمان اعلام رسمي، اظهار کرد: ما اکنون در حال تکميل واکسيناسيون گروه‌هاي شغلي حساس و گروه‌هاي سني جديد هستيم و هنوز سهميه‌اي براي دانشجويان اختصاص نيافته است، بنابراين دانشگاه‌ها فعلا نبايد تا زمان اعلام سراسري، هيچ اقدامي در راستاي واکسيناسيون دانشجويان انجام دهند. 

وي افزود: با توجه به اين‌که در پيک پنجم کرونا قرار داريم، اکنون واکسيناسيون جمعيت عمومي و گروه‌هاي سني و هم‌چنين شغل‌هاي حساس مهم تر است، زيرا هنوز دانشگاه‌ها بازگشايي نشده‌ و دانشجويان ترددي به دانشگاه‌ها ندارند.

وي ادامه داد: بر اساس پيش بيني‌ها، اواخر شهريورماه زمان آغاز واکسيناسيون دانشجويان با توزيع سهميه واکسن به استان‌ها خواهد بود و ما نيز به محض توزيع سهميه، اقدام به واکسيناسيون خواهيم کرد.

خياط زاده در خصوص گروه‌هايي که واکسيناسيون آن‌ها در حال انجام است، تشريح کرد: اکنون تقريبا درصد بالايي از واکسيناسيون کادر آموزش و پرورش ‌و بانک‌هاي استان انجام گرفته و واکسيناسيون گروه خبرنگاران نيز تقريبا تکميل شده است. 

وي افزود: واکسيناسيون کادر ادارات پست، تاکسيراني، حمل و نقل شهري، اساتيد دانشگاه‌هاي غير علوم پزشکي، اساتيد حوزه علميه و نيروهاي نظامي، انتظامي و راهور استان نيز در حال انجام است.

وي ادامه داد: افراد متولد سال 1353 و به پايين (47 سال و به بالا) در شهرهاي بالاي 20 هزار نفر، افراد متولد سال 1355 و به پايين (45 سال و به بالا) در شهرهاي زير 20 هزار نفر ‌و افراد متولد سال 1360 و به پايين (40 ساله و به بالا) در روستاهاي دورافتاده آذربايجان شرقي نيز مي‌توانند واکسن دريافت کنند.

مدير گروه پيشگيري از بيماري‌هاي واگير دانشگاه علوم پزشکي تبريز با تاکيد بر اهميت مراجعه افراد بالاي ?? سال براي تزريق واکسن کرونا، اظهار کرد: افراد بايستي جهت پيشگيري از ازدحام در مراکز بهداشت، ابتدا در سامانه واکسيناسيون وزارت بهداشت نوبت بگيرند اما با توجه به اين‌که سامانه هنوز براي ثبت‌نام متولدان سال ???? به بالا باز نشده و قرار است تا چند روز آتي اين موضوع انجام بگيرد، متولدين اين سال‌ها اگر به مراکز بهداشت مراجعه کنند، واکسن دريافت خواهند کرد ،اما بهتر است که ابتدا منتظر بازگشايي نوبت دهي در سامانه باشند تا از ازدحام جلوگيري شود.

وي در ادامه با اشاره به کمبود دوز دوم واکسن اسپوتنيک در کشور، گفت: يک دوره از اين نوع واکسن، حدود اوايل تيرماه به برخي از افراد تزريق شد که زمان تزريق دوز دوم آن  اوايل مردادماه اعلام شده بود، اما اکنون يک هفته تا ?? روز از زمان آن مي‌گذرد که جاي نگراني نيست.

خياط زاده بيان کرد: با توجه به اين‌که فاصله زماني تزريق دوز اول با دوز دوم واکسن اسپوتنيک، يک تا سه ماه است، ما هنوز فرصت داريم تا اين واکسن را از روسيه وارد و اقدام به توزيع دوز دوم آن به هموطنان عزيز کنيم که بر اساس پيگيري‌ها، احتمالا اين واکسن هفته آتي به دستمان مي‌رسد و اطلاع رساني خواهد شد. 

وي در خصوص مشکل کمبود واکسن کرونا در برخي روزها، افزود: گاه برخي از افرادي که حتي در سامانه نوبت گرفته‌اند به مراکز بهداشت مراجعه مي‌کنند اما با نبود واکسن مواجه مي‌شوند و در نهايت گله مند و ناراضي از کادر بهداشت شکايت دارند، در حالي که مردم بايد باور کنند که ما حتما در صورت داشتن موجودي واکسن اقدام به تزريق مي‌کنيم، پس اگر مرکز بهداشت اعلام مي‌کند که واکسن تمام شده يعني واقعا تمام شده است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 6

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.