1400/04/13 - 19 : 23
کد خبر: 21899
کافئين؛ از چاي و قهوه تا راهکاري براي سلامت پوست
احرار: کافئين يک منقبض کننده عروق است و از اين رو استفاده موضعي از آن به منظور کاهش التهاب، قرمزي، پف و تورم از مسير کاهش جريان خون ناحيه اي، چندان دور از ذهن به نظر نمي رسد.

 عصر ايران -کافئين يک ترکيب شيميايي خوراکي است که در گياهان مختلفي نظير قهوه، کاکائو، کولا و چاي يافت مي شود و قادر به القاي احساس بيداري است.

به طور ويژه اين ماده آلکالوئيدي از دسته متيل گزانتين ها به شمار مي رود که خواص مشابهي با تئوفيلين دارد. هرچند فرم هاي خوراکي کافئين سال ها است که توسط مردم سراسر جهان مورد استفاده قرار مي گيرد، اما به تازگي توجه بيشتري به انواع موضعي آن و مزايايي که مي تواند براي سلامت پوست انسان داشته باشد شده است.

کافئين براي پوست؛ دستور العمل کامل

نظر شما در اين زمينه چيست؟ آيا چند قطره از سرم هاي پوستي حاوي کافئين يا کرم هاي دور چشم، براي پوست مفيد هستند؟

کافئين يک منقبض کننده عروق است و از اين رو استفاده موضعي از آن به منظور کاهش التهاب، قرمزي، پف و تورم از مسير کاهش جريان خون ناحيه اي، چندان دور از ذهن به نظر نمي رسد. البته اين همه ماجرا نيست. شرکت هاي توليدکننده محصولات مراقبتي متعددي وجود دارند که معتقد هستند افزودن ماده مذکور به کرم هاي دور چشم،  سرم هاي پوستي و حتي کرم هاي لاغري موثر خواهد بود. شماري از آنها ادعا مي کنند  که کافئين حتي قادر به کاهش سلوليت خواهد بود!

هرآنچه بايد درباره کافئين موضعي بدانيم

دکتر جان جي زامپلااستاديار گروه پوست  دونالد او پرلمن  مي گويد: مطالعاتي که تا به امروز در راستاي تاثيرات درماني کافئين انجام شده اند، نتايج ضد و نقيضي را نشان مي دهند. همچنين در عمل ثابت شده است که محصولت حاوي اين ترکيب در يک سري از کيس ها موثر و در موارد ديگر بي اثر بوده اند. براي مثال اگر با مشکل تيرگي زير چشم توام با پف کردگي رو به رو باشيد، کافئين گزينه مناسبي خواهد بود. در مقابل چنانچه اين عارضه ناشي از محتواي ژنتيکي انتقال يافته از والدين شما باشد، کافئين تاثير چنداني نخواهد داشت. همين موضوع در خصوص قرمزي نيز صدق مي کند. اگر التهاب و قرمزي به صورت مقطعي به وجود آمده و شدت متوسطي داشته باشد، مي توان به درمان با کافئين اميدوار بود. اين در حالي است که قرمزي ايجاد شده در اثر روزاسه متوسط تا شديد نيازمند درمان اختصاصي خود خواهد بود.

و اما سلوليت. در اين مورد داستان مقداري متفاوت است. طبق مقاله اي که از طريق انتشارات جان وايلي و پسران  در اختيار علاقه مندان قرار گرفته است، کافئين علاوه بر محدود سازي عروق خوني و ايجاد انقباض در آنها، مي تواند آنزيم هاي تجزيه کننده چربي را نيز فعال کند. به همين دليل ممکن است که در کاهش سلوليت ها هرچند به صورت جزئي موثر واقع شود.

در اين مطالعه محققان از 15 نفر داوطلب خواستند که کرم هاي ضد سلوليت حاوي کافئين را 2 بار در روز و به مدت 6 هفته روي ران ها و ناحيه داخلي بازوهاي خود امتحان کنند. پس از گذشت زمان آزمايش، 12 نفر گزارش کردند که سلوليت آنها بهبود يافته است. همچنين طي اين 6 هفته به طور متوسط اندازه دور ران ها 0.7 سانتي متر و قسمت بالاي بازوها هم 0.8 سانتي متر کاهش داشت. اما لازم به ذکر است که مطالعه به علت عدم تعريف گروه کنترل و جامعه آماري کوچک محدوديت هايي داشته است که بر ضريب اطمينان نتيجه نهايي اثرگذار هستند.

کافئين براي پوست؛ دستور العمل کامل

مزاياي اثبات شده و احتمالي

همانطور که گفته شد فوايد کافئين براي درمان اختلالات پوستي و شفاف سازي آن با چالش هاي زيادي همراه است. در اين ميان يک سري از مزايا به اثبات رسيده اند و در خصوص برخي ديگر اختلاف نظر وجود دارد. به طور کلي مجموع مزاياي ماده شيميايي کافئين به صورت زير خواهد بود:

- کاهش پف و تورم: کافئين موضعي ماده اي عالي براي بهبود پف و همينطور تيرگي زير چشم ناشي از آن است. از آن جايي که نتايج مطلوب اين ترکيب طولاني مدت نيستند، بايد به صورت منظم و روزانه استفاده شود. مصرف هر روزه کافئين در نهايت سبب کمک به درخشندگي بيشتر پوست مي شود.

- انحلال چربي: زماني که کافئين به عنوان يک محصول مراقبتي به خصوص براي سلوليت مصرف شود، توانايي حل کردن چربي هاي زير پوست با تبديل آنها به اسيدهاي چرب را دارد که نهايتا به وسيله گردش خون از بدن خارج شده و به انرژي و دي اکسيد کربن متابوليزه مي شوند. با اين حال بايد توجه داشت که کافئين موضعي تنها به حذف چربي هاي زير پوستي کمک مي کند و با چربي ها اطراف اندام هاي داخلي کاري ندارد.

- کاهش سلوليت: کافئين در ترکيب با ساير محتويات کرم هاي لاغري و آنتي سلوليت، به تحريک از بين رفتن اسيد چرب از لايه چربي کمک مي کند.

- عملکرد آنتي اکسيداني: کافئين حاوي آنتي اکسيدان هايي است که قادر به محدود سازي راديکال هاي آزاد هستند و بدين ترتيب از ايجاد خطوط ريز و چين و چروک هاي پوستي جلوگيري مي کنند.

- توليد کلاژن: به نظر مي رسد که روغن دانه قهوه سبز که متشکل از کافئين است، به افزايش توليد کلاژن و الاستين کمک کرده باشد.

نحوه مصرف

لازم به ذکر است که در صورت بروز هرگونه علائم حساسيتي، فرد بايد استفاده از محصولات موضعي کافئين دار را قطع کند. در آنهايي که دچار واکنش هاي آلرژيک نمي شوند، فرآورده هاي مد نظر را مي توان روزي 1 الي 2 بار مصرف کرد. تنها کافيست پوست خود را با شوينده مناسب پاک کرده و سپس از سرم ها يا محصولات موضعي ديگر حاوي کافئين استفاده کنيد.

استفاده از کافئين توام با ويتامين سي و عصاره جينسنگ، مي تواند تاثير بهتري در روند بهبود کيفيت پوست و روشن سازي آن داشته باشد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 9 + 7

  آخرین اخبار
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
جدايي رسمي خمس از تراکتور
52 درصد مساکن روستايي آذربايجان شرقي مقاوم سازي شده اند
  پربازدیدترین اخبار
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
افتتاح دو شهرداري جديد در شهرستان تبريز
واگذاري يا خريد و فروش امتياز نهضت ملي مسکن غيرقانوني است
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.