1399/11/22 - 18 : 38
کد خبر: 21312
خبر خوش براي ايراني‌ها:
60 ميليون ايراني تا يک سال ديگر واکسن مي‌زنند
احرار: برنامه واکسيناسيون کرونا در ايران يادآور مي شود: بدون واکسيناسيون روزانه متوسط 200مرگ و پنج هزار مورد بستري خواهيم داشت. هر ماه تاخير در شروع برنامه معادل ? هزار مرگ خواهد بود.

مرکز مديريت بيماريهاي واگير وزارت بهداشت جزئيات برنامه واکسيناسيون کرونا را اعلام کرد. بر اساس اين برنامه تا يکسال آينده با تامين 120ميليون دوز واکسن کرونا حدود 60ميليون نفر واکسينه مي شوند به طوري که روزانه 210هزار نفر واکسن مي زنند.

بر اساس برنامه واکسيناسيون کرونا در ايران، هدف از اجراي اين برنامه در گام اول کاهش مرگ و مير و در گام دوم قطع زنجيره انتقال ويروس کرونا و پايان همه گيري است.

بر اين اساس حداقل 70درصد افراد جامعه يعني نزديک به 60ميليون نفر واکسينه مي شوند. اگر مبنا دريافت حداقل دو نوبت واکسن به ازاي هر فرد باشد نيازمند 120 ميليون دوز واکسن خواهيم بود.

بر اساس اين برنامه اگر قرار باشد عمليات واکسيناسيون طي يک سال به اتمام برسد بايد هر ماه ?? ميليون دوز واکسن در اختيار نظام سلامت باشد. اين امر به معناي واکسينه کردن پنج ميليون نفر در ماه و معادل تقريبي 210هزار نفر در روز است.

بر اساس برنامه ملي واکسيناسيون کرونا در ايران اگر هر پايگاه واکسيناسيون در دوران فعاليت روزي 100نفر را واکسن بزند به حدود 2100 پايگاه واکسيناسيون نياز خواهد بود و در صورت نياز و تامين واکسن کافي، مي توان تا روزي 500هزار نفر را واکسينه کرد.

مطابق برنامه ملي واکسيناسسيون کرونا در ايران گروههاي پزشکي در بخش هاي بستري و سرپايي (خصوصي، دولتي و... ) در خط اول مواجهه با کرونا، سالمندان (اول مراکز تجمعي و سپس گروههاي سني)، بيماران با بيماريهاي زمينه اي مشخص، کارکنان مشاغل خاص و عموم مردم به ترتيب در اولويت دريافت واکسن هستند.

برنامه ملي واکسيناسيون کرونا در ايران در چهار فاز اجرا مي شود. فاز اول در زمستان 1399است که طي آن کارکنان بهداشت و درمان و خط اول مواجهه با بيماري کرونا که حدود 700هزار نفر برآورد مي شوند واکسن کرونا را دريافت مي کنند. افراد بسيار پر خطر (سالمندان در مراکز نگهداري، مراکزمعلولين جسمي و حرکتي، جانبازان) نيز در حدود ??? هزار نفر برآورد مي شوند در فاز اول واکسيناسيون هستند بنابراين تا پايان سال 99حدود يک ميليون و 300هزار نفر واکسن کرونا را دريافت مي کنند.

فاز دوم برنامه واکسيناسيون کرونا در بهار و تير 1400اجرا مي شود و طي آن افراد مسن بالاي 65سال به ترتيب گروههاي طي گروه هاي سني بالاي ?? سال، بالاي ?? سال، بالاي 75سال، بالاي 70سال، و بالاي ?? سال و نيز افراد 16تا 64سال که داراي يکي از بيماري هاي خاص يا صعب العلاج ( بيماري قلبي، تنفسي، سرطان....) واکسن مي زنند و اين جمعيت که حدود ? ميليون نفر برآورد مي شوند در تا پايان تير ???? واکسينه مي شوند.

فاز سوم واکسيناسيون کرونا در ايران از مرداد تا آذر1400 اجرا مي شود و طي آن افراد ساکن در مراکز تجمعي که حدود دو ميليون نفر برآورد مي شوند و افراد 55تا 64سال بدون بيماري زمينه اي و نيز افراد شاغل در مشاغل و خدمات ضروري شامل آن دسته از کارکنان نظام سلامت که در خط اول مواجهه نيستند، واکسن کرونا را دريافت مي کنند و براورد جمعيتي حدود 12ميليون نفر در اين مرحله واکسن کرونا مي زنند.

فاز چهارم واکسيناسيون کرونا در زمستان 1400اجرا مي شود و طي آن عموم مردم ايران که در مراحل قبل واکسن نزده اند تحت پوشش برنامه واکسيناسيون کرونا قرار مي گيرند.

بر اساس اين برنامه با پيش فرض اثربخشي بالاي 80درصد واکسن ها و عدم جهش هاي ناگوار ويروس، انتظار مي رود، با اتمام فاز 2 (پوشش 13.3 ميليون نفر)، به هدف اوليه که کاهش مرگ و مير است مي رسيم و با توجه به تابلوي بيماري در 10ماه گذشته کشور، از مرگ و مير بيماري به ميزان 60تا 70درصد کاسته مي شود البته همچنان در معرض طغيان هاي بيماري و مشکلات اقتصادي اجتماعي بهداشتي ناشي از کرونا ويروس خواهيم بود.

با اتمام فاز 3(پوشش 19ميليون نفر ديگر)، انتظار مي رود بخش عمده بار بيماري در کشور کنترل شده باشد و امکان برگشت به زندگي عادي مهيا شود.

براي اجراي برنامه واکسيناسيون کرونا در ايران در حدود 500بيمارستان هاي دانشگاهي پايگاه واکسيناسيون براي ارائه خدمات در شيفت صبح و عصر ايجاد مي شود و البته همه کارکنان نظام سلامت حسب اولويت بندي در اين پايگاهها واکسينه خواهند شد.

حدود يک ماه بعد از آغاز واکسيناسيون، تيم هاي سيار بهداشتي به مراکز تجمعي خانه هاي سالمندان و نگهداري معلولين ذهني و جسمي مراجعه و خدمات واکسيناسيون را انجام مي دهند.

از فاز 2به بعد، تعداد چهار هزار پايگاه سلامت در مراکز شهري و شهري روستايي و پايگاه ها/ خانه هاي بهداشت نسبت به ارائه خدمت واکسيناسيون به گروه هاي اولويت دار اقدام مي کنند.

برنامه واکسيناسيون کرونا در ايران يادآور مي شود: بدون واکسيناسيون روزانه متوسط 200مرگ و پنج هزار مورد بستري خواهيم داشت. هر ماه تاخير در شروع برنامه معادل 6هزار مرگ خواهد بود.

سياستهاي پيشگيري مانند ماسک زدن، فاصله گذاري اجتماعي و بهداشت دست موثرند ولي آسيب اقتصادي، اجتماعي و رواني بسيار به جامعه وارد مي کنند. اين اقدامات اقدامات به هيچوجه جايگزين واکسن نمي شوند بلکه شدت آسيب را کم مي کنند.

بعد از تزريق نوبت دوم واکسن، کارت واکسن ديجيتال صادر و قابل پرينت شدن خواهد بود و افرادي که براي مسافرت بين المللي نياز به تاييديه دارند مي توانند به مراکز بهداشت شهرستان مراجعه و پرينت ممهور دريافت کنند.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 6

  آخرین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
  پربازدیدترین اخبار
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.