1399/11/11 - 18 : 10
کد خبر: 21278
يادداشت؛
تلخ‌کامي مردم از گراني ميوه
«اين روزها مردم در رنج و مشقت زندگي مي کنند. کرونا آنها را عاصي کرده است اما گراني اجناس اساسي و مورد نياز نه تنها مردم را عاصي کرده است بلکه بر دامنه نگراني هايشان از گراني کالاها در راس آن، گراني ميوه افزوده است.» اين جملات بخشي از يادداشت طاهر خيري روزنامه نگار تبريزي براي رسانه بازار است.

حرف دل مردم در کوچه و بازار اين است که مگر اين ملک وزير و وکيل ندارد، مگر قانون و بازرس نيست پس چرا قيمت ها بي ضابطه افزايش مي يابند. نظارت و کنترل حلقه مفقوده  بازار  قيمت ها به خصوص  بازار  ميوه است.

هر روز که مي گذرد قدرت خريد مردم آب مي رود. بعد از گوشت و شير اکنون نوبت به ميوه رسيده است تا وجودش آرام آرام در سبد مصرفي خانواده هاي ايراني کمرنگ شود. چه بسيار خانوارهايي هستند که به دليل نداشتن توان خريد تا روزها رنگ ميوه نديده باشند و با حسرت از کنار ميوه هاي چيده شده گذر کنند. ميوه هايي که قيمت دو رقمي شان بيشتر به چشم مصرف کننده مي آيد تا براي خريد، بودجه شان را سبک سنگين کنند.

موج گراني کالاهاي اساسي انگار نمي خواهد فروکش کند و قيمت ها در غياب نظارت مستمر و بي تفاوتي مسئولان مثل اسب سرکش همچنان مي تازند. در اين ميان اما به نظر مي رسد اوضاع قيمت ها بر وفق مراد سودجويان و دلالان بازار است. چرا که آنها سوار بر اين موج گراني، قيمت اجناس به ويژه ميوه را در دست گرفته اند و هر اقدامي که دلشان مي خواهد انجام مي دهند و کک هيچ مقام مسئولي هم نمي گزد.

بازار ميوه براي سودجويان و دلالان پرونق است و آنان بدون واهمه به کارشان مشغولند. از ديگر اين مصرف کنندگان هستند که با حيرت و انگشت به دهان قيمت افسارگسيخته ميوه ها را نظاره مي کنند و از خود مي پرسند چگونه مي شود که طي چند روز قيمت موز به ?? هزار تومان مي رسد. چرا قيمت ميوه مطابق با ميل و سليقه دلالان و سودجويان بازار تعيين مي شود. چرا مسئولان غافل از حال مردم براي يک بار هم که شده، دست اين دلالان را از بازار قطع نمي کنند تا مصرف کننده هم نفس راحتي از ثبات قيمت ها بکشد.

واقعيت اين است که ميوه يکي از نيازهاي اساسي بدن هر انساني است و مصرف روزانه آن براي سلامتي فرد يک ضرورت است. با توجه به اين نکته، اگر روند افزايشي قيمت انواع ميوه کنترل نشود به زودي شاهد حذف آن از سبد مصرفي خانوارهاي بسياري خواهيم بود و سلامت فرد و جامعه به خطر خواهد افتاد. در اين ميان ستاد تنظيم بازار و سازمان حمايت از مصرف کنندگان در قبال سلامت مردم مسئولند و بايد پاسخگوي کم کاري هاي خود در کنترل بازار آشفته ميوه باشند.

ريزش مشتريان از بازار ميوه به دليل گراني، گله و شکايت بسياري از صاحبان واحدهاي صنفي و ميوه فروشان را نيز درآورده است. آنها هم از وضع آشفته بازار ميوه مي نالند و مي گويند مردم توان خريد روزمره ميوه ندارند و به ناچار يا نسيه مي خرند و يا به خريد دانه اي ميوه روي آورده اند. اکنون کام مردم از گراني ميوه تلخ است و تنها با متعادل کردن قيمت ها و حذف دلالان از بازار شيرين خواهد شد.

به هر حال بازار ميوه از تعادل قيمتي خارج شده و نسبت عرضه و تقاضا بهم خورده است. به نظر مي رسد سازمان هاي نظارتي بايد وارد ميدان شوند و افسار پر شتاب قيمت ميوه را از دست دلالان بگيرند و کنترل کنند تا بيش از اين سلامت مصرف کننده از قيمت بالاي ميوه ها تهديد نشود. عرضه مستقيم ميوه به مصرف کننده بدون دخالت دلالان و ايجاد بازارچه هاي محله توسط شهرداري ها راهکار مناسبي است که مي تواند تا حدودي تب افزايش قيمت ميوه را فروکش کند.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 5

  آخرین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
  پربازدیدترین اخبار
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.