1399/11/02 - 15 : 21
کد خبر: 21252
رخت سفيد بر دامنه روبه قبله سهند جا خوش کرد
احرار: دانه‌هاي برف بر دامنه روبه قبله سهند جا خوش کرده و رخت سفيدي بر قامت بلند آن پوشانده است تا ساکنانش بار ديگر نغمه شادماني و اميد به حيات سر دهند و به شکرانه اين بارش زمستاني، دستهايشان را رو به آسمان بگيرند.

اينجا کهن‌شهر ايران‌زمين و مهد علم، فرهنگ و هنر است؛ همان شهري که «زهرا احمدي‌پور»، رييس سازمان ميراث فرهنگي آن را جامع خوبي‌ها عنوان کرده بود و کهنسالانش خاطره‌هايي به يادماندني از بارش‌هايي سنگين نقل مي‌کنند.
بارش‌هايي که پس از پارو کردن بار پشت‌بام‌هاي چوبي به داخل کوچه‌هاي روستايي، تلي از برف به بلنداي ساختماني يک طبقه را به نمايش مي‌گذاشت و همسايه‌ها را به حفر تونل براي رفت‌وآمد با يکديگر وا مي‌داشت. 
«يونس مرواريد» طي اواخر دهه 60 شمسي در مورد وضع بارندگي مراغه در کتابش با عنوان «مراغه» مي‌نويسد: «به طور کلي ريزش برف در اين شهرستان از اوايل دي ماه شروع و تا اواسط اسفند ادامه مي يابد». 
اما ديگر از آن بارش‌هاي سنگين خبري نيست و هواشناسي مراغه در مورد نخستين بارش قابل توجه امسال مي‌گويد «دست و دل بازي آسمان در همين بارش 10 سانتي‌متري خلاصه مي‌شود» هرچند که زمستانِ امسال هنوز عمر دارد و اميد هميشه هست.
اين بارش دوستداران حيوانات در مراغه را به فکر فرو برده و اين شعر «سيدحبيب نظاري» را در ذهن تداعي مي‌کند که «تو هم ديوانه گنجشک‌ها باش/ پري بر شانه گنجشک‌ها باش/ زمستان فصل ويراني‌ست، اي برف/ به فکر لانه گنجشک‌ها باش».
رييس اداره محيط زيست مراغه مي‌گويد: دوستداران حيوانات با وجود بارش روز اخير از پرنده‌هاي داخل شهر حمايت کرده و در حد توان براي تغذيه آنها فقط از گندم استفاده کنند. 
غلامرضا زارع در مورد تغذيه پرندگان شکاري نيز تاکيد مي‌کند که غذاي آنها بايد در ارتفاع قرار گيرد و به هيچ وجه از تله استفاده نشود.

وي اين را هم بيان مي‌کند که بهتر است به حيوانات وحشي در خارج از مناطق شهري و روستايي غذا داده نشود تا آنها به طور طبيعي به حيات ادامه دهند و از مسموميت احتمالي آنها جلوگيري شود.
البته راه ??? روستاي شهرستان بر اثر بارش برف و کولاک بسته است و شايد کودکي در اين روستاها بازگشايي راه‌ها در پي تلاش شبانه‌روزي راهداران را انتظار مي‌کشد اما کودکان شهري يک چشم به آسمان و چشم ديگر به والدين دارند تا شايد پس از بند آمدن بارش‌ها بتوانند در طبيعت اطراف شهر و پارک‌ها به برف‌بازي بپردازند. 
محمدعلي معتمدي، مدير توزيع برق مراغه مي‌گويد با توجه به بارش اخير و افت احتمالي دماي هوا، ساکنان شهرستان تا ?? درصد در مصرف برق صرفه‌جويي کنند تا در صورت افت دما، مشکلي در تامين برق ايجاد نشود. 
حسين دهقان، رييس اداره گاز مراغه نيز با اشاره به اينکه دماي رفاه ?? تا ?? درجه سانتي‌گراد است، تاکيد مي‌کند «افت فشار گاز در شهرستان تابعي از سرماي سراسري است اما به مشترکان گاز توصيه مي‌شود تا دماي رفاه را رعايت کنند».
شهرستان مراغه در مشرق درياچه اروميه و دامنه جنوبي سهند قرار گرفته و از شمال به شهرستان تبريز، و ارتفاعات کوه‌هاي سهند با حداکثر ارتفاع سه هزار و 710 متر و از شرق به هشترود و رشته کوه‌هاي شرقي با حداکثر ارتفاع 2 هزار و 500متر ارتفاع از سطح دريا محدود است. 
اين شهرستان از جنوب به شهرستان مياندوآب و جلگه کنار درياچه اروميه و کوه‌هاي کم‌ارتفاع با حداکثر يک‌هزار و 500 متر و از غرب به درياچه اروميه با ارتفاع تقريبي يک‌هزار و ??? متر از سطح دريا محدود است. 

اکنون ارتفاع برف در سهند بر اساس گفته مردم محلي چندين متر است و همين ذخيره زمستاني آب مورد نياز کشاورزان منطقه را در بهار و تابستان سال آينده تامين خواهد کرد. 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 9

  آخرین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
  پربازدیدترین اخبار
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.