1399/08/26 - 12 : 33
کد خبر: 21075
علت 40 درصد ابتلا به کرونا در آذربايجان‌شرقي دورهمي خانوادگي است
احرار: رييس دانشگاه علوم پزشکي تبريز گفت: علت 40 درصد ابتلا به بيماري کرونايي در اين استان دورهمي‌هاي خانوادگي است.

محمدحسن صومي روز دوشنبه در گفت وگويي، افزود: اين آمار بر اساس ثبت اطلاعات دقيق بيماران کرونايي در شهرها و بخش هاي مختلف استان حاصل شده و نسبت به ميانگين کشوري، رقم بيشتري را به خود اختصاص داده است.

وي از آحاد مردم درخواست کرد تا ضمن توجه به توصيه هاي بهداشتي اعم از شست و شوي دست ها، استفاده از مواد ضدعفوني کننده و ماسک، فاصله گذاري اجتماعي را به دقت رعايت کرده و از حضور در تجمع هاي خانوادگي به شدت پرهيز کنند.

صومي با تاکيد بر اينکه مهم ترين عنصر مقابله با ويروس کرونا، فاصله گرفتن افراد از يکديگر و خوددداري از هر گونه تجمع است، توصيه کرد: حتي در جمع هاي خانوادگي و محدود اعضاي يک خانوار نيز بايد فاصله هاي فيزيکي از همديگر به دقت رعايت شود تا با فرا رسيدن فصل سرما دچار همه گيري کرونا نشويم.

وي ميزان رعايت فاصله گذاري اجتماعي در آذربايجان شرقي را 75 درصد اعلام و اضافه کرد: طبق بررسي هاي ميداني، دانشگاه علوم پزشکي مرکز استان استفاده از ماسک 90 درصد و رعايت بهداشت فردي 20 درصد برآورد شده است که اين آمار زنگ خطري جدي براي مقابله با گسترش روز افزون ويروس کرونا به شمار مي رود.

صومي، جايگاه هاي سوخت، مراکز خريد ميوه و تره بار و آرامستان ها را جزو مراکزي اعلام کرد که کمترين ميزان توجه به پروتکل هاي بهداشتي در آنها ثبت شده است و در آنها ميران فاصله گذاري اجتماهي تا 36 درصد نيز کاهش پيدا مي کند.

وي اغذيه فروشي ها و مساجد را از جمله مراکزي در آذربايجان شرقي اعلام کرد که بيشترين ميزان رعايت پروتکل هاي اجتماعي و فاصله گذاري در انها به ترتيب با 86و  80 درصد رعايت مي شود.

 صومي ادامه داد: در همين زمينه مراکز درماني و بيمارستاني، داروخانه و مطب پزشکان نيز از جمله مراکزي هستند که فاصله گذاري اجتماعي چندان مورد توجه قرار نمي گيرد که براي جلوگيري از روند موجود، دانشگاه علوم پزشکي ضمن هشدار به اين مراکز در صورت تداوم اين بي توجهي مجبور به تعطيلي بخشي از مراکز خواهد شد. 

به گفته وي طبق آخرين آمارهاي ثبت شده ميانگين مرگ و مير کرونايي ها در آذربايجان شرقي 4.8 درصد از افراد شناسايي شده مي باشد که اين آمار در متوسط کشوري بيش از 5 درصد است.

رييس دانشگاه علوم پزشکي تبريز تعداد فوتي هاي ناشي از ويروس کرونا در آذربايجان شرقي را بيش از 25 نفر در روز اعلام و اضافه کرد: مراکز درماني و بيمارستاني استان نيز روزانه به طور متوسط 500 نفر را با علايم مثبت کرونا شناسايي مي کنند. 

صومي آمارهاي افزايشي ابتلا به کرونا در آذربايجان شرقي را هشداردهنده خواند و اعلام کرد: شهرستان ها اهر، تبريز، چاراويماق، بناب، مراغه، هريس، هشترود، شبستر، آذرشهر، ميانه، عجب شير، سراب، جلفا و هوراند به ترتيب داراي بيشترين مبتلا به کرونا هستند.

وي  شهرستان هاي شبستر، جلفا، چارايماق و اهر را داراي بيشترين تعداد مبتلايان کرونا طي دو هفته اخير اعلام و اضافه کرد: شهرستان هاي خداآفرين، مراغه، جلفا، عجب شير، هريس و اهر نيز داراي بيشترين تعداد بيماران شناسايي شده مثبت کرونا در آذربايجان شرقي هستند.

صومي ميانگين سني فوتي هاي ناشي از کرونا در آذربايجان شرقي را ??.? سال اعلام کرد و ادامه داد: بيشترين بستري شدگان کرونايي در استان نيز بين 50 تا 60 سال سن دارند و از لحاظ جسنيتي نيز آمارها برابر است.

وي بيشترين ميزان ابتلا به کرونا در آذربايجان شرقي را مربوط به سنين بالاي 80 سال و کمترين ميزان را مربوط به سنين پايين تر از 20 سال اعلام کرد.

اين مقام مسئول، رتبه آذربايجان شرقي در شاخص هاي ويروس کرونا در سطح کشور را 13 اعلام و اضافه کرد: به لحاظ تعداد بيماران کرونايي بستري شده داراي علايم مثبت نيز اين استان در رده 15 کشوري قرار دارد و بر اساس آمارهاي موجود از زمان شيوع کرونا در کشور ،تاکنون رتبه ابتلا و مرگ و مير آذربايجان شرقي جزو 5استان اول نبوده است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 9 + 6

  آخرین اخبار
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
جدايي رسمي خمس از تراکتور
52 درصد مساکن روستايي آذربايجان شرقي مقاوم سازي شده اند
  پربازدیدترین اخبار
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
افتتاح دو شهرداري جديد در شهرستان تبريز
واگذاري يا خريد و فروش امتياز نهضت ملي مسکن غيرقانوني است
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.