1399/05/16 - 19 : 0
کد خبر: 20819
گفتگوي اختصاصي احرار باخبرنگار با سابقه استان در آستانه روز خبرنگار
کثرت مجوز هاي رسانه اي، عامل افت کيفيت رسانه هاست
احرار: سخن از خبرنگاران که به ميان مي آيد واژه ها ناتوان و زبان از وصفشان قاصر مي ماند، و نمي داند اين نگارندگان عاشق پيشه را که قلمشان سرشار از حقايقي است که با ذوق بر روي صفحه کاغذ نقش مي بندد چگونه بايد توصيف کند. آري سخن از خبرنگاراني است که رسالتي جز آگاهي بخشي ندارند و چشم بيناي جامعه هستند،


سخن از خبرنگاران که به ميان مي آيد واژه ها ناتوان و زبان از وصفشان قاصر مي ماند، و نمي داند اين نگارندگان عاشق پيشه را که  قلمشان سرشار از حقايقي است که با ذوق بر روي صفحه کاغذ نقش مي بندد چگونه بايد توصيف کند. آري سخن از خبرنگاراني است که رسالتي جز آگاهي بخشي ندارند و چشم بيناي جامعه هستند، چشم هايي که سرنوشت جامعه به باز و بسته بودنشان گره خورده است. اينان همواره در بطن جامعه زندگي مي کنند و دغدغه هايشان همواره بيان درد هايي است که بي صدا مانده است؛ عاشقاني هستند که شب و روز برايشان تفاوتي نمي کند و زمان و مکان نمي شناسند؛ همراهان هميشگيشان قلم و کاغذ هاي سفيد است و هرلحظه از زندگيشان در حال ثبت وقايع ريزو درشت سپري مي شود. در پاسداشت مقام اين طليعه داران آگاهي 17 مرداد به عنوان روزخبرنگار نام نهاده شده است و به همين مناسبت به سراغ  فرهيخته برجسته در عرصه رسانه رفته ايم که شنيدن سخنان گوهربارشان خالي از لطف نيست. 
محمد امين خوش نيت در خانوده اي از جنس خبر پرورش يافته و نزديک به سه دهه سابقه کار در عرصه خطير خبرنگاري را دارد؛ وي هم اکنون در حال دفاع از رساله دکتري خود در رشته ارتباطات (روزنامه نگاري)است و درکنار کار خبري و روزنامه نگاري، به آموزش و تدريس سبک هاي مختلف رشته روزنامه نگاري در دانشگاه ها و مراکز علمي به علاقه مندان و شاغلين اين رشته است. 
کسب 19 عنوان برتر از جشنواره هاي مختلف مطبوعاتي کشور و استان 
اين خبرنگار برجسته که اکنون بعد از يک دوره کار و فعاليت عملي در حوزه رسانه، به کار تدريس روي آورده  تاکنون موفق به کسب 19مقام برتر از جشنواره هاي کشوري، استاني و منطقه اي شده که از جمله آنها مي توان به کسب عنوان نخست هجدمين جشنواره مطبوعات و خبرگزاري هاي کشور اشاره کرد.و نيز مقام برتر جشنواره هاي هنر،ميراث فرهنگي، ترافيک، شهروندي و ....از ديگر عناوين کسب شده اين فعال رسانه اي استان است. 
کاردررسانه را با روزنامه مهد آزادي شروع کردم
او در خصوص آغاز به كارش در عرصه رسانه تعريف مي کند: پدرم از سال 1338 در شغل خبرنگاري بوده است و در نشرياتي مثل کيهان و بقيه فعاليت کرده  و اکنون بااينکه پا به سن گذاشته است هنوز هم در اين زمينه  فعاليت دارد و من ازاين طريق  وارد عرصه خبرنگاري شده ام و به طور رسمي از سال 72 همزمان با قبولي در دانشگاه شروع به فعاليت کرده ام و اولين همکاريم با روزنامه مهد آزادي بود و ابتدا به عنوان  مصحح و بعدها خبرنگار و در نهايت  گزارشگر در اين مجموعه حضور داشتم.
 خوش نيت در مورد ديگر فعاليت هاي رسانه اي خود در اين چند سال توضيح مي دهد:سردبيري  چند نشريه را برعهده داشتم و وبعد مديرمسوولي هفته نامه گلشن راز را برعهده گرفتم و در ادامه رويکرد فضاي مجازي اتفاق افتاد که مجوز پايگاه خبري آذر قلم  رااخذ کردم و اکنون در اين پايگاه فعاليت دارم.
اين فعال رسانه اي  در مورد اينکه در کدام شاخه در حوزه رسانه به صورت تخصصي فعال بوده است مي گويد: در رسانه به طور تخصصي در شاخه گزارش گري فعاليت کرده ام ولي در ديگر موارد هم مانند خبرنگاري، يادداشت و مقاله نويسي کار کرده ام.


وضعيت سپهر رسانه اي در دنيا تغيير کرده است
خوش نيت در مورد اهميت سوادرسانه اي و اينکه چه تلاش هايي بايد درجهت پيشرفت در اين زمينه  صورت گيرد توضيح مي دهد: اکنون وضعيت سپهر رسانه اي در کل دنيا تغيير کرده و يونسکو حداقل 7 نوع سواد را تعريف کرده است که سواد رسانه اي جزو اين موارد است و براساس آن بايد افراد منابع معتبر را بشناسند و اخبار موثق را از طريق آن ها دريافت کنند و در اين شرايطي که بنگاه هاي بزرگ خبري داخلي و خارجي در اين فکر هستند که افکار عمومي را هدايت کنند بايد مخاطب اخبار نادرست را تشخيص بدهد و تحت تاثير آن ها قرار نگيرد.
او ادامه مي دهد: بنگاه هاي خبري مختلف باعث سخت تر شدن کار رسانه ها شده اند و خبرنگار بايد بداند خبري که منتشر مي کند چقدر سنديت دارد؛ متاسفانه با رصد اخباري که در سايت ها يا در شبکه هاي اجتماعي نشر داده مي شوند ملاحظه مي کنيم که تعداد معدودي از همکارانمان خبر ها را  بدون تشخيص اينکه مطلب سنديت و اعتبار دارد يا خير در کانال، سايت خبري و نشريات منتشر مي کنند
کهکشان ارتباطي در دنيا محقق شده است
خوش نيت با تاکيد براهميت سواد رسانه اي مي گويد: در اين مقطع زماني در کنار اينکه مهم است تا اصول اوليه خبرنگاري و خبرنويسي را يادبگيريم، سواد رسانه اي نيز بسيار بااهميت است؛ اکنون دهه 60نيست که فقط دو نشريه وجودداشته باشد امروزه رسانه ها در سطح دنيا بيداد مي کنند و کهکشان ارتباطي که مي گويند واقعا محقق شده است و بحث بعد زمان ومکان مطرح نيست و مردم در لحظه زندگي مي کنند.
ارتباط خبري بايد از ارتباط رپورتاژي جدا باشد
او درخصوص اينکه همکاري و ارتباط  مسوولان نهادها با اهالي رسانه چگونه است، مي گويد: اينکه نشريه اي را نقد کنيم که از اداره اي رپورتاژ دريافت مي کند روش درستي نيست و بالاخره رسانه بايد خود گردان باشد و هزينه هاي خود را تامين کند، منتهي مشکل اينجاست که ارتباط خبري را با ارتباط رپورتاژي در هم آميخته کرده ايم و خط مرزي بينشان مشخص نکرده ايم، در برخي رسانه هاي خارجي ديده مي شود که در صفحه اي نقدي بر عليه مسوول سازماني نوشته اند و در صفحه بعدي آگهي همان سازمان  را کار کرده اند؛ اگر اينجا هم اين خط مرز رعايت شود بسياري از مشکلات حل مي شود.
اين فعال رسانه اي بااشاره به نگاه نادرست مسوولان به رسانه ها مي گويد: اما بايد نگاه مسوولان هم تغيير يابد و اينگونه نباشد  که رسانه به عنوان تريبون تلقي شود و به هر آنچه آن ها مي گويند پرداخت کند؛ البته اين طبيعي است وکمتر مديري مي تواند به قدري  انتقاد پذير باشد که تشويق کند تا رسانه ها ايراداتش را بنويسند وشفاف سازي کنند.
خوش نيت معتقد است بايد اين فرهنگ سازي در جامعه صورت بگيرد که وقتي رسانه اي از کسي تعريف مي کند دليلي بر دريافت هرينه اي در قبال آن نيست و يا اگر انتقادي مي کند پدر کشتگي با آن مسوول ندارد.
عمده ترين مشکل رسانه، مشکلات اقتصادي است
او در مورد مشکلاتي که اکنون رسانه ها با آن مواجه هستند بيان مي کند: عمده ترين مشکل مسائل اقتصادي است که رسانه ها با آن دست به گريبان هستند مخصوصا گراني کاغذ و از طرف ديگر کرونا شرايط را سخت تر کرده است. 
کثرت مجوز هاي رسانه اي، عامل افت کيفيت رسانه هاست
خوش نيت در مورد محتواي رسانه ها و کمبود محتواي توليدي مطرح مي کند: برخي مشکلات هستند که محتواي رسانه ها را تحت الشعاع قرار داده و باعث شده اند آنگونه  که انتظار مي رود نتوانند فعاليت کنند که يکي از اين موارد کثرت مجوز هاي رسانه اي است و متاسفانه مسوولان ما  اين را مايه افتخار مي دانند در حالي که اين  نشانه و شاخصي براي موفقيت رسانه ها نيست، با تعدد رسانه ها نيروهاي ماهر رسانه اي توزيع مي شوند و شاهد افت کيفيتي در رسانه ها مي شويم.
او ادامه مي دهد: مشکل بعدي که رسانه ها و مديريت رسانه ها دارند کمبود نيروهاي ماهر رسانه اي است ما نيروي ماهري نياز داريم که به صورت علمي به اين حوزه وارد شود و بر آخرين اخبار، اطلاعات و يافته هاي علمي حوزه رسانه مسلط باشد و هم اينکه تجربه کافي داشته باند و نوع برخورد و سوال از مسوولان را بداند.
خوش نيت در مورد اينکه افراد به آساني وارد حوزه رسانه شوند توضيح مي دهد: متاسفانه ورود به رسانه خيلي آسان است اما آيا در شغل هاي ديگر هم امکان ورود سهل وجود دارد؟ اينجاست که نظام رسانه اي مطرح مي شود که واقعا در ساختار فرهنگي جامعه ما نظام رسانه اي وجود دارد؟ من احساس مي کنم نظام رسانه اي ما بي نظم وشلخته است، مديران در منگنه مشکلات اقتصادي هستند و نبود نيروهاي ماهر، مشکلات و محدوديت ها کار را برايشان سخت تر کرده است.
او در خصوص اينکه چرا همه به دنبال گرفتن مجوز رسانه اي هستند مي گويد: اين افراد يا نگاه اشتغال زايي دارند و يا نگاه مالي و اقتصادي  که به نظر من در هر دوحالت نگرش اشتباهي است و اگر اين افراد در يک نهاد باهم کار کنند هم در امدشان بيشتر است هم نفوذ و تاثير گذاريشان بيشتر خواهد بود
انسجام بخشي بين فعالان رسانه اي بسيار ضروري است
اين روزنامه نگار باسابقه در مورد اقدام ضروري که لازم است در رسانه ها  انجام بگيرد، مطرح مي کند: انسجام بخشي بين فعالان رسانه اي بسيار ضروري است و بايد بين همکاران وحدت ايجاد شود اينگونه نباشد که هرکس خودرا يک سرو گردن از ديگري بالاتر ببيند و بايد احترام به پيکسوتان هميشه حفظ شود.
بايد به آموزش ضمن خدمت بيشتر توجه شود
او ادامه مي دهد: خبرنگاران  بايد به بحث آموزش هاي ضمن خدمت بيشتر توجه کنند و سبک هاي مختلف روزنامه نگاري را يادبگيرند و به سمت تخصص گرايي بروند. 
رسانه بايد سرويس هاي خبري داشته باشد
خوش نيت در اين مورد که تخصص گرايي در رسانه ها چقدر اهميت دارد مي گويد: يونسکو برچند سبک نشريه اي ارزش زيادي قائل است يک  قومي و محلي دوم نشريات ويژه کودکان و سوم نشريات تخصصي است  که در استان ما کم به چشم مي خورد، رسانه زماني مي تواند قوي باشد که به صورت تخصصي کار کند و خبرنگاران متخصص تربيت کند و سرويس هاي خبري براي خود داشته باشد.
تلخ ترين خبر، قتل دختر 13ساله بود
او در مورد مهمترين اثري که تاکنون نوشته و تاثير گذار ترين خبري که شنيده است،  توضيح مي دهد: در مورد نوشته هايم  گزارش مربوط به بررسي و مطالعه قوميت گرايي در مطبوعات محلي مهم و تاثير گذار بود  که در جشنواره کشوري رتبه اول را کسب کرد و در رسانه هاي مختلف چاپ شد و در بين خبرهايي که شنيده ام خبر قتل دختر 13 ساله اهل شمال است که برايم بسيار تلخ بود.
خوش نيت در پاسخ به اينکه در رسانه به جايگاهي که مي خواسته رسيده است يا فاصله زيادي با آن دارد، مي گويد: بايد بگويم هيچکدام چون اگر بگويم به آن رسيده ام که يعني بايد دست از تلاش بردارم ونرسيدن و وجود فاصله زياد هم بي اعتمادي مي آورد؛ مي توان گفت تا جايي که توانسته ام تلاش کرده ام نسبت به گذشته بهتر باشم.
اين خبرنگار باتجربه در مورد نامگذاري 17 مرداد به نام روزخبرنگار و اينکه چه عوايدي براي اين قشر داشته است، بيان مي کند: به نظر مي رسد در اين مورد در ظواهر مانده و به سمت سطحي نگري سوق يافته ايم و فقط به يک تبريک و کارت هديه اکتفا کرده ايم، بايد مسوولان حداقل در اين يک روز قبول کنند که رسانه تريبون آن ها نيست، ما رسانه ها و نشرياتي داريم که خود خط مشي مسائل را تعيين مي کنند و سرمقاله هايشان در روابط بين کشورها تاثير مي گذارد که اين نشان مي دهد رسانه مي تواند بسيار قدرتمندانه حرکت کند متاسفانه نوع نگاه مديران ما اينگونه است که رسانه فقط گزارش عملکردشان را منتشر کند؛ از مديران اداره فرهنگ و ارشاد و نيزمديران مسوول و خواهشمنديم که در روز خبرنگار رسالت و جايگاه واقعي رسانه را ياداوري کنند.

خبرنگاري شغل سختي است و خبرنگار بودن بسي سخت تر و براي فعاليت در اين عرصه بايد عاشق پيشه و مرد روزهاي طاقت فرسا بود، پيشرفت ارتباطات و روي کار آمدن فضاي مجازي کار فعالان رسانه اي را بيش از پيش سخت تر کرده است و خبرنگاران براي حرکت در اين مسير پرتلاطم به تجارب و رهنمودهاي افراد فرهيخته اي مانند محمد امين خوش نيت نياز دارند؛ اميد است که با بهره گيري از اين اساتيد شاهد پيشرفت روز افزون و حل مشکلات قلم بردستان خبررسان باشيم. 

 

گفتگو از : نگار محمدي رئوف

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 9

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.