1399/04/31 - 21 : 12
کد خبر: 20740
نماينده مردم ورزقان در مجلس شوراي اسلامي:
معلوم نيست داخل معدن طلاي اندريان چه کار مي‌کنند
احرار: نماينده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شوراي اسلامي گفت: تا به امروز معلوم نيست روزانه يا سالانه چند تن طلا از معدن اندريان استخراج مي‌کنند، در واقع اصلا معلوم نيست داخل معدن اندريان چه کار مي‌کنند.

اللهوردي دهقاني در گفت‌وگويي با بيان اين مطلب اظهار کرد: معادن ايران به دست برخي افراد که در گذشته رانت اطلاعاتي و اداري داشتند، گروگان گرفته شده‌اند، بدون اينکه اين افراد صلاحيت و توانايي لازم براي بهره‌برداري از اين منابع را داشته باشند.

وي افزود: اين افراد خريد و فروشي روي کاغذ انجام داده و پروانه‌اي براي بهره‌برداري کسب کرده‌اند، در حالي که پروانه قابل فروش نيست و بايد براي کسي صادر شود که توانايي کار کردن را دارد.

وي گفت: اگر پاي دلال بازي در معدن‌داري وسط بيايد، ديگر نمي‌توان بهره‌برداري درستي از آن کرد، در معدن طلاي اندريان هم پاي رانت در ميان است، کساني که معدن را به نام خودشان ثبت کرده‌اند، شريک و دست اندر کار هستند و خارجي‌ها را هم پاي کار آورده‌اند.

وي با بيان اينکه  کوتاهي در انجام وظايف، باعث ايجاد آلودگي در مراتع و منابع شده است، اضافه کرد: متاسفانه برخي نهادها و ادارات مسئولانه عمل نکرده‌ و گاهي در انجام وظايفشان کوتاهي کرده‌اند که آسيب آن را الان مي‌بينيم.

وي اظهار کرد: به تازگي سيانور از هيپ‌هاي داخل معدن نشت کرده و آب‌هاي زير زميني را آلوده کرده و برخي احشام روستائيان در روستاهاي اطراف نيز به اين دليل تلف شده‌اند، متاسفانه عده‌اي هم اين کار را توجيه مي‌کنند که به اعتقاد من، عذر بدتر از گناه است. در بازديدي که از معدن طلاي اندريان داشتم، هشدارهاي لازم را دادم، اگر مراعات، استاندارسازي و شفاف سازي نکنند، قطعا با اين اقدامات از بعد نظارتي برخورد خواهيم کرد.

وي خاطرنشان کرد: اگر کسي عمدا اين کار را مي‌کند، بايد بداند که اين کار خيانت به مردم آذربايجان شرقي و حتي مردم کشور است، چرا که سيانور نه تنها آب‌هاي زير زميني را آلوده کرده، بلکه در هوا هم پخش مي‌‎شود و بر روي گياهان و خاک هم مي‌نشيند و در صورت ارسال محصولات اين منطقه به ساير نقاط، نتايج انساني، حيواني، گياهي و زيست محيطي آن در بلند مدت نه تنها در استان، بلکه در کل کشور پديدار شده و کل مردم را تحت تاثير قرار خواهد داد.

عضو کميسيون معادن مجلس شوراي اسلامي گفت: اميدواريم بتوانيم اين موضوع را جمع و جور کنيم و معادن بر اساس ضوابط و شفافيت عمل کنند، اگر در اين زمينه سودجويي هم مي‌شود، مشکل به مسئولان باز مي‌گردد، چرا که به راحتي مي‌توانند برخورد کنند، اما هيچ چيز شفاف نيست و سنگ‌هاي طلا از خود معدن قاچاق مي‎شوند.

وي متذکر شد: با توجه به اينکه معادن توسط برخي افرادي ضبط شده‌اند که توانايي بهره‌برداري مناسب را ندارند، تعدادي از اهالي، رهگذران يا افراد سودجو بر اساس شناخت و تجاربشان از سنگ‌هاي داراي رگه‌هاي طلاي پرعيار اقدام به سودجويي مي‌کنند. اگر معادن توسط افراد متخصص و کساني که توانايي انجام اين کار را دارند، اداره شود، هم شغل ايجاد شده و هم حقوق دولتي پرداخت و هم به اهالي خدمات ارائه مي‌شود.

وي بيان کرد: اکنون، به ظاهر کساني که اهل خود اندريان يا روستاهاي اطراف آن هستند و اندکي زور بازو دارند، به صورت غير قانوني اقدام به استخراج سنگ طلا از اندريان مي‌کنند که اصلا زيبنده نبوده و از عدالت به دور است، معادن جزو انفال هستند و استخراج کننده بايد ماليات و عوارض پرداخت کند.

دهقاني گفت: مشکل قاچاق سنگ، آلودگي و عدم سر و سامان گرفتن معدن اندريان، ريشه در مديران معدن و تصميم گيران خارج از معدن و متوليان امور معدن در آن شهرستان و ساير متوليان دارد.

وي در ادامه با بيان اينکه آذربايجان شرقي دارنده اولين منابع معدني در کشور است، اظهار کرد: استان ما بايد يکي از قطب‌هاي توليد کننده فناوري‌ها و صنايع معدني باشد، اما در عمل هيچ برنامه‌اي در اين خصوص در استان ديده نمي‌شود و در اين حوزه بسيار عقب هستيم.

وي افزود: معدن مس سونگون، اولين معدن مس در کشور بوده و ذخاير کشف شده از آن قابل توجه است، اما از اين منابع بي‌بهره هستيم و فقط در آن کارگري کرده و دستمزد گرفته‌ايم.

نماينده مردم شهرستان ورزقان در مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: تمامي منابع استخراج شده از معدن مس يا نيمي از آن بايد در آذربايجان شرقي سرمايه گذاري شود، منظورمان اين نيست که شرکت ملي مس پولش را به ما بدهد، مس استخراج شده از معدن سونگون، به ارزش 700 ميليون دلار به فروش مي‌رود که با احتساب قيمت کنوني دلار، اين مقدار به بيش از 15 هزار ميليارد دلار مي‌رسد و اين مقدار تمام دنيا و هر جايي را که در آن سرمايه‌گذاري شود را متحول مي‌کند.

وي افزود: حال بايد ديد چه مقدار از اين 15 هزار ميليارد دلار، جذب آذربايجان شرقي و يا شمالغرب مي‎شود و يا در زندگي جوانان و مردم اثر دارد؟، درصد بسيار ناچيزي است، پيشنهاد مي‌کنم تا تمامي مسئولان کشور و استان تلاش کنند تا سهم بيشتري از پولي که از ورزقان به دست مي‌آيد، صرف استان و اين شهرستان شود.

وي خاطرنشان کرد: اگر مس سونگون 400 الي 500 سال در اين منطقه به فعاليتش ادامه دهد، صنعت بزرگي را مي‌آفريند، منظورمان تاسيس کارخانه نيست، آفريدن صنعت شامل صفر تا صد طراحي و توليد يک قطعه يا ماشين و ابزار مورد نياز در معادن مي‎شود. بايد زبان مشترکي براي توليد علم، فناوري و صنعت در بين صنايع به ويژه صنايع معدني و مراکز علمي و دانشگاهي باشد.

دهقاني با تاکيد بر ضرورت حمايت از سرمايه گذاران داخل استان و فراهم کردن بستر براي احداث کارخانه فرآوري کنسانتره مس، اظهار کرد: اگر ماده اوليه توليد شده در مس سونگون را در اختيار سرمايه‎گذاران استان قرار دهيم، ارزش افزوده هم داخل استان توليد مي‎شود و کنسانتره و ماده خام مس به جاي فروخته شدن به چيني‌ها و کرمان، توسط شرکت مس به سرمايه گذاران داخل استان فروخته مي‎شود.

نماينده مردم شهرستان ورزقان در مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: از اين طريق مي‌توان سرمايه‌هاي داخل استان و حتي ساير استان‎ها را هم جذب و ايجاد اشتغال کرد که مشکل بيکاري جوانان شهرستان ورزقان و ديگر شهرستان‌هاي استان و شمالغرب نيز تا حدودي از اين طريق برطرف مي‎شود.

وي در خاتمه با بيان اينکه متاسفانه ايرادهايي در مديريت معادن کل کشور وارد است که معادن استان ما هم از اين قاعده مستنثني نيست، گفت: اين ضعف مديريتي را در معدن طلاي اندريان هم مي‌بينيم که واقعا زيبنده نيست، بارها از اين شيوه مديريت انتقاد کرده‌ام و به دنبال اين هستم که اين ضعف را نه تنها در معادن آذربايجان شرقي، بلکه در معادن کل کشور، اصلاح کنم.

انتهاي پيام 

 

ايسنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 5

  آخرین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
  پربازدیدترین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.