1399/04/13 - 19 : 4
کد خبر: 20607
هشدار مينو محرز درباره ابتلاهاي خانوادگيِ کرونا و شلوغي دوباره بيمارستان‌ها
احرار: يک فوق‌تخصص بيماري‌هاي عفوني با بيان اينکه در حال حاضر شرايط ابتلا به کرونا، طوري است که خانواده‌ها درگير مي‌شوند، گفت: اکنون خانواده‌ها تصور مي‌کنند که کرونا تمام شده و رفت و آمدها و ديد و بازديدها را آغاز کرده‌اند و همه با هم مبتلا مي‌شوند..

.

دکتر مينو محرز در گفت‌وگو با ايسنا، درباره نحوه پيشگيري از ابتلا به کرونا در شرايط فعلي، گفت: در حال حاضر در دنيا ثابت شده است که بهترين راه در شرايط فعلي براي کنترل بيماري اين است که همه افراد جامعه از ماسک استفاده کنند. در عين حال به صورت درست بايد از ماسک استفاده کنند؛ به طوري که بر روي بيني را بگيرد و دست‌هايشان را هم به صورت مرتب بشويند.

وي با بيان اينکه مردم در موارد غير ضروري از منزل خارج نشوند، گفت: اگر هم بيرون مي‌آيند مهم‌ترين نکته اين است که حتما ماسک بزنند و اگر اين موضوع را رعايت کنيم بيماري کنترل مي‌شود. اکنون طبق مطالعاتي که در دنيا انجام شده، به اين نتيجه رسيده‌اند که استفاده از ماسک بسيار موثر است و بر همين اساس بسياري از کشورها استفاده از ماسک را اجباري کرده‌اند.

محرز درباره وضعيت بيمارستان‌هاي تهران و احتمال کاهش تاب‌آوري مراکز درماني با توجه به افزايش موارد بستري مبتلا به کرونا، اظهار کرد: بايد توجه کرد که در حال حاضر تعداد تست‌هاي تشخيصي افزايش يافته است و بيماران بيشتري را شناسايي مي‌کنيم. هرچند که تعدادي از اين بيماران نيازمند بستري نيستند و در عين حال تجربه کادر درماني هم بيشتر شده است، اما به هر حال تعدادي هم بد حال شده و به بستري نياز دارند. حال وقتي تعداد مبتلايان به ميزان بالايي افزايش يابد که در حال حاضر اين اتفاق رخ داده است، مشکلاتي در سيستم بيمارستاني ايجاد مي‌شود.

وي تاکيد کرد: در حال حاضر شرايط ابتلا به گونه‌اي است که خانواده‌ها درگير مي‌شوند. زيرا خانواده‌ها رفت‌وآمدها را آغاز کرده و ماسک هم نمي‌زنند. در ايام عيد مردم رعايت مي‌کردند و در خانه ماندند، اما اکنون فکر کردند که کرونا تمام شده و رفت و آمدها و ديد و بازديدها را آغاز کرده‌اند و همه با هم مبتلا مي‌شوند.

محرز ادامه داد: از طرفي کادر درماني طي چند ماه اخير واقعا خسته شده‌اند و حالا دوباره بيماري اوج گرفته و دچار خستگي مفرط شده‌اند. به هر حال به راحتي هم نمي‌توان نيروهاي درماني با تجربه و تحصيل‌کرده را جايگزين کرد. بنابراين کادر درماني خسته مي‌شوند و برايشان سخت است. مردم واقعا بايد رعايت کنند.

وي با بيان اينکه کنترل بيماري کوويد-19 تا حد زيادي با همراهي مردم يک جامعه و از طريق رعايت دستورالعمل‌هاي مطرح شده، بايد انجام شود، افزود: در حال حاضر در دنيا به اين نتيجه رسيده‌اند که استفاده از ماسک بهترين راه پيشگيري از کرونا است. وقتي اين موضوع رعايت شود، بيماري مجددا کنترل مي‌شود. مردم بايد با قدرت و همراهي و دوش به دوش هم کمک کنند و براي پيشگيري از ابتلا به کرونا از ماسک استفاده کنند.

محرز گفت: متاسفانه شاهديم که جوانان کمتر از ماسک استفاده مي‌کنند و در برخي موارد اصلا نکات بهداشتي را رعايت نمي‌کنند. خاصيت اين بيماري اين است که در ?? درصد موارد بدون علامت يا خفيف است، 20 درصد از افراد مبتلا بايد به بيمارستان مراجعه کرده و بستري شوند و پنج درصد هم حال‌شان بسيار بد مي‌شود و بايد در آي‌سي‌يو بستري شوند. وقتي تعداد ابتلا بالا رود، ميزان بستري و مرگ و مير نيز افزايش مي‌يابد و ممکن است مسائلي مانند کمبود تخت ايجاد شود.

وي گفت: در ابتداي شيوع کرونا بيمارستان‌ها شلوغ شدند و با کمک بيمارستان‌هاي معين بيماران را بستري کردند، بعد از کنترل بيماري بيمارستان‌ها به حالت عادي بازگشتند، اما اکنون مجددا مي‌بينيم که بيمارستان‌ها شلوغ شده و بخش‌ها و تخت‌هاي مربوط به بيماران کرونايي پر شده است. اگر مردم رعايت کنند، از ماسک استفاده کنند، بيماري مجددا کنترل مي‌شود.

محرز تاکيد کرد: در حال حاضر در دنيا ثابت شده است که اگر دو نفر کنار يکديگر باشند و ماسک نزنند، اگر يکي از آنها مبتلا به کوويد باشد، با يک سرفه يا عطسه ميليون‌ها ويروس را در هوا پخش مي‌کند و فرد مقابل نيز با احتمال 95 درصد مبتلا مي‌شود. اين درحالي ست که اگر ماسک بزنند، احتمال ابتلاي طرف مقابل به1.5  درصد مي‌رسد. بنابراين رعايت استفاده از ماسک از سوي مردم بسيار مهم و موثر است. هرچند که هوا گرم است و مردم خسته مي‌شوند، اما بايد براي سلامتي خودشان اين موضوع را رعايت کنند.

وي با بيان اينکه اشاعه کرونا و يا کنترل آن در دست مردم است، گفت: بايد توجه کرد که تا زمانيکه ويروس در حلق و بيني فرد مبتلا وجود داشته باشد، مي‌تواند ناقل باشد و اگر در تماس با ديگران باشد، آنها را مبتلا خواهد کرد. گفته مي‌شود که کرونا معمولا بين دو تا سه هفته در بيني و حلق مي‌ماند.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 4

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.