1399/04/12 - 15 : 38
کد خبر: 20603
شب بيداري چه بلايي بر سرتان مي‌آورد؟
احرار: شب بيداري چه بلايي بر سرتان مي‌آورد؟شب‌بيداري و خوابيدن نامنظم، سلامت جسم و روان انسان را تا حد زيادي تهديد مي‌کند.

به گزارش خراسان، به موضوع بهداشت خواب و خطرات شب‌بيداري و خوابيدن نامنظم پرداخته است که بخش‌هاي مهم آن را در ادامه مي‌خوانيد.

بهداشت خواب يعني چه و چطور آن را رعايت کنيم؟

فصل تابستان شروع شده و بعضي‌ها به خصوص نوجوانان و جوانان تا پاسي از شب بيدار مي‌مانند و به بازي رايانه‌اي يا تماشاي فيلم، وب گردي و... مشغول مي‌شوند. به ويژه که با اوج گيري مجدد کرونا، تفريحات ديگر کم شده و درخانه ماندن هم منجر به شب بيداري مي‌شود.

شب‌بيداري و خوابيدن نامنظم، سلامت جسم و روان انسان را تا حد زيادي تهديد مي‌کند. به اين ماجرا، موضوع ديگري را هم بايد اضافه کرد که نتايج يک بررسي جديد نشان مي‌دهد شيوع ويروس کرونا، ترس از امکان مبتلا شدن به آن و ... به ميزان قابل توجهي سلامت افراد را به خطر انداخته و خواب آن‌ها را نامنظم کرده است (منبع پژوهش: ديلي ميل).

شما جزو کدام دسته هستيد؟

حالا بايد به اين سوال پاسخ دهيد که شما جزو کدام دسته هستيد؟ آن‎هايي که «خواب‎شان مي‎برد» يا آن‎هايي که «مي‎خوابند»؟

کساني که خواب‎شان «مي‎برد»، رابطه‎شان با خواب يک‎طرفه است؛ توقع دارند هروقت اراده کردند، بيايد و آن‎ها را با خودش ببرد. خب قضيه به اين سادگي نيست، خواب خيلي‎وقت‎ها به سراغ‎شان نمي‎رود يا مي‎رود، ولي آن‎قدر بي‎کيفيت است که خستگي به تن‎شان مي‎ماند. اما کساني که «مي‎خوابند» نکته ماجرا را گرفته‎اند. آن‎ها مي‎دانند براي خوابيدن، رفتن به رخت‎خواب کافي نيست و بايد مقدماتي بچينند و کار‌هايي بکنند و کار‌هايي نکنند.

همان‎طور که از دندان‎هاي‎مان توقع نداريم خودشان مراقب خودشان باشند و پوست‎مان را به امان خدا رها نمي‎کنيم که در برابر اشعه سوزان آفتاب گليم خودش را از آب بيرون بکشد، از خواب هم نمي‎توانيم انتظار داشته‎ باشيم بدون مراقبت ما، کارش را به‎ درستي انجام بدهد. به اين مراقبت مي‎گويند «بهداشت خواب». اسمش را تا حالا شنيده‎ايد؟ چيزي درباره‎اش مي‎دانيد؟

بهداشت خواب، دقيقا يعني چي؟

آن چه درباره تعريف بنياد ملي خواب از خواب سالم و نشانه‌هاي بهداشت خواب ضعيف بايد بدانيد .

يعني مثلا پتو را مرتب بدهيم خشک‎شويي يا دست چرب‎وچيلي‎مان را به ملحفه‎ها نزنيم؟ «بنياد ملي خواب»، مي‎گويد: «بهداشت خواب شامل تمرين‎ها و عادت‎هايي است که براي داشتن خواب شبانه باکيفيت و هوشياري درطول روز، ضروري است».

اما چرا مهم است خواب سالم داشته‎ باشيم؟ جواب اين سوال را خودمان خوب مي‎دانيم. ‎تجربه به ما ثابت کرده ‎است خواب بي‎کيفيت و ناکافي، عملکردمان را در طول روز تحت تأثير قرار مي‎دهد. بدخلق و کم‎طاقت مي‎شويم، تمرکزمان افت مي‎کند، درصد خطاي‎مان بالا مي‎رود و سردرد و احساس کوفتگي کلافه‎مان مي‎کند.

بنياد ملي خواب هم با ما موافق است؛ «خواب سالم براي سلامت جسم و روان مهم است و بازدهي و کيفيت کلي زندگي‎ را بالا مي‎برد». خب حالا که اين‎ها را مي‎دانيم چرا به بهداشت خواب بي‎توجه هستيم؟

يک دليل‎اش احتمالا هماني‎ است که بالاتر گفتيم؛ تصور نمي‎کنيم خوابيدن به رعايت اصول و مقدمات نياز داشته‎ باشد. دليل ديگرش شايد توصيه‎هاي خيلي ساده متخصصان خواب است. همه منابع علمي مرتبط با خواب، چند راهکار ساده بيشتر ندارند.

اين پيشنهاد‌هاي ظاهرا پيش‎پاافتاده ما را خيلي راضي نمي‎کند. توقع داريم قرصي، شربتي يا آمپولي به ما بدهند تا «ديگه فردا شب رو راحت بخوابم» درحالي‎که اگر کم‌خوابي يا بدخوابي‎مان ناشي از بيماري يا اختلال نباشد، با همين روش‎هاي ساده برطرف مي‎شود و طبق وعده بنياد خواب، کيفيت زندگي‎مان ارتقا مي‌يابد.

نشانه‎هاي بهداشت خواب ضعيف چيست؟

ناراحتي‎هاي خواب مکرر و احساس خواب‎آلودگي زياد درطول روز، مهم‎ترين نشانه‎هايي هستند که مي‎گويند بهداشت خواب‎تان ضعيف است. همچنين اگر زمان زيادي طول مي‎کشد تا به‎خواب برويد، بايد برنامه و عادت‎هاي خواب‎تان را ارزيابي و اصلاح کنيد. با چند تغيير رفتاري کوچک، از اين‎دنده به آن‎دنده‎ شدنِ هرشبي جايش را به يک خواب خوب مي‎دهد.

چطور بهداشت خواب را رعايت کنيم؟

براي داشتن خوابي خوب که اهميت اش بر هيچ فردي پوشيده نيست، هفت توصيه به شما داريم:

محدودکردن زمان چرت‎هاي روزانه

چرت زدن، خواب ناکافي شبانه را جبران نمي‎کند ولي ?? تا ?? دقيقه خوابيدن درطول روز (و نه بيشتر) مي‎تواند خلق‎وخو، هوشياري و عملکرد را بهتر کند.

دوري از محرک‎ها

نزديک زمان خواب از مصرف مواد محرک مثل کافئين و نيکوتين پرهيز کنيد.

فعاليت بدني

?? دقيقه فعاليت هوازي درطول روز مثل قدم زدن يا دوچرخه‎سواري در بهبود کيفيت خواب شبانه خيلي موثر است. بيشتر افراد براي خوب خوابيدن، نبايد نزديک زمان خواب‎شان فعاليت فيزيکي شديد داشته‎ باشند، اما اين يک قاعده کلي نيست. تأثير شدت ورزش‎ بر خواب از فردي به فرد ديگر متفاوت است پس ببينيد چه چيزي براي شخص شما مناسب‎تر است.

پرهيز از غذا‌ها و نوشيدني‎هاي دير‎هضم

غذا‌هاي سنگين و پرکالري، سرخ‎کردني و چرب، خوراکي‌هاي تند، مرکبات و نوشيدني‎هاي گازدار در بعضي افراد باعث سوء‎هاضمه مي‎شوند. وقتي اين اتفاق نزديک به زمان خوابيدن رخ بدهد، به سوزش معده منجر مي‎شود و درنتيجه خواب را مختل و منقطع مي‎کند.

بهره بردن از نور آفتاب

مطمئن شويد که در طول روز براي مدتي درمعرض نور طبيعي قرار مي‎گيريد. اين توصيه براي کساني که زياد از خانه بيرون نمي‎روند، اهميت بيشتري دارد. درمعرض نور آفتاب قرارگرفتن درطول روز به‎اندازه تاريک بودن اتاق موقع خواب، براي داشتن يک چرخه خواب-بيداري سالم ضروري است.

داشتن برنامه منظم شبانه

وقتي يک برنامه روتين شبانه تنظيم مي‎کنيد، به بدن‎تان کمک مي‎کنيد هرشب موقع انجام دادن آن فعاليت‎هاي معين، تشخيص بدهد که «الان وقت خواب است». اين برنامه مي‎تواند شامل دوش آب‎گرم گرفتن، کتاب خواندن يا حرکات کششي سبک باشد. همچنين سعي کنيد قبل از خواب مکالمه‎ يا فعاليتي که ازلحاظ هيجاني آشفته‎تان مي‎کند، نداشته ‎باشيد.

محيط خواب خوشايند

تشک و بالش بايد راحت و رخت‎خواب بهتر است خنک باشد. نور، به‎خواب رفتن را سخت مي‎کند پس لامپ، تلفن‎همراه و تلويزيون را خاموش کنيد. پرده‎هاي ضخيم، چشم‎بند و -اگر سروصدايي هست- گوش‎گير، مي‎تواند محيط خواب شما را آرام‌تر کند.

چقدر بخوابيم؟

يکي از مولفه‌هاي بهداشت خواب، مدت زمان در رخت‎خواب ماندن است و گفتيم اين ميزان از فردي به فرد ديگر متفاوت است. بااين‎حال متخصصان توانسته‎اند براساس نياز به خواب افراد در گروه‎هاي سني متفاوت، حداقل و حداکثر زمان لازم براي خوابيدن را تخمين بزنند.

در نهايت شما هستيد که براساس ارزيابي نياز‌هاي فردي‎ و احساس‎تان بعد از امتحان کردن زمان‎هاي متفاوت خواب، ميزان خوابيدن مناسب‎تان را پيدا مي‎کنيد. منظور از ارزيابي فردي اين است که قبل از تصميم قطعي براي انتخاب ميزان خواب‎، به اين سوالات جواب بدهيد.

بعد از چند ساعت خوابيدن بازدهي مناسب داريد و احساس سلامتي و خوشحالي مي‎کنيد؟

دچار مشکلات خواب هستيد؟ اختلالاتي مثل آپنه (وقفه تنفسي)، نارکولپسي (حمله خواب) و ....

در طول روز براي هوشيارماندن به کافئين وابسته‎ايد؟

وقع رانندگي احساس خواب‎آلودگي مي‎کنيد؟

مشکلات سلامتي، مثلا اضافه‌وزن داريد؟ در معرض خطر ابتلا به هرگونه بيماري هستيد؟

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 5 + 7

  آخرین اخبار
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
جدايي رسمي خمس از تراکتور
52 درصد مساکن روستايي آذربايجان شرقي مقاوم سازي شده اند
  پربازدیدترین اخبار
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
افتتاح دو شهرداري جديد در شهرستان تبريز
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
واگذاري يا خريد و فروش امتياز نهضت ملي مسکن غيرقانوني است
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.