1399/04/06 - 19 : 5
کد خبر: 20560
نماينده ولي‌فقيه در آذربايجان‌شرقي:
دادستان‌ها به موضوع گراني خودرو ورود کنند
احرار: امام جمعه تبريز گفت: از دادستان تبريز و شهرستان‌ها مي‌خواهيم تا همانند دادستان تهران به موضوع خودرو و ساير بخش‌ها ورود کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمدعلي آل‌هاشم امروز در خطبه‌هاي نماز عبادي و سياسي جمعه تبريز در بين نمازگزاران مصلاي اعظم امام خميني(ره) به روز صنعت و معدن و تجارت اشاره و اظهار کرد: از زحمات وزارت صمت تشکر مي‌کنيم ولي مجبور هستم به گراني افسارگسيخته اشاره کنم که بايد سوال کنم، بايد در اين زمينه چه کنيم؟

وي افزود: در هفته‌هاي اخير شاهد وضعيت نابسمان و افسارگسيخته بازار بوديم که شرايط سختي در بين مردم و رسانه‌ها داشته است و موجب دلخوري و نارضايتي عمومي در شرايط سخت شد.

امام جمعه تبريز با تاکيد بر اينکه چرا گراني داريم؟ افزود: در ماه‌‌هاي اخير موجي از گراني افسارگسيخته بازار را فرا گرفته است که در اين ميان بازار ارز و طلا، مسکن، بازار خودرو پيشتاز بوده است.

وي گفت: بسياري از کالاهاي اساسي مورد نياز با گراني دوچندان مواجه شده است که آنچه موجب نگراني است فشار اصلي گراني بر گردن قشر محروم در شرايط کرونايي مي‌باشد.

نماينده ولي‌فقيه در آذربايجان‌شرقي تصريح کرد: بررسي گراني در هر يک از بازار اشاره شده، فرصت ديگر کارشناسي مي‌خواهد ولي بررسي در چرايي وضعيت کنوني بازار از ديدگاه‌هاي مختلف را در اين خطبه‌ها مطرح مي‌کنم.

وي با اشاره به ديدگاه‌هاي متفاوت در زمينه گراني توضيح داد: هر ساله در ابتداي سال جديد موجي از گراني کالا و اجناس به راه مي‌افتاد که در بخش‌هاي حمل و نقل تا کالاهاي اساسي مشاهده مي‌شود ولي اين افزايش امسال به خاطر شرايط کرونايي با تاخير روبه‌رو بود.

امام جمعه تبريز متذکر شد: گروهي بر اين باورند که شرايط سخت تحميلي دشمن در رابطه با تشويد تحريم‌ها در ماه‌هاي اخير تاثير دارد و اين گراني هم از جمله اثار آن است که البته براي نمونه بخش زياد گراني لبنيات مربوط به وابستگي کشور و نهادهاي دامي و تشديد تحريم در اين کالاي اصلي است.

وي اضافه کرد: شرايط سخت کرونايي و واردسازي لطمات و خسارت سنگين به بخش توليد موجب تشديد اين گراني‌ها شده است.

خطيب نماز جمعه تبريز تصريح کرد: وجود مافياي اقتصادي در بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو که نمونه‌اي از آن در کشف انبارهاي مختلف خودرو ديده شد، حاکي از آن بود که اين باندهاي مافيايي در هر وضعيت سخت و دشوار دست به کار شده و براي منافع بادآورده خود تلاش مي‌کنند که موجب به وجود آمدن اين شرايط شده است.

وي ادامه داد: عدم وجود يک نظارت هوشمند و فعال و کارآمد و مستمر در دستگاه‌هاي مختلف باعث سوءاستفاده فرصت‌طلبان در اين‌گونه شرايط و نفوذ و رسوخ در منافذ هم نکته مهمي است.

نماينده ولي‌فقيه در استان گفت: از عوامل اين فشارها فقدان هماهنگي‌هاي لازم بين دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هاي مختلف است به طوريکه ناهماهنگي بين دو وزارتخانه کشاورزي و صمت موجب اختلاف در بازار کشاورزي و دامداري شده است و به همين خاطر در بازار غلات و لبنيات دچار گراني شده‌ايم.

وي خاطرنشان کرد: گروهي هم بر اين باورند که نفوذي‌هاي اقتصادي در جايگاه و بزنگاه مهم با ايجاد التهاب کاذب و گراني مصنوعي در صدد ايجاد و تقويت نارضايتي عمومي و نارضايتي مردم از نظام و حاکميت هستند و با دامن زدن بر اين موضوع، مي‌خواهند تا نارضايتي را به کف خيابان بکشانند و يا حتي‌الامکان از مشارکت مردم و اعتماد مردم بکاهند و آنها را در مقابل حاکميت قرار دهند.

آل‌هاشم يادآور شد: طبيعي است که همه عوامل فوق تاثيرگذار است ولي بايد ديد که سهم کدام عامل بيشتر بوده و در اين ميان وظيفه مردم و مسوولان چيست.

وي ابراز داشت: نگاه واقع‌بينانه به مشکلات و سهم عوامل گراني بازار مسوولان کشور و دولت محترم از جمله کارهايي که بايد مشخص شود زيرا چنانچه دولت در تبليعات انتخاباتي خود گفته است، بايد بپذيرند که بيش از ?? درصد از مشکلات کنوني محصول زنجيره مشکلات اجرايي و قضايي بوده که سال‌هاست لاينحل مانده است.

امام جمعه تبريز توضيح داد: گراني اقلامي مانند گوجه فرنگي و امثال آن تبديل به سوال بزرگ است زيرا معلوم است که چنين گراني‌ها توجيه‌ناپذير و ناشي از ناهماهنگي است.

وي متذکر شد: به راستي سهم تحريم در گراني 30 ميليوني پرايد در عرض يک هفته کجاست؟

نماينده ولي‌فقيه در استان تاکيد کرد: باور راسخ در رابطه با قاچاق کالا و واردات بي‌رويه حلقه مفقوده‌اي است که در حلقه‌هاي اقدامات و برنامه‌ها چندان به چشم نمي‌آيد.

وي افزود: بسياري از گراني‌هاي افسارگسيخته محصول سوءاستفاده برخي سايت و پايگاه‌هاي فضاي مجازي است در حاليکه ماشيني خريد و فروش نمي‌شد ولي قيمت‌هاي تضاربي افزايشي ساعتي مشاهده مي‌شد.

آل‌هاشم تصريح کرد: نقش وزارت صمت، ارتباطات، پليس فتا و نهادهاي ديگر در برخورد با چنين سايت‌ها کجاست؟

وي متذکر شد: تصميمات لحظه‌اي و غيرکارشناسي و اظهارنظرهاي متفاوت و متناقض مسوولان موجب سردرگمي و التهابات مردمي مي‌گردد زيرا مسوولان بايد طوري صحبت کنند که متناقض با صحبت هم نباشد.

آل‌هاشم خاطرنشان کرد: انتظار مي‌رود تا دولت محترم به خاطر اينکه نظام سياست‌گذاري ميانه‌اي خود با هماهنگي و برنامه باشد بايد اقدامات قاطع در نظارت دقيق و رصد پايش اقدامات موثر انجام دهند و نبايد به گونه‌اي عمل کنند که تلقي رها‌شدگي کالا در اذهان و افکار عمومي شکل گيرد.

وي خطاب به نمايندگان مجلس گفت: مجلس تازه نفس، جوان و انقلابي يازدهم که رويکرد اصلي خود را اقتصاد و معيشت مردم قرار داده است، بايد اولويت اصلي را فهرست کرده و راهکار مناسب ايجاد کنند و همچنين از دولت مطالبه کنند زيرا مردم انتظار دارند که نمايندگان در اولين سال فعاليت خود گره از معيشت باز کنند.

خطيب نماز جمعه تبريز با ابراز اميدواري از برخورد قوه قضائيه و دادستاني تهران و ورود جدي به موضوعات اقتصاد، گفت: ما از دادستان تبريز و شهرستان‌ها مي‌خواهيم تا همانند دادستان تهران به موضوع خودرو و ساير بخش‌ها ورود کنند و اختلال‌گران را شناسايي کرده و براي دفاع از حقوق عامه اقدامات عاجل و موثري انجام دهند.

وي ادامه داد: البته بخشي از وظايف در اين زمينه بر عهده مردم است که بايد پذيرفت که بين گراني و گران فروشي فاصله است و اسراف و عدم اصلاح الگوي مصرف، حرص طمع براي اندوختن، احتکار بايد تبديل به ضدفرهنگ شوند.

آل‌هاشم بيان کرد: روش زندگي و سبک زندگي در بهبود اين شرايط ناثير بسزايي دارد به طوريکه عبور از اين شرايط نياز به تقسيم وظايف درست و روحيه جهادي و جوانانه دارد.

وي توضيح داد: قطعاً سهم مسوولان در سطوح مختلف به خصوص دولت از سهم مردم بيشتر است.

خطيب نماز جمعه تبريز شهادت 290 از مسافران در سرنگوني هواپيمايي مسافربري اشاره کرد و گفت: آمريکا با شليک موشک 290 از مسافران ايراني را به شهادت رساند و همچنين وقتي ما تازه در شوق و نشاط انقلاب بوديم، آمريکا کودتاي نوژه را راه انداخت و به ضدانقلاب سلاح و تجهيزات داد.

وي اذعان داشت: مخالفت آمريکا مساله هسته‌اي نيست بلکه مساله آنها اين است که ملت ايران به خواست آمريکا “نه” گفته است و آنها در کل با موجوديت انقلاب اسلامي مخالف هستند.

نماينده ولي‌فقيه در استان ابراز کرد: اگر در تيرماه بخواهيم در موزد سياهه اقدامات حقوق بشري حرف بزنيم، قطعا تيرماه خاطرات تلخي براي ايران دارد زيرا حوادث ترور رهبر انقلاب، فاجعه دردناک ? تير و شهادت شهيد بهشتي و ?? تن از ياران او، ترور شهيد محراب آيت‌الله صدوقي، سرنگوني هواپيمايي مسافربري ايران نمونه آن روزهاي تلخ است.

وي با تاکيد بر اينکه بي‌اعتباري حقوق بشر از نگاه آمريکا و صهيونيست چهره بيروني دارد، افزود: ولي اولين قرباني خيمه شب‌بازي ليبرال دموکرات غرب مردم آمريکا است.

امام جمعه تبريز گفت: حقوق بشر آمريکابي بايد در سه بخش اعم از در درون جامعه آمريکا، در سطح جهان و منطقه و حقوق بشر در حق مردم ايران بررسي شود.

وي با اشاره بر اينکه هفته اول تير، هفته صرفه‌جويي انرژي است که از تلاش مسوولان امر قدرداني مي‌کنيم، گفت: ولي دقت کنند زيرا قطعي آب در مناطق شهري بيش‌ از اندازه است و حتما بايد اطلاع‌رساني کنند.

آل‌هاشم خطاب به مردم گفت: درامر صرفه جويي دقت کنيد زيرا تابستان را پيش‌رو داريم.

وي با بيان اينکه امروز روز جهاني مبارزه با مواد مخدر است، گفت: مواظب اين موضوع خانمان سوز باشيد به طوريکه ??? نوع مواد مخدر با رشد 384 درصد، الان به 803 نوع مواد روان‌گردان رسيده است.

امام جمعه تبريز گفت: مواد مخدر و روان گرد به يک ابراز سياسي در معاملات بين المللي تبديل شده است به طوريکه کاهش سن مواد مخدر در بين نوجوانان در سطح دنيا خطرناک است.

وي ادامه داد: نشانه‌روي سطح خانواده، کارگران، کارمندان، نهادها يک موضوع خطرناک است از اين رو تلاش ستاد نبارزه با نواد مخدر در سطح کشور قابل تقدير است به طوريکه در سال 98 نزديک به 950تن مواد مخدر و روان‌گرد به عنوان دستاورد بزرگ کشف شده است.

آل هاشم تصريح کرد: اقدامات درماني، حمايتي، توسعه مشارکت مردمي، علمي کردن امر مبارزه با مواد مخدر با بهره‌گيري از ظرفيت دانشگاه، پروژه‌ها و پژوهش و حتي پايان‌نامه تحصيلات دانشجويان از کارهاي انجام گرفته است ولي پدران و مادران مراقب فرزندان خود باشيد و آنها را در اين مورد کنترل کنيد.

امام جمعه تبريز به موضوع عدالت اشاره کرد و اظهار داشت: عدالت‌خواهي فوري‌ترين هدف تشکيل نظام اسلامي است.

وي با بيان اينکه چرا بايد عدالت‌خواه باشيم، گفت: اصلي‌‌ترين هدف همه ما عدالت‌‌خواهي است به طوريکه اصرار بر تحقق عدالت اجتماعي بايد داشته باشيم.

خطيب نماز جمعه تبريز ادامه داد: حقيقت و هويت ما عدالت‌‌خواهي است و اگر به دنبال عدالت اجتماعي نباشيم در حقيقت وجود خودمان پوچ و بيهوده است و جمهوري اسلامي هم بدون عدالت بي‌معناست.

وي متذکر شد: بدون تامين عدالت اجتماعي، جامعه ما جامعه اسلامي نخواهد بود.

آل‌هاشم با تاکيد بر اينکه اقامه قسط به تنهايي هدف نهايي پيامبران نبود بلکه فراهم کردن مسيري براي رسيدن به آن بود، تصريح کرد: آنهايي که آمده و در گام اول اقامه قسط کردند و مردم را از شر ظالمان نجات دادند، در زمان ظهور امام زمان (عج) هم اقامه عدالت خواهند بود.

وي با بيان اينکه يکي از افرادي که در انقلاب اسلامي براي اقامه عدالت قدم برداشت، شهيد بهشتي بود، گفت: هفتم تيرماه روز قوه قضائيه به خاطر شهادت شهيد بهشتي نامگذاري شده است.

امام جمعه تبريز يادآور شد: امروز به مناسبت سالگرد قوه قضائيه ميز خدمت در مصلاي امام خميني(ره) تشکيل شد و به مشکلات مردم رسيدگي کردند که کار بزرگي است.

وي به صفات بارز شهيد بهشتي اشاره کرد و گفت: کارگروهي و تشکيلاتي و جمع‌بندي منظم از صفات ايشان بوده که مي‌درخشد.

خطيب نماز جمعه تبريز با تاکيد بر اينکه بايد اخلاق و ويژگي شهيد بهشتي به صورت نمايشگاه دربيايد که البته شايد در تبريز برخي‌ با ايجاد نمايشگاه و موزه موافق نباشد بلکه با تخريب و نابودي موزه‌ها موافق‌تر باشند.

نماينده ولي فقيه در آذربايجان‌شرقي با انتقاد از بي‌مهري به برخي موزه‌ها در تبريز اظهار داشت: عده‌اي متاسفانه در تبريز بيشتر از ايجاد موزه،به نابودي موزه علاقه دارند.

وي در پايان خطبه عبادي سياسي اين هفته، ياد کارگران تازه در گذشته ماشين‌سازي را گرامي داشت.

 

عصر تبريز

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 7

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.