1399/03/25 - 19 : 23
کد خبر: 20457
عواملي که کمرتان را به درد مي‌آورد سلامت نيوز: دلايل کمردرد و 10 راه پيشگيري از آن
دلايل کمردرد و 10 راه پيشگيري از آن
احرار: ميليون‌ها انسان در سراسر کره‌ي زمين از کمردرد رنج مي‌برند. اين مشکل، عامل اصلي ناتواني در افراد زير 45 سال است و عوامل زيادي مي‌تواند باعث بروز آن شود.

مهم‌ترين دلايل کمردرد
مشکلات مربوط به ستون فقرات
به گزارش سلامت نيوز به نقل از تبيان، کمردرد اغلب وقتي اتفاق مي‌افتد که چيزي در مسير مفاصل ستون فقرات، عضلات، ديسک‌ها و يا اعصاب شما دچار مشکل شده است. پزشک شما مي‌تواند موارد زير را بررسي کند:

ديسک‌هاي بيرون زده يا لغزنده:

اگر پزشک شما به اين موضوع اشاره کرد يا از اين مشکل نام برد يعني بافت نرم موجود در ديسک بين مفاصل شما بيرون آمده است. اين اتفاق معمولاً در اثر سايش و پارگي ايجاد مي‌شود. ديسک‌هاي بيرون زده مي‌توانند باعث ايجاد درد در قسمت پايين کمر يا مفصل ران و باسن شوند زيرا اعصاب در آنجا فشرده شده‌اند.


ديسک‌هاي برآمده:

اين بيرون‌زدگي يا برآمدگي، به اندازه فتق ديسک نيست. شما معمولاً با وجود آن علائمي نداريد و آن را وقتي احساس خواهيد کرد که بر روي ريشه عصب فشاري وارد شود.


بيماري ديسک دژنراسيون:

در اين حالت ديسک‌ها يا همان به اصطلاح "کمک‌فنر" هاي بين مهره‌هاي ستون فقرات، کوچک (منقبض) يا پاره مي‌شوند. اين اتفاق باعث مي‌شود که استخوان‌ها به هم ماليده و در نتيجه ساييده شوند. شايع‌ترين عامل بروز اين مشکل افزايش سن است.


التهاب و سايش مفصل ساکروايلياک:

مفصل خاجي خاصره‌اي يا مفصل ساکروايلياک جايي است که ستون فقرات و لگن شما به هم مي‌رسند. اين مفصل حرکت خيلي زيادي ندارد، اما مهم است؛ زيرا بار بالاتنه را به قسمت تحتاني بدن منتقل مي‌کند. تورم و ساييدگي غضروف مفصل اغلب مي‌تواند پس از جراحت يا مصدوم شدن، آرتروز، عفونت يا حتي بارداري اتفاق بيفتد.


تنگي کانال نخاع:

در صورت داشتن اين مشکل، کانال ستون فقرات شما باريک شده است که موجب افزايش فشار به ستون فقرات و اعصاب شما مي‌شود. در نتيجه، پاها و شانه‌هاي شما احتمالاً احساس کرختي و بي‌حسي مي‌کنند. اين اتفاق معمولاً براي بسياري از افراد بالاتر از 60 سال رخ مي‌دهد.


راديکولوپاتي گردن:

اين بيماري در اثر فشار به عصب ايجاد مي‌شود که معمولاً در اثر چرخش استخوان يا فتق ديسک به وجود مي‌آيد.
اسپونديلوليستزيس (ليزخوردگي يا لغزش مهره کمر): لغزش يکي از استخوان‌هاي ستون فقرات به جلو و خارج از محل که معمولا در قسمت تحتاني کمر اتفاق مي‌افتد، اسپونديلوليستزيس مي‌گويند. شکل دژنراتيو اين بيماري آرتريت يا ورم مفاصل است، که باعث ضعيف شدن مفاصل و ليگامان‌هاي نگهدارنده ستون فقرات در يک راستا مي‌شود. در واقع اين عارضه مي‌تواند باعث شود يک ديسک به جلو بر روي مهره حرکت کند.

حوادث و صدمات
تصادفات رانندگي، افتادن‌ها، پيچ‌خوردگي‌ها و رگ به رگ شدن عضلات، فشارها و شکستگي‌ها نيز از دلايل کمردرد هستند. صدمات مي‌تواند به برخي از مشکلات جسمي منجر شود، اما برخي از آن‌ها ممکن است فقط باعث درد شوند.


شکستگي مهره‌ها يا ستون فقرات:

شکستگي در ستون فقرات مي‌تواند به دليل ضربه به پشت، افتادن يا پوکي استخوان باشد؛ وضعيتي که باعث ضعيف شدن استخوان‌هاي شما مي‌شود.


رگ به رگ و کشيده شدن عضلات:

آسيب به رباط‌ها، عضلات و تاندون‌هايي که از ستون فقرات و مفاصل آن حمايت مي‌کنند مي‌تواند منجر به کمردرد شود. اين مشکل اغلب زماني اتفاق مي‌افتد که شما به طور هم‌زمان چيزي را بلند مي‌کنيد و مي‌چرخيد. اين عارضه مي‌تواند به دليل تصادفات رانندگي و صدمات ورزشي نيز اتفاق بيفتد.


اسپاسم‌ها يا گرفتگي‌ها:

وقتي عضلات و تاندون‌هاي قسمت تحتاني کمرتان پاره مي‌شود، اين مشکل به وجود مي‌آيد. اين عارضه معمولاً هنگام وزنه‌برداري يا ورزش اتفاق مي‌افتد.

محرک‌هاي مربوط به سبک زندگي
کمردرد ممکن است به دليل کارهايي که انجام مي‌دهيد، يا انجام نمي‌دهيد، در زندگي روزمره‌تان ايجاد شود، مانند:
. قوز کردن يا دولا شدن روي ميز کار
. بلند کردن اجسام سنگين
. اضافه وزن داشتن
. ورزش نکردن
. سيگار کشيدن
. پوشيدن کفش پاشنه‌بلند

نقش احساسات
قدرت احساسات براي ايجاد درد را دست‌کم نگيريد. استرس مي‌تواند منجر به تنش عضلات در کمر شود، و افسردگي و اضطراب ممکن است باعث شود که درد حتي بدتر شود.

ساير علل
کمردرد همچنين مي‌تواند به دليل برخي بيماري‌ها ايجاد شود مانند:

آرتروز:

آرتروز يک بيماري مفصلي است که باعث سفتي، تورم و التهاب مي‌شود.

استئوآرتريت:

اين نوع آرتريت هنگامي اتفاق مي‌افتد که غضروف و استخوان‌هاي شما دچار تحليل شوند. اين عارضه بيشتر افراد سنين ميانسالي به بعد را تحت تأثير قرار مي‌دهد.

اسپونديليت انکيلوزان:

اين بيماري نوعي آرتريت است که بر مفاصل و رباط‌هاي ستون فقرات تأثير مي‌گذارد.


اسکوليوز يا انحناي ستون فقرات:

اسکوليوز مشکلي است که معمولاً از بدو تولد با فرد همراه است. اگر درد وجود داشته باشد، معمولاً در اواسط زندگي شروع مي‌شود.


بارداري:

وزني که در طول بارداري اضافه مي‌کنيد مي‌تواند موجب کشيدگي عضلات کمر شما و درد شود.


تومورها:

در موارد بسيار نادري ممکن است در کمر توموري وجود داشته باشد. تومورها معمولاً در اثر سرطاني که در جايي ديگر از بدن شروع شده است، منتشر شده و به اين قسمت مي‌آيند.

ديگر علل کمردرد که کمتر شايع‌اند:
. سنگ‌ها و عفونت‌هاي کليوي
. آندومتريوز (ايجاد بافت رحمي در خارج از رحم)
. استئوميليت يا ديسکيت؛ عفونت در استخوان‌ها و ديسک‌هاي ستون فقرات
. فيبروميالژيا؛ شرايطي که باعث درد گسترده در ماهيچه‌ها مي‌شود.

بسته به علت درد، درمان شما مي‌تواند شامل تغيير در شيوه زندگي، مصرف دارو يا احتمالاً جراحي باشد. اگر کمرتان درد مي‌کند و احساس خوبي نسبت به آن نداريد با پزشک خود صحبت کنيد. او مي‌تواند به شما کمک کند تا آنچه باعث کمردردتان مي‌شود را پيدا کنيد و به شما کمک مي‌کند تا احساس بهتري داشته باشيد.

راهکارهايي براي پيشگيري از کمردرد
اجسام را به روش درست و ايمن بلند کنيد
بلند کردن ايمن يعني از پاهايتان عوض کمرتان استفاده کنيد. بدين ترتيب که زانوها را خم کنيد، ماهيچه‌هاي شکمي خود را سفت کنيد و آنچه مي‌خواهيد بلند کنيد را نزديک بدنتان نگه داريد.

حرکات پيچشي و چرخشي را به حداقل رسانده و از آن جلوگيري کنيد
استفاده از حرکات چرخشي بايد با دقت انجام شود و يا اگر لزومي ندارد از بين برود. هنگام بلند کردن اجسام سنگين، بايد از چرخيدن کاملاً اجتناب شود.
هنگام انجام کارهاي سنگين، مانند کارهاي خانه نيز سعي کنيد پيچش‌ها و چرخيدن‌ها را به حداقل برسانيد. در ساير فعاليت‌ها، به نحوه حرکت ستون فقرات و همچنين علائم هشداردهنده مانند درد يا گرفتگي توجه داشته باشيد که ممکن است نشان‌دهنده مشکل باشد.

نوشيدن مقدار زيادي آب
بدن ما تقريباً از 70 درصد آب تشکيل شده است. آب کافي به جاي سفت و سخت نگه داشتن ما، به انعطاف‌پذيري‌مان کمک مي‌کند.
نوشيدن مقدار زيادي آب باعث افزايش ارتفاع ديسک‌هاي بين مهره‌اي مي‌شود که باعث مي‌شود بتوانند مانند يک بالش جذب‌کننده‌ي خوبي براي ضرباتي که به آن‌ها وارد مي‌شود، باشند.
آب براي تقريباً هر فرآيند بدن ضروري است، بنابراين بايد آن را به مقدار کافي تأمين کنيد؛ حداقل شش تا هشت ليوان (240 سي‌سي) در روز.

فعال باشيد و Abs خود را تقويت کنيد!
ورزش و فعاليت بدني، عضلات ستون فقرات شما را قوي نگه مي‌دارد. مهم‌ترين عضلاتي که بايد تقويت شوند تا از کمردرد جلوگيري شود، عضلات شکمي هستند.
براي جلوگيري از سفتي و به اصطلاح چوب شدگي، که باعث درد مي‌شود، در برنامه تناسب اندام خود حرکات کششي را قرار دهيد. يکي ديگر از دلايل اين که بايد انعطاف‌پذيري بدنتان را افزايش دهيد اين است که عضلات سفت و سخت بيشتر مستعد آسيب هستند.

وزن خود را در محدوده‌ي سلامت حفظ کنيد
به طور کلي حفظ وزن سالم روشي عالي براي پيشگيري از انواع بيماري‌ها و ناراحتي‌ها است. فوايد کنترل وزن براي ستون فقرات عبارتند از:
از فشرده‌سازي و افزايش بار روي ديسک‌هاي بين مهره‌اي پيشگيري مي‌کند.
از ناهنجاري‌هاي وضعيتي (مانند شيب لگن قدامي) جلوگيري مي‌کند.
مانع داشتن يک سبک زندگي بي‌تحرک که مي‌تواند مسئول سفتي و يا ضعف عضلات باشد، مي‌شود.

در مورد وضعيت‌هاي خوابيدن تحقيق کنيد
پيدا کردن وضعيت خوابي که براي شما م فيد باشد مي‌تواند به شما کمک کند تا از وارد کردن فشارهاي غيرضروري به کمر و گردنتان پيشگيري کنيد. پزشکان در مورد پوزيشن‌هاي ايده آل براي خواب، نظرات متفاوتي دارد. بنابراين، اين خودتان هستيد که با امتحان روش‌هاي مختلف و توصيه‌هاي پزشکان مي‌توانيد به يک نتيجه‌ي خوبي برسيد.

وقتي مي‌خواهيد ورزش کنيد بدنتان را گرم کنيد
هنگام ورزش، گرم کردن اجباري است. گرم کردن يعني 5-10 دقيقه فعاليت هوازي سبک درست قبل از جلسه تمريني. توصيه‌هاي کارشناسان در مورد اين که آيا در طول گرم کردن بايد تمرينات کششي هم باشد يا خير، متفاوت است.
هدف از گرم کردن اين است که ماهيچه‌ها را به تدريج در سطح فعاليت شديدتري قرار دهيد تا از آسيب‌ديدگي و در نتيجه درد جلوگيري کنيد.

سرد کنيد
دوره سرد کردن بعد از يک دوره ورزش بايد شامل حرکات کششي باشد. در طول سرد کردن، ماهيچه‌هاي شما هنوز از انجام ورزش گرم هستند، بنابراين بسيار کشش‌پذير هستند.
از طرفي کشش در هنگام سرد کردن کمتر دردناک خواهد بود. کشش به کاهش سفتي عضلات که يکي از دلايل کمردرد است، کمک مي‌کند. کشش همچنين به تعادل و توازن عملکرد عضلات و کاهش درد مفاصل کمک مي‌کند.

يکجا نشستن طولاني‌مدت را کنار بگذاريد
اگر به مدت طولاني مي‌نشينيد، خود را مجبور کنيد تا جايي که امکان دارد از پشت ميز کارتان بلند شويد. نشستن به ستون فقرات فشار آورده و ديسک‌ها را فشرده مي‌کند و منجر به مشکلات ديسک مي‌شود. علاوه بر اين، کار زياد با رايانه به مدت طولاني مي‌تواند باعث ايجاد مشکل در گردن و مشکلات وضعيتي از جمله کيفوز شود.

يک برنامه‌ي بدنسازي جامع را دنبال کنيد
تکنيک‌ها و سيستم‌هاي کار با بدن جامع و کلي‌نگر يک روش عالي براي حفظ ساختار ستون فقرات شما براي يک عمر است. سعي کنيد آن‌ها را انجام دهيد:
- ماساژ درماني
- يوگا
- پيلاتس
- فلدن کرايس
- کايروپراکتيک
- طب سوزني

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 7

  آخرین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
  پربازدیدترین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.