1399/03/22 - 17 : 24
کد خبر: 20428
شناسايي 4 هزار اثر تاريخي در آذربايجان شرقي/ انتقاد از عدم ثبت پايگاه ملي رصدخانه تاريخي مراغه با گذشت 34 سال از ثبت ملي
احرار:مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي آذربايجان شرقي از پيگيري حقوقي تخريب آثار و حفاري هاي غير مجاز خبر داد و گفت: بالغ بر 4 هزار اثر تاريخي شناسايي شده در استان وجود دارد که از اين ميان ??? اثر ثبت شده در مراغه واقع شده اند.

احمد حمزه زاده امروز در نمايندگان تشکل هاي مردم نهاد کهن شهر مراغه با بيان اينکه يکدستي و اتحاد سمن ها امري شايسته و ارزشمند است که يقينا در حفظ و صيانت از مواريث فرهنگي موثر خواهد بود، اظهار داشت: در جهان امروز از کوچک ترين ظرفيت ها براي خلق امکان هاي بزرگ استفاده مي شود، لازم است تا ظرفيت هاي غني و مراغه مورد توجه بيشتري قرار گيرد که در اين راستا تغيير نگرش و رويکرد مسئولان شهرستان در افزايش همکاري با سمن هاي مراغه در صيانت از مواريث تاريخي بسيار اثر گذار خواهد بود.

او با اشاره به اينکه نخستين شبکه سمن ها در شهرستان ويژه مراغه تشکيل شده است، ادامه داد: تشکيل شبکه سمن ها نخستين بار در مراغه در دستور کار قرار گرفت که نياز است تا با مکان يابي مناسب محل استقرار اين شبکه تعيين گردد، چرا که طرح ايده ها، نقدها و پيشنهادات از ايجاد فاصله بين اداره کل و مردم پيشگيري مي کند.

مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي آذربايجان شرقي با اشاره به تاکيد ويژه وزير محترم ميراث فرهنگي کشور مبني بر لزوم انسجام سمن ها و مشارکت آن ها در تصميم سازي هاي ادارات کل، گفت: بر اين اساس در نظر داريم جايگاه حقوقي براي سمن ها تعريف شده و از شبکه سمن سراي مراغه به عنوان اتاق فکر اداره ميراث فرهنگي بهره ببريم.

حمزه زاده با تاکيد به لزوم ارتقا جايگاه اداره شهرستان ويژه مراغه، گفت: با توجه به تاريخ فاخر مراغه و لزوم رسيدگي به مسائل تخصصي آن در وسعتي گسترده، يکي از اولويت هاي اين اداره کل ارتقا جايگاه اداره ميراث فرهنگي اين اداره خواهد بود تا روند رسيدگي به مسائل مربوط به حوزه هاي ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي آن با روندي تاثير گذار و نتيجه بخش پيش رود.

او در ارتباط با ايجاد پايگاه ملي رصد خانه مراغه بيان کرد: اين رصدخانه تاريخي در سال ???? در فهرست آثار ملي ثبت شده اما متاسفانه پايگاه ملي آن تاکنون تشکيل نشده، لذا لازم است در اولين گام ايجاد پايگاه و تجهيز رصدخانه با نيروي مجرب صورت گيرد و سپس اقدامات ثبت جهاني آن نيز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ثبت 350 اثر تاريخي در مراغه

مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي آذربايجان شرقي از پيگيري حقوقي تخريب آثار و حفاري هاي غير مجاز خبر داد و گفت: بالغ بر ? هزار اثر تاريخي شناسايي شده در استان وجود دارد که از اين ميان ??? اثر ثبت شده در مراغه واقع شده اند، لذا حفاظت از آن ها همواره بر عهده يگان حفاظت ميراث فرهنگي استان بوده که شبانه روز در تلاش اند و يقين داريم با همکاري سمن ها از تخريب و حفاري هاي غيرمجاز بيش از پيش پيگيري خواهد شد.

او در ادامه با اشاره به اينکه ايجاد شهرداري بافت تاريخي امري ضروري در حفظ اين بافت ارزشمند در مراغه است، افزود: از استاندار آذربايجان شرقي خواستار تعريف شهرداري بافت تاريخي در ? شهرستان تاريخي از جمله مراغه خواهيم بود تا با صدور احکام حوزه ميراث فرهنگي همکاري شهرداري و سمن ها موفق به حفظ و صيانت از بافت تاريخي  ارزشمند شهرهاي مذکور باشيم.

حمزه زاده در خصوص در خواست سمن ها مبني بر کسب مجوز ايجاد انجمن گردشگري زنان، گفت: اين اداره کل تمام اقداماتي که تحت نظر ميراث فرهنگي استان باشد را در راستاي تشکيل انجمن گردشگري زنان انجام خواهد داد.

او در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به حساسيت هاي موجود توسط دستگاه قضا به مسائل ميراث فرهنگي از رئيس کل دادگستري استان خواستار ايجاد شعبه ويژه رسيدگي به جرايم عليه ميراث فرهنگي در مراغه خواهيم بود.

توسعه منطقه گردشگري غار تاريخي هامپوئيل 

مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي آذربايجان شرقي در ادامه به توسعه منطقه گردشگري غار تاريخي هامپوئيل اشاره کرد و گفت: «غار هامپوئيل در منطقه نمونه گردشگري دره گشايش قرار گرفته و خوشبختانه پرونده پروژه سرمايه گذاري آن در شوراي عالي معماري و شهرسازي با تمام ملاحظات زيست محيطي مصوب و به سرمايه گذار نيز ابلاغ شده است و پس از رفع برخي از نواقص کوچک اجراي آن آغاز خواهد شد.

طرح مطالعاتي بافت تاريخي مراغه

حمزه زاده با بيان اينکه طرح مطالعاتي بافت تاريخي مراغه تا پايان سال جاري انجام خواهد شد، گفت: بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده قرار داد اجراي طرح مطالعاتي بافت تاريخي تبريز و مراغه مصوب شده است که به دنبال اجرا شدن آن، هرگونه اقدام اجرايي در محدوده بافت تاريخي  بايد بر اساس اين مطالعات انجام گردد و در تلاشيم تا مطالعات بافت تاريخي مراغه تا پايان سال جاري اتمام و به تصويب برسد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 4

  آخرین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
  پربازدیدترین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.