1399/02/12 - 11 : 37
کد خبر: 20225
در ايام روزه‌داري چگونه از کرونا در امان بمانيم؟
احرار: در ماه مبارک رمضان نيز مانند هميشه پيروي از برنامه غذايي متنوع و متعادل يعني تامين انواع مختلفي از مواد غذايي به تناسب با يکديگر و مقادير کافي از مواد مورد نياز براي حفظ سلامت بدن و رعايت ميانه‌روي با محدود کردن غذاهاي داراي چربي، کلسترول، قند، نمک زياد و ترکيبات افزودني توصيه مي‌شود.

ز بنابر اعلام دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، بايد توجه کرد که غذاها بر اساس محتواي پروتئين، ويتامين و مواد معدني در شش گروه اصلي غذايي قرار دارند. انتخاب انواع غذاها از گروه‌هاي مختلف و همچنين انتخاب مواد غذايي جايگزين در هر گروه غذايي براي بر طرف کردن نيازهاي تغذيه‌اي شامل آب، املاح، ويتامين‌ها، مواد معدني، پروتئين و انرژي مورد نياز بدن افراد روزه‌دار در سه وعده غذايي سحر، افطار و شام ضروري است.


بايد توجه کرد که در ايام روزه‌داري امسال، نسبت به مصرف منابع کافي پروتئين اعم از حيواني و يا گياهي که براي عملکرد طبيعي سيستم ايمني بدن براي پيشگيري از بيماري کوويد-19 لازمند، بايد توجه شود. انواع حبوبات منبع پروتئين هستند و وقتي همراه با غلات مصرف مي‌شوند، به عنوان جايگزين گوشت، مرغ و ماهي مي‌توانند يک پروتئين خوب و با کيفيت را براي بدن تامين کنند.


شش گروه غذايي اصلي و جايگزين‌هاي آن‌ها عبارتند از:- گروه نان و غلات: نان‌ها شامل سنگک، بربري، نان جو، لواش، تافتون و ساير نان‌هاي محلي، برنج، انواع ماکاروني، رشته‌ها، غلات صبحانه ، بلغور گندم ، بلغور جو است. توصيه بر اين است که حداقل نيمي از نان و غلات مصرفي روزانه از نوع سبوس‌دار باشد.
-‌ گروه سبزي‌ها: شامل انواع کاهو، اسفناج، کرفس، سبزي خوردن و ساير سبزي‌هاي برگي، انواع کلم، هويج، بادمجان، نخود سبز، لوبيا سبز، انواع کدو، فلفل، قارچ، خيار، گوجه فرنگي، پياز و ... .


-‌ گروه ميوه‌ها: شامل انواع ميوه‌هاي فصل از جمله مرکبات مانند پرتقال، نارنگي، ليمو ترش، ليموشيرين، گريپ فروت، سيب، کيوي و ... و انواع آب ميوه طبيعي و بدون شکر افزوده، کمپوت ميوه ها به صورت کم شيرين يا بدون شکر افزوده و ميوه هاي خشک (خشکبار). بايد توجه کرد که مصرف مقادير کافي گروه سبزي‌ها و ميوه‌ها در ايام روزه‌داري با تامين ويتامين‌ها به خصوص ويتامين C و پيش‌ساز ويتامين A به تقويت سيستم ايمني بدن براي مقابله با بيماري کوويد ?? کمک مي‌کنند.


-‌ گروه شير و لبنيات: شامل شير، ماست، پنير، کشک و دوغ. اين گروه علاوه بر تامين کلسيم و فسفر و بخشي از پروتئين، ويتامين‌هاي گروه B به خصوص ويتامينB2 و B12 را که به تقويت سيستم ايمني بدن کمک مي کنند، تامين مي کند. توصيه بر اين است که لبنيات از نوع کم چرب ( کمتر از2.5 درصد چربي) مصرف شود.


-‌ گروه گوشت و تخم مرغ: اين گروه منبع تامين پروتئين حيواني و با کيفيت بالا هستند و شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهي، ميگو، بلدرچين، غاز، اردک، تخم مرغ و تخم ساير پرندگان هستند.


-‌ گروه حبوبات و مغز دانه‌ها: حبوبات شامل نخود، انواع لوبيا، عدس، باقلا، لپه، ماش و ... و مغزها شامل گردو، بادام، فندق، پسته، بادام زميني، بادام هندي و... . است.

 

منبع : سلامت نيوز

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 6 + 7

  آخرین اخبار
تبيين ساز و کارهاي تامين منابع مالي پروژه هاي گردشگري با محوريت توسعه گردشگري ديجيتال در مراغه
90 درصد هزينه درمان بيماران کرونايي توسط بيمه سلامت پرداخت مي‌شود
2 عامل آتش سوزي جنگل هاي ارسباران زنداني هستند
تغييراتي در دماي آذربايجان شرقي رخ نخواهد داد
فرماندار: 100درصد مردم عجب‌شير غربالگري کرونا شدند
اقدامات دستگاه قضائي نياز به اطلاع‌رساني مداوم دارد
چراغ سبز مدافع برزيلي براي بازگشت به تراکتور(عکس)
توليد بيش از 558هزار تن شير در آذربايجان‌شرقي
سحرخيزي باعث پيشگيري از افسردگي مي شود
تعداد مبتلايان کرونا در آذربايجان غربي به مرز5500نفر رسيد
  پربازدیدترین اخبار
چراغ سبز مدافع برزيلي براي بازگشت به تراکتور(عکس)
اقدامات دستگاه قضائي نياز به اطلاع‌رساني مداوم دارد
ساعات کاري موزه‌هاي آذربايجان‌شرقي اعلام شد
تغييراتي در دماي آذربايجان شرقي رخ نخواهد داد
فرماندار: 100درصد مردم عجب‌شير غربالگري کرونا شدند
رئيس شوراي شهر تبريز بازداشت شد
90 درصد هزينه درمان بيماران کرونايي توسط بيمه سلامت پرداخت مي‌شود
امام خميني، عمل‌گراي اخلاق سياسي
2 عامل آتش سوزي جنگل هاي ارسباران زنداني هستند
تبيين ساز و کارهاي تامين منابع مالي پروژه هاي گردشگري با محوريت توسعه گردشگري ديجيتال در مراغه
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.