1399/02/11 - 20 : 0
کد خبر: 20224
فرمول خوراکي براي مبارزه با ويروس‌ها
احرار: روي يکي از مواد مغذي بسيار توصيه شده براي پشتيباني از فعاليت سلول هاي ايمني و توليد پادتن ها عليه پاتوژن ها (عوامل بيماري‌زا)، از جمله ويروس ها است.

اگر با هر متخصص پزشکي صحبت کنيد، وي به شما خواهد گفت که چيزي به نام درمان ريشه‌کن کننده براي يک ويروس وجود ندارد. ويروس ها ميکروب هاي بسيار ريزي هستند که مي توانند در بدن يک ميزبان، مانند انسان و با استفاده از سلول هاي وي تکثير شده و بر همين اساس، هدف قرار دادن آنها با يک درمان خاص دشوار است. سيستم ايمني بدن تنها دفاعي است که ما در برابر ويروس ها داريم. برخلاف  باکتري  که مي توان با استفاده از آنتي بيوتيک ها آنها را نابود کرد، عفونت هاي ويروسي، از جمله کروناويروس، بيماري هايي هستند که بدن ما مجبور است به تنهايي در برابر آنها مبارزه کند.

به گزارش احرار به نقل از عصر ايران اين شرايط ممکن است نگران کننده به نظر برسد، اما برخي اقدامات مي توانند به تقويت سيستم ايمني کمک کرده و براي بهبودي سريع‌تر عفونت هاي ويروسي فرصت بهتري را در اختيار بدن ما قرار دهد. لازم به ذکر نيست که هرچه واکنش سيستم ايمني شما قوي‌تر باشد، علائم بيماري نيز خفيف‌تر خواهند بود.

در خط مقدم تلاش براي تقويت سيستم ايمني سه عامل کليدي وجود دارند: خواب با کيفيت، ورزش منظم، و يک رژيم غذايي سالم. طي يک دوره بيماري همه گير ويروسي همانند آنچه در حال حاضر تجربه مي کنيم، دنبال کردن يک رژيم غذايي تقويت کننده سيستم ايمني از اهميت ويژه اي برخوردار است. اگرچه چيزي به عنوان غذاهايي که مي توانند ويروس را از بين ببرند، وجود ندارند، برخي مواد غذايي مي توانند به تقويت واکنش ايمني در برابر حملات ويروسي کمک کنند.

در شرايطي که مصرف مواد غذايي خاص پس از تماس با ويروس از ابتلا به بيماري پيشگيري نخواهند کرد، اما دريافت ويتامين ها و مواد معدني مختلف به ميزان کافي از رژيم غذايي روزانه عاملي کليدي در حفظ قدرت سيستم ايمني بدن محسوب مي شود. سپس، سيستم ايمني مي تواند به خوبي با بيماري مبارزه کرده و به طور بالقوه شدت آن را کاهش داده و روند بهبودي تسريع شود.

مواد غذايي سرشار از ويتامين C

بيشتر ما مي دانيم که  ويتامين Cبراي واکنش ايمني خوب و قوي ضروري است. اما زماني که بدن ما در معرض يک حمله ويروسي قرار مي گيرد، اين واکنش از اهميت بيشتري برخوردار مي شود. برخي شواهد علمي نشان مي دهند که افزايش مصرف ويتامين C و پروبيوتيک ها مي تواند به بهبودي سريع‌تر عفونت هاي ويروسي کمک کند.

مقدار مصرف توصيه شده روزانه ويتامين C براي زنان 75 ميلي گرم و براي مردان 90 ميلي گرم است که البته مقادير به مراتب بيشتر از اين را مي توانيد بدون بروز مشکل مصرف کنيد. افزايش مصرف مواد غذايي سرشار از ويتامين C راهبرد خوبي طي دوران همه گيري بيماري کنوني است. ميوه هاي خانواده مرکبات يکي از شناخته شده‌ترين منابع غذايي براي ويتامين C هستند و از ديگر منابع خوب براي اين ماده مغذي مي توان به توت فرنگي، انبه، و سبزيجات سبز مانند اسفناج، بروکلي و جوانه هاي بروکسل اشاره کرد.

مواد غذايي سرشار از روي

روي يکي از مواد مغذي بسيار توصيه شده براي پشتيباني از فعاليت سلول هاي ايمني و توليد پادتن ها عليه پاتوژن ها (عوامل بيماري‌زا)، از جمله ويروس ها است. افزودن غلات کامل مانند سريال هاي غلات کامل، برنج قهوه اي و جو دوسر به رژيم غذايي مي تواند به افزايش دريافت روي کمک کند. مکمل هاي روي نيز در دسترس هستند اما بايد پيش از مصرف آنها با پزشک خود مشورت کنيد زيرا مقادير زياد روي مي تواند با بروز برخي عوارض جانبي همراه باشد.

پري‌بيوتيک ها و پروبيوتيک ها

زماني که از يک رژيم غذايي سالم صحبت مي شود، حفظ سلامت روده يکي از مهم‌ترين اصول است. ميکروبيوم - ميکروارگانيسم هايي که در روده انسان زندگي مي کنند - به کنترل عملکردهاي کليدي مانند جذب مواد مغذي و فرآيندهاي التهابي کمک مي کنند. يک بي تعادلي در ميکروبيوم روده مي تواند به مشکلات گوارشي و ديگر مشکلات سلامت از جمله سندرم روده تحريک پذير، چاقي و ديابت منجر شود. اگرچه شايد هنگام فکر درباره پيشگيري از بيماري هاي ويروسي، مانند آنفلوآنزاي فصلي، کمتر پيش بيايد که به سلامت روده فکر کنيد، اما اين بخش نقش مهمي در تقويت سيستم ايمني بدن ايفا مي کند. پژوهش ها نشان داده اند که پروبيوتيک ها مي توانند به افزايش توليد پادتن هاي طبيعي کمک کرده و واکنش سيستم ايمني بدن به عفونت ويروسي را بهينه‌سازي کنند.

 براي حفظ سلامت روده، شما مي توانيد سهم مواد غذايي سرشار از پري‌بيوتيک ها و پروبيوتيک ها را در رژيم غذايي خود هرچه بيشتر افزايش دهيد. از منابع غذايي خوب براي آنها مي توان به غذاهاي تخمير شده مانند کيمچي، ميسو، کلم ترش و کامبوچا، و محصولات لبني مانند کفير و ماست اشاره کرد. از ديگر منابع گياهي خوب براي پري‌بيوتيک ها و پروبيوتيک ها مي توان به کنگر فرنگي، قارچ و مارچوبه اشاره کرد.

مواد غذايي سرشار از ويتامين D

افزون بر نقش مهمي که در کمک به عملکرد مطلوب سيستم ايمني ايفا مي کند، برخي مطالعات نشان داده اند که ويتامين D به طور خاص با کاهش احتمال ابتلا به آنفلوآنزا که يک عفونت ويروسي محسوب مي شود، پيوند خورده است. شما مي توانيد منابع غذايي سرشار از ويتامين D مانند ماست و شير کم چرب، ماهي هاي تن، سالمون و ديگر ماهي هاي چرب، جگر، زرده تخم مرغ، پنير و خوراکي هاي غني شده با اين ويتامين مانند شير سويا و آب پرتقال را به رژيم غذايي روزانه خود اضافه کنيد.

مواد غذايي سرشار از فيبر

حفظ سلامت دستگاه گوارش بخشي مهم از تقويت سلامت کلي سيستم ايمني بدن محسوب مي شود. يک رژيم غذايي سرشار از فيبر روش خوبي براي تقويت سلامت کلي و آمادگي بهتر بدن براي مبارزه با بيماري ها است. از آنجايي که بيشتر سلول هاي ايمني در دستگاه گوارش توليد مي شوند، دنبال کردن يک رژيم غذايي سرشار از فيبر حاوي ميوه ها، سبزيجات، و غلات کامل مي تواند به بهينه‌سازي عملکرد سيستم ايمني بدن کمک کند.

سير

اگرچه شواهد قطعي درباره ضد ويروس بودن سير وجود ندارد، مطالعات نشان داده اند که اين ماده غذايي مي تواند احتمال ابتلا به عفونت هاي ويروسي مانند سرماخوردگي يا آنفلوآنزا و همچنين شدت علائم بيماري را کاهش دهد.

همچنين، سير به عنوان يک ماده غذايي تقويت کننده سيستم ايمني شناخته مي شود و سال هاست که به واسطه خواص شگفت انگيز خود مورد مطالعه قرار گرفته است. برخي پژوهش ها نشان داده اند که سير از ويژگي هاي بيولوژيکي مختلفي از جمله خواص ضد سرطان، ضد ديابت، آنتي اکسيداني، محافظت از کليه ها، ضد آترواسکلروتيک، ضد باکتري، ضد قارچ، و ضد پرفشاري خون برخوردار است. مصرف سير به صورت خام توصيه شده است زيرا پختن آن موجب از بين رفتن برخي آثار تقويت کننده سيستم ايمني مي شود. براي کسب نتايج بهتر سير را پيش از مصرف خرد يا له کنيد.

الدربري

الدربري يک ابرماده غذايي سرشار از آنتي اکسيدان ها است و برخي مطالعات نشان داده اند که اين ميوه ممکن است داراي خواص درماني در برابر بيماري هاي ويروسي مانند آنفلوانزا نيز باشد. الدربري کالري کمي دارد اما سرشار از فيبر و ويتامين C است که هر دو براي مبارزه با بيماري از اهميت ويژه اي برخوردار هستند. الدربري از فوايد ضد ويروس بالقوه برخوردار است. برخي پژوهش ها نشان داده اند که الدربري و يک رژيم غذايي سرشار از فيبر مي تواند به محافظت در برابر ويروس آنفلوآنزا کمک کند اما بيشتر آنها کارآزمايي هاي کنترل شده نبوده و براي تاييد نتايج به پژوهش هاي بيشتري در اين زمينه نياز است.

الدربري به صورت ميوه تازه و مکمل ها در دسترس است. 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 6 + 7

  آخرین اخبار
زيرسازي راه‌آهن اردبيل - ميانه امسال پايان مي‌يابد
اقامه نمازجمعه پس از 15 هفته در 4 شهر آذربايجان‌غربي
وکلاي پرتغالي از راي «استوکس» شوکه‌اند/ شکايت از «دلچات» در سوئيس
فصل لالايي هاي سرزمين من
تبيين ساز و کارهاي تامين منابع مالي پروژه هاي گردشگري با محوريت توسعه گردشگري ديجيتال در مراغه
90 درصد هزينه درمان بيماران کرونايي توسط بيمه سلامت پرداخت مي‌شود
2 عامل آتش سوزي جنگل هاي ارسباران زنداني هستند
تغييراتي در دماي آذربايجان شرقي رخ نخواهد داد
فرماندار: 100درصد مردم عجب‌شير غربالگري کرونا شدند
اقدامات دستگاه قضائي نياز به اطلاع‌رساني مداوم دارد
  پربازدیدترین اخبار
فرماندار: 100درصد مردم عجب‌شير غربالگري کرونا شدند
تغييراتي در دماي آذربايجان شرقي رخ نخواهد داد
تبيين ساز و کارهاي تامين منابع مالي پروژه هاي گردشگري با محوريت توسعه گردشگري ديجيتال در مراغه
امام خميني، عمل‌گراي اخلاق سياسي
2 عامل آتش سوزي جنگل هاي ارسباران زنداني هستند
90 درصد هزينه درمان بيماران کرونايي توسط بيمه سلامت پرداخت مي‌شود
فصل لالايي هاي سرزمين من
وکلاي پرتغالي از راي «استوکس» شوکه‌اند/ شکايت از «دلچات» در سوئيس
زيرسازي راه‌آهن اردبيل - ميانه امسال پايان مي‌يابد
اقامه نمازجمعه پس از 15 هفته در 4 شهر آذربايجان‌غربي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.