1399/02/07 - 22 : 8
کد خبر: 20206
آذربايجان شرقي جزو استان‌هاي با شيوع بالا
روند صعودي ابتلا به کرونا در 10استان کشور
احرار: تازه‌ترين گزارش منتشر شده از روند احتمالي اپيدمي کوويد- 19در ايران که ميزان ابتلا و مرگ در اثر کرونا را از بيست‌ونهم فروردين تا دوم ارديبهشت بررسي کرده، نشان مي‌دهد سمنان، يزد، قم، قزوين، مرکزي، آذربايجان شرقي، تهران، البرز، اصفهان و زنجان جزو استان‌هاي با شيوع بالا هستند

وضعيت ابتلا در سه استان سمنان، قم و مرکزي روند صعودي گرفته است استان‌هاي گلستان و خراسان شمالي در پيک جديد بيماري‌اندتازه‌ترين گزارش منتشر شده از روند احتمالي اپيدمي کوويد- 19 در ايران که ميزان ابتلا و مرگ در اثر کرونا را از بيست‌ونهم فروردين تا دوم ارديبهشت بررسي کرده، نشان مي‌دهد سمنان، يزد، قم، قزوين، مرکزي، آذربايجان شرقي، تهران، البرز، اصفهان و زنجان جزو استان‌هاي با شيوع بالا هستند که در همين گروه استان‌هاي سمنان، مرکزي و قم روند صعودي ابتلا را پيدا کرده‌اند. بررسي وضع استان‌هاي يزد، اصفهان و زنجان هم نشان مي‌دهد که آنها پيک کوچکي را رد کرده‌اند.
روند ابتلا دراستان‌هاي قزوين، تهران و البرز هم نزولي گزارش شده است. در اين گزارش، استان‌هاي مازندران، اردبيل لرستان، ايلام، خراسان شمالي، گيلان، کردستان، خراسان جنوبي، آذربايجان‌غربي و گلستان با رنگ زرد در گروه استان‌هاي با شيوع متوسط مشخص شده‌اند. در اين گروه شيوع ويروس در استان‌هاي اردبيل و گيلان روند صعودي به خود گرفته و در مقابل در استان‌هاي آذربايجان‌غربي و کردستان روند نزولي ديده مي‌شود. از آن طرف اما در استان گلستان و خراسان شمالي نشانه‌هايي از ايجاد پيک جديد بيماري ديده مي‌شود.

در ادامه اين گزارش، استان‌هاي فارس، خراسان رضوي، همدان، کهگيلويه و بوير احمد، خوزستان، هرمزگان، چهارمحال و بختياري، کرمانشاه، سيستان‌وبلوچستان، کرمان و بوشهر با رنگ سبز به‌عنوان استان‌هايي که کمترين ميزان شيوع کوويد- 19 در کشور را دارند، مشخص شده‌اند. هرچند که داده‌ها حکايت از بالا رفتن موارد ابتلا در استان‌هاي همدان، خوزستان و کهگيلويه و بويراحمد دارد. با اين حال آن‌طور که گزارش مي‌شود به‌طورکلي روند کشوري در ابتلا به کوويد- 19 در تاريخ‌هاي تعيين شده در مرحله ثبات قرار دارد.

براساس بخش ديگري از اين گزارش که مربوط به دوم ارديبهشت است، ‌درصد تغييرات مرگ و ابتلا در سه گروه استان‌هاي با شيوع بالا، متوسط و کم هم آمده است. به‌طوري که در گروه با شيوع بالا، استان‌هاي مرکزي و زنجان با افزايش حدود 20 ‌درصدي تغييرات در مرگ‌ومير ناشي از اين بيماري مواجه شده‌اند.

ميزان تغييرات ابتلا در استان‌هاي مرکز و سمنان هم بالاي25 ‌درصد گزارش شده. در اين ميان استان يزد در زمينه ابتلا به کاهش 20‌درصدي روبه‌رو بوده است. در گروه شيوع متوسط، استان‌هاي ايلام و مازندران بالاترين ميزان تغييرات در مرگ يعني حدود 60درصد را تجربه کرده‌اند.

استان گيلان هم در مورد تغييرات مرگ و ابتلا با افزايش 25‌درصدي مواجه بوده است. روند تغييرات ابتلا در استان مازندران اما حدود 25 ‌درصد کاهش داشته است. ‌درصد تغييرات مرگ در استان همدان نزديک به 60‌درصد افزايش داشته و استان‌هاي هرمزگان و چهارمحال و بختياري، کاهش 20تا 30 ‌درصد در تغييرات مرگ را تجربه کرده‌اند.

در اين شرايط است که وزارت بهداشت با استناد به آخرين گزارش شيوع کرونا در ايران، از کاهش موارد بستري خبر مي‌دهد. تاکنون 89هزار و 328 نفر به اين بيماري مبتلا و 5‌هزار و 650 نفر هم جان‌شان را از دست داده‌اند.

کاهش 70‌درصدي مرگ ناشي از کوويد- 19
با اينکه شمار مبتلايان در 67 روز گذشته به مرز 90‌هزار نفر رسيده اما روز گذشته معاون کل وزارت بهداشت از کاهش 50 ‌درصدي موارد بستري و کاهش 70 ‌درصدي مرگ و مير‌هاي کوويد- 19 خبر داد. براساس اعلام ايرج حريرچي، روند ابتلا در بيشتر استان‌ها نزولي است، با اين حال هر غفلتي در زمينه بازگشايي مراکز و کاهش فاصله‌گذاري اجتماعي مي‌تواند پيامدهاي جبران‌ناپذيري داشته باشد.

او در نشست خبري که به صورت ويديو کنفرانس برگزار شد، درباره کاهش مراجعه‌هاي بهداشتي و درماني مردم هم هشدار داد، چراکه پيش از کرونا روزانه حدود 2‌ميليون و 350‌هزار بار مردم به مراکز درماني دولتي و خصوصي مراجعه مي‌کردند، اما در دو ماه اخير اين ميزان مراجعه‌ به شدت کاهش پيدا کرده است. به جز اين، مردم حتي ميزان مراجعه‌شان براي اقدامات درماني ضروري مثل واکسيناسيون هم کم شده است، درحالي‌که تعلل در اين کار مي‌تواند منجر به ابتلا به انواع بيماري‌ها مثل ديفتري، سياه سرفه، کزاز، فلج اطفال،‌ هاري و ... شود.

داروهاي خارج از پروتکل درماني تقلبي و قاچاق است
ماجراي تجويز داروهاي خارج از پروتکل‌هاي درماني وزارت بهداشت همچنان ادامه دارد؛ ماجرايي که بسياري از بيماران و خانواده‌هايشان را به سمت بازار سياه فروش دارو کشانده است. اما حريرچي تأکيد کرد که خريد و عرضه هر دارويي خارج از داروخانه‌هاي رسمي کشور يا تقلبي است يا قاچاق و مي‌تواند اثرات زيان‌باري داشته باشد.

در ادامه اين نشست خبري از معاون کل وزير بهداشت درباره نگراني از بالا رفتن حجم ترددها و عجله‌اي که در بازگشايي مراکز عمومي ديده مي‌شود، سوال شد؛ اتفاقي که حتي حساسيت رئيس سازمان نظام پزشکي را بالا برده است و او در نامه‌اي خطاب به رئيس جمهوري نسبت به سرکشي دوباره بيماري و گسترش آن هشدار داد.

حريرچي گفت: «در ستاد ملي مقابله با کرونا و در کميته‌هاي کارشناسي ستاد ملي و در کميته‌هاي کارشناسي وزارت بهداشت و وزارت کشور بحث‌هاي متعددي انجام شده است و بازگشايي‌ها براساس خرد جمعي و تصميم‌گيري‌هاي ملي انجام مي‌شود. هيچ تعجيلي در بازگشايي‌ها وجود ندارد و ما فقط ملزم هستيم که عمدتا به ملاحظات اقتصادي و معيشتي مردم و همچنين ملاحظاتي که درباره سلامت رواني و مسائل تفريحي، فرهنگي و مذهبي مردم است، توجه کنيم.»

حريرچي اين را هم اضافه کرد که اگر ببينند بازگشايي اثرات مضري دارد، يا بازگشايي‌هاي آينده با تأخير انجام مي‌شود يا در بازگشايي‌هاي قبلي تجديدنظر مي‌شود. حريرچي شرايط حمل‌ونقل عمومي را مورد توجه قرار دادو گفت: «اگر حمل‌ونقل عمومي ظرفيت حضور اين حجم از مردم را نداشته باشد، به‌طور قطع يکي از مکان‌هاي مهم براي آلودگي به شمار خواهد رفت.» حريرچي با دفاع از تصميم ستاد ملي مقابله با کرونا مبني بر لغو اجراي طرح ترافيک در تهران توضيح داد:

«هدف برداشتن طرح ترافيک اين است که ميل به حمل‌ونقل عمومي کاهش يابد. بر اين اساس مي‌خواهيم مردم با خودرو شخصي که امن‌تر است، رفت‌وآمد کنند که اين موضوع خواه يا ناخواه ترافيک را افزايش مي‌دهد. اين موضوع را نبايد به‌عنوان موضوعي حتما منفي در نظر بگيريم. در عين حال مترو اصولا بر سيستم انبوهي طراحي شده است. وقتي بازگشايي انجام مي‌شود، خصوصا در ورودي و خروجي واگن‌ها، راه‌پله‌ها و ... وجود افراد در کنار هم گريزناپذير است، به همين دليل اعلام کرديم که روند بازگشايي‌ها به گونه‌اي باشد که فشاري به حمل‌ونقل عمومي وارد نشود.»

او از اجراي احتمالي طرحي خبر داد که اگر به تصويب برسد، در استان‌هايي که وضع سفيد هستند، تصميمات خاصي گرفته مي‌شود و به تدريج هم به ساير مناطق توسعه پيدا مي‌کند. در ارتباط با بازگشايي مکان‌هاي مذهبي هم قرار است اين اقدام براساس سطح درگيري هر شهرستان انجام شود. فعلا هم از بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها خبري نيست.

به گفته او هر بازگشايي اثرش را در افزايش يا کاهش موارد بيماري، حدود پنج روز تا يک هفته بعد در بيماران سرپايي، 15 روز بعد بر بار بستري و يک ماه بعد بر بار مرگ‌ومير بيماري نشان مي‌دهد. حال با توجه به اينکه ما نسبت به سه هفته پيش موارد بستري‌مان 50رصد و موارد مرگ‌وميرمان 70 درصد کاهش پيدا کرده است اميدواريم همين روند ادامه بيابد و بازگشايي‌ها اثر سوئي نداشته باشد.

بستري روزانه 300بيمار جديد در تهران
براساس اعلام معاون کل وزير بهداشت در تهران روزانه 300جديد مبتلا به کوويد-19 بستري مي‌شوند و تعداد موارد بستري در‌ آي‌سي‌يو همچنان هشداردهنده است. نکته اما اينجاست که موارد ابتلاهاي خانوادگي کرونا در برخي استان‌ها درحال افزايش است: «بررسي‌ها نشان مي‌دهد در برخي استان‌ها ميزان ابتلاهاي درون خانوادگي نسبت به گذشته بيشتر شده که ناشي از اين است که در داخل خانواده‌ها رفت‌وآمدهاي فاميلي و شخصي و رعايت‌نکردن مسائل بهداشتي و درماني در خانه و محافل فاميلي بيشتر شده است که اثر آن را هم مي‌بينيم و ميزان ابتلاهاي خانوادگي افزايش يافته است.»


 

سلامت نيوز

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 7

  آخرین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.