1399/02/07 - 22 : 4
کد خبر: 20205
چرا در وعده سحر نبايد شيريني بخوريم؟/پيشگيري از خشک شدن گلو در ايام کرونايي رمضان
احرار: مديرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت گفت: « يکي از عوامل زمينه ساز براي فعاليت ويروس کرونا خشکي گلو است اگر در کنار غذاها سبزي و سالاد باشد کمک به پيشگيري از خشک شدن گلو کمک مي کند.»

مديرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت با بيان اينکه  « يکي از عوامل زمينه ساز براي فعاليت ويروس کرونا خشکي گلو است اگر در کنار غذاها سبزي و سالاد باشد کمک به پيشگيري از خشک شدن گلو کمک مي کند.» افزود :« بنابراين در وعده سحر نکاتي که بايد رعايت شود در درجه اول مصرف کافي سبزيجات و سالادها است به اين علت که حاوي آب هستند و در طول روز از خشکي دهان و گلو و کم آب شدن بدن پيشگيري مي کند.»

دکتر زهرا عبداللهي، در نشست خبري با خبرنگاران از طريق ويدئوکنفرانس گفت:«اصولا در ايام روزه داري و در ماه مبارک رمضان رعايت اصول تغذيه صحيح نقش بسيار مهمي در حفظ سلامت ما دارد بويژه در ايام ماه مبارک رمضان بايد اصول تغذيه صحيح يعني مصرف متعادل از همه گروه هاي غذايي در وعده سحر و افطار و خودداري از مصرف بي رويه شيريني و چربي و نمک در ايام روزه داري رعايت شود. »


وي در ادامه گفت:«براي مقابله با کرونا نوع غذايي که مي خوريم نقش بسيار مهمي دارد. غذاهاي چرب ، سرخ شده ، پرروغن و پر نمک باعث تضعيف سيستم ايمني بدن مي شود بنابراين در وعده سحر نکاتي که بايد رعايت شود در درجه اول مصرف کافي سبزيجات و سالادها است به اين علت که حاوي آب هستند و در طول روز از خشکي دهان و گلو و کم آب شدن بدن پيشگيري مي کند. يکي از عوامل زمينه ساز براي فعاليت ويروس کرونا خشکي گلو است اگر در کنار غذاها سبزي و سالاد باشد کمک به پيشگيري از خشک شدن گلو مي کند. همچنين مصرف سالاد و سبزيجات ويتامين هاي A و C مورد نياز بدن براي تقويت سيستم ايمني بدن را تامين مي کند.»


وي افزود:« بنابراين يک توصيه مصرف سبزي و سالاد در کنار غذاي سحري است نوشيدني هاي شيرين براي سحر توصيه نمي شود براي اينکه احساس تشنگي را د رطول روز تشديد مي کنند غذاهاي چرب و سرخ شده و پر ادويه مناسب نيستند چون احساس تشنگي و خشکي گلو را بيشتر مي کنند. يکي از اشکالات خوردن غذاهاي شيرين در سحر اين است که در طول روز قند بدن افت مي کند. »


وي گفت:« در وعده افطار مهم است مايعات گرم و مواد قندي مثل خرما براي برگشتن قند خون به حالت عادي و يک غذاي ساده و سبک استفاده شود. درنهايت رعايت اصول تغذيه صحيح يعني کاهش مصرف نمک و قند و چربي و مصرف سبزيجات و مايعات و آب به تقويت سيستم ايمني بدن و پيشگيري از کرونا کمک مي کند و براي حفظ عملکرد طبيعي دستگاه هاي بدن نقش مهمي دارد.»


وي در پاسخ به اينکه با توجه به اينکه سيستم ايمني بدن بايد براي مقابله با کرونا بالا باشد آيا بايد گياهخواري کرد يا از پروتئين ها بيشتر استفاده کرد، گفت:«اصولا در بحث تغذيه يک توصيه کلي مورد تاکيد است اينکه بايد تعادل و تنوع را در برنامه غذايي روزانه مان رعايت کنيم اگر مي گوييم 6 گروه اصلي غذايي داريم بايد در برنامه غذايي روزانه به طور کافي گنجانده شوند. پروتئين حيواني ، نان ،غلات و سبزي ها، شير و لبنيات بايد در برنامه غذايي روزانه وجود داشته باشد. ما هيچ رژيم غذايي خاصي توصيه نمي کنيم و توصيه نمي کنيم که فقط گياهخواري کنيد يا پروتئين بخوريد .سيستم ايمني بدن هم به پروتئين ها نياز دارد هم ويتامين ها و املاح که مي توان از مواد غذايي مختلف دريافت کرد.»


وي افزود:« براي تقويت عملکرد سيستم ايمني بدن اگر مجموعه اي از مواد غذايي مختلف که در گروه هاي غذايي مختلف هستند، مصرف شوند سيستم ايمني مي تواند از بدن در مقابل بيماري ها دفاع کند.»


وي درباره گزارشي در مورد نيروي انساني مورد نياز رشته تغذيه، گفت:« اين گزارش يک پيش نويسي است که تهيه شده و نياز است که مسوولان و متوليان در جاهاي مختلف بخصوص دفتر بهبود تغذيه نظرش را رسما درباره آن بدهد.در بسياري از موارد اين گزارش ايراد دارد و بايد کار کارشناسي بر روي آن انجام گيرد. ما در بخش بهداشت نيروي کارشناسي تغذيه را لازم داريم براي اينکه مشاوره و خدمت تغذيه به مردم بدهد. کارشناسان تغذيه تخصصشان بحث رژيم درماني است و بايد مشاوره درماني داشته باشند. ما با اين پيش نويس موافق نيستيم و بايد به صورت دقيق تر تهيه و ارايه شود. به دنبال اين هستيم که تا سال 1400 نيروي کافي در سيستم بهداشت و درمان داشته باشيم تا جايي که نياز بخش بهداشت تامين شود.»


وي افزود:« ورود پزشکان در بحث رژيم درماني هم يک موضوعي است که به کار کارشناسي بيشتر نياز دارد البته در برخي از کشورها، پزشکاني هستند که تخصص تغذيه دارند و وارد بحث رژيم درماني مي شوند. رشته کارشناسي ارشد و PHD تخصصي تغذيه کار اصلي شان رژيم درماني است اين گزارش يک پيشنهاد و پيش نويس است و بايد نقطه نظرات وزارت بهداشت هم در آن ديده شود و جايگاه کارشناسان تغذيه تقويت شود.»


وي در پاسخ به اينکه با توجه به قرنطينه بودن مردم و عدم تحرک کافي آيا بدن آمادگي اين را دارد که بخصوص در شرايط شيوع کرونا روزه بگيرد، گفت:«دو بحث مطرح است يک دسته افرادي هستند که سالم هستند و دچار کرونا نشده اند اين افراد مي توانند با وجود شيوع کرونا روزه بگيرند به شرطي که اصول لازم در تغذيه را رعايت کنند و حتما وعده سحري را بخورند و آن را حذف نکنند و در سحر و افطار نکات تغذيه اي رعايت را رعايت کنند و بعد از افطار تا سحر مايعات به اندازه کافي مصرف کنند همچنين ميوه و سبزيجات به اندازه مصرف کنند در اين صورت هيچ مشکلي براي روزه گرفتن نيست اگر تغذيه در زمان روزه داري صحيح و اصولي باشد روزه گرفتن به تقويت بدن براي پيشگيري از بيماري کمک مي کند. مهم است که دچار افراط و تفريط نشويم و تغذيه مان در افطاري صحيح باشد. در وعده سحر اگر سبزي و سالاد بخوريد ويتامين هاي A و B و C که براي تقويت سيستم ايمني بدن لازم است را دريافت مي کنيد.اگر پروتئين بخوريد، اسيدهاي امينه مورد نياز بدن تامين مي شود.»


وي در ادامه گفت:« يک عده از افراد ممکن است دچار بيماري کرونا شده باشند که اين بيماران نبايد روزه بگيرند.براي مبتلايان به کرونا روزه توصيه نمي شود. يک عده هستند که بيمار شدند و بهبود يافتند و دوره نقاهت را مي گذرانند که بنا به توصيه متخصصين عفوني کساني که بيمار شده اند تا ? هفته بعد از بيماري شان چون احتمال برگشت بيماري وجود دارد نبايد روزه بگيرند.»


دکتر عبداللهي افزود:« دسته ديگر کساني هستند که کرونا ندارند ولي دچار بيماري هاي زمينه اي مثل بيماري هاي قلبي و عروقي، چربي خون بالا يا ديابت هستند و دارو مصرف مي کنند که حتما بايد با نظر پزشک معالج خود ببينند مي توانند روزه بگيرند يا خير.»


وي در پاسخ به اينکه آيا با وجود روزه داري در شرايط کرونا مردم مي توانند خون اهدا کنند ،‌گفت:« اهداي خون چه در ماه مبارک يا در هر زمان ديگري به چند فاکتور بستگي دارد که اگر رعايت شوند مشکلي براي اهداي خون نيست. اول اينکه فرد بايد سالم باشد و کم خوني نداشته باشد. افراد اگر اصول صحيح در تغذيه را رعايت کنند و رعايت تعادل و تنوع را داشته باشند هيچ مشکلي براي اهداي خون ندارند اما اگر خون اهدا کردند بايد در وعده سحر يا بعد از افطار منابع غذايي که براي خونسازي مفيد هستند مثل آهن ، اسيد فوليک ، ب 12 و ب 6 را از مواد غذايي مختلف تامين کنند و ريزمغذي هاي موثر در خونسازي را غذاها دريافت کنند همچنين ويتامين C کافي را از طريق سبزيجات دريافت کنند چون کمک به افزايش جذب اهن در بدن مي کند.در کنار اين توصيه ها نبايد بعد از مصرف غذا بلافاصله چاي مصرف کنند.»


وي درباره مصرف مکمل هاي پروتئيني در دوران روزه داري گفت:« به عنوان يک متخصص تغذيه به هيچ عنوان مصرف هيچ مکملي را توصيه نمي کنيم. در شرايطي که برنامه غذايي صحيح باشد بايد پروتئين و ويتامين ها و املاح معدني و فيبرها را از برنامه غذايي روزانه بگيريم و مصرف مکمل فقط براي کساني است که دچار کمبودهايي هستند که براي رفع آنها نياز به مصرف مکمل است. مصرف مکمل پروتئين توصيه نمي شود چون پروتئين را مي توان از نان و غلات و گوشت و تخم مرغ دريافت کرد. با مصرف مواد غذايي مختلف در 6 گروه اصلي ويتامين ها و املاح و ساير مواد مغذي تامين مي شود. اگر مصرف مکمل پروتئيني خودسرانه باشد براي بدن مشکل ايجاد مي کند چون بار زيادي به بدن و کليه ها تحميل مي کند و سيستم ايمني بدن را تضعيف مي کند.»

وي درباره رژيم غذايي کادر درمان مقدم مقابله با کرونا گفت:« توصيه هاي غذايي براي مدافعان سلامت که براي کمک به بيماران کرونايي تلاش مي کنند همان توصيه هايي است که براي مردم داريم و اگر به دليل کمبود وقت يا عدم امکان غذا خوردن تغذيه مناسبي نداشته باشند سيستم ايمني بدن آنها ضعيف مي شود و ريسک بيشتري براي ابتلا به کرونا دارند لذا بايد توجه بيشتري به تغذيه خود داشته باشند. کادر درمان ساعت هاي زيادي کار مي کنند بدون اينکه غذايي بخورند که دچار سوءتغذيه و انواع کمبود ريزمغذي ها مي شوند. ما مطالب اموزشي که گروه هدفش تيم درمان است را به شکل پوستر اموزشي تنظيم کرديم تا در تمام بيمارستان ها نصب شود تا کادر درمان مقداري به نوع تغذيه شان حساس تر شوند و ساعت هاي طولاني گرسنه نمانند و مصرف مايعات را به اندازه کافي داشته باشند. با راهنماها و دستورالعمل هايي که وزارت بهداشت به بيمارستان ها ارسال کرده اين توجه داده شده که در نوع غذايي که به پرسنل درمان داده مي شود دقت شود تا دچار سوءتغذيه نشوند.»


وي در پاسخ به اينکه کيفيت تغذيه بيماران بستري در بيمارستان ها بايد به چه صورتي باشد، گفت:« در تيم درمان، کارشناسان تغذيه نوع رژيم غذايي بيماران را کنترل مي کنند و بيمارستان موظف است مطابق با دستورالعمل هاي موجود غذاي بيماران را در اختيارشان بگذارند.»


وي در پاسخ به اينکه آيا از طرف بيمارستان ها همان غذاي هميشگي به کادر درمان داده مي شود يا غذاها کيفيت بهتري دارد، گفت:« در معاونت درمان يک دفتر مديريت بيمارستاني داريم که تغذيه پرسنل و کادر درمان تحت نظارت و کنترل است و جزو وظايف دفتر مديريت بيمارستاني و واحدهاي ذي ربط در معاونت وزارت بهداشت است و وظيفه آن پايش تغذيه کادر درمان است و قطعا اين نظارت وجود دارد.»


وي درباره غني سازي آرد گفت:« ما سالهاست برنامه ملي غني سازي ارد با اهن و اسيدفوليک را از سال 86 به بعد در کل کشور در انواع نان ها داريم و يک استاندارد براي نان سنگک بود که اگر ارد نان سنگک سبوس دار باشد مشمول برنامه غني سازي نمي شود ولي نان هاي تافتون و لواش و بربري غني شده است. ممکن است نان سنگک غني شده هم داشه باشيم. رفع کمبود ويتامين D از طريق غني سازي آرد هم يکي از اولويت هاي بعدي وزارت بهداشت است البته کار سختي است هم به لحاظ تکنولوژي هم اينکه بايد منابع آن در دست باشد فعلا به دليل مشکلاتي نظير تحريم ها اين برنامه کند پيش مي رود ولي قطعا اين برنامه اجرايي خواهد شد.»


وي تاکيد کرد:« براي ما سلامت نان به خصوص کيفيت نان بسيار مهم است در بحث بهداشت نان بازرسين بهداشت نظارت دارند تا نان بهداشتي به دست مردم برسد و عدم اضافه نمودن جوش شيرين ، جوهر قند و سبوس فله اي به نان جزو فاکتورهايي است که بايد رعايت شود همچنين نمک نان ها بايد کمتر از يک درصد باشد. اقدام خوبي که انجمن نانوايان انجام داده است نان بهداشتي و بسته بندي شده را در اختيار کادر درمان و بيماران قرار مي دهند. »
دکتر عبداللهي افزود:« بحث کيفيت و سلامت نان يکي از اولويت هاي ما در نظام سلامت است براي اينکه نان غذاي اصلي مردم است و حدود 50 درصد انرژي و پروتئين و 40 درصد برخي ريزمغذي ها را از نان مي گيرند بنابراين مهم است که نان باکيفيت به دست مردم برسد.ما همکاري خوب نانوايان و اتحاديه نانوايان را داريم که نان سالم را به دست مردم برسانيم.»


وي درباره روزه داري و رژيم غذايي افرادي که دچار پرفشاري خون هستند، گفت:« در مورد اين افراد بسيار مهم است که تحت نظر پزشک فشارخونشان کنترل شود و داروهايشان را به موقع مصرف کنند و نکات تغذيه اي در کنترل فشارخون آنها اهميت دارد. بايد مصرف نمک آنها کمتر از سه گرم در روز باشد يعني نصف قاشق چايخوري حذف نمکدان از سر سفره يکي ديگر از توصيه ها است. برخي مواد غذايي نمک پنهان دارند مثل شور و ترشي و خيارشور و تنقلات و آجيل يا پنير که منبع عمده نمک است بايد لذا اين افراد بايد از مواد غذايي کم نمک استفاده کنند و هنگام خريد مواد غذايي به نشانگرهاي رنگي محصولات غذايي دقت کنند. نوشابه و فست فودها حاوي مقدار زيادي سديم هستند لذا اين افراد بايد به اين مسئله دقت کنند همچنين مصرف ? وعده سبزي و ميوه را در برنامه غذايي روزانه خود داشته باشند. اين افراد اگر مي خواهند روزه بگيرند بايد با مشورت پزشک شان ببينند آيا مجاز به روزه گرفتن هستند يا خير.»


وي درباره ضدعفوني مواد غذايي براي پيشگيري از کرونا گفت:« بايد بعد از خريداري مواد غذايي بسته بندي شده بسته بندي آنها را شست و ضدعفوني کرد. ما با خوردن مواد غذايي دچار کرونا نمي شويم براي اينکه غذا يا پخته مي شود که ويروس در اثر حرارت از بين مي رود يا اسيد معده ويروس کرونا را از بين مي برد زماني مشکل پيدا مي کنيم که با دست آلوده صورت و بيني و دهان را لمس کنيم که مي تواند موجب انتقال بيماري شود.»

منبع: سلامت نيوز

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 5 + 4

  آخرین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
جدايي رسمي خمس از تراکتور
52 درصد مساکن روستايي آذربايجان شرقي مقاوم سازي شده اند
افتتاح دو شهرداري جديد در شهرستان تبريز
واگذاري يا خريد و فروش امتياز نهضت ملي مسکن غيرقانوني است
  پربازدیدترین اخبار
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
افتتاح دو شهرداري جديد در شهرستان تبريز
جدايي رسمي خمس از تراکتور
52 درصد مساکن روستايي آذربايجان شرقي مقاوم سازي شده اند
واگذاري يا خريد و فروش امتياز نهضت ملي مسکن غيرقانوني است
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.