1399/02/03 - 20 : 18
کد خبر: 20178
رئيس دانشگاه علوم پزشکي تبريز خبر داد،
احتمال ورود به فاز نزولي کرونا تا دو هفته آينده
احرار: رئيس دانشگاه علوم پزشکي تبريز گفت : ويروس در استان با شيب ملايم در حال افزايش است، پيک بيماري به آن صورت نداشتيم که بيماري به يکباره چندين برابر شود و ارائه خدمات با مشکل مواجه شود ، با توجه به آمار چند روز اخير احتمال اينکه تا دو هفته آينده وارد فاز نزولي شويم وجود دارد.

به گزارش خبرنگار احرار ، محمدحسين صومي درنشست خبري  به مناسبت هفته سلامت و ارائه گزارش درخصوص بيماري کرونا عنوان کرد: يکي از اقدامات مهم  درخصوص کرونا راه اندازي آزمايشگاه بود و 12روز بعد از تهران در استان ها ازمايشگاه ها شروع به کار کردند؛ اکنون 5آزمايشگاه در استان فعاليت مي کنند که 4 مورد در تبريز و يکي در مراغه است،هچنين تاکنون 547 نمونه گيري در آن ها  صورت گرفته است. 
وي ادامه داد: براساس نمونه گيري ها آمار مبتلايان در استان تا امروز 4037 نفرو تعداد فوتي ها 320نفر است، تاکنون 7673 نفر بستري  حاد تنفسي داشتيم که  4073 نفر آن ها کرونا مثبت بودند؛ دو شهر اهر و ميانه بيشترين ميزان بيمار به نسبت جمعيت را دارند. 
رئيس دانشگاه علوم پزشکي تبريز در مورد  درصد ابتلا در سنين مختلف مطرح کرد: ميانگين ابتلا65سال و ميانگين فوت 69 سال است ولي ما نمونه مثبت يک ساله و 95 سال هم داشتيم بيشترين ميزان فوتي بين 60تا 85سال است. 

 


وي  در مورد تاثير داروها بربيماران کرونايي اعلام کرد30 تا 60 درصد نتيجه بخش است و همچنين پلاسمادرماني هم بعد ازابلاغ مجوز رسمي انجام خواهد گرفت.
محمدحسين صومي با بيان اينکه امسال هفته سلامت، به نام حمايت از مدافعان سلامت نام گرفته و همه بحث هاي هفته سلامت مخصوص کرونا است، گفت: در شرايط کرونايي 600 پزشک عمومي و تقريبا 3000نفر مراقب سلامت مشغول ارائه خدمت هستند و در حوزه بهداشت محيط هم نزديک به 300کارشناس نظارت انجام مي دهند همچنين  کارشناسان حوزه روانشناسي مصاحبه روانشناختي باخانواده هاي افراد فوت شده را برعهده دارند.
رئيس دانشگاه علوم پزشکي تبريز اعلام کرد: در شرايط کرونايي 270 مرکزبهداشتي درماني در استان فعاليت مي کنند که 40مرکز عادي به  16ساعته تبديل شده اند و 24 مرکز 24ساعته هم از قبل فعاليت مي کردند.
وي افزود: در اين مراکزغربالگري انجام گرفته و بين 17تا30درصد افراد نمونه گيري شده مثبت بوده اند و بيشترين تعداد ثبت شده در غربالگري در مراکز 16ساعته در کل کشور مربوط به تبريز است .
صومي گفت: غربالگري در مرحله اول با همکاري بسيجيان انجام گرفته و93درصد استان غربالگري شده اند و مرحله دوم هم آغاز شده است و اين بار گروه هدف افراد بالاي 15سال و داراي بيماري هاي زمينه اي ‌هستند. 
رئيس دانشگاه علوم پزشکي تبريز با اشاره به اينکه درصد انتقال بيماري در خانواده ها 11درصد بوده تاکيد کرد: شناسايي افراد کم علامت و ايزوله شدن آنها  مانع گسترش بيماري مي شود. 
وي درخصوص بررسي روند بروز بيماري گفت:ويروس در استان با شيب ملايم در حال افزايش است، پيک بيماري به آن صورت نداشتيم که بيماري به يکباره چندين برابر شود و ارائه خدمات با مشکل مواجه شود که با اين آمار چند روز اخير احتمال اينکه تا دو هفته آينده وارد فاز نزولي شويم وجود دارد..
صومي اعلام کرد: درمورد بررسي سير بيماري بهتراست بازه زماني 7 الي 14روزدرنظر گرفته شود و تعداد مرگ ومير هم بايد براساس تعداد بستري ها سنجيده شود.
او با اشاره به  اختلافات در مورد آمار فوتي ها در بيمارستان و آرامستان ها، متذکرشد: نمي شود باآمار آرامستان در رابطه با بيمارستان قضاوت کرد چون گاهي  فوت شده ها را نگه مي دارند تا باهم دفن شوند. 
صومي درخصوص اينکه چرا از نقاهتگاه هايي که براي استقرار بيماران پس از درمان ايجاد شده استفاده نمي شود گفت: استفاده از نقاهتگاه بايد به خواست خود افراد و رضايتشان باشد و ما نمي توانيم کسي را مجبور به اين کار کنيم، به بيماراني که از بيمارستان ترخيص مي شوند اعلام مي کنيم که مدتي را در نقاهتگاه سپري کنند ولي قبول نمي کنند و تاکنون کسي تمايلي براي بستري شدن در نقاهتگاه ها نداشته است.
رئيس دانشگاه علوم پزشکي تبريز در مورد اثرات ماه رمضان برگسترش ويروس کرونا و روزه گرفتن در ماه رمضان تشريح کرد: اگر فردي روزه بگيرد ولي افطاري برگزار کند معصيت کرده است و به هيچ وجه دورهمي و افطاري نبايد برگزار شود و اما هيچ ارتباطي بين روزه گرفتن و اين بيماري وجودندارد و فقط افرادي که بيماري زمينه اي دارند روزه نگيرند.

 

خبرنگار: نگار محمدي رئوف

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 1

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.