1399/02/02 - 18 : 55
کد خبر: 20172
زنجيره مرگي که در صف‌هاي وام يک ميليون توماني بافته مي‌شود
احرار: در حالي که بسياري از خدمات دستگاه‌هاي دولتي و همچنين بخش عمومي غيردولتي براي تسهيل در امور مردم به دفاتر پيشخوان واگذار شده هر از چند گاهي با اجراي برخي طرح‌ها، اين دفاتر شاهد تجمع بيش از حد مردم و ازدحام جمعيت براي عقب نماندن از کاروان بهره‌مندان از مزاياي طرح مي‌شود که اين وضعيت در شرايط کنوني کشور که با شيوع بيماري کرونا مواجه است، بيش از پيش سلامتي شهروندان را تهديد مي‌کند.

در روزهاي اخير که بازار دريافت کد بورس و ثبت‌نام در سامانه سجام (سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتريان)، داغ است، دريافت وام يک ميليون تومانيِ حمايتي دولت در پي شيوع بيماري کرونا نيز منوط به داشتن سيمکارت به نام سرپرست خانوار شده که اين سبب ازدحام بيش از حد جمعيت در مقابل دفاتر پيشخوان دولت شده است در حالي که بر اساس اعلام مسؤولان کشوري و استاني و ستاد ملي مقابله با بيماري کرونا، رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و فاصله‌گذاري اجتماعي و خودداري از تجمعات، تنها راه قطع زنجيره انتقال اين بيماري و ريشه‌کن شدن ويروس است و رعايت نکردن اين اصول سلامتي و جان افراد را با خطر جدي مواجه مي کند.

در اين شرايط درحالي دريافت وام يک ميليون توماني مشروط به داشتن سيمکارت به نام افراد سرپرست خانوار شده است که اکثريت قريب به اتفاق افراد فاقد اين سيمکارت، زنان و مردان سالمندي هستند که داراي سيستم ايمني بدني ضعيف بوده و بيش از ديگران در معرض خطر ابتلا به بيماري کرونا قرار دارند که در اين شرايط مسؤولان بايد تدابيري براي کاهش تجمعات انديشيده و در اجراي هر طرحي به خصوص طرح هاي حمايتي هوشمندانه تر عمل کنند.

حسين محمدي، يکي از افراد کهنسال و بي‌سوادي بود که امروز براي دريافت سيمکارت به دفتر پيشخوان دولت در شهر زنجان مراجعه کرده بود.

وي گفت: مراکز مخابرات را رها کرده و توزيع سيمکارت را به دفاتر پيشخوان واگذار کرده‌اند که آن هم بسيار شلوغ است.

اين پيرمرد که دفتر پيشخوان، چند ساعت بعد را براي مراجعه وي تعيين کرده بود، اظهار داشت: اين کار را مي‌توانستند به مراکز مخابرات نيز تفويض کنند در حالي که به دفاتر پيشخوان واگذار کرده و سبب شده تا من ساعت ها براي دريافت سيمکارت و ارسال يک پيامک معطل شوم.

يکي از خانم‌هاي مُسن حاضر در صف از شيوه ارائه خدمات در دفاتر پيشخوان، گلايه‌مند بود و در حالي که در پاسخ سوال خبرنگار، سر خود را تکان مي‌داد، گفت: برايم نوبت نوشته‌اند در حالي که سواد ندارم و براي پيگيري کار خود يا بايد يک فرد باسواد با خود بياورم که هر کدام از فرزندانم دردسرها و مشغله هاي مخصوص خود را دارند و يا بايد از اين افراد حاضر کمک بگيرم که آن هم بسياري از مراجعان مانند من بي‌سواد هستند.

وي افزود: دولت همانگونه که اطلاعات ما را دارد و يارانه را واريز مي‌کند به همان شکل مي‌توانست وام را نيز واريز کرده و ماهانه از حسابمان کسر کند.

يکي از متصديان دفتر پيشخوان در محله 17 شهريور زنجان نيز در اين خصوص گفت: دفاتر پيشخوان خود را موظف به ارائه خدمات مي‌دانند و از ديگر سو، مردم نيز براي پيگيري امور و رسيدن به اهداف مورد نظر خود به دفاتر مراجعه مي‌کنند.

امير جعفري افزود: ازدحام جمعيت در مقابل دفتر و رعايت نشدن فاصله اجتماعي براي جلوگيري از انتقال ويروس کرونا، موجب نارضايتي و گاه درگيري هاي لفظي بين آنها مي شود که اين هم سلامت جسمي و هم سلامت روحي آنها را تهديد مي‌کند.

وي تاکيد کرد: اين تجمع‌ها فقط براي دريافت سيمکارت نيست بلکه مردم براي ساير امور نيز مراجعه مي کنند و انتظار دريافت خدمات را در کمترين زمان ممکن دارند و هر کدام به نحوي، معترض هستند.

دفاتر پيشخوان با رويکرد جلوگيري از حضور مردم در ادارات، فعال هستند

معاون توسعه مديريت و منابع استاندار زنجان گفت: با توجه به اينکه دفاتر پيشخوان، بسياري از خدمات دستگاه‌هاي دولتي و بخش عمومي غيردولتي را انجام مي‌دهند رويکرد ما اين بود که داير بوده و فعال شوند تا هم تسهيلگري شده و هم مانع حضور فيزيکي مردم در ادارات شود.

سمانه شاددل اظهار داشت: متاسفانه اعلام ارائه کد بورسي و ثبت‌نام در سامانه سجام و برخي خدمات ديگر سبب تجميع وظايف دفاتر پيشخوان و همچنين تجمع افراد در اين دفاتر شد که سلامتي شهروندان را تهديد مي‌کند.

وي خاطرنشان کرد: با توجه به توصيه‌هاي وزارت بهداشت و يافته‌هايي که تا کنون به دست آمده، مهمترين راهکار کنترل و پيشگيري از بيماري کرونا، رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي و خودداري از تجمعات است تا بتوانيم زنجيره انتقال اين بيماري را قطع کنيم.

شاددل افزود: با رايزني و پيگيري از دستگاه‌ها و مراجع مربوطه که خدمات آن‌ها در دفاتر پيشخوان ارائه مي‌شود، سعي مي‌کنيم تا زمانبندي ارائه خدمات را تغيير داده و هر خدمتي را در روزهاي معين، ارائه دهند و يا نسبت به تمديد مهلت ارائه خدمات مورد نظر خود اقدام کنند.

معاون توسعه مديريت و منابع استاندار زنجان گفت: اين تجمعات علاوه بر دفاتر پيشخوان در دفاتر خدمات قضايي، کارگزاري‌ها و بعضي بانک‌ها نيز مشاهده مي‌شود که بايد تدابيري براي آن اتخاذ شود چرا که سلامت کارکنان براي ما اولويت اول است به دليل اينکه سلامت آن‌ها ضامن سلامت خانواده‌ها و شهروندان است.

وي اظهار داشت: تمام توان و ظرفيت استان از نهادهاي دولتي و غيردولتي گرفته تا پويش‌هاي مردمي و مجمع خيران سلامت در خدمت دانشگاه علوم پزشکي هستند تا اين بيماري را شکست دهيم که در اين راستا از مردم نيز انتظار مي‌رود مراجعات خود به دفاتر پيشخوان را مديريت کرده و با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و فاصله‌گذاري اجتماعي به قطع زنجيره انتقال بيماري کرونا کمک کنند.

رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي براي مقابله با کرونا در دفاتر پيشخوان دولت الزامي است

مسؤول هماهنگي و پيگيري امور اداره کل ارتباطات و فناوري اطلاعات استان زنجان نيز گفت: دفاتر پيشخوان خدمات دولت، بخش عمده‌اي از خدمات بخش دولتي را ارائه مي‌دهند که هدف آن‌ها تسهيل دريافت خدمت از سازمان‌هاي عمومي و کاهش مراجعات حضوري مردم به دستگاه‌هاي اجرايي است.

حامد سرائي اظهار داشت: طي ابلاغي از سوي معاونت توسعه مديريت و منابع استانداري زنجان، دفاتر پيشخوان خدمات دولت، جزو واحدهاي صنفي غيرضرور نبوده و موظف شدند حتي در ايام بحران شيوع کرونا به ارائه خدمت بپردازند اما با اين حال اين دفاتر در ايام شيوع کرونا با مشکلاتي مواجه شده و بايد جهت رفع آن‌ها تدبيري انديشيده شود.

وي خاطرنشان کرد: در اين راستا علاوه بر ابلاغ رعايت توصيه‌هاي بهداشتي دفاتر پيشخوان به‌ويژه رعايت فاصله بين افراد، نوبت‌دهي به مراجعان و لحاظ الزامات پيشگيرانه و منتظر ماندن افراد فراتر از ظرفيت دفتر در خارج از دفاتر پيشخوان، مورد تاکيد قرار گرفته است.

سرائي با اشاره به گستردگي خدمات در دفاتر پيشخوان، افزود: در روزهاي اخير شاهد افزايش چشمگير مراجعات مردم به دفاتر پيشخوان براي ثبت‌نام در سامانه سجام به منظور ثبت و احراز هويت براي سهام بورس، سهام عدالت و نيز دريافت وام هستيم.

مسؤول هماهنگي و پيگيري امور اداره کل ارتباطات و فناوري اطلاعات استان زنجان با اشاره به اولويت‌بندي خدمات ارائه شده در دفاتر پيشخوان به تناسب حجم مراجعات و اطلاع‌رساني فهرست مراکز ارائه‌دهنده خدمات سامانه سجام در سايت مربوط به اين سامانه جهت توزيع مراجعان بين دفاتر، گفت: متاسفانه همچنان شاهد ازدحام بيش از حد مراجعان در اکثر دفاتر پيشخوان هستيم که لازم است تدبيري توسط مسؤولان مربوطه در خصوص زمانبندي، اطلاع‌رساني و چگونگي ثبت‌نام در اين سامانه انديشيده شود.

وي اظهار داشت: براي نام‌نويسي در سجام در سطح استان زنجان ?? مرکز شامل دفاتر پيشخوان، کارگزاري‌هاي بورس و تعدادي از بانک‌ها به ارائه خدمت مي‌پردازند که در اين ميان ?? دفتر منتخب پيشخوان براي ارائه اين خدمت وجود دارد.

دريافت سيمکارت، نيازي به مراجعه حضوري ندارد

مدير روابط عمومي مخابرات منطقه زنجان نيز گفت: براي دريافت سيمکارت همراه اول، الزام و نيازي به مراجعه حضوري به دفاتر پيشخوان نيست بلکه متقاضيان مي‌توانند با مراجعه به سايت www.mci.ir و بارگزاري مدارک خود نسبت به ثبت‌نام و دريافت سيمکارت اقدام کنند.

حسام فغفوري افزود: سيمکارت مربوطه نيز توسط پست به نشاني فرد متقاضي ارسال مي‌شود.

وي در خصوص توزيع سيمکارت در دفاتر پيشخوان اظهار داشت: سيمکارت همراه اول علاوه بر سايت اينترنتي از طريق نمايندگي‌هاي مجاز همراه اول و دفاتر پيشخوان نيز در طي سال، توزيع مي‌شود و ارتباطي به اين ايام ندارد.

فغفوري خاطرنشان کرد: بسياري از موارد مانند خدمات بانکي، امور مالياتي، بورس و يارانه به‌گونه‌اي است که خدمات مورد نظر با ارسال کد محرمانه به سيمکارت فرد، ارائه مي‌شود که سيمکارت بايد به نام آن فرد باشد.

مدير روابط عمومي مخابرات منطقه زنجان تصريح کرد: سيمکارت همراه اول، هميشه و در طول سال، توزيع مي‌شود و ازدحام جمعيت به دليل ارسال پيامک توسط سرپرست خانوار براي دريافت وام حمايتيِ شيوع بيماري کرونا است.

وي گفت: طي سال‌هاي گذشته، پيامک‌هاي متعددي از سوي شرکت مخابرات براي دارندگان بيش از يک سيمکارت، ارسال شده که مالکيت آن را تعيين تکليف کنند.

فغفوري اظهار داشت: ارسال اين پيامک‌ها و تعيين تکليف سيمکارت‌ها براي چنين روزهايي پيش‌بيني شده بود.

ايرنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 9

  آخرین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
  پربازدیدترین اخبار
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.