1399/02/02 - 18 : 7
کد خبر: 20167
سفره «بابا» ديگر نان هم ندارد؛
افزايش قيمت نان در آستانه ماه رمضان
احرار: افزايش قيمت نان در آذربايجان‌شرقي طي روزهاي اخير که در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داريم موجي از اعتراضات مردمي را در فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي به‌دنبال داشته است.

از اول ارديبهشت ماه طبق اعلام مسئولان استاني آذربايجان شرقي قيمت نان در اين استان افزايش پيدا کرد تا موجي از اعتراض‌هاي مردمي در شبکه‌هاي اجتماعي ايجاد شود.

با اينکه علي ربيعي سخنگوي دولت در آخرين روزهاي فروردين ماه اعلام کرد که نرخ آرد نانوايان آزادپز امسال هيچ تغييري نخواهد داشت و در اين بخش افزايش قيمت نان نخواهيم داشت ولي از روز گذشته نان در همه نانوايي‌هاي شهر تبريز افزايش  2تا 30 درصدي دارد و در اين بين مسئولان خبر افزايش قيمت نان را تأييد مي‌کنند.

هم صحبتي با نانوايي‌هاي سطح شهر تبريز حاکي از آن است که قيمت هر کيلو آرد از يک‌هزار و 700 تومان به 2 هزار و 800 تومان افزايش يافته است و لواش‌پزها مي‌گويند چاره‌اي جز افزايش قيمت نداريم.

افزايش 30 درصدي قيمت نان لواش در تبريز

سري به يک نانوايي در منطقه مارالان تبريز زدم، با اينکه کارگران داخل نانوايي مي‌گفتند قيمت نان افزايش پيدا کرده ولي خبري از ابلاغيه اتحاديه نانوايان در اين مکان نبود و شهروندان به اين موضوع معترض بودند.

حالا با اين حساب و کتاب اگر تا ديروز 30 عدد نان لواش را 6 هزار تومان مي‌خريديد، اکنون بايد هشت هزار تومان پرداخت کنيد که معادل افزايش 30 درصدي است.

 

اين در حالي است که افزايش قيمت نان شامل تمام انواع نان همچون سنگک، بربري، نان روغني و نان لواش شده است و بربري يک‌هزار توماني به قيمت يک‌هزار و 300 تومان و سنگک يک‌هزار و 500 توماني به قيمت 2 هزار تومان به فروش مي‌رسد. نان تافتون نيز به قيمت يک‌هزار تومان رسيده است.

در اين بين شهروندان   اعلام کردند نانوايي‌ها با اينکه اقدام به افزايش قيمت نان کرده‌اند ولي از آن‌سو وزن چانه هر قرص نان را نيز کاهش داده‌اند و اين به ضرر مشتري است.

افزايش چراغ خاموش قيمت نان در شهرستان‌هاي آذربايجان شرقي

ذکر اين نکته نيز ضروري است که افزايش قيمت نان در تبريز و ساير شهرستان‌هاي آذربايجان‌شرقي به‌صورت آرام و بي سر و صدا انجام شده و اطلاع‌رساني در اين خصوص توسط مسئولان امر و مديران اتحاديه نانوايي‌هاي استان انجام نشد.

نرخ عرضه انواع نان در حالي بالا رفته که مسئولان از چند هفته گذشته اعلام کرده بودند شاهد افزايش قيمت نخواهيم بود و حالا مردم هنگام خريد نان ناگهان متوجه افزايش قيمت مي‌شوند و در برخي مواقع کار به بگومگو و جر و بحث بين مشتري و نانوا مي‌شود.

کسي به فکر اقشار ضعيف جامعه نيست

با اينکه قوت غالب سفره بيشتر مردم و به خصوص اقشار ضعيف جامعه نان است حالا به نظر مي‌رسد با گران شدن نرخ نان بايد شاهد پرواز آن از سفره‌هاي تقريباً خالي مردم نيز باشيم. تا جايي که حالا ديگر باباي خانواده توان خريد نان را هم ندارد.

پس از کاهش ارزش پول ملي و شيوع ويروس کرونا که موجب بيکار شدن تعداد بسياري از مردم شد و آنها را با مشکلات بزرگ اقتصادي مواجه ساخت، حالا در آستانه ماه مبارک رمضان با گران شدن نان فشار اقتصادي به اقشار ضعيف جامعه افزايش يافت، چراکه نان به‌عنوان قوت قالب دهک‌هاي پايين جامعه نقش به‌سزايي در سفره کم‌رنگ آنها دارد.

جلوي ضرر و زيان نانوايان را گرفتيم

فرماندار تبريز در خصوص افزايش قيمت انواع نان در شهر تبريز  گفت: بله افزايش قيمت‌ها رسمي و درست بوده و در اين زمينه نانوايان تخلف نمي‌کنند.

بهروز مهدوي با بيان اينکه در اين ماه‌هاي اخير شاهد تورم و گران شدن بيشتر اجناس و کالاها هستيم، افزود: براي همين نان نيز بايد همچون ديگر اقلام افزايش قيمت پيدا مي‌کرد تا نانوايان متحمل ضرر نشوند.

 

وي با تاکيد بر اينکه با افزايش قيمت نان جلوي ضرر و زيان نانوايان را گرفتيم، ادامه داد: نرخ جديد تعيين شده براي نان قيمت مصوب استاني است و در تمامي شهرستان‌هاي استان نان با نرخ تعيين شده به فروش مي‌رسد.

مهدوي در خصوص علت افزايش قيمت نان گفت: در اين خصوص به فکر نانوايان و حاملان آرد بوديم البته ديگر استان‌هاي کشور از مدت‌ها قبل قيمت نان را افزايش داده بودند.

وي در خصوص قيمت‌هاي جديد انواع نان اظهار کرد: قيمت لواش 150گرمي 250تومان، بربري 500گرمي يک‌هزار و 250تومان، نان روغني 450گرمي يک‌هزار و 500تومان و سنگک 430گرمي يک‌هزار و 500تومان تعيين شده که اگر نانوايان بيشتر از اين قيمت‌ها را بالا ببرند، تخلف محسوب شده و با آنها به شدت برخورد مي‌شود.

 

افزايش قيمت نان در اين وضعيت خاص کرونايي درست نيست

منتخب مردم مراغه و عجب‌شير در مجلس يازدهم نيز با انتقاد از افزايش قيمت نان در استان، گفت: افزايش قيمت نان در اين وضعيت خاص کرونايي درست نيست.

علي علي‌زاده افزود: افزايش قيمت نان در روزهاي کرونايي نشانه بي‌اطلاعي مسئولان از وضعيت عموم مردم است.

وي ادامه داد: مسئولان استاني در شرايط بد معيشتي و بي‌پولي مردم اقدام به افزايش قيمت نان تحت عنوان اصلاح قيمت مي‌کنند و مسئولاني که از وضعيت بد معيشتي و عدم توان خريد نان لواش برخي از مردم بي‌اطلاع باشند و يا برايشان اهميتي نداشته باشد، حق نشستن بر مناصب دولتي را ندارد.

گفتني است، اميدواريم دولت با حمايت‌هاي ويژه از نيازمندان جامعه مانع از آسيب‌پذيري بيش از پيش خانواده‌هاي ضعيف شود، چراکه نان قوت غالب دهک‌هاي پايين بوده و نقش به‌سزايي در سفره کم‌رنگ آنها دارد و نبايد اين سفره کم‌رنگ‌تر شود.

 

منبع : مهر

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 8

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.