1399/01/31 - 16 : 16
کد خبر: 20152
کرونا و چالش در ارتباطات درون خانوادگي
احرار: شيوع بيماري کرونا، زمينه‌ساز بروز برخي آسيب‌هاي اجتماعي و به چالش کشيده‌شدن روابط عاطفي درون خانواده‌ها شده است و براي گذر از اين مرحله، راهکارهاي مختلفي چون پرهيز از بحث‌هاي بي‌فايده و گنجاندن برنامه‌هاي متنوع در خانواده پيشنهاد مي‌شود.

وقوع برخي پديده هاي اجتماعي فراگير در سطح جامعه از جمله اپيدمي ها و بيماري هاي با سطح واگيري بالا که زمينه ساز ايجاد محدوديت هاي فردي و گروهي مي شود، موجب تاثيرگذاري عميقي در جامعه به ويژه در خانواده ها مي شود.

شيوع بيماري کرونا در 2 ماه اخير  علاوه بر ايجاد چالش بزرگ در سبد معيشتي بسياري از خانواده ها، ارتباطات درون خانوادگي را نيز با تحولات و چالش هاي جدي مواجه کرده است.

ايجاد محدوديت در تردد، کاهش زمان کاري، قرنطينه هاي خودخواسته يا اجباري خانگي، تعطيلي برخي مشاغل و حتي بيکاري ناشي از بروز اين بيماري در روزهاي اخير، به تدريج تاثيرات مخرب رواني را در خانواده هاي در معرض آسيب به نمايش گذاشته است.

کاهش توان درآمدي و به تبع آن ايجاد ضعف در تامين معيشت خانواده ها به دنبال تعطيلي مشاغل و بيکاري در اثر محدوديت هاي ناشي از بيماري کرونا، از جمله زمينه هايي است که ارتباط عاطفي بين زوج ها و نيز فرزندان را در درون برخي خانواده ها تحت تاثير قرار داده است.

خانه نشيني نيز  يکي ديگر از تبعات قرنطينه هاي اجباري است که با افزايش زمان در خانه ماندن يک يا هر دو سرپرست خانواده، زمينه هايي را براي درگيري ها و چالش هاي عاطفي درون خانه ها ايجاد مي کند.

افزايش همسر و کودک آزاي از جمله پيامدهاي منفي است که شيوع اپيدمي بيماري کرونا و محدوديت هاي ناشي از آن در هفته هاي اخير در کشورمان به دنبال داشته و اين امر نيازمند ريشه يابي و کاستن از آن با روش هاي حمايتي يا رواني است.

رييس اداره بهزيستي مراغه به ايرنا گفت: با توجه به اجراي طرح هاي پيشگيري از شيوع کرونا و بروز مشکلات اقتصادي، در 2 ماه اخير شاهد بروز برخي ناهنجاري هاي اجتماعي در سطح جامعه و خانواده ها بوده ايم. 

محمد جباري افزود: اسفند سال گذشته هشت مورد اختلافات خانوادگي، يک مورد فرار از منزل و ?? مورد مشاوره اجتماعي در اورژانس اجتماعي مراغه به ثبت رسيده، اين در حالي است که در فروردين امسال شاهد افزايش بيشتر اختلافات خانوادگي و آسيب هاي اجتماعي هستيم که به صورت مستقيم يا غيرمستقيم ناشي از پيامدهاي اجتماعي شيوع کرونا بوده است.

وي اضافه کرد: در فروردين امسال نيز چهار مورد همسر آزاري، يک مورد کودک آزاري، چهار مورد اختلافات خانوادگي، سه مورد دختران در معرض آسيب، ?? مورد مشاوره خانوادگي و چهار مورد اقدام به خودکشي در اين اورژانس به ثبت رسيده است.

يک کارشناس اجتماعي نيز در اين زمينه به ايرنا گفت: با توجه به تعطيلي برخي واحدهاي صنفي و مشاغل که منجر به بيکاري برخي از افراد شده، اختلافات خانوادگي به ويژه بين والدين افزايش نگران کننده اي داشته است.

علي غلامي افزود: تشديد شرايط نابسامان اقتصادي برخي خانواده ها در اثر شيوع کرونا که بيشتر در بين خانواده هاي دستفروشان و برخي مشاغل آزاد و کارگران ديده مي شود، عامل مهمي در بروز اين چالش هاي درون خانوادگي است.

وي اضافه کرد: عدم توانايي اين افراد براي پرداخت اجاره خانه ها، اجاره مغازه و حتي مخارج روزانه، زمينه ساز کاهش آستانه تحمل رواني در درون خانواده ها و به دنبال آن بروز اختلافات شديد خانوادگي مي شود.

يکي ديگر از کارشناسان مسايل اجتماعي نيز با اشاره به بروز مشکلات اجتماعي و رفتاري در درون خانواده ها در اين ايام گفت: اين روزها با مهمان ناخوانده اي روبرو هستيم که آرام و قرار را از ما ربوده و همه را به قرنطينه اي اجباري مجبور کرده است.

مرتضي عظيمي افزود:  ماندن در خانه در صورتيکه تکراري و مداوم باشد، آزار دهنده خواهد بود و آمارها هم نشان مي دهند اين عامل بيماري زا زمينه ساز درگيري روان و به خطر افتادن آن در انسان ها نيز مي شود.

وي ادامه داد: استرس، اضطراب بيش از حد، تپش قلب، پرخاشگري و بي حوصلگي ناشي از کرونا در بين اعضاي خانواده ها بيشتر مي شود و همين امر زمينه ساز بروز ديگر اختلافات خانوادگي و آسيب هاي اجتماعي ناشي از آن مي شود.

وي اضافه کرد: به طور قطع، استرس و اضطراب بيش از حد سيستم ايمني را تضعيف کرده، احتمال ابتلا به بيماري کرونا را افزايش داده و در صورت ابتلا نيز روند درمان را با خطر جدي مواجه مي کند.

عظيمي افزود: در اين زمان که کرونا باعث محدود شدن روابط رودرروي اجتماعي شده است، نقش فضاي مجازي در زندگي مردم پررنگ تر شده، ليکن اين امر نيز فرصت ها و چالش هايي را به همراه دارد که با تقويت فرصت ها و کاستن از چالش ها، مي توانيم از طريق فضاي مجازي بخشي از زمان را در خانه ها و خانواده ها مديريت کنيم.

وي اضافه کرد: البته خواندن، ديدن و شنيدن هر خبري در اين دوران نه تنها توصيه نمي شود، بلکه موجب آشفته شدن روح و روان شده و بدتر از آن نشر اخبار بي سند و به اصطلاح فيک است که مي تواند تاثيرات منفي بر ذهن و روح انسان ها در اين دوران سخت بگذارد.

با وجود گسترش بيماري خطرناک و همه گير کرونا، توجه بيش از پيش به روابط عاطفي و کنترل رفتارهاي اجتماعي و رواني در درون و بيرون از خانه مي تواند زمينه ساز کاهش آسيب هاي اجتماعي حاصل از مشکلات اقتصادي اخير باشد.

حمايت نهادهاي حمايتي و اجراي طرح ها يا تصويب بسته هاي حمايتي اقتصادي و معيشتي نيز براي خانواده هاي آسيب ديده از کرونا، مي تواند مسکن و مرهمي هرچند کوتاه مدت بر زخم هايي باشد که در صورت عدم توجه به آنها، عوارض رواني و عديده آن متوجه نسل آينده خواهد بود.

 

ايرنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 1

  آخرین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
  پربازدیدترین اخبار
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.