1399/01/28 - 15 : 28
کد خبر: 20125
کرونا و تنگي نفس مطبوعاتي‌ها
احرار: پيکر نحيف مطبوعات پس از دست به گريبان بودن با مشکلاتي همچون گراني کاغذ، اين بار گرفتار شيوع ويروس کرونا شده و فعالان اين حوزه با آسيب‌هاي مضاعفي مواجه شده‌اند.

اين روزها خسارت هاي ناشي از کرونا، دامن گير هر صنف و قشري شده است. در اين ميان مطبوعاتي ها اما رنج هاي مضاعفي را متحمل مي شوند چرا که آنان پيش از شيوع کرونا نيز با مشکلات متعددي از قبيل بيمه فعالان رسانه اي، کم بودن حقوق و مزايا و مسائل ناشي از گراني افسار گسيخته کاغذ، دست و پنجه نرم مي کردند.

با وجود نقش حياتي رسانه ها و اطلاع رساني در دنياي امروز، اما گويا توجه به مسائل اين حوزه در کشور همواره قرباني اولويت بندي هاي بوده است که منشاء آن جدي نگرفتن حيات رسانه ها و دغدغه هاي فعالان رسانه اي است.

مشکلات معيشتي خبرنگاران و فعالان رسانه ها به يک قصه پُر غصه تکراري بدل شده است و حالا که به واسطه تعطيلي طولاني مدت رسانه هاي چاپي و مشکلات تلنبار شده روي هم، عده اي حتي ممکن است از کار بيکار شوند و در اين ميان صداي کساني که هموراه صداي مشکلات مردم بوده اند، چنان که بايد شنيده نمي شود.

مديرخانه مطبوعات استان زنجان مي گويد: کرونا همچون خيلي از موارد متعدد، فعاليت رسانه هاي چاپي را هم فلج کرده است ولي با اين وجود، رسانه اي ها از زمان شيوع کرونا، پا به پاي کادر درمان در امر اطلاع رساني حضور داشته و دارند و با وجود مشکلات در انتشار رسانه هاي چاپي، از طريق خبرگزاري ها و پايگاه‌هاي خبري و فضاي مجازي نقش خود را در مديريت بحران کرونا ايفا مي کنند.

يوسف ناصري در خصوص تعطيلي فعاليت رسانه هاي چاپي در استان طي روزهاي شيوع کرونا، اظهار مي کند: در واقع ما از ابتداي اسفند سال گذشته تا کنون، فعلا به غير از انتشار روزنامه ها، شاهد انتشار نشريات نبوديم، البته در روزهاي پاياني هر سال تا پايان تعطيلات نوروزي به طور معمول، نشريات منتشر نمي شدند ولي اين عدم انتشار به دليل شيوع کرونا از ابتداي اسفندماه اتفاق افتاد و بعد از تعطيلات نوروزي هم ادامه داشت.

وي مي افزايد: در مقطعي هم البته اعلام شد که به دليل مقابله با شيوع کرونا، نشريات منتشر نشوند و چاپخانه ها جزو صنوفي بودند که بايد فعاليتشان تعطيل مي شد ولي از چند روز اخير اين ممنوعيت برداشته شده و اميدواريم شاهد انتشار دوباره نشريات باشيم.

ناصري با بيان اينکه به هر حال در اثر کرونا و پيامدهاي آنان فعالان حوزه مطبوعات هم متضرر شده اند، مي گويد: دولت اعلام کرده است که از اول اسفند سال 98 بيمه بيکاري به شاغلان رسانه ها تعلق مي گيرد که اين اقدام خوبي است و علاوه بر مزيت حمايت از بيکاران، صاحبان ومديران رسانه ها هم مجبور نيستند در اين ايام که شاغلان از بيمه بيکاري استفاده مي کنند، هزينه بيمه براي آنان پرداخت کنند.

وي خاطرنشان مي کند: البته اين قيد در خصوص حمايت از بيکاران در اثر کرونا آورده شده است که کارفرما حق ندارد، پس از پايان دوره بيکاري، شاغلان را اخراج کند ولي در جاهايي ممکن است شيرازه کار چنان از هم گسيخته شده باشد که حتي قطع همکاري هم اتفاق بيفتد.

ناصري ادامه مي دهد: آن طور که وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام کرده براي جبران خسارات اصحاب فرهنک و هنر تمهيداتي در نظرگرفته شده ولي فعلا جزييات آن مشخص نيست ولي اميدواريم که اين نوع اقدامات بتواند مشکل اصحاب فرهنگ و هنر به ويژه فعالان عرصه مطبوعات را رفع کند.

وي به لزوم اختصاص تسهيلات کم بهره براي رسانه ها و مطبوعات تاکيد کرده و مي گويد: رکود ناشي از کرونا دامن نشريات و مطبوعات را هم گرفته و اين معضل تنها منحصربه حوزه توليد و صنعت نيست و لازم است اين موضوع به موازات رسيدگي به ديگر حوزه ها، مورد توجه مسئولان قرار گيرد.

مديرمسوؤل رزونامه "زنگان امروز" هم پيرامون مشکلات پيش روي مطبوعات در اين روزها، مي گويد: روزنامه ها در چاپخانه هايي که از کاغذ رول استفاده مي کنند، چاپ مي شود ‌و پراکندگي اين چاپخانه ها در سطح کشور به صورتي است که هر چند استان را يک چاپخانه پوشش مي دهد، براي نمونه از مجموع استان هاي شمال(گيلان) شمال غرب و غرب کشور (لرستان، کرمانشاه، کردستان و همدان) فقط همدان چاپخانه رول دارد و روزنامه هاي استان هاي ياد شده بايد در همدان يا تهران به چاپ برسند، همين عامل باعث شد که از اسفند ماه گذشته تا کنون که رفت و آمدها محدود و اتوبوس هاي مسافري متوقف شد، نقل و انتقال روزنامه ها با مشکل جدي مواجه و گاهي به ناچار از  آژانس هاي سواري استفاده شد که نرخ حمل و نقل را تا 10 برابر افزايش مي داد.

مصطفي ارفعي ادامه مي دهد: مشکل بعدي توزيع روزنامه در داخل استان و شهر بود که هم محدوديت آمد و شد و هم  امتناع موزع ها سبب بالا رفتن نرخ توزيع مي شد؛ از طرفي فروش روزنامه ها در دکه ها  90تا 100درصد کاهش يافت و به جهت تعطيلي برخي  دکه ها امکان فروش هم ميسر نشد.

وي مي افزايد: اين مسائل در اشتراک روزنامه هم تاثير گذاشت و برخي مشتريان از ترس کرونا و آلوده بودن روزنامه ها از ادامه اشتراک صرف نظر کردند، تعطيلي اداره ها و مشکلات پيش آمده، باعث کاهش آگهي هاي دولتي به عنوان مهمترين منبع درآمدي روزنامه ها در استان زنجان شد.

مديرمسوؤل رزونامه "زنگان امروز" مي گويد: از آنجا که روزنامه هاي استان روزانه و مرتب منتشر شده، تحميل هزينه هاي کمرشکن گفته شده همراه با کاهش درآمد حاصل از فروش، اشتراک و آگهي ضرر و زيان فراواني را به همراه داشت.

معاون امور فرهنگي و رسانه‌اي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان زنجان هم در خصوص خسارت هاي وارد شده بر مطبوعات و فعالان مطبوعاتي در اثر شيوع کرونا، مي گويد: بر اساس دستورالعملي که از مرکز ابلاغ شده، برآوردي از خسارت ها در حوزه فرهنگ و هنر در استان انجام شده که مطبوعات نيز جزوي از آن است.

ابراهيم قاسمي با بيان اينکه مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي از هيچ تلاشي براي رفع مشکلات اصحاب فرهنگ و هنر دريغ نمي کند، مي افزايد: همه شاهد بودند که با وجود تعطيلي رسانه هاي چاپي، اطلاع رساني در کشور تعطيل نشد و اين برخاسته از حس مسئوليت اصحاب رسانه در همراهي براي مهار کرونا است به طوري که اکنون شهروندان در نتيجه فعاليت هاي مجاهدانه اصحاب رسانه، اخبار و اطلاعات خود را از رسانه هاي رسمي و شناسنامه دار دريافت مي کند.

گفتني است در زمان حاضر 85 رسانه در استان زنجان مجوز فعاليت دارند.  

ايرنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 8

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.