1398/12/29 - 12 : 57
کد خبر: 19945
پيگيري ردپاي کرونا در شهر سرفه‌هاي مقدس
احرار:مهمان ناخوانده کرونا اين روزها به هر جايي سرک مي‌کشد اما ورود اين ويروس به سردشت که نخستين شهر قرباني سلاح‌هاي شيميايي در جهان به شمار مي‌رود، بيشتر از جاهاي ديگر مايه نگراني مسوولان آذربايجان‌غربي است و رد آن با جديت دنبال مي‌شود.

اگر کمي به گذشته برگرديم و از مردم سردشت يا شهر سرفه‌هاي مقدس يادي کنيم؛ هفتم تير 1366 بود که رژيم بعثي  عراق با استفاده از بمب‌هاي شيميايي چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران کرد که در اين حمله ناجوانمردانه ??? نفر از ساکنان غيرنظامي شهر شهيد و هزاران نفر در معرض گازهاي سمي قرار گرفتند و دچار مصدوميت شيميايي شدند.

هفتم تير 1366 رژيم بعثي عراق با استفاده از بمب‌هاي شيميايي چهار نقطه سردشت را بمباران کرد که در اين حمله ناجوانمردانه 119 نفر از ساکنان غيرنظامي شهر شهيد و هزاران نفر در معرض گازهاي سمي قرار گرفتند 

بمباران شيميايي شهر مرزي سردشت فجيع‌ترين تهاجم شيميايي بود که آثار و مشکلات بسياري به وجود آورد و اين شهر اولين شهر قرباني جنگ‌افزارهاي شيميايي در جهان پس از بمباران هسته‌اي هيروشيما ناميده‌ شد. 

فراموش نکنيم که جانبازان شيميايي سردشت همان مردم کوچه و بازار بودند که مورد تهاجم شيميايي قرار گرفتند و تا آن زمان بسياري از آنان شايد اسم سلاح‌هاي شيميايي را هم نشنيده بودند و در طول ?? سال گذشته براي زنده‌ماندن و ادامه حيات خود، نفس‌هايي با طعم خردل و چاشني سرفه‌هاي ممتد را تجربه کرده‌اند.

طبق اعلام دبير انجمن مصدومان شيميايي سردشت هنوز هم بسياري از اهالي اين شهر از عوارض جسمي، روحي و رواني اين حمله شيميايي رنج مي‌برند اما مصدوميت شيميايي شمار زيادي از قربانيان اين حادثه در کميسيون‌هاي پزشکي محرز نشده و به همين خاطر جزو جانبازان شيميايي اين شهرستان به شمار نمي‌آيند.

به گفته عبدالرحيم کريمي جمع قابل توجهي از جانبازان شيميايي سردشت، زنان و کودکان بودند و بسياري از آنان علاوه بر رنج و ناراحتي شيميايي، هنوز هم رنج محرز نشدن جانباز شيميايي را نيز تحمل مي‌کنند. 

علاوه بر مسوولان شهرستاني، اعضاي ستاد استاني مديريت و مقابله با بيماري کروناي آذربايجان‌غربي نيز به اهميت کنترل اين ويروس در شهر سرفه‌هاي مقدس واقف هستند و چندين بار در مورد آن وارد عمل شده‌اند؛ تا جايي که با تصميم اين ستاد و پس از رايزني به مسوولان کشوري، اقدامات پيشگيرانه در اين شهر کليد خورده است. 

راه‌اندازي بيمارستان صحرايي در سايه پيگيري‌ رييس ستاد استاني

رييس دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان‌غربي که در راس يک هياتي طي روزهاي اخير در سردشت حضور يافت، مي‌گويد:  بيمارستان صحرايي با هدف حفظ آمادگي جهت درمان احتمالي بيماران مبتلا به کرونا با همراهي هلال‌احمر در سردشت راه‌اندازي شد.

به گفته دکتر جواد آقازاده بيمارستان امام (ره) سردشت تنها داراي 100تخت فعال است و بيمارستان صحرايي در محوطه اين مرکز درماني و در 2 طبقه مخصوص مردان و زنان راه‌اندازي شد.

وي نيز به جانبازان شيميايي اين شهرستان توجه دارد و مي‌گويد: يکي از مواردي که ضرورت راه‌اندازي بيمارستان صحرايي را در سردشت بيشتر کرده، وجود بيش از 400نفر جانباز شيميايي بالاي ?? درصد است که بايد به صورت مستمر از اکسيژن استفاده کنند.

وي همچنين به برگزاري يک جلسه با حضور مسوولان اين شهرستان نيز اشاره و بيان کرد: قرار است شبکه بهداشت و درمان سردشت از طريق سامانه سيب، وضعيت جانبازان شيميايي اين شهر را به صورت جدي پيگيري و کنترل کند و در صورت لزوم و مشاهده موارد مشکوک به ويروس کرونا، وارد عمل شود.

رييس دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان‌غربي با اشاره به اهداي ??? بسته اقلام پيشگيرانه از سوي جمعيت هلال احمر به اين شهرستان اظهار داشت: اين بسته‌ها در سايه پيگيري‌هاي استاندار آذربايجان‌غربي تدارک ديده شد و توسط بنياد شهيد و امور ايثارگران سردشت در بين جانبازان شيميايي اين شهر توزيع گرديد تا آنان در اين ايام در خانه بمانند.

وي اضافه کرد: يکي ديگر از مشکلات پيش‌روي سردشت در ارتباط با بيماري کرونا، شيوه ويروس در شهر ربط است که در ارتباط مستقيمي با شهرهاي بانه و سقز در استان کردستان قرار دارد و احتمال گسترش ويروس کرونا را در سردشت بيشتر مي‌کند.

وي تاکيد کرد: لازم است که در مبادي ورودي اين شهر ورود و خروج مسافران کنترل و خودروهايي که قصد ورود به سردشت را دارد، ضدعفوني شود؛ در مسير شهر نلاس و در خروجي ربط مردم به صورت خودجوش با راه‌اندازي ايستگاهي از مسافران و خودروهاي در حال تردد در خصوص وضعيت سلامت مسافران پرس‌وجو مي‌کنند.

ترخيص جانباز شيميايي مبتلا به کرونا 

رييس شبکه بهداشت و درمان سردشت گفت: جانباز شيميايي مبتلا به بيماري کرونا پس از بهبودي کامل از بيمارستان  امام خميني  (ره) اين شهرستان ترخيص شد.

روژان قادري اظهار داشت: اين جانباز شيميايي مبتلا به کرونا بانويي 62ساله بود که پس از گذراندن دوره درماني خود از بيمارستان ترخيص شد.

اتخاذ تدابير ويژه براي محافظت از جانبازان شيميايي

معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار آذربايجان‌غربي مي‌گويد: تدابير ويژه براي محافظت از جانبازان شيميايي سردشت در مقابل ويروس کرونا انديشيده‌شده که با همراهي نهادهاي مختلف اجرا مي‌شود.

علي مصطفوي افزود: در شهرستان سردشت ? هزار نفر مصدوم شيميايي داريم که از اين تعداد يک‌هزار و ??? نفر داراي پرونده شيميايي و ??? نفر نيز داراي شرايط ويژه هستند.

سردشت نخستين شهر شيميايي کشور به شمار مي‌رود و جامعه بين‌الملل نيز توجه ويژه‌اي به آن دارد که با توجه به اين اهميت، برنامه‌ريزي‌هاي ويژه در اين خصوص مدنظر است

وي اضافه کرد: سردشت نخستين شهر شيميايي کشور به شمار مي‌رود و جامعه بين‌الملل نيز توجه ويژه‌اي به آن دارد که با توجه به اين اهميت، برنامه‌ريزي‌هاي ويژه در اين خصوص مدنظر است.

مصطفوي از توجه ويژه به فرهنگ‌سازي در اين منطقه در راستاي جلب مشارکت شهروندان براي انجام اقدامات پيشگيرانه خبر داد و افزود: در اين راستا با تدبير بنياد شهيد و امور ايثارگران، پيامک‌هاي آموزشي به اين افراد ارسال مي‌شود.

توزيع 837بسته بهداشتي در بين جانبازان شيميايي 

رييس اداره بنياد شهيد و امور ايثارگران سردشت با اشاره به اينکه جانبازان شيميايي از گروه‌هاي پرخطر در معرض خطر ابتلا به ‎کرونا هستند، گفت: تمهيدات ويژه جهت محافظت از جانبازان اين شهرستان انديشيده شده‌ و تاکنون ??? بسته بهداشتي در سه نوبت در بين جانبازان شيميايي اين شهرستان توزيع شده است.

صلاح‌الدين اميري افزود: اين بسته‌هاي بهداشتي شامل ? هزار جفت دستکش و ماسک براي جانبازان شيميايي سردشت و محلول‌هاي ضدعفوني کننده بوده که در بين جانبازان شيميايي و والدين شهدا توزيع شده است.

وي اضافه کرد: برگزاري کلاس‌هاي آموزشي و نحوه خودمراقبتي در مقابل بيماري کرونا، ارايه مشاور روزانه به جانبازان از طريق تماس تلفني و ضدعفوني کردن مکان و محل تردد آنان از جمله ديگر اقدامات براي صيانت از جانبازان در مقابل کروناست.

وي با بيان اينکه پيامک?هاي بهداشتي روزانه براي جانبازان شيميايي هم ارسال خواهد شد، اظهار داشت: جانبازان شيميايي و نخاعي و داراي بيماري‌هاي تنفسي ريوي و کبدي براي پيشگيري از ابتلا به ويروس کرونا حتي‌المقدور از منزل خارج نشوند و از حضور در اماکن شلوغ و تجمع غيرضروري به‌طور جدي بايد پرهيز کنند.

جانبازان شيميايي با توجه به مشکلات تنفسي و ريوي با کوچک‌ترين بيماري مرتبط با دستگاه تنفسي، دچار مشکلات حادي مي‌شوند؛ از اين رو مراقبت بيشتر از اين قشر بايد در اولويت شبکه بهداشت و درمان قرار گيرد

«اميري» گفت: جانبازان شيميايي با توجه به مشکلات تنفسي و ريوي با کوچک‌ترين بيماري مرتبط با دستگاه تنفسي، دچار مشکلات حادي مي‌شوند و از اين‌رو توجه و مراقبت بيشتر از اين قشر بايد در اولويت شبکه بهداشت و درمان قرار گيرد.

واقعيت امر اين است که جانبازان شيميايي سردشت در اين روزهاي سخت که کشورمان درگير مبارزه با گسترش ويروس کروناست، فراموش نشده‌اند؛ مراقبت از آنان يکي از دغدغه‌هايي است که مسوولان آن را به طور مرتب در ستاد استاني مديريت و مقابله با کروناي آذربايجان‌غربي پشتيباني مي‌کنند و مسوولان شهرستان نيز در خط مقدم اين مراقبت هستند.

منبع: ايرنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 7

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.