1398/12/24 - 21 : 56
کد خبر: 19907
برخي‌ها در آذربايجان‌غربي کرونا را باور نکرده‌اند
احرار: در حالي که بيش از سه هفته از ورود ويروس کرونا به کشور و افزون بر 2 هفته از ابتلاي نخستين شهروند آذربايجان‌غربي و شهر اروميه ‌به اين بيماري مي‌گذرد، همچنان برخي از مراکز پرتجمع باز است و برخي‌ها نيز در معابر حاضر هستند.

 آخرين روزهاي بهمن ماه امسال بود که نخستين مورد ابتلا به ويروس کرونا در کشور ثبت شد و کل کشور به تلاطم جلوگيري از شيوع اين بيماري افتاد؛ استان‌هاي مختلف تدابير لازم را براي جلوگيري از ورود بيماران مبتلا يا ناقل کرونا به کار بستند و تست‌هايي غربالگري و تب‌سنجي در نقاط مختلف کشور پا گرفت و روز به روز بر تعداد آنها افزوده شد.

با گزارش‌هاي سخنگوي وزارت بهداشت، روزانه بر تعداد استان‌هاي درگير با ويروس و بيماري کرونا افزوده ‌شد تا  اينکه در روز هشتم اسفند، نخستين بيمار مبتلا در آذربايجان‌غربي مورد شناسايي قرار گرفت و اين استان هم جزء استان‌هاي درگير به حساب آمد.

از آن روز به بعد با وجود برنامه‌ريزي‌هاي پيشگيرانه، روند صعودي ابتلا در اين استان و افزايش شهرستان‌هاي درگير ادامه داشت و در 15 روز نخست، 175نفر از شهروندان به اين بيماري مبتلا شدند و 6 نفر نيز که اکثرا از افراد سالمند بودند، جان خود را بر اين اثر از دست داده‌اند.

در همه اين برهه‌ها اعم از 2 ماه عاري بودن کشور از ويروس کرونا، ابتلاي افراد مختلف در استان‌هاي درگير و آلوده شدن آذربايجان‌غربي به اين ويروس، توصيه متخصصان، پزشکان، مديران، مسوولان و دست‌اندرکاران بخش‌هاي مختلف، توجه مردم به اصول پيشگيري بود که البته اين توصيه‌ها در روزهاي پس از ابتلاي برخي از شهروندان استان به اين بيماري قوت گرفت.

پس از سه‌رقمي شدن تعداد مبتلايان کرونا در آذربايجان‌غربي اين توصيه‌ها بسيار بيشتر شد و همه مسوولان بر اين امر تاکيد داشتند که مردم در آستانه نوروز بايد از خريدهاي عيدانه خودداري کنند و حتي براي خريدهاي روزمره و لوازم ضروري به ويژه خوراکي‌ها نيز بايد تنها يک نفر براي خريد برود و آن هم پس از ورود به خانه، ضدعفوني شود.

اما برخي‌ها در آذربايجان‌غربي به ويژه در اروميه گويا با وجود شنيدن اين توصيه‌ها به آنها بي‌توجه هستند و همچنان با گذشت 2 هفته از بيماري و ابتلاي نزديک به 200 نفر از شهروندان، هنوز در بازارها و مراکز خريد حضور دارند و مشغول خريد عيد هستند.

استاندار آذربايجان‌غربي نيز که رياست ستاد استاني مديريت بيماري کرونا را نيز برعهده دارد، در جلسات متعدد اين ستاد بر لزوم توجه مردم به توصيه متخصصان تاکيد مي‌کند.

محمد مهدي شهرياري مي‌گويد: مردم آذربايجان‌غربي از طريق «خودقرنطينگي» و «کاهش تجمع» براي پيشگيري از شيوع اين بيماري با مسوولان همکاري کرده و عوامل انتظامي‌ و دانشگاه علوم پزشکي نيز با جديت بيشتر مبادي ورودي را کنترل کنند.

وي افزود: بر اساس مصوبه‌هاي اين ستاد، هيچ جلسه يا تجمعي از طرف سازمان‌هاي دولتي برگزار نخواهد شد و مردم نيز بايد از تجمع دوري کنند.

وي تاکيد دارد که «همکاري‌نکردن مردم، تعداد بيماران و دوره بيماري کرونا را افزايش مي‌دهد و از اين رو، توصيه جدي به شهروندان رعايت توصيه‌هاي بهداشتي و ماندن در خانه است».

استاندار آذربايجان‌غربي: برخي رفتارهاي مردم مغاير با شرايط سخت پيش‌رو است.

وي با تاکيد بر ضرورت آگاه‌سازي عمومي‌ و نقش‌آفريني جدي ستاد اطلاع‌رساني، اضافه کرد: همکاري مردم در مبارزه با کرونا اصل اساسي است و تا زماني‌ که اين مهم به طور کامل محقق نشود، موفقيتي هم حاصل نمي‌شود.

رييس دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان‌غربي نيز مي‌گويد: رعايت بهداشت فردي براي شهروندان همچنان الزامي‌ است و بايد موارد مطرح شده توسط متخصصان به صورت کامل توسط خانواده‌ها رعايت شود.

دکتر جواد آقازاده از خانواده‌ها خواست در صورت امکان از حضور در مکان‌هاي پردتردد شهر همچون بازار خودداري کنند و با نشستن در خانه‌ها از آلودگي به اين ويروس در امان باشند.

ماندن در خانه بهترين و مهمترين راهکار مقابله با اين ويروس است و سلامت مردم را به دنبال دارد.

وي اضافه کرد: هفته جاري هفته صعود منحني ابتلا به اين ويروس در استان است و مردم بايد با مسوولان استان در جهت پيشگري از اين ويروس همکاري لازم را داشته باشند.

وي با انتقاد از کشيده شدن جشن‌هاي عروسي و مراسم ترحيم به منازل توسط برخي از شهروندان، بيان کرد: مراسم ترحيم در مساجد و عروسي‌ها در تالارها براي جلوگيري از تجمع شهروندان تعطيل شده و نبايد اين امر در منازل تکرار شود زيرا مشکلات زيادي را به بار ‌مي‌آورد.

رييس دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان‌غربي ادامه داد: برخي از افراد نيز از ترس کمبود نان، موجب ايجاد صف‌هاي طولاني در مقابل نانوايي‌ها به ويژه لواش‌پزي‌ها شده‌اند که اين امر نيز صحيح نيست.

دکتر آقازاده گفت: در کجاي دنيا تاکنون بر اثر بروز بيماري کرونا قطحي نان شده است که در اروميه ايجاد شود؟ اين امر صحيح نيست و هيچ مشکلي در خصوص تامين آرد و نان در شهر اروميه و ديگر شهرهاي استان وجود ندارد.

فرماندار اروميه نيزبا اشاره به لزوم همراهي مردم و ايفاي نقش آنان در کنترل بيماري کرونا افزود: من به عنوان خادم مردم، هنوز همراهي خوبي در راستاي جلوگيري از انتقال بيماري نمي‌بينم.

عليرضا ملامحمدي‌زاده اضافه کرد: مردم بايد از حضور در سطح شهر خودداري کنند، دولت مدارس را تعطيل کرده‌ که اعضاي خانواده در خانه بنشينند ولي متاسفانه مردم با همراهي بچه‌ها در مراکز خريد که ظرفيت انتقال بسيار زيادي براي بيماري دارد، حضور ‌مي‌يابند و زمينه تداوم چرخه شيوع فراهم ‌مي‌شود.

وي بيان کرد: هر قدر مردم همراهي بيشتري داشته باشند و در مراکز انتقال و شيوع از جمله مراکز خريد، غذاخوري‌ها و مراکز پرتجمع حاضر نشوند، اميدواري ما براي حل اين مشکل بيشتر خواهد بود.

وي تاکيد کرد: در حال حاضر حفظ جان مردم در صدر کارها قرار دارد؛ هرچند ما خواهان ضرر و زيان هيچ فرد يا اصنافي نيستيم ولي همه اصناف نيز بايد حفظ جان خود، مشتريان و شهروندان را لحاظ کنند.

فرماندار اروميه: مردم توجه داشته باشند! در حالي که نمازجمعه تعطيل ‌مي‌شود، تکليف مراسم ختم و عروسي، حضور در بازار، کافي‌نت‌ها، گيم‌نت‌ها و مدارس روشن است و بايد اين بيماري بيشتر از وضعيت کنوني جدي گرفته شود.

در اين مدت بيش از 11 هزار نفر در کشور و 175 نفر در آذربايجان‌غربي به بيماري کرونا مبتلا شده و افزون بر 500 نفر از مردم ايران که ? نفر آنان اهل آذربايجان‌غربي بوده‌اند، بر اثر اين بيماري جان خود را از دست داده‌اند که همين آمار مي‌تواند در صورت بي‌توجهي مردم به چندين برابر در کشور و استان افزايش يابد.

حالا با توجه به نظر متخصصان در خصوص ظرفيت قابل توجه شيوع و همه‌گيري ويروس کرونا و ابتلاي تعداد زيادي از مردم به اين بيماري، مردم بايد سهم خود را بيش از پيش در راستاي جلوگيري از اين همه گيري ادا کرده و با در خانه ماندن، زمينه حذف زنجيره شيوع را فراهم کنند.

 

ايرنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 8

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.