1398/12/19 - 15 : 40
کد خبر: 19873
صحبت‌هاي يک بهبود يافته کرونا با مردم / ترسناک نيست جدي بگيريم
احرار: کرونا اين ويروس ناخوانده، دنيا را درگير خود کرده اما آنقدر ترسناک نيست که مردم را به هول و هراس انداخته است، آمار بهبود يافتگان نشان مي‌دهد که نبايد بترسيم اما بايد جدي بگيريم.

کرونا، ويروسي همه گير که تاکنون، دارو و درماني براي آن کشف نشده و تنها راه ابتلاء نشدن به اين بيماري، پيشگيري است؛ علائمي شبيه به علائم آنفلوآنزاي فصلي دارد، اما تنگي نفس و دردهاي عضلاني از نشانه‌هاي اوليه ويروس کرونا در انسان است.

شيوع اين ويروس ناخوانده در جهان، مردم را حسابي نگران کرده و به اصلي ترين دغدغه بين مردم و سياستمداران تبديل شده است؛ مردم نگران هستند و مسئولان حوزه بهداشت، سلامت و حتي شبکه‌هاي اجتماعي، سعي در اطلاع رساني رعايت نکات بهداشتي به افراد دارند.

ضرورت رعايت 6 آداب بهداشتي

مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي واگير معاونت دانشگاه علوم پزشکي تبريز گفت: ويروس کرونا علائمي مشابه آنفلوآنزاي فصلي دارد مثل تب، سرفه و در صورت وخيم بودن، علائمي مانند تنگي نفس و دردهاي عضلاني را هم از خود نشان مي‌دهد.

به گفته سيمين خياط زاده، علائم بيماري کرونا و آنفلوانزا شبيه به هم است که انتقال آن هم از راه تنفسي بوده و راه‌هاي پيشگيري اين 2 بيماري نيز مشابه هم خواهد بود.

مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي واگير معاونت دانشگاه علوم پزشکي تبريز با اشاره به 6 گام آداب سرفه و بهداشتي، دست ندادن و روبوسي نکردن، شست و شوي دست‌ها با آب و صابون، ضد عفوني کردن دست‌ها، مقابل دهان را به هنگام عطسه و سرفه گرفتن را از راه‌هاي پيشگيري از اين بيماري عنوان کرد.

خياط زاده با بيان اينکه استفاده از ماسک در درجه اول براي بيمار و افرادي است که عطسه و سرفه مي‌کنند، ابراز داشت: استفاده از ماسک در درجه دوم، براي ارائه کنندگان خدمات، شامل پرسنل و پزشکان است، همه به دنبال تهيه ماسک فيلتر دار هستند اما ماسک‌هاي دريچه دار در خارج از محيط بيمارستان، هيچ گونه کاربردي ندارد و در فضاي داخل بيمارستان و مراکز بهداشتي – درماني، به هنگام مواجهه با مريض بدحال، کادر بيمارستان از آن استفاده مي‌کنند.

 

نقش تعيين کننده مردم در ريشه کني کرونا

ورود کرونا ويروس به سراسر جهان و همچنين ايران به عنوان يک پديده بهداشتي و بيماري، به مرور زمان با شيوع گسترده آن، به يک ابر پديده تبديل شد که ساير بخش‌هاي جامعه را درگير خود کرده است.

کار به جايي رسيده که هم اکنون علاوه بر وزارت بهداشت و درمان، به عنوان متولي اصلي سلامت مردم، تمامي نهادها و دولت به اشکال مختلف با اين بحران دست به گريبان هستند و تلاش مي‌کنند اين بحران با آسيب کمتري کنترل شود، بنابراين در اين وضعيت استراتژيک و آزمايش بزرگ مديريتي، نقش مردم بسيار حساس و تعيين کننده است و افکار عمومي در چنين مواقع بحراني بسيار مي‌تواند حتي روي عملکرد مديران تأثير مثبت و يا منفي داشته باشد.

ترس و هراس از ويروس کرونا يکي از معضلات چند روز اخير کشور است. بسياري با شنيدن نام اين ويروس، دچار اضطراب و استرس شديد مي‌شوند، اما واقعيت اين است که بايد کرونا را کاملاً جدي بگيريم و از آن نترسيم، چراکه کشندگي اين ويروس بسيار کمتر از ويروسي مثل آنفلوآنزا است ولي سرعت انتقال و سرايت آن بسيار بالا است.

چند روز در خانه بمانيم

بيمارستان‌هاي سينا، امام رضا (ع) و بيمارستان الزهرا (س) در تبريز و برخي از بيمارستان‌ها در شهرستان‌هاي استان، در صورت وجود بيماران مبتلا به ويروس کرونا، براي مراقبت از اين بيماران در نظر گرفته شده است.

يکي از بهبوديافتگان مبتلا به ويروس کرونا در استان آذربايجان شرقي که 66سال دارد، ، تاکيد مي‌کند: مردم و جماعت مراقب خودشان باشند، باور کنيد، با چند روز ماندن در خانه، هيچ اتفاقي نمي‌افتد، بايد دست به دست هم دهيم و با ماندن در خانه، اين ويروس را شکست دهيم.

احمد غفوري مي‌گويد: سلامتي مردم بسيار مهم‌تر از ديگر مسائل است، با گشت و گذار و بازار گردي نمي‌شود با کرونا مبارزه و از آن پيشگيري کرد.

وي با اشاره به علائم ويروس پيش از عزيمت به بيمارستان تاکيد مي‌کند: کمي احساس سرماخوردگي و تب داشتم، روز اول به دکتر مراجعه نکردم اما روز بعد به پزشک مراجعه کردم در بيمارستان بهبود چند پزشک معاينه کردند و متخصص داخلي آزمايش نوشت و اعلام کردند که نياز به تست داريد.

اين شهروند ادامه مي‌دهد: 2 روز در بيمارستان بستري بودم و سپس با نظر پزشک مرخص شدم، الان هم حالم خوب است.

غفوري اظهار مي‌دارد: در بيمارستان هم با تلاش پزشکان و پرستاران، حالم خوب بود و تنها روزي ? عدد قرص مي‌خوردم که به توصيه پزشکان، قرار شد تا 2 هفته در خانه بمانم و استراحت کنم.

وي مي‌گويد: بعد از مرخص شدن از بيمارستان، بيرون نرفتم و در منزل استراحت مي‌کنم و حالم مساعد است.

نترسيم اما جدي بگيريم

به نظر مي‌رسد در بحران اخير، يک اجماع نسبي بين همه ارکان تصميم گيري جامعه براي حل اين بحران به وجود آمده و يک همکاري بين بخشي براي شکست اين ويروس ديده مي‌شود، هر چند نقطه ضعف‌هايي نيز وجود دارد که نشان از نبود مديريت بحران در کشور است، اما اين اجماع مي‌تواند نقطه اميدبخشي براي زندگي سخت مردم در اين روزها باشد.

از طرفي بدون شک ساده گرفتن ويروس کرونا، يک آفت است و اگر مردم آن را جدي نگرفته و همچنان به گشت و گذار و مسافرت و تردد غير ضروري در سطح شهرها ادامه دهند، دامنه شيوع اين ويروس گسترده‌تر شده و مديريت اين بحران را پيچيده‌تر خواهد کرد.

کرونا، ويروس ترسناکي نيست و بيش از 80 درصد مبتلايان بعد از چند روز استراحت، از آن خلاصي پيدا مي‌کنند، عليرغم اينکه نبايد از آن ترسيد، اما بايد آن را جدي گرفت؛ با وجود آمارهاي ارائه شده از بهبودي افراد مبتلا، کرونا ويروس آنقدر هم که برخي‌ها در فضاي مجازي ترسناک جلوه مي‌دهند، خطرناک نيست و با خود مراقبتي قابل پيشگيري است و اگر فردي به اين ويروس مبتلا شد قابل درمان خواهد بود.

گزارش: بيت اله احمدي

مهر

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 2

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.