1398/09/16 - 21 : 43
کد خبر: 19522
احياي نخستين بوستان مدرن ايران در تبريز
احرار: «باغ گلستان» (گولوستان باغي) با 90سال قدمت و به عنوان قديمي‌ترين بوستان مدرن ايران در بافت تاريخي تبريز، مرمت و ساماندهي مي‌شود.

شهردار منطقه تاريخي هشت شهرداري تبريز روزز شنبه با اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران گفت: «باغ گلستان»با قدمت و زيبايي خاص خود پتانسيل بالايي براي تبديل شدن به يکي از اماکن گردشگري تبريز دارد و بايد با مشارکت بخش خصوصي، اماکن رفاهي، تفريحي و گردشگري در اين پارک ايجاد و منجر به رونق گردشگري اين بوستان محلي شود.

علي مدبر به اهم اقدامات مورد نظر براي مرمت و ساماندهي بوستان تاريخي «باغ گلستان) اشاره کرده و افزود: در نظر داريم نسبت به ايجاد محوطه بازي کودکان، برپايي نمايشگاه‌هاي عرضه محصولات گياهي و گل‌هاي آپارتماني، نورپردازي‌، توسعه فضاي سبز، اصلاح سنگ فرش‌، احياء و به روزرساني آبنماها، نصب مبلمان شهري جديد، راه اندازي اماکن فرهنگي و اجتماعي در داخل اين بوستان اقدام کنيم.

وي بيان کرد: تکميل يادمان شمس تبريزي، راه اندازي بوفه‌هاي خاص، ايجاد باغ گل‌ها و ايجاد هفته بازارهاي گل از ديگر برنامه هاي شهرداري منطقه هشت براي باز کردن پاي شهروندان تبريزي و گردشگران به بوستان تاريخي «باغ گلستان» است. 

شهردار منطقه هشت تبريز درباره هزينه و زمان در نظر گرفته شده براي مرمت و ساماندهي اين بوستان قديمي هيچ توضيحي نداد.

تصويري از بوستان «گولوستان باغي» در سال‌هايي که ديوار داشت

در نخستين ساليان سده حاضر شمسي به فرمان مهام، استاندار وقت آذربايجان، و با پيگيري محمدعلي خان تربيت، رئيس بلديه تبريز، مقرر شد ويرانه‌هاي گورستان سالمند گجيل زدوده و براي تفريح و شهروندان تبريزي نخستين پارک شهر تبريز در زمين‌هاي گورستان گجيل ساخته شود.

بديهي است که تخريب قبرهاي تاريخي گورستان گجيل در آن زمان با مقاومت مردم مذهبي تبريز مواجه شد، اما قزاق هاي رضاخان با اتکا به زور سرنيزه و سرکوب مخالفان، دستور رضاخان را مبني بر کشيدن يک خيابان مستقيم از وسط شهر که به يک بوستان و تفرجگاه منتهي شود، جامه عمل پوشاندند تا سرانجام اين بوستان ?? هزار متر مربعي در بهار سال ???? شمسي افتتاح شود.  

باغ گلستان از زمان‌هاي دور و دراز همواره مورد توجه شهروندان قرار داشته و در گذشته بيشتر شهروندان تبريزي و رهگذران و مسافران پس از گلگشت و خريد از بازار تبريز، در زير سايه درختان تناور و تنومند اين باغ ملي به استراحت و تفريح و شادي مي‌پرداختند.

اما پس از آن که ديوارهاي تاريخي اين باغ باشکوه در دهه ???? شمسي در يک اقدام غيرکارشناسي برچيده، سپس‌ها استخر مياني همراه با آبنماها و فواره‌هاي شادي‌آور باغ گلستان نيز نابود و اسباب تفريح و بازي کودکان و چرخ فلک، تاب و سرسره‌ها نيز از بستر پارک زدوده شد، باغ گلستان زيبايي‌ پيشين خود را از دست داد و به همين دليل امروزه ديگر خانواده‌هاي شهروندان و گردشگران و مسافران به نسبت گذشته بسيار کمتر از اين مکان تفريحي بازديد و استفاده مي کنند.

باغ گلستان، از ديرباز افزون برداشتن فضاي سبز وسيع و گسترده، داراي شهربازي کوچکي نيز بود که در آن امکاناتي چون چرخ و فلک، قايق‌سواري، ماشين‌سواري، ديوار مرگ، واتاري پسر شجاع، هواپيماي گردان، قطار و… وجود داشت و در گذشته‌هاي نه چندان دور مورد استقبال مردم به ويژه کودکان و نوجوانان قرار مي‌گرفت اما از سال ???? تمامي دستگاه‌هاي بازي کودکان در نخستين و واپسين پارک مرکز شهر تبريز (باغ گلستان) بدون هيچ دليلي جمع‌آوري شد و به خاطره‌ها پيوست.

امروزه بخش جنوبي باغ گلستان به کتاب فروشان دستفروش اختصاص داده شده‌ است.

در زمان شهردار سابق تبريز پس از نابودي استخر، حوض و آبنماهاي قديمي باغ گلستان و نيز با قطع تعداد زيادي از درختان بومي واقع در بستر باغ، کلنگ زني طرح يادمان شمس تبريزي به عنوان مقبره العرفاي تبريز به زمين زده شد.

اميد که اظهارات مدبر، شهردار منطقه هشت شهرداري تبريز، مبني بر مرمت و ساماندهي باغ گلستان به شکلي قابل قبول جامه عمل بپوشد و در حد شعار باقي نماند، تا تبريز و تبريزيان شاهد رونق دوباره قديمي ترين تفرجگاه عمومي مدرن اين کهن شهر باشند.

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 2 + 9

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.