1398/08/21 - 21 : 19
کد خبر: 19469
آخرين وضعيت «ورنکش»
احرار: روستاي «ورنکش» ميانه بيشترين آسيب را از زمين لرزه ?.? ريشتري بامداد جمعه ديده و امروز بعد از گذشت پنج روز اهالي در چادرهاي اضطراري مي‌گذرانند.

بر اساس گفته‌ي اهالي روستا، نيروهاي هلال احمر، سپاه، ارتش، نيروي انتظامي و ... از همان ساعات اوليه وقوع زمين لرزه در روستا حاضر شده و امدادرساني را آغاز کردند و عصر روز جمعه آرامش نسبي در روستاي ورنکش حاکم شد و تمامي افرادي که خانه‌هايشان تخريب و يا آسيب ديده، در چادرهاي هلال احمر مستقر شدند و وسايل گرمايشي نظير والور ميان آنان توزيع شد.

امروز بعد از گذشت پنج روز از حادثه مردم همچنان در چادرهاي هلال احمر ساکن هستند و طبق گفته استاندار آذربايجان شرقي براي تمامي کساني که خانه‌هايشان تخريب شده يا غيرقابل سکونت بود، چادر اضطراري تحويل داده شده است.

بخاري‌هاي برقي فن‌دار، مشکل گرمايش را تا اسکان موقت حل مي‌کند

روز گذشته استاندار آذربايجان شرقي در جمع مردم ورنکش به مشکل گرمايش در چادرهاي اسکان اضطراري اشاره کرد و گفت: بخاري‌هاي برقي فن دار از امروز بين زلزله زدگان توزيع شده و اين بخاري‌ها مي‌توانند مسئله گرمايش را تا اسکان موقت برطرف کنند، همچنين پک 72 ساعته معيشتي توزيع شده و از امروز نيز پک يک ماهه معيشتي بين زلزله‌زدگان توزيع مي‌شود.

محمدرضا پورمحمدي گفت: براي افرادي که خانه‌هايشان تخريب شده دو پيشنهاد ارائه داده‌ايم که در راهکار اول براي هر خانواده مبلغ 10 ميليون تومان فقط به عنوان اجاره بها تخصيص داده شود تا حداکثر به مدت شش ماه و تا اتمام بازسازي خانه‌ها در خانه اقوام يا همسايه مستقر شوند؛ راهکار دوم نيز اين است که اطاقک‌هايي مقاوم در ابعاد 10 الي 15 متري به صورت موقت و طي چند روز در کنار خانه هايشان ساخته شود تا بتوانند تا اتمام بازسازي خانه‌ها در آن ساکن شوند.

وي افزود: براي هر خانه‌اي که تخريب شده است، وام قرض‌الحسنه 40 ميليوني و 10 ميليون کمک بلاعوض تعلق مي‌گيرد و همچنين براي واحدهاي دامي تخريب شده نيز 20 ميليون وام قرض‌الحسنه و پنج ميليون کمک بلاعوض تعلق مي‌گيرد. اکنون در اغلب روستاها اماکن موقت نگهداري احشام در حال احداث است.

نگران سرماي شب هستيم

يکي از اهالي روستا در گفت‌وگو با ايسنا مي‌گويد: زندگي‌مان يکباره خراب شده و اکنون مجبوريم در چادر زندگي کنيم، از کمک‌هايي که تاکنون شده بسيار خرسند و قدردان هستيم اما سرماي شب اذيتمان مي‌کند و نگران بيمار شدن فرزند خردسالم هستم.

او با بيان اين‌که بيشتر رسيدگي‌ها به خانه‌هاي کنار خيابان صورت مي‌گيرد و خانه‌هاي بالادستي روستا مورد غفلت واقع شده‌اند، افزود: اميدواريم مسئولان امر هرچه سريعتر در اين رابطه چاره‌انديشي کنند و فرزندانم از سوز سرماي شب در امان باشند.

خانه‌ام غير ايمن است، اما چادر نداده‌اند

ديگر روستايي به ايسنا گفت: خانه‌ام تخريب نشده اما ايمن هم نيست و در جريان پس لرزه‌ها ممکن است بر سرمان آوار شود، مسئولان امر مي‌گويند چون خانه‌ات تخريب نشده به تو چادر نمي‌دهيم. من و خانواده‌ام به ناچار در چادر ساير همسايگان ساکن شده‌ايم.

وي با تاکيد بر اين‌که هيچ آذوقه‌اي هم نداريم چون براي افرادي که چادر داده شده، آذوقه تحويل داده مي‌شود، افزود: به ناچار از آذوقه همسايگان استفاده مي‌کنيم و اين موجب شرمساري ماست.

يکي ديگر از اهالي نيز با قدرداني از کمک‌هاي مردم و مسئولان براي زلزله زدگان، از سرماي شب گلايه کرد و گفت: اين چادرها مناسب فصل تابستان است نه فصول سرد سال! داخل اين چادرها با والور و... هم چندان گرم نمي شود و بايد چاره‌اي در اين رابطه انديشيده شود.

احشام در سرما تلف شده‌اند

ديگر مرد روستايي نيز از بي جا و مکان ماندن احشام خود سخن گفت و ادامه داد: در اين شرايط ديگر به فکر احشام خود نيستيم و احشام در سرما تلف شده‌اند.

او ادامه داد: با وامي که قرار است بدهند، آيا مي‌توانيم دوباره به همان تعداد گاو و گوسفندان تهيه کنيم و زندگي و امورات خود را بگذرانيم؟

40 خانه تخريب شده ورنکش را بسازيم؛ سرما نزديک است

رئيس شوراي روستاي ورنکش با بيان اين‌که اين روستا 1100 نفر جمعيت با حدود 300 خانوار دارد، گفت: مشکل اصلي اهالي اين روستاي زلزله‌زده ساخت و ساز 40 خانه تخريب شده است. ورنکش در پاي کوه قرار دارد و با توجه به نزديک بودن فصل سرما، کانکس و چادر جوابگو نخواهد بود، بايد همت کرده و به سرعت خانه هاي اين مردم ساخته شود.

گلي سلطاني با تاکيد بر اين‌که هزينه ساخت خانه دو دانش آموز فوت شده توسط اصناف تقبل شده است، افزود: اکنون بايد تلاش کنيم تا خانه‌هاي 38 خانوار اين روستا ساخته شود، با کمک‌هاي مردم و همچنين وام بنياد مسکن مي‌توان خانه‌هاي اين مردم را ساخت و اگر در اين رابطه همت کنيم سريع‌تر خانه‌ها ساخته شوند.

وي با تاکيد بر اين‌که عمده مشکل اين روستا پيش از زلزله نيز مقاوم سازي خانه‌ها بوده و در اين رابطه بانک‌ها به خاطر ضامن فرآيند را براي برخي اهالي بسيار پيچيده و سخت کردند، افزود: خانه‌هاي تخريب شده روستا همان خانه‌هايي هستند که نتوانستند وام مقاوم سازي دريافت کنند، خانم و آقاي فوت شده در ورنکش نيز به خاطر سخت‌گيري بانک براي ضامن در اين زلزله جان خود را در خانه غيرايمن خود از دست دادند، چراکه دو سال پيش مي‌خواستيم وام مقاوم سازي را برايشان حل کنيم اما بانک‌ها به خاطر ضامن سخت‌گيري کردند. ريحانه‌ي کوچک ما نيز در خانه‌ اجاره اي مقاوم سازي نشده فوت شده است.

تحويل 30 الي 40 کانکس به مناطق زلزله‌زده ميانه

معاون سياسي و اجتماعي فرماندار ميانه در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به آخرين وضعيت روستاي زلزله زده ورنکش، اظهار کرد: تلاش مي کنيم تا آواربرداري تا آخر هفته بطور کلي در تمامي مناطق زلزله زده ميانه خاتمه يابد و بعد از اتمام آواربرداري فرآيند ساخت و ساز و بازسازي خانه‌ها آغاز خواهد شد و طبق پيشنهاد استاندار محترم، چنانچه مردم زلزله زده رضايت داشته باشند ظرف چند روز و به سرعت اطاقک‌هايي مقاوم ساخته مي‌شود تا مردم تا اتمام بازسازي خانه‌هايشان در آن ساکن شوند.

رسول يعقوبي با بيان اين‌که مشکلات مردم زلزله زده ميانه را به دقت رصد مي‌کنيم، گفت: مردم نگران رسيدن فصل سرما هستند و ما نيز در اين رابطه کمر همت بسته‌ايم، از امروز نيز 30 الي 40 کانکس به منطقه تحويل داده مي شود تا بين زلزله زدگان توزيع شود.

وي با تاکيد بر اينکه لاشه احشام نيز در مناطق زلزله زده ميانه بطور بهداشتي در حال دفن شدن است، گفت: در راستاي تامين گرمايش نيز والورهايي نيز توزيع شده بود که بعضا مشکل ايجاد مي کرد و مردم مشکل گرمايش داشتند، از اين رو هيترهاي برقي فن‌دار بين مردم توزيع شده و همچنين غذاي گرم و همچنين بسته‌هاي 60 روزه معيشتي نيز به مردم تحويل داده شده است.

تلف شدن 240 راس دام سبک و سنگين در ورنکش/ دفن لاشه‌ احشام ادامه دارد

معاون امور دام جهاد کشاورزي استان نيز در گفت‌وگو با ايسنا با تاکيد بر اين‌که همزمان با آواربرداري لاشه احشام نيز بطور بهداشتي دفن مي‌شود، گفت: در روستاي ورنکش 90 راس دام سنگين و 150 راس دام سبک تلف شده و در مناطق زلزله زده نيز در مجموع 700 واحد دامي خسارت ديده است.

حبيب شريفيان با تاکيد بر اين‌که با توجه به تداوم آواربرداري و وجود پس لرزه‌ها احتمال افزايش تعداد احشام تلف شده وجود دارد، گفت: هنوز فرآيند دفن احشام به اتمام نرسيده و با اتمام آواربرداري‌ها آمار دقيق احشام تلف شده اعلام خواهد شد.

ارزيابي آمار مساجد تخريب شده

مسجد قديمي روستاي ورنکش نيز در جريان زلزله تخريب شده و هم اکنون اکيپ‌هاي آواربرداري در حال فعاليت هستند، مديرکل اوقاف و امور خيريه استان در حاشيه بازديد خود از اين روستا به ايسنا گفت: تسکين آلام مردم و آواربرداري اولويت اصلي در اين رابطه است.

حجت‌الاسلام سيد شهاب‌الدين حسيني افزود: هنوز آمار دقيق مساجد تخريب شده در دست نيست و بعد از احصاي آمار دقيق توسط کارشناسان اعزامي، بازسازي مساجد و اماکن مذهبي نيز طي روزهاي آينده شروع خواهد شد تا در مواقع نياز مامني براي مردم باشد.

ايسنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 3

  آخرین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
  پربازدیدترین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.