1398/06/30 - 15 : 13
کد خبر: 19345
تشريح جزئيات حادثه ريزش کوه در باغميشه تبريز از زبان فرماندار
احرار: فرماندار تبريز جزئيات ماجراي ريزش کوه در خيابان ولي پور شهرک باغميشه تبريز را تشريح کرد.

بهروز مهدوي در جمع خبرنگاران با اشاره به حادثه ريزش کوه در منطقه باغميشه تبريز، اظهار کرد: برخي رسانه‌ها در مورد علت حادثه به نادرست مطلبي زده بودند و نظرات مسئولان امر را در رابطه با علل ريزکوه مقايسه کرده بودند، در اين رابطه بايد گفت که شيب کوه در منطقه‌اي که ريزش کرده، بالاي 65 درصد بوده و اين درحالي است که در کارهاي عمراني و مهندسي و همچنين زيرسازي‌ها، شيب کوه بايد حداقل 45 درصد و شيب کاملا ملايم باشد تا ريزش نکرده و تراس بندي شود.

وي در اين خصوص افزود: اين محل(منطقه ريزش کوه) نيز در سال 79 توسط يک شرکت به عنوان شهرک آماده سازي شده و به شهرداري تحويل داده شده که اصولا شهرداري وقت بايد اين شيب را قبول نکرده و پروژه را به طور صحيح تحويل مي‌گرفت.

وي با تاکيد بر اين‌که طبق آخرين جمع بندي متخصصان در حوزه زمين شناسي، شب تند کوه، جنس خاک و هوازدگي سنگ هاي مابين لايه هاي رسوبي و بارنگي هاي فصلي در طول زمان، علت اين ريزش بوده و اين علل دست به دست هم داده و اين حادثه را به وجود آورده است، افزود: خوشبختانه هيچ گونه خسارت جاني و مالي در اين حادثه اتفاق نيفتاده و بعد از حادثه نيز به خانوارهاي نزديک کوه اعلام کرديم که به مدت سه روز خانه هاي خود را تخليه کنند تا فرآيند ريزش کوه تثبيت شود.

فرماندار تبريز ادامه داد: در اين رابطه سالن بحران شهرداري و همچنين نقاطي براي اسکان مشخص شد تا در اختيار خانواده‌ها قرار گيرد اما تاکنون در اين رابطه درخواستي از سوي خانواده‌ها نشده است، اما چنانچه نياز باشد آمادگي اسکان براي خانواده‌ها را داشته و مشکلي در اين خصوص نداريم.

وي با تاکيد بر اين‌که از اولين روز حادثه تاکنون انشعابات برق، گاز و آب در اين محل قطع شده است، افزود: دليل اين امر نيز اين بود که با برقرار بودن انشعابات مذکور ممکن بود شهروندان در خانه هايشان اسکان يافته و خطراتي را متحمل شود و همچنين ممکن بود ريزش کوه به ساختمان‌ها آسيب زده و لوله‌هاي آب و گاز منفجر شوند، از اين‌رو براي رعايت جوانب ايمني و طبق نظر متخصصان امر، اعلام تخليه خانه‌ها داده شد.

وي با بيان اين‌که بعد از گذشت سه روز از حادثه شهروندان به خانه هاي خود بازگشته‌اند اما حضورشان را تاييد نمي‌کنيم و هنوز انشعاباتشان را نيز وصل نکرده‌ايم، گفت: طي جلساتي که در اين رابطه برگزار شده، براي حل اساسي اين معضل بايد سنگ از روي کوه برداشته شده و شيب کوه نيز ملايم‌تر شود.

مهدوي با بيان اين‌که در اين رابطه نمي توانيم بگوييم در گذشته خوب عمل کرده‌اند، افزود: هرکس که در اين رابطه مقصر است بايد پاسخ دهد و و دستگاه قضايي نيز پيگير است.

وي در پاسخ به سوال ديگري در مورد ساخت‌سازهاي انجام شده بر روي گسل تبريز، افزود: کل منطقه عينالي و باغميشه بر روي گسل تبريز واقع شده‌اند و جاي تعجب است که با اين همه هشدار، در اين منطقه ساخت و ساز شده است، اين عمل منافي عقل بوده و ساخت و ساز در منطقه اي که روي گسل واقع شده هيچ جاي توجيحي ندارد، اما متاسفانه بهترين برج ها در اين منطقه و بالاتر از اتوبان پاسداران احداث شده و اين در حالي انجام شده که فلسفه ايجاد اتوبان پاسداران، ممانعت از ساخت و ساز در بالادست اتوبان بوده است.

وي تشريح کرد: متاسفانه بعد از احداث اتوبان پاسداران، شهرک‌هاي شهيد بهشتي، رشديه و باغميشه احداث شده که همه اين ساخت و سازها تجاوز به حريم کوه است؛ در خيابان شهيد ولي پور نيز کوه بلندتر از ساختمان ها و مشرف به خانه‌هاست.

فرماندار تبريز در بخش ديگري از سخنانش با تاکيد بر اين‌که حاشيه نشيني محصول ترحم بي جا و عمل نکردن به قانون است، افزود: حاشيه‌نشيني محصول آدم‌هايي است که روزي دلسوزي کرده و مجوز ساخت و ساز در مناطق حاشيه نشين را داده‌اند، اگر به وقتش به قانون عمل کرده و اجازه ساخت و ساز داده نمي‌شد شاهد چنين وضعي نبوديم، برزن هايي که چشم هايشان را بستند تا در کوي بهشتي و... ساخت و ساز شود اگر در دادگاه تاريخ هم جواب ندهد، بايد در دادگاه عدل الهي جوابگو باشند.

وي افزود: امروز اين همه گرفتاري براي شهر تبريز درست کرده‌ايم و بيش از 500 هزار نفر در مناطق حاشيه نشين يا کم برخوردار در خانه‌هاي نامناسب سکونت دارند، چرا اجازه ساخت و ساز در چنين مناطقي داده شده؟ مي‌شد در مناطقي امن‌تر سکونت داده شوند نه بر روي کوه‌ها. در کوي بهشتي با کم ترين سيلاب خانه‌ها آسيب مي‌بينند، چه کسي اجازه ساخت ساز در اين مناطق را داده است؟

وي گفت: بر اساس قانون، تا زماني که سقف خانه زده نشده شهرداري امکان تخريب خانه را دارد اما زماني که سقف خانه زده مي‌شود، بايد مراحل قضايي طي شود، بدين جهت در برخي مناطق حاشيه نشين خانه‌ها بصورت قارچ‌گونه احداث شده‌اند، اظهار کرد: همه اين موارد نشانه‌ي بي توجهي و بي قانوني در زمان احداث اين خانه‌هاست.

مهدوي با اشاره به اينکه حاشيه‌نشيني محصول يک روز نبوده و سابقه برخي حاشيه نشين‌هاي تبريز از منطقه وليعصر هم بيشتر است، افزود: اين پديده پيش از انقلاب نيز بود و اگر در مسئوليت‌هايمان بطور کامل به قانون عمل مي‌کرديم قطعا بسياري از اين مشکلات به وجود نمي‌آمد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 8 + 5

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.