1398/06/28 - 21 : 4
کد خبر: 19340
گزارش بازديد خبرنگاران از طرح اشتغال و معيشت جايگزين در حوضه آبريز درياچه اروميه /
کارآفريني با پرورش بوقلمون و راه اندازي گلخانه
احرار: از اوايل دهه هشتاد بود که ناقوس خشک شدن درياچه اروميه به صدا در آمد ونگين فيروزه اي ايران به دلايلي همچون خشکسالي، احداث ميانگذر بر روي درياچه و استفاده بي‌رويه از منابع آبي حوضه آبريز درياچه در خطر خشک شدن کامل قرار گرفت.

به گزارش احرار، از اوايل دهه هشتاد بود که ناقوس خشک شدن درياچه اروميه به صدا در آمد ونگين فيروزه اي ايران به دلايلي همچون خشکسالي، احداث ميانگذر بر روي درياچه و  استفاده بي‌رويه از منابع آبي حوضه آبريز درياچه در خطر خشک شدن کامل قرار گرفت.  با روي کار آمدن دولت يازدهم ، احياي درياچه اروميه در دستور کار قرار گرفت  و تاکنون با اقدامات صورت گرفته و به مدد بارش خوب باران ،   درياچه از حالت بحراني خارج شده و تراز آبي  افزايش داشته است . از اقداماتي که ستاد احياي درياچه اروميه در جهت بهبود وضعيت درياچه انجام داد  مي توان به   توقف ساخت مستحدثات جديد که منجر به افزايش برداشت آب مي‌شود، لايروبي رودخانه‌هاي حوضه ، مديريت مصرف آب در اراضي کشاورزي واقع در پاياب سدهاي در دست بهره‌برداري حوضه آبريز ، جلوگيري از برداشت غيرمجاز از منابع آب سطحي و زيرزميني و رهاسازي آب مازاد سدهاي حوضه، اشاره نمود.

با توجه به اينکه 90 درصد مصارف آب در حوضه آبريز درياچه اروميه مربوط به بخش کشاورزي است  از اين رو استفاده از الگوهاي معيشت جايگزين براي کاهش مصرف اب  ضروري است

در اين راستا، روز گذشته تعدادي از خبرنگاران به منظور بازديد از  طرح هاي اشتغال و معيشت  جايگزين در حوضه ابريز درياچه اروميه  با مشارکت ستاد احيا درياچه اروميه ، کميته امداد و بسيج رسانه استان آذربايجان شرقي  راهي بندر شرفخانه شدند و از دو  طرح اشتغال زايي در زمينه پرورش بوقلمون و احداث گلخانه بازديد کردند.

ايجاد اشتغال با پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون يکي از طرح هاي  اشـتغال و معيشـت جايگزين در حوضه آبريز. درياچه اروميه است .

سعيد ناجي جواني که در زمينه پرورش بوقلمون فعاليت مي کند در  خصوص  نحوه  تاسيس و راه اندازي مزرعه  پرورش بوقلمون مي گويد:  بنده و دوستم  از سال 96  تصميم داشتيم در زمينه کشاورزي فعاليت کنيم اما با توجه به کمبود آب  و شوري آن مايوس شديم  و نتوانستيم  در اين زمينه کاري از پيش ببريم،  بنابر اين به پرورش بوقلمون رو آورديم، دوستم کمي در زمينه پرورش بوقلمون  تخصص داشت که به مرور توانستيم تجربيات لازم را   نيز در اين زمينه کسب کنيم.

 وي مي افزايد:  خوشبختانه مساله اي که در خصوص پرورش بوقلمون مطرح است اين است که بوقلمون در مقابل سرمايش و  بيماري ها مقاوم است و اينگونه نيست که اگر کسي در خصوص پرورش بوقلمون اطلاعات و تخصص کافي  نداشته باشد تلفات زيادي خواهد داد.

وي ادامه مي دهد: برا شروع کار به  سرمايه اي در حدود 30ميليون تومان نياز داشتيم که با مساعدت کميته امداد شهرستان  شبستر،  وام 20  با ميليوني با کارمزد 4 درصد  در اختيارمان قرار گرفت و ما با 250 بوقلمون ماده  کارمان را اغاز کرديم؛   با خريد دستگاه  جوجه کشي بوقلمون  ظرفيتمان  را 4 برابر افزايش داديم و  با 850 بوقلمون ماده توانستيم  5800 جوجه بوقلمون توليد کرده و به فروش برسانيم و در اوايل سال 98 نيز وام 50 ميليوني درخواست کرده ايم که مراحل اداري ان تمام شده است   و قصد داريم با اين مبلغ  25 هزار جوجه بوقلمون  توليد کنيم.

ناجي مي افزايد :  هنگامي که قصد خريد دستگاه جوجه کشي بوقلمون داشتيم از 15 نمونه  دستگاه بازديد کرديم.  بازده اين دستگاه ها چيزي در حدود 60 الي 70 درصد بود  که بخش هايي از دستگاه مثل  کنترل رطوبت به صورت دستي بود که من با توجه به تحصيلات و  تجربه اي که در زمينه برق صنعتي داشتم با اصلاح دستگاه  توانستم  تمام بخش هاي آن را اتومات کنم و به اين صورت  بازده کار را افزايش دهم ؛  هنگامي که براي بار اول از  اين دستگاه اصلاح شده  استفاده کرديم  توانستيم 3000جوجه  توليد کنيم.

او  تعداد  افراد شاغل در اين مجموعه را 4 نفر ذکر مي کند و ادامه مي دهد : انشالله با افزايش ظرفيت توليد،  تعداد افراد  شاغل  را به  عدد 12  نفر خواهيم رساند.

وي  بازار فروش بوقلمون را خوب توصيف مي کند و مي گويد :   خوشبختانه هنوز بازار  پرورش بوقلمون اشباع نشده است،  توليد نسبت به تقاضا بسيار کم است.  به عبارتي  توليد بوقلمون در ايران کم است  و با وجود آنکه  مصرف بوقلمون زياد در جامعه  جا نيفتاده اما  تقاضا نسبت به توليد زياد است  که  اين مساله به ما در رسيدن به اهدافمان  کمک کرد .علاوه بر آن  در سايتهاي اينترنتي تبليغات کرديم  و بنرهايي در سطح استان و شهرستان نصب کرديم ؛ قرار دادهايي با افراد مختلف در سطح استان بستيم و بدين صورت توانستيم بازاريابي کنيم.

مسوول  مزرعه پرورش بوقلمون ثمين ادامه مي دهد : محصولاتمان را در  استان هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي ، کردستان و مشهد   به فروش مي رسانيم و  حتي سال گذشته توانستيم  به کشوهاي عراق و پاکستان  صادرات داشته باشيم.

سعيد ناجي   در خصوص برنامه هاي مزرعه پرروش بوقلمون براي سال هاي آتي مي گويد:   در سال هاي بعد  توليد  بوقلمون گوشتي و ماده  را خواهيم داشت و قصد داريم  نژاد بوربون را پرورش دهيم و به کشور عراق صادر کنيم چرا که عراق مشتاق نژاد بوربون است و همچين پرورش اين نژاد،  با توجه به مقاوم بودنش در مقابل سرمايش به امکانات خاصي  نياز ندارد. سعيد ناجي  ادامه مي دهد: علاوه بر آن زميني در متراژ 3000 متربع نيز خريده ايم و در تلاش هستيم  فعاليت مزرعه پرورش بوقلمون را گسترش دهيم. و در سال هاي آينده  نيز بخش دامپروري و گاو داري را  نيز به مجموعه خواهيم افزود.

 

کشت  گلخانه اي يکي ديگر يکي از طرح هاي  اشـتغال و معيشت جايگزين در حوضـه آبريز درياچه اروميه است .

کارآفريني با راه اندازي گلخانه پرورش  خيار و گوجه فرنگي

اين گلخانه در سال 1390 و با کمک هاي کميته امداد و در راستاي اشتغال زايي تاسيس شده است اين را مسوول گلخانه اي در حوضه ابريز درياچه اروميه مي گويد و ادامه  مي دهد : قبل از سال نود از چند گلخانه در شهرستان  «خامنه» بازديد کردم و کم کم به فعاليت در اين زمينه علاقمند شدم. اين منطقه فاقد هر گونه امکانات دولتي اعم از آب وبرق و گاز بود که توانستم اين امکانات را  با کمک مسئولان منطقه به اين مکان بياورم.

عين اله طاعي فر ادامه مي دهد :  براي تامين سرمايه اوليه براي شروع  کار 15 ميليون تومان از کميته امداد وام گرفتم و براي  تامين 60 ميليون تومان باقي مانده در سال 90  از چند بانک نيز وام گرفتم. که البته اين هزينه براي سال 90 است و اگر در سال جديد  کسي بخواهد مجموعه اين چنيني با اين امکانات  راه اندازي کند  به سرمايه اي در  حدود 1 ميليارد تومان  نياز خواهد داشت.

وي  در خصوص افراد شاغل در اين گلخانه مي گويد : اکنون دو خانواده از مدد جوايان کميته امداد به صورت مستقيم در اين گلخانه مشغول به کار هستند  که براي هر 4 نفر بيمه پرداخت مي شود و حدود  5 نفر نيز از جواناني که جوياي کار بودند به صورت روز مزد در اين مجموعه فعاليت دارند.

 وي  مي افزايد  :  در اين گلخانه  اکثرا خيار و گوچه فرنگي توليد مي کنيم  که در استان آذربايجان شرقي به فروش مي رسانيم. و در توليد از کودهاي حيواني  مورد تاييد جهاد کشاورزي استفاده مي کنيم .

طاعي فر ادامه مي دهد : در يک سال دو بار خيار و يک بار نيز گوجه فرنگي مي کاريم که هر بونه خيار  در طول شش ماه 10 الي 12 کيلو  محصول مي دهد.

او به  حجم توليد دراين گلخانه مي اشاره مي کند و   ادامه مي دهد:  در 2000 مترمربع 5000 بوته  مي کاريم که سالانه حدود 200 تن خيار برداشت مي کنيم.

 

مسوول گلخانه  به سيستم جمع اوري آب و باران  اشاره مي کند و مي  افزايد:  با توجه به اينکه آب  هاي زير زميني اين منطقه شور است؛  نياز داريم که دستگاه تصفيه براي گلخانه خريداري کنيم،  اما  علاوه بر آن کاري که در اين  زمينه انجام داديم  اين بود که استخري ايجاد کرديم تا  در فصول بارش مانند فصل پائيزو بهار  آب ها را جمع اوري مي کنيم و آن آب  را با آب هاي ديگر مخلوط مي کنيم تا درصد شوري آن کاهش يابد  و بتوانيم  از آن استفاده کنيم.

 آنچه مسلم است اين است که موضوع اصلي در بحث  احياي درياچه اروميه ، طرح  معيشت واشتغال جايگزين در حوضه ابريز درياچه  است و کميته امداد استان آذربايجان شرقي  اقداماتي در اين خصوص انجام داده است که از برنامه هاي  هاي ستاد احيا  درياچه اروميه تبعيت ميکند. و اين اقدامات و حمايت ها  سبب خواهد شد که مردم منطقه به تدريج در زمينه کشت محصولات کم آب بر مشغول فعاليت شوند که سبب خواهد شد مصرف اين آب که از منابع تجديد پذير محسوب مي شود کاهش يابد .

 

         

 

 

 

 

 

 

 

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 1

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.