1398/06/01 - 14 : 37
کد خبر: 19249
سه فروند بالگرد ارتش عازم جنگل‌هاي ارسباران شد
احرار: فرمانده قرارگاه منطقه‌اي شمال‌غرب ارتش اعلام کرد: سه فروند بالگرد در اختيار هوا نيروز ارتش در منطقه براي کمک به اطفاي کامل آتش‌سوزي جنگل هاي ارسباران به منطقه اعزام شد.

امير سرتيپ دوم علي حاجيلو  گفت: اين بالگردها ويژه جابجايي نيروهاي تخصصصي در مناطق صعب العبور و مرتفع و نيز انتقال تجهيزات اطفاي حريق از قبيل کپسول هاي آتش نشاني و مخازن آب کوچک مقياس هستند. 

وي يادآوري کرد: بلافاصله  پس از وقوع آتش سوزي در ارسباران و نشست ستاد بحران آذربايجان شرقي و  درخواست کمک از از ارتش، به تيپ 321 متحرک هجومي مستقر در مرند و جلفا ماموريت ابلاغ شد که با نيروهاي آموزش ديده و زبده بلافاصله در منطقه حضور پيدا کنند و براي اطفاي حريق وارد عمل شوند.

وي افزود: بر اين اساس ارتش از ساعت اوليه آتش سوزي، حضور پررنگي در جنگل هاي ارسباران داشت و  با استفاده از يگان هاي مستقر در مرند و جلفا 18 تيم تخصصي اطفاي حريق، سازماندهي و به منطقه اعزام شدند که ارتباط تاکتيکي و بي سيم نيروها با فرماندهي قرارگاه و  فرماندهي مرکزي تيپ 521 مستقر در ارسبارن به فرماندهي اميير حيدرزاده  برقرار شد و نيروها به اطفاي حريق شروع کردند. 

فرمانده قرارگاه  منطقه اي شمال غرب ارتش ادامه داد: خوشبختانه حضور ارتشيان دلاور در منطقه تاثير بسيار مهمي در تسريع اطفاي آتش داشت و با توجه به اينکه بعد از هر بار مهار آتش، مجددا آتش در بعضي قسمت ها شعله ور  مي شد، تصميم بر اين شد نيروهاي ارتش در منطقه بمانند و با استفاده از سه فروند بالگرد  هوانيرزز براي امدادرساني  و جابجايي نيروها به  نقاط صعب العبور که تردد وسايل ماشيني و نيروهاي پياده ديگر در آنجا مقدور نيست، اقدام کنند. 

وي تشريح کرد: ارتش ضمن اينکه مسووليت و ماموريت دفاع از حدود و  ثغور ميهن اسلامي را دارد، در راستاي تحقق بخشيدن به شعار برخاسته از شعور «ارتش براي ملت»، در تمام مديريت بحران ها حضور فعال دارد و فرمانده کل ارتش نيز اخيرا در پيامي تاکيد کردند که ارتشيان سلحشور در تهديدات زيست محيطي نيز بايد نقش آفريني کنند و  مشارکت در کنترل و مديريت آتش سوزي جنگل هاي ارسباران نيز گامي در اين راستاست.

وي اضافه کرد: ما همچنان پاي کار و آماده هستيم که در هر کجا هر اتفاقي بيافتد در صيانت تمام قد از منافع و منابع کشورمان نقش آفريني کنيم.  

امير حاجيلو گفت: امکانات هوانيروز ارتش با محور اصلي رزمي و عملياتي است و در بحث جابجايي امکانات و  تجهيزات نيروهاي متخصص در مناطق مرتفع و  صعب العبور به  صورت مشخص ايفاي ماموريت مي کنند. 

وي يادآوري کرد: در تمام يگان هاي مستقر در شهرستان ها يک گردان غيرسازماني به نام «بليات» داريم که با استفاده  از امکانات تخصصي در حوادث غيرطبيعي مانند آتش سوزي، سيل  و زلزله  وارد عمل مي شوند و  نقش آفريني مي کنند.

جنگل هاي ارسباران در شمال شرق و شمال آذربايجان شرقي به دليل آنچه خطاي اسناني اعلام مي شود، دچار آتش سوزي شده و به رغم اطفاي چندباره آتش و شروع مجدد آن به علت کوهستاني و بادخيز بودن منطقه، تاکنون بيش از 300هکتار جنگل خاکسستر شده  است.

جنگل هاي ارسباران با 164هزار هکتار وسعت از بکرترين مناطق جنگلي ايران به لحاظط تنوع گونه هاي گياهي و جانوري آن شمرده مي شود، به گونه اي که گفته مي شود 15تا 20درصد مجموع گونه هاي گياهي شناخته شده کشورمان در اين لکه جنگلي يافت مي شود. 

جنگل هاي ارسباران که در شمال و شمال شرق تبريز در محدوده شهرستان هاي ورزقان، کليبر، خداآفرين و جلفا پراکنده شده است، علاوه بر تنوع و غناي ژنتيکي از نظر جاذبه هاي گردشگري طبيعي و تاريخي نيز حايز اهميت فراوان است. 

همين ويژگي ها سبب شده که پرونده جنگل هاي ارسباران براي ثبت جهاني به يونسکو ارسال شود.

ايرنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 4

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.