1398/06/01 - 13 : 58
کد خبر: 19248
تمامي ظرفيت استان براي مهار آتش‌سوزي جنگل‌هاي ارسباران پاي کار است
احرار: استاندار آذربايجان‌شرقي با بيان اين‌که تمامي دستگاه‌هاي مسئول و نيروهاي مردمي از اولين ساعات وقوع حادثه پاي کار بوده‌اند و همه امکانات و تجهيزات موجود به منطقه اعزام شده است، گفت: تلاش‌ها براي مهار کامل آتش‌سوزي ادامه دارد.

، محمدرضا پورمحمدي در جلسه ستاد مديريت بحران استان با بيان اين‌که طبق آخرين اطلاعات، حدود 300 هکتار از جنگل‌هاي ارسباران در محدوده سه روستا از توابع شهرستان خداآفرين دچار آتش‌سوزي شده است، افزود: همه عوامل و نيروهاي استاني در اين رابطه پاي کار هستند.

 

وي بابيان اين‌که روز گذشته بعد از مهار آتش‌سوزي، خاکسترهاي باقي مانده در اثر وزش باد شديد مجددا شعله‌ور مي‌شوند، اظهار کرد: در آتش‌سوزي جنگل‌هاي شمال نيز شاهد وضعيت مشابه اين ماجرا بوديم.

 

استاندار آذربايجان شرقي با بيان اين‌که جنگل‌هاي ارسباران ميراث گرانبها و منابع طبيعي ارزشمند ما هستند، افزود: اطمينان خاطر مي‌دهيم که مديران ذي‌ربط براي مهار آتش‌سوزي اهتمام جدي داشته و بنده نيز عملکرد دستگاه‌هاي مسئول را رصد مي‌کنم تا بتوانيم در سريع‌ترين زمان ممکن اين حادثه را کنترل کنيم.

 

وي در بخش ديگري از سخنانش افزود: بايد مديريت بحران استان براي مواجهه با چنين بحران‌هايي مجهز به امکانات مورد نياز شود؛ چراکه همه انتظارات از مديريت بحران استان بوده و به تبع آن بايد امکانات و تجهيزات موردنياز نيز در اختيار اين مجموعه قرار داده شود.

 

وي با بيان اينکه احتمال شروع مجدد آتش‌سوزي در منطقه وجود دارد، تاکيد کرد: از اين‌رو حالت آماده‌باش دستگاه‌ها تا زمان مهار کامل آتش، ادامه خواهد داشت.

 

وي با بيان اين‌که مهار کامل آتش‌سوزي نيازمند لکه‌گيري از طريق پشتيباني هوايي است، افزود: علي‌رغم مکاتبات و پيگيري‌هاي انجام شده با ستاد کل نيروهاي مسلح، وزارت دفاع و هوانيروز ارتش، تاکنون اين امر محقق نشده است.

 

پورمحمدي ضمن گلايه از ناهماهنگي دستگاه‌هاي ملي در اين رابطه، گفت: متاسفانه اين نقص، در حوادث مشابه مانند آتش‌سوزي جنگل‌هاي شمال هم وجود داشت و انتظار داريم که دستگاه‌هاي مسئول در سطح ملي، با جديت بيشتري با استان‌ها و مناطق درگير با بحران‌هاي مشابه همکاري کنند.

 

معاون وزير و رئيس سازمان مديريت بحران کشور هم در اين جلسه با قدرداني از همکاري مردم منطقه و دستگاه‌هاي مسئول براي مهار آتش‌سوزي، گفت: با توجه به اهميت جنگل‌ها و مراتع در کشور بويژه جنگل‌هاي ارسباران به خاطر گونه‌هاي کمياب گياهي، بايد تلاش کنيم تا کمترين آسيب به اين سرمايه‌هاي طبيعي وارد شود.

 

اسماعيل نجار با بيان اينکه متولي مديريت آتش‌سوزي در جنگل‌ها، مراتع و مناطق حفاظت شده، سازمان‌هاي حفاظت محيط زيست و جنگل‌ها و مراتع کشور هستند، افزود: ساير دستگاه‌ها در اين خصوص نقش کمک‌کننده دارند و سازمان مديريت بحران نيز بر حسب وظيفه از چند سال پيش همکاري خود را با اين سازمان‌ها آغاز کرده است.

 

وي به تفاهم‌نامه سازمان مديريت بحران و وزارت دفاع در خصوص پشتيباني هوايي در مواقع بروز آتش‌سوزي در مراتع و جنگل‌ها اشاره کرد و گفت: عدم تخصيص اعتبارات مورد نياز، يکي از موانع اجراي اين تفاهم‌نامه است که اميدواريم براي رفع اين مشکل، يک تصميم جدي گرفته شود.

 

معاون هماهنگي امور عمراني استانداري آذربايجان شرقي نيز در اين جلسه گفت: بحران به موضوعاتي اطلاق مي‌شود که مديريت آن در توان استان نباشد، در آتش‌سوزي جنگل‌هاي ارسباران نيز به واسطه نبود تجهيزات لازم، با بحران مواجه بوده و به کمک‌هاي ملي نياز داريم.

 

جواد رحمتي افزود: علي‌رغم هماهنگي‌هاي انجام شده، متاسفانه اقدام قابل توجهي بصورت ملي در اين خصوص اتفاق نيفتاده است، البته در سطح استان هماهنگي و همکاري‌ها بسيار مناسب است.

 

رئيس سازمان برنامه و بودجه استان نيز در اين جلسه اظهار کرد: به نظر مي‌رسد که فرآيند تامين اعتبار در ماده ?? و ?? قانون مديريت بحران طولاني است و ستاد مديريت بحران کشور بايد اين موضوع را به نحوي مديريت کند که هم سرعت عملي و هم تخصيص مالي در تامين اعتبار براي تجهيز حوزه مديريت بحران محقق شود.

 

داود بهبودي افزود: در اين رابطه نيز پاي کار هستيم و هرآنچه در توان داشته باشيم ياري خواهيم کرد.

 

سرهنگ محمدعلي طاهري، فرمانده مرزباني استان نيز در اين جلسه با با اين‌که در اين موضوع به هليکوپتر و پشتيباني هوايي نياز داريم، افزود: هماهنگي‌هاي لازم را با کشور ارمنستان انجام داده‌ايم تا هليکوپتر کشورمان در منطقه حضور يافته و مهار کامل آتش انجام گيرد.

 

مديرعامل جمعيت هلال احمر استان نيز در اين جلسه اظهار کرد: هلال احمر امکان پرواز، برداشتن آب و پخش آن را نداشته و رسالت انتقال نيرو را دارد و پرواز بالگرد بر عهده وزارت دفاع است. 

 

سعيد کنعاني با بيان اين‌که هلال احمر استان امکاني در رابطه با پرواز بالگرد را ندارد، افزود: در اين خصوص چندين بار نيز با تهران صحبت کرده‌ايم و بايد منتظر تصميم آن‌ها بود.

 

وي با بيان اين‌که در اين ماجرا نيز پشيباني‌هاي لازم را در منطقه انجام مي‌دهيم، گفت: باتوجه به صعب العبور بودن منطقه و خستگي بسيار شديد نيروهاي عملياتي، بايد پشتيباني مناسبي از نيروها داشته باشيم.

 

جلسه ويژه شوراي هماهنگي مديريت بحران آذربايجان شرقي براي بررسي آخرين وضعيت آتش‌سوزي در جنگل‌هاي ارسباران صبح امروز (جمعه) به رياست استاندار آذربايجان شرقي و با حضور رئيس سازمان مديريت بحران کشور و مديران دستگاه‌هاي مسئول برگزار شد.

ايسنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 3

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.