1398/05/19 - 19 : 39
کد خبر: 19189
طراح نقشه فرش در گفتگوي اختصاصي با احرار:
تنها علاقه مي تواند فضاي بسته طراحي فرش را در تبريز بشکند
احرار: ايام انتخاب رشته نيز فرار رسيد و اين روزها اغلب کنکوري ها و خانواده هاي آنان درگير مساله انتخاب رشته هستند، در حال حاضر اغلب کنکوريها را متقاضيان رشته تجربي تشکيل مي دهند که با انديشيدن به جذب در نهادهاي دولتي، آينده شغلي خود را تضمين شده مي‎دانند.

برخي از آن ها بدون توجه به علايق، استعداد ها و توانايي هايشان رشته اي برمي گزينند که به تبع موفقيتي در تحصيل نخواهند داشت و بيکار شدنشان را در آينده رقم خواهد زد

؛  اما در اين ميان کنکوري هايي هستند که توانسته اند سرنوشت خود را تغيير دهند و به سمتي بروند که در آن زمينه استعداد و توانايي لازم را دارند.

صبا جوانمرد 28 ساله يکي از همين جوانان است. وي از فارغ التحصيلان رشته تجربي بود اما زمان کنکور تصميم مي گيرد تا با شرکت در آزمون آزمايشي هنر مسير ديگري را  براي آينده اش برگزيند، راهي که ازهمان ابتدا به آن علاقه داشت و هم اکنون هم يکي ازهنرمندان موفق عرصه طراحي فرش محسوب مي گردد.

 چگونه شد که وارد رشته هنر شديد؟ آيا دربين دوستان هم کساني هستند که در اين شاخه تحصيل کرده باشند ؟

من از همان ابتدا به رشته هنر علاقه داشتم، اما بدليل مسائلي نتوانستم وارد اين رشته شوم؛ بنابراين در دبيرستان رشته تجربي خواندم. مدرسه اي که در آن تحصيل مي کردم مدرسه نمونه دولتي بود، سختگيري هايي که از طرف دبيرانمان مي شد به گونه اي بود که به هيچ عنوان نمي خواستم رشته تجربي را ادامه دهم، به همين دليل زمان کنکور تصميم گرفتم در شاخه هنر شرکت کنم و زمان انتخاب رشته نيز تنها رشته اي که انتخاب کردم طراحي نقشه فرش بود. با انتخاب اين رشته وارد فضاي متفاوتي شدم که قبلا هيچ کدام از دوستان و آشنايانم در آن گام ننهاده بودند.

ورودي چه سالي بوديد؟

بنده ورودي سال 88 کارشناسي دانشگاه هنر اسلامي تبريز بودم و چون در دوران کارشناسي در بين دانشجويان هم رشته رتبه اول بودم ؛ در سال 93 با استفاده از سهميه استعدادهاي درخشان در کارشناسي ارشد همان دانشگاه نيز پذيرفته شدم.

 

آيا آشنايي قبلي با رشته طراحي فرش داشتيد؟

قبل از انتخاب رشته از طريق يک برنامه تلوزيوني  با اسم طراحي فرش اشنا شدم با وجود آنکه  قبلا در دوران کودکي و نوجواني کلاسهاي مختلف طراحي مي رفتم اما از نزديک با رشته طراحي فرش اشنايي نداشتم يا درخصوص واحدهايي که در دانشگاه تدريس مي شود . بعد از اعلام نتايج در شهريورماه چون ورودي بهمن بودم  تا زمان شروع  دانشگاه در کلاسهاي سازمان فني و حرفه اي شرکت کردم تا در خصوص اين رشته اطلاعاتي کسب کنم . در انجا اطلاعات علمي نتوانستم کسب کنم اما با ظاهر گلها ، رنگ بندي و سبک هاي مختلف طراحي تا حدودي آشنا شدم اولين ترمي که واحد طراحي داشتيم متوجه شدم که آن پيش زمينه چقدر برام مفيد بود و نسبت به همکلاسي هايم چند قدم جلوترهستم.

چگونه وارد بازار کار رشته طراحي فرش شديد؟

 دانشجوي ترم 6 کارشناسي بودم که به صورت کاملا اتفاقي از طريق يکي از دوستانم وارد بازار کار شدم حدود 2.5سال آنجا مشغول بودم  با وجود  حجم کاري بالا حقوق ناچيزي مي گرفتم؛ حتي دو طرح اولم را  کاملا رايگان برايشان کار کردم؛ اما تجربه اي که در طي اين مدت نصيبم شد بسيار ارزشمند بود.

اولين طرحي که  بصورت مستقل براي بازار کار کردم نيز با قيمت بسيار مناسبي فروش رفت و زمينه اي شد تا بتوانم چند کار ديگررا  نيز به فروش برسانم.

آيا طرح هايي که کار مي کنيد مشتري خوبي دارند ؟ بازاريابي را به چه نحوي انجام مي دهيد؟

روال کاريم اينگونه است که ابتدا مشتري را جذب مي کنم و  طرح مورد نظر او را جويا مي شوم ، سپس قرارداد مي بندم و در نهايت  اقدام به طراحي  مي کنم  و واقعيت اين است که نمي توانم« طراحي کور» يا همان طراحي بدون سفارش  انجام دهم. اگر بخواهم ابتدا طراحي کنم و سپس دنبال بازايابي باشم ممکن است، حتي نقشه فروش نرود و روي دستم بماند و زماني که بايد برا کسب در آمد صرف کنم هدر مي رود.

سختي هاي کار طراحي فرش چيست؟

 در تبريز بازار طراحي فرش فضاي بسيار بسته اي دارد،  با وجود اينکه اساتيدم حامي بنده بودند و تحصيلات مرتبط با اين حوزه داشتم  و بسيار هم در زمان تحصيل تلاش مي کردم تا تمام اصول  طراحي را بياموزم تا در بازار ضعيف جلوه نکنم با اين حال تنها توانسته ام يک قدم به بازار نزديک شوم در تبريز متاسفانه طراحان  ديد منفي نسبت به دانشجويان و فارغ التحصيلان اين رشته دارند.

درشهر تهران که شرکت هاي ماشيني بسياري وجود دارد ؛ دانشجويان به سادگي مي توانند وارد بازار کار شوند  اما در تبريز تنها يک يا دو شرکت فرش ماشيني وجود دارد و جبهه گيري خاصي در مقابل فرش ماشيني دارند.رقابت در اين عرصه زياد است و طراحان بعلت سبک ها و طرح هاي مختلفي که اين رشته دارد بسختي طرح يکديگر را قبول دارند.

  يک طراح فرش موفق  بايد چه نکاتي را مدنظر داشته باشد؟

 توليد فرش دستباف هزينه بسيار بالايي دارد لذا حساسيت هاي خاصي نيز به همراه دارد و اين امر سبب مي شود هم حساسيت توليد کننده براي انتخاب طرح بالا رود هم حساسيت هاي طراح . چرا که اگر طرحي به فروش نرود  ممکن است توليد کننده 30 الي 40 ميليون ضررکند و اين ضرر به نوعي هم متوجه خود طراح است، چرا که در اين صورت توليد کننده ديگري سراغ طراح آن اثر نخواهد آمد. طراح بايد ذوق و توانايي لازم را بدست اورد تا بتواند بهترين طرح  را روانه بازار کند. داشتن  صبر و حوصله موقع کار نيز بسيارمهم است.

چه توصيه اي براي کنکوري هايي که علاقمند رشته طراحي فرش هستند داريد؟

مهمترين نکته اي که مي توانم بگويم اين است که بايد به اين رشته علاقه بسيار داشته باشند  ممکن است تا رسيدن به نتيجه سختي هاي زيادي تحمل کنند، اما همين سختي ها هنگامي که عشق و علاقه وجود داشته باشد نيز شيرين مي شود.

گفتگو از : سهيلا عباسپور شاهمرسي

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 1

  آخرین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.