1398/04/23 - 16 : 56
کد خبر: 19067
آبزي‌پروري؛ ظرفيت نهفته اقتصاد آذربايجان غربي
احرار: آذربايجان غربي باوجود داشتن ظرفيت‌هاي آبي و طبيعي توان بالايي در آبزي‌پروري دارد که توجيه اقتصادي قابل قبولي داشته و مي‌تواند يک گوشه‌اي از اشتغال جوانان را به‌دست گيرد و درعين‌حال با فرهنگ‌سازي، جايگزين غذاهايي که فاقد ارزش غذايي هستند شود.

آبزي‌پروري با وجود اينکه بخش نوپا و جديد اقتصاد است و هنوز ظرفيت هاي نهفته بسياري دارد که بايد مورد استفاده قرار گيرد و از آينده‌ مطمئن‌تري نسبت به ديگر شاخه‌هاي علوم دامي برخوردار است و رسيدن به اين هدف مستلزم استفاده آب با حداکثر صرفه‌جويي و حذف مواد زائد با حداقل مصرف انرژي و با روشي سازگار با محيط‌ زيست است.

در ايران سرانه مصرف ماهي و ساير آبزيان به دليل عدم آگاهي مردم از ارزش غذايي و خواص معجزه آساي اين ماده با ارزش در تامين سلامتي انسان پايين است افزايش مصرف ماهي در سبد غذايي مردم نيازمند زمان و برنامه‌ريزي دقيق است.

در جهان  توسعه يافته امروز لازم است در توليد يک محصول اقتصادي نگاه همه‌جانبه کارشناسي شده‌اي به  سود و زيان آن داشت و به گفته پژوهشگران، آبزي‌پروري عرصه‌اي است که مي‌توان بهره‌وري بالايي داشت و به‌صورت چند سويه  ازجمله اقتصادي و غذايي قابل توجيه است.

تکثير و رهاسازي آبزيان در ذخاير آبي استان

مدير شيلات و آبزيان آذربايجان غربي در مورد حفظ و بازسازي ذخاير ارزشمند آبزيان منابع آبي استان  مي‌گويد: هر سال انواع کپور ماهيان از جمله کپورفيتوفاک، بيگ هد و آمور در مرکز شهيد کاظمي پلدشت تکثير و در درياچه‌هاي پشت سد و ساير منابع آبي استان رها سازي مي‌شود.

معصوم فصيح مي‌افزايد: پيش بيني مي شود امسال در اين مرکز 7ميليون قطعه انواع کپور ماهيان تکثير و پرورش داده شود و اين بچه ماهي ها بعد از طي پنج ماه دوره پرورش به اوزان 10 گرم در منابع آبي استان و استان هاي هم جوار و بيش از 221 مزرعه پرورش ماهي و استخرهاي ذخيره آب کشاورزي در استان رهاسازي مي شوند.

 

فصيح تصريح مي‌کند: امسال سقف توليد لارو از 25 ميليون قطعه به 30 قطعه افزايش داشته و هدف اساسي مديريت شيلات تنوع بخشي به گونه هاي ماهيان اقتصادي در سال رونق توليد است.

توليد و عرضه 15 هزار تن ماهي و شاه ميگو

 مدير شيلات و آبزيان آذربايجان غربي مي‌گويد: پيش‌بيني مي‌شود امسال  حدود15 هزار تن انواع ماهي و شاه‌ميگو در استان توليد و به بازارهاي داخلي و خارجي عرضه شود.

معصوم فصيح بيان مي‌کند: مازاد توليد آبزيان استان علاوه بر مصرف داخلي به کشورهاي ترکيه و نخجوان و ارمنستان صادر مي‌گردد که طبق برآوردهاي انجام‌شده پيش‌بيني مي‌شود در سال جاري يک‌ميليون دلار از محل صادرات اين آبزيان ارز وارد کشور شود.

وي تصريح مي‌کند: با توجه به شروع فصل تخم‌ريزي ماهي‌ها در درياچه‌هاي پشت سد استان و ايجاد وحدت رويه در بهره‌برداري از ذخاير آبزيان تا اطلاع ثانوي فعاليت‌هاي صيد و صيادي در درياچه پشت سدهاي ارس و مهاباد ممنوع  است.

 فصيح مي افزايد: درياچه سد ارس يکي از بزرگ‌ترين و مستعدترين منابع آبزي‌پروري درسطح کشور و استان به شمار مي‌رود و ممنوعيت صيد همه‌ساله باهدف حفظ اصولي ذخاير ارزشمند منابع آبي صورت مي‌گيرد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با متخلفان طبق قانون برخورد مي‌شود.

چشم انداز اقتصادي روشن استان با پرورش آبزيان

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي در مورد توليد آبزيان در اين استان مي‌گويد: ميزان توليد آبزيان در آذربايجان غربي به 14 هزار و 700 تن در سال مي‌رسد و  با توجه به بالا بودن قيمت برخي از اقلام پروتئيني، جايگزيني مصرف ماهي بر سر سفره مردم، مي‌تواند در افزايش سرانه مصرف اين محصول تأثير به سزايي داشته باشد.

رسول جليلي با اشاره به توليد 14 هزار و 700 تني انواع آبزيان در آذربايجان غربي در سال گذشته مي‌افزايد: با توجه به اقليم و جغرافياي استان، آذربايجان غربي پيشرو در توليد انواع آبزيان است.

وي با اشاره به وضعيت مطلوب توليد آبزيان در استان تصريح مي‌کند: ما اميدواريم که بتوانيم  با به‌کارگيري روش‌هاي علمي و غني‌سازي آب‌هاي سطحي و استفاده بهينه از چشمه‌هاي موجود براي توليد آبزيان شاهد رشد و شکوفايي صنعت آبزي‌پروري و ارتقاي سطح معيشت بهره‌برداران در استان باشيم.

به گفته کارشناسان برگزاري کلاس‌هاي آموزشي و سمينارهاي علمي در سطح  استان در مورد توليد و پرورش آبزيان و فرهنگ‌سازي براي مصرف در سبد غذايي تأثير به سزايي در پيشرفت اين عرصه دارد و چشم انداز اقتصادي روشني پيش روي آذربايجان غربي است که مي‌تواند ارزآوري چشم‌گيري از صادرات اين محصول پردرآمد در دنيا به اين استان داشت.

گزارش از اکرم باشرم

تسنيم

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 3

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.