1398/03/05 - 12 : 35
کد خبر: 18826
آزمون تخصصي مقام معظم رهبري از اولين نونهال قرآني جهان تشيع
احرار: وحيد غفران نيا کودک 9ساله ديروز که حدود 5 ساعت توسط مقام معظم رهبري مورد آزمون تخصصي قرار گرفت و عنوان اولين نونهال قرآني جهان تشيع را به خود اختصاص داد امروز به عنوان پرافتخارترين نماينده جمهوري اسلامي ايران در مسابقات بين المللي قرآن کريم شناخته مي شود.

  شايد کمتر کسي باشد که در اولين سال‌هاي دهه 70 نام وحيد غفران‌نيا را نشنيده و عکس‌ها و فيلم‌هاي او را نديده باشد، اولين نونهال قرآني کشورمان که بعد از آزمون تخصصي قرآن کريم توسط مقام معظم رهبري به عنوان اولين نونهال قرآني جهان تشيع معرفي شد.

وحيد غفران‌نيا با عنايت خداوند و با هوش و حافظه مثال زدني خود توانست حافظ کل قرآن کريم بوده و با اجراي برنامه‌هاي متعدد قرآني در محافل مختلف همه را شگفت زده کرده  و موجب تحسين همگان مي‌شد.

با وحيد غفران‌نيا که يکي از چهره‌هاي بين المللي قرآن کريم تبريز است همکلام شده‌ايم تا دفترچه خاطرات او را ورق زده و براي ما از روزهاي خوش کودکي، قدم زدن در گلستان نوراني قرآن و رسيدن به روزهاي اوج خود سخن بگويد.

وامدار زحمات پدر و مادر

پنج سال بيشتر نداشت که پدرش تصميم مي‌گيرد او را در کلاس‌هاي حفظ قرآن کريم ثبت نام کند و او نيز پدر را سرفراز کرده و در مدت سه سال موفق مي‌شود عنوان اولين نونهال قراني کشور را به خود اختصاص دهد. « حفظ قران کريم را از سال 68 و زماني که پنج ساله بودم آغاز کردم و پدر و مادرم و مخصوصا پدرم خيلي در اين راه زحمت کشيدند.

پنج آذرماه سال 72 نقطه عطف زندگي

فضاي کودکي من با يادگيري و حفظ قرآن سپري شد، وقتي به کودکي ام فکر مي کنم مي بينم من اصلا کودکي نکردم، از وقتي چشم باز کردم درفضاي قرآني بودم، مرحوم پدرم علاقه مند بود همه چيز سرجاي خودش باشد، مهم‌ترين  و زيباترين خاطره قرآني دوران کودکي و نقطه عطف زندگيم  پنجم آذرماه سال 72 بود روزي  که حفظ  قرآن کريم  را در حرم مطهر آقا امام رضا عليه السلام به اتمام رساندم. آن روز آخرين صفحه سوره مرسلات را تمام کردم.

حرف‌هايش که به اينجا مي‌رسد انگار که يک نکته مهمي به يادش بيايد ادامه مي‌دهد: هيچ وقت يادم نمي‌رود چهار روز قبل يعني در اول آذر ماه 72  قبل از رفتن به حرم مطهر امام رضا(ع) نزد مقام معظم رهبري فراخوانده شدم. ايشان حدود 5 ساعت تمام از من امتحان گرفتند، سوالات متعدد قرآني از آيات، سوره‌ها، صفحات، معني آيات و ...مطرح شد و من همه آنها را جواب دادم. آنجا بود که لقب نونهال‌ترين حافظ کل قرآن کريم در جهان تشيع را به من اهدا کردند ايشان پس از آن تاکيد کردند.

بايد به درس و تحصيل خود نيز به اندازه قرآن آموزي توجه داشته باشم زيرا رشد اين دو، در کنار هم پسنديده و نيکو است. يک عالم قرآني بايد علوم ديگر را نيز بداند و ديدي روشن داشته باشد.

 وحيد غفران‌نيا اينگونه از آن روز به يادماندني گفت و ادامه داد: پدر از همان روز اول که تمرينات قرآني خود را شروع کردم نيت کرده بود اگر موفق به حفظ 30 جزء قرآن شدم آخرين آيه را در مرقد امام هشتم، امام رضا(ع) به من بياموزد و همين هم شد.از دفتر رهبري که خارج شديم تنها يک آيه از قرآن باقي مانده بود که بايد مي‌آموختم. عازم مشهد مقدس شديم يادم مي آيد که در صحن مقدس آن امام عزيز بود که حفظ 30 جزء قرآن به پايان رسيد و آن روز نقطه عطف زندگي من است.

انگشتر مقام معظم رهبري ارزشمندترين هديه زندگيم

البته ديدار و جلسه با مقام معظم رهبري يک هديه براي وحيد غفران‌نيا هم به يادگار داشت که وي در مورد اين هديه ارزشمند خود گفت: ارزشمندترين هديه معنوي زندگيم انگشتر فيروزه‌اي است که هديه مقام معظم رهبري است، هديه‌اي که از روزي به يادگار مانده است که نام خردسال‌ترين حافظ کل قرآن کريم در جهان تشيع را به من اهدا کردند و اين ارزشمندترين هديه آن روز بود که از دستان خود انگشتر را خارج کرده و به من دادند.

 

 

کسب 20 رتبه کشوري و 7 رتبه بين‌المللي

کسب 20 رتبه کشوري و هفت رتبه بين‌المللي در مسابقات بين‌المللي قرآن کريم از وحيد غفران‌نيا يک چهره شاخص قرآني ساخته است که در حال حاضر پرافتخارترين نماينده بين‌المللي قرآن کريم در مجامع ديني و قرآني شناخته مي‌شود.

کسب چهار رتبه اول در مسابقات سراسري اوقاف و امور خيريه ، کسب رتبه اول جشنواره کشوري سال 86، رتبه اول مسابقات نيروهاي مسلح، رتبه اول مسابقات جامعه اطلاعاتي کشور از جمله رتبه‌هاي برتر ملي بوده و کسب هفت رتبه بين‌المللي، رتبه چهارم مسابقات بين‌المللي  امارات متحده  عربي در سال 77، نفر اول مسابقات بين‌المللي قرآن کريم اردن در رشته حفظ ?? جزء (سال78) کسب رتبه اول مسابقات بين‌المللي قرآن کريم جمهوري اسلامي ايران در رشته حفظ 20 جزء در  سال79، رتبه دوم مسابقات بين المللي ايران در سال 80،رتبه دوم مسابقات بين المللي مصر در سال83، رتبه دوم مسابقات بين المللي عربستان در سال 84، رتبه چهارم مسابقات بين المللي ليبي در سال 85 در کارنامه قرآني وي مي‌درخشد.

وي با ابراز خوشحالي از کسب موفقيت‌هاي ملي و بين‌المللي مي‌گويد: «کسب مقام‌هاي اين مسابقات نه تنها براي خودم شيرين و دوست داشتني بود بلکه لبخندي بر لبان والدينم بعد از هر موفقيت نقش مي‌بست که گرمابخش زندگي‌ام بود.

«سال 1385 از طرف سازمان ملي جوانان کشور به عنوان يکي از 10 جوان برترکشور شناخته شدم، سال 1377 نيز به عنوان خادم قرآن کريم انتخاب شدم و آن زمان بود که احساس کردم از اين پس مسئوليتي بزرگ در برابر کشور دارم و بايد براي رشد فرهنگي خود و جامعه تلاش کنم.»

مسلمان شدن شهروندان فيليپيني

بخش ديگري از صحبت‌هاي وي مربوط به  سفرهاي تبليغي است  که به کشورهاي مسلمان داشته وي در اين مورد مي‌گويد: در طي اين سال‌ها به کشورهايي همچون آذربايجان، ترکيه،کويت، بحرين، قطر، پاکستان، فيليپين، عراق و هلند اعزام شده و در محافل قرآني آنها برنامه‌هاي ديني و تبليغي اجرا کرده‌ام.

غفران‌نيا با اشاره به استقبال مسلمانان ساير کشورها از محافل قراني گفت: استقبال آنها از اين برنامه‌ها بي‌نظير بود و در کنار اهل تشيع برادران اهل سنت نيز در اين مراسم‌ها شرکت مي‌کردند و قاريان قرآن در بين آنها بسيار قابل احترام بود.

شنيدن خاطرات اين چهره شاخص قرآني کشورمان نيز در جاي خود جالب و ماندگار است که وي به ذکر خاطره‌اي از کشور فيليپين پرداخت و گفت: « در سن 16 سالگي در يک سفر تبليغي به کشور فيليپين رفته بودم، محفل قرآني در يک مدرسه بود و ازدحام افراد شرکت کننده نيز زياد بود، علاوه بر افرادي که در اين محفل بودند برخي از افراد نيز به عنوان عابران و رهگذران اين برنامه را مي‌شنيدند سه نفر از شهروندان از ازدحام ايجاد شده تعجب کرده بودند وقتي متوجه موضوع شدند که يک نفر جوان حافظ کل قرآن است بسيار شگفت‌زده بودند، آنها جلوتر آمده و با من گفتگو کردند و اين موضوع باعث شد که آنها  با حضور در سفارت ايران مسلمان شدند».

 

حضور در خانه کعبه لحظه‌اي ماندگار

يکي ديگر از بهترين لحظات عمرم حضور در داخل خانه کعبه بود که هيچ وقت آن را فراموش نمي کنم.

بر اساس قانون مسابقات قرآن عربستان، تمام شرکت کنندگان در مسابقات را به داخل خانه کعبه مي‌برند و در سال 84 اين توفيق الهي نصيب من شد که من هم خانه کعبه را از نزديک ببينم.

چهره بين‌المللي قرآن کريم سال گذشته کل قرآن را به صورت ترتيل قرائت کرده و طي روزهاي آينده  اثر فاخر وي در قالب CD رونمايي شده و براي استفاده عموم شهروندان در دسترس قرار مي‌گيرد.

ديدار با چهره‌هاي قراني داخلي و خارجي خاطراتي ماندگار

وحيد غفران نيا  ديدار با چهره‌هاي شاخص قراني داخلي همچون استاد پرهيزگار،سليمي، خاکي ، عباسي، خدام حسيني  و چهره‌هاي خارجي قرآني همچون استاد شحات انور، شعيشع، متولي عبدالعال، طنطاوي، استاد غلوش و خطاط معروف قرآن  کريم عثمان طاها و بسياري از چهره‌ها و قاريان مصري  را از ديگر خاطرت ماندگار خود در طول فعاليت‌هاي قرآني ذکر کرد.

خانواده‌ها نگاه تخصصي به آموزش قرآن داشته باشند

او در حال حاضر کلاس‌هاي آموزش قرآن را در شهر تبريز ادامه داده و تاکنون هشت نفر حافظ کل قرآن کريم تربيت کرده است. او در کنار آموزش قرآن دغدغه روش‌هاي آموزشي خوب و مربي خوب را براي قرآن آموزان دارد.

وي در مورد آسيب شناسي روش‌هاي آموزش و بي‌اطلاعي خانواده‌ها مي‌گويد: متاسفانه خانواده‌ها در بحث آموزش قرآن فرزندان خود به صورت تخصصي وارد موضوع نمي‌شوند، ممکن است مربي خوب نباشد و براي خانواده نيز اهميت ندارد که فرزندش زيرنظر چه کسي آموزش ببيند، اين نوع آموزش‌ها در آينده نتيجه عکس داده و باعث استعداد سوزي مي‌شوند.

برخي کج رفتاري‌ها و بد سليقگي‌ها و خوب معرفي نکردن قرآن و آموزه‌هاي ديني و قرآني باعث مي‌شوند فرزندان وارد سيستم و فضاي آموزشي ديگري شوند.

غفران نيا معتقد است: نبايد فرزندان را صرفا به حفظ قرآن وادار و مجبور کرد، انس با قرآن تنها از طريق حفظ کردن ميسر نيست، اگر خانواده ها با رفتار خوب خود فضاي مناسبي ايجاد کنند قطعا فرزندان آنها با قرآن مانوس مي شوند.

چهره بين‌المللي قرآن کريم تحصيلات خود را تا مقطع دکتراي معماري ادامه داده و به شدت با برخي از افرادي که معتقدند چهر‌ها و فعالان قرآني تک بعدي بوده  و تنها به خواندن يا تفسير قرآن کريم بپردازند مخالف است.

وي ادامه مي دهد: يک فرد حافظ قرآن بايد داراي علم به روز باشد، در رشته‌هاي ورزشي، هنر موسيقي، پزشکي ، مهندسي و بسياري ديگر از شاخه‌هاي علمي فعاليت کند، اين تفکر اشتباهي است که ما فعالان قرآني خود را در يک حيطه و وظيفه خاص محدود کنيم، نبايد فرد قرآني در يک فضاي بسته باشد. فرد قرآني بايد در فضاي دانشگاهي و فضاي مجازي نظريات جديد ارائه دهد، يک حافظ قرآن بهترين پزشک، معمار، مهندس، وکيل، استاد دانشگاه مي‌تواند باشد.

غفران‌نيا در کمال ادب و احترام از استادان خود استاد زمان فر، غياث خواه،قمري، عباسي، ضيائي و اساتيد ديگر نام برد و گفت: اين استاد خيلي در اين راه مشوق و همراه من بودند و من توانستم از از پتانسيل و ظرفيت ديني و قرآني آنان بهره مند شوم.

گزارش از معصومه درخشان

منبع: خبرگزاري فارس

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 1 + 1

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.