1391/11/30 - 12 : 02
کد خبر: 188
رئيس اداره امور فناوري‌هاي مکانيزه کشاورزي آذربايجان‌شرقي خبر داد
توزيع 1000 دستگاه تراکتور در آذربايجان‌شرقي
رئيس اداره امور فناوري‌هاي مکانيزه کشاورزي آذربايجان‌شرقي از توزيع هزار دستگاه تراکتور در اين استان خبر داد و افزود: آذربايجان‌شرقي مقام نخست جذب تراکتور در کشور را دارد.
به گزارش احرارنيوز، جواد زينالي‌مهر صبح امروز در جلسه شوراي هماهنگي سازمان جهادکشاورزي استان با بيان اينکه يک هزار و 600 دستگاه انواع تراکتور در سال91 جذب و توزيع شده است، افزود: آذربايجان شرقي در 11 ماهه نخست سال‌جاري با جذب و توزيع اين ميزان ماشين آلات کشاورزي، مقام نخست توزيع تراکتور در کشور را به خود اختصاص داده است.
 
وي با بيان اينکه استان‌هاي خوزستان، لرستان و اردبيل در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند و در پاييز سال‌جاري 19دستگاه بذر کارکشت مستقيم براي کشت مستقيم غلات در چهار هزار هکتار از اراضي غلات استان توزيع شده است، افزود: 23 دستگاه ديگر نيز به زودي در ميان شهرستان‌ها توزيع مي شود تا جمع آن‌ها به 42 دستگاه برسد.
 
رئيس اداره امور فناوري‌هاي مکانيزه کشاورزي سازمان جهادکشاورزي استان با بيان اينکه 70 درصد بهاي اين بذرکارهاي کشت مستقيم از اعتبارات دولتي پرداخت مي‌شود گفت: 30 درصد مابقي نيز آورده شخصي بهره‌برداران بخش خواهد بود.
 
وي با اشاره به هماهنگي‌هاي صورت پذيرفته با مديريت شهرستان‌ها براي آماده سازي بذر کارهاي آبي و ديم و کشت مستقيم اشاره کرد و افزود: خاک‌ورزي مرکب در سطح 15 هزار و 900 هکتار از اراضي زراعي استان در دستور کار قرار دارد. 
 
زينالي‌مهر با بيان اينکه اين کشت در بقاياي گياهي کشت قبلي و بدون انجام هيچگونه عمليات آماده‌سازي انجام مي‌شود، ادامه داد: بذر کار کشت مستقيم دستگاهي است که بوسيله آن بدون شخم زدن و ديسک زدن مي‌توان کشت غلات و ذرت را به کمک آن در يک مرحله انجام داد.
 
وي هدف از بکارگيري بذرکار کشت مستقيم را صرفه‌جويي در مصرف سوخت و کاهش هزينه عمليات زراعي و حفاظت از خاک‌هاي زراعي با کاهش تردد و جلوگيري از به هم ريختن ساختمان خاک دانست و افزود: اين روش امروزه با نام نوتيل يا زيرو تيليج به معناي کاشت بدون خاک ورزي نيز شنيده مي‌شود. 
 
زينالي‌مهر بابيان اينکه بيش از 21 هزار هکتار از اراضي زراعي آذربايجان‌شرقي زير پوشش کشاورزي حفاظتي قرار دارد، افزود: طرح اجراي کشاورزي حفاظتي توسط برنامه‌ريزان بخش کشاورزي استان، گامي محکم و ارزنده در استفاده بهينه از امکانات موجود در استان براي توليد بهينه محصولات مختلف کشاورزي بوده و اين امر با توجه به شرايط آب و هوايي و پيشينه توليد محصول با توجه به تجارب کاري بهره‌برداران با رعايت مديريت بهينه و صحيح از منابع توليد موجود با هدف افزايش کمي و کيفي محصولات توليدي انجام پذيرفته و در حال حاضر بيش از 21 هزار هکتار از اراضي زراعي زير پوشش اين طرح قرار دارد.
 
وي با اشاره به اهداف اصلي طرح حفاظتي کشاورزي در اين استان، کاهش تبخير سطحي و حفظ ذخيره رطوبتي، افزايش بهره از آب در بخش زراعي با هدف کاهش 750 مترمکعب در هر هکتار، افزايش موادآلي درخاک به منظور حاصلخيزي بيشتر آن، کاهش تردد ماشين آلات با هدف کاهش حداقل46 ليتر سوخت در هر هکتار، کاهش هزينه هاي توليد و افزايش درآمد خالص بهره‌برداران و پايداري توليد و توليد اقتصادي را از مهمترين اهداف توسعه و تعميم آن درتمامي مناطق کشاورزي استان ذکر کرد.
 
وي افزود: با برنامه‌ريزي‌هاي انجام يافته، رشد اجراي آن در سال‌هاي آتي با توجه به نتايج حاصله و تمايل بهره‌برداران بيش از پيش افزايش خواهد داشت.
 
رئيس اداره امور فناوري‌هاي مکانيزه کشاورزي سازمان جهادکشاورزي استان اجراي اين طرح مهم زير بنايي در بخش کشاورزي استان را در قالب دو پروژه زير بخشي آن، مزارع الگويي و توسعه روش‌هاي کشاورزي حفاظتي عنوان کرد و گفت: مديريت بقاياي گياهي براي حفظ بقاياي گياهي کشت قبلي در سطح مزرعه به نحوي که حداقل 30 درصد سطح مزرعه بعد از عمليات تهيه زمين و کاشت پوشيده از بقاياي حاصل از محصول قبل باشد، خاک ورزي حفاظتي براي بکارگيري انواع ادوات خاک ورزي مشتمل بر گاوآهن‌هاي مرکب، چيزل پکر و ... با تاکيد بر حذف گاو آهن‌هاي برگردان دار در اراضي ديم، مديريت حاصلخيزي براي کمک به توسعه کشت محصولات پوششي مانند انواع لگوم‌هاي يک ساله بعد از برداشت محصول اصلي در مزارع آبي و در فواصل آيش در مزارع ديم و استفاده از آن به عنوان کود سبز و نيز کشت مستقيم در بقاياي گياهي بدون هرگونه عمليات خاک ورزي و آماده سازي بستر در مزارع الگويي تا سقف 10 درصد سهميه اجرايي کشاورزي حفاظتي استان از مهمترين عمليات اجرايي اين طرح محسوب مي‌شوند که نهادينه کردن اين روش‌ها در بستر کشاورزي استان، به توسط مديريت‌هاي جهادکشاورزي شهرستان‌ها به روش‌هاي آموزش مستقيم و غير مستقيم ، عملي و اجرا مي‌شود.
 
وي با اشاره به اينکه انجام طرح جامع کشاورزي حفاظتي در آذربايجان‌شرقي با تحويل 200 دستگاه انواع ادوات خاک ورزي حفاظتي در سال زراعي جاري گفت: اميد مي‌رود، با آشنايي و آگاهي بيشتر بهره‌برداران از يک سو و تعميم و گسترش اين روش به صورت مديريت يافته، با اجراي روش کشت الگويي شاهد جهش قابل توجه در بخش کشاورزي استان در روند حرکت به سوي توسعه پايدار باشيم. 
کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 7

  آخرین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
  پربازدیدترین اخبار
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.