1398/02/23 - 18 : 33
کد خبر: 18782
آتش سوزي بلاي هميشگي بازار تبريز؛
بازار تبريزهمچنان درمعرض خطر قرار دارد/دفن بازارزيرکابل هاي برق
احرار: علت حادثه آتش سوزي بازار تبريز روز چهارشنبه مشخص مي شود ولي معلوم است که اين بازارباتوجه به استفاده دکان داران از نفت براي گرمايش و کابل هاي برق همچنان در معرض خطر و بي دفاع است.

به گزارش احرار به نقل از مهر، بچه که بودم مادرم قول يک روز گشت و گذار در بازار مسقف تبريز را مي‌داد عظمت اين مکان در مقابل خردسالي من چيزي شبيه وسعت تمام دنيا بود.

دست در دست مادرم در بازار چرخي مي‌زديم و حکايت هر تيمچه برايم روشن مي‌شد. عطر ناب گل محمدي و ترمه‌هاي رنگي آويزان، هوش از سرم مي‌پراند. البته بيشتر وسوسه عروسک و اسباب بازي‌هايش بودم سال‌ها گذشت و من فهميدم بازار مسقف تبريز تنها بزرگ نيست بلکه وسعتي به بلنداي تاريخ دارد.

امروز گشت و گذار در بازار را براي خودم قول دادم افسوس از آن روزي که آتش به جان حجره‌هاي بازار افتاد مقابل دالان ميانه، مدقالچي و کمپاني با ميله‌هاي آهني حصار شده برخي از حجره داران با چرخ دستي اجناس باقي مانده را حمل کرده و برخي خاکستر از در و روي مغازه مي‌زدايند اين قصه امروز ايکي قاپيلار است بغض‌هايي که در گلو مانده و حجره داراني که در فکر فرو رفته‌اند.

وجود گالن‌هاي نفت، سوز سرما که مي‌شود حجره داران با علاءالدين و يا پيک نيک گرم مي‌شوند تنها يک جرقه کافي است تا بازار را به خاک سياه بنشاند و يا کابل‌هاي برق که از سر و ديوار بازار تبريز آويزان شده است خود براي يک خطر ديگر مهيا شده است. وقتي شنيدم ايکي قاپيلار آتش گرفته عقلم به چيزي قد نداد جز اين مارهاي خزيده که به هم پيچيده‌اند و وجود گالن‌هاي نفت، سوز سرما که مي‌شود حجره داران با علاءالدين و يا پيک نيک گرم مي‌شوند تنها يک جرقه کافي است تا بازار را به خاک سياه بنشاند و يا کابل‌هاي برق که از سر و ديوار بازار تبريز آويزان شده است خود براي يک خطر ديگر مهيا شده است.

آجر به آجر حجره‌ها سياه هست از پشت کرکره دالان حاج رحيم چند پيرمرد را مي‌بينم که در حين سر و سامان دادن به اجناس حجره، نگاهي هم به بيرون دارند اين فرصت را غنيمت شمرده و به سراغشان مي‌روم مي‌گويند خداروشکر اين دالان طعمه حريق نشده ولي حجره‌هاي برخي با تمام اجناس در آتش سوخته است.

مرد ميانسالي مقابل حجره سوخته خود ايستاده کاملاً مشخص است که تمام اجناس سوخته است اين را از سياهي و خميده شدن کرکره حجره فهميدم صاحب اين حجره مي‌گويد: اجناس ام هم در انبار و هم در حجره به طور کامل سوخته است از اين بابت قدري خوشحال است که حجره بيمه دارد اما از طرفي هم سوختن تمام سرمايه را در آتش با چشم خود ديده است اين برايم بسيار دردناک بود.

در رابطه با آخرين وضعيت بازار تبريز سراغي از سازمان آتش نشاني و مديريت بحران گرفتيم.

نصب شيرهيدرانت و جعبه تجهيزات در بازار مسقف تبريز

معاون عمليات سازمان آتش نشاني شهرداري تبريز 8گفت: از وقوع آتش سوزي در سال 88سازمان آتش نشاني به اقداماتي نظير نصب 17 شيرهيدرانت داخل بازار، نصب 27تا 30شير هيدرانت در پيرامون بازار همت کرده که در اطراف بازار حدود 40شير هيدرانت وجود دارد.

جليل ستاري بيان کرد: علاوه بر اقدامات انجام گرفته طي سال‌هاي گذشته، نصب جعبه تجهيزات و تحويل قفل جعبه‌ها به بازاريان براي کاهش گستردگي آتش در وقوع حادثه تا رسيدن نيروهاي آتش نشاني داده شده در بازار تبريز، علاوه بر نصب شير هيدرانت، جعبه‌هاي تجهيزات و شيرهاي خروجي آب حدود 80تا 90جعبه خاموش کننده قرار داده‌ايم که با وجود ? خاموش کننده در هر جعبه، 170خاموش کننده در کل بازار وجود دارد.

حضور اکيپ‌هاي گشت آتش نشاني

ستاري با تأکيد بر آموزش مقدماتي و اطفا حريق اهالي بازار طي سال‌هاي گذشته افزود: اطفا حريق بازار تبريز در 5ساعت به اتمام رسيده اما با توجه به محل حادثه، عمليات لکه‌گيري به طول انجاميده است که هنوز نيز نيروهاي آتش‌نشاني در محل حادثه مستقر بوده به محض مشاهده آتش زير خاکستر نسبت به اطفا آن اقدام مي‌کنند.

معاون عمليات سازمان آتش نشاني شهرداري تبريز با اشاره بر آغاز اجراي طرح‌هاي مختلف براي جلوگيري از نبود چنين حوادثي افزود: علاوه بر تمامي اقدامات انجام گرفته از سوي اين سازمان، اکيپ‌هاي گشت آتش نشاني تا پايان ساعات کاري در بازار حضور دارند.

اعلام علت حادثه در روز چهارشنبه

مدير کل مديريت بحران استانداري آذربايجان شرقي با اشاره بر جلسات صورت گرفته در محل فرمانداري در ادامه پيگيري امور مرتبط با آتش سوزي بازار تبريز بيان کرد: با مطرح شدن مسائل و مشکلات با حضور نمايندگان بازاري و دستگاه‌هاي ذي ربط طبق مصوبه استاندار و شهردار کلانشهر تبريز طي 10روز آينده، 125باب مغازه از مغازه‌هاي بازار مشروطه، صاحب الامر و مجتمع صدرا طي مدت يک سال به صورت رايگان در اختيار حجره داران ايکي قاپيلار قرار مي‌گيرد تا به کسب و کار خود ادامه دهند که در اين راستا قول مساعد براي استحصال وام و معاف از ماليات در دستور کار قرار گرفت.

محمدباقر هنربر ضمن تاکيد بر اينکه علت حادثه ساعت 9روز چهارشنبه از سوي سازمان آتش نشاني اعلام خواهد شد افزود: بعد از اعلام علت حادثه بحث خسارت و پرداخت آن بررسي خواهد شد و شهرداري نسبت به آواربرداري اقدام خواهد کرد در نهايت بعد از عمليات آوار با توجه به اخذ مجوز براي بناي محل آتش سوزي از سوي سازمان ميراث فرهنگي، نسبت به بازسازي اين بازار اقدام خواهد گرديد.

شنيدن صداي يا الله باربران، ريتم دل نواز اين بازار بود اما امروز هر چه بود سکوت بود به جز چند باربر در بازار نبود هر چه بود از آتش بود و ويراني، شکستگي شيشه حجره‌ها، بغض حجره داران و سياهي خاکستر زخم بر دلم زد زخمي که مرهمي ندارد به جز ديدن رونق دوباره اين حجره‌ها.

همه به خوبي به ياد داريم که همين حجره‌ها در سال 88طعمه حريق شده بودند حال بعد از گذشت 10سال بار ديگر براي بار دوم در آتش سوختند اگر کمبود نظارت، اهميت ويژه و ادبيات لازم براي کاهش خطر به اين اثر تاريخي داده مي‌شد براي بار دوم شاهد چنين حادثه ناگواري نبوديم.

گزارش از اناهيتا رحيمي

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 7 + 7

  آخرین اخبار
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
جدايي رسمي خمس از تراکتور
52 درصد مساکن روستايي آذربايجان شرقي مقاوم سازي شده اند
افتتاح دو شهرداري جديد در شهرستان تبريز
واگذاري يا خريد و فروش امتياز نهضت ملي مسکن غيرقانوني است
اطلاعيه سپاه درباره حمله به اسرائيل
هشدار جاري شدن رواناب و آبگرفتگي معابر در آذربايجان شرقي
سپاه، مسلمانان جهان را خوشحال کرد
تحقق 110 درصدي برنامه و بودجه شهرداري تبريز در سال 1402
  پربازدیدترین اخبار
اطلاعيه سپاه درباره حمله به اسرائيل
هشدار جاري شدن رواناب و آبگرفتگي معابر در آذربايجان شرقي
سپاه، مسلمانان جهان را خوشحال کرد
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
افتتاح دو شهرداري جديد در شهرستان تبريز
تحقق 110 درصدي برنامه و بودجه شهرداري تبريز در سال 1402
جدايي رسمي خمس از تراکتور
52 درصد مساکن روستايي آذربايجان شرقي مقاوم سازي شده اند
واگذاري يا خريد و فروش امتياز نهضت ملي مسکن غيرقانوني است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.