1398/02/23 - 18 : 28
کد خبر: 18780
سعيدي
درياچه اروميه سال گذشته در اولويت قرار نگرفت
احرار:نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌که متاسفانه درياچه اروميه سال گذشته در اولويت قرار نگرفت و براي هزينه‌هاي اجرايي تونل زاب، ريالي پرداخت نشد، اظهار کرد: اينکه برخي کارشناسان اظهار مي‌کنند که درياچه احيا نمي‌شود، صحت نداشته و اتفاقا درياچه اروميه قابليت احيا را دارد.

محمد اسماعيل سعيدي در گفت‌وگو با ايسنا، منطقه آذربايجان شرقي،  با تاکيد بر اين‌که اگر اقدامات درنظر گرفته شده براي احياي درياچه اروميه به خوبي انجام مي‌شد شاهد احياي درياچه اروميه بوديم، گفت: هرچند مي‌گويند ما احيا کرده‌ايم اما وضعيت فعلي درياچه اروميه از عنايت الهي است. 

    

در لايروبي مسيل‌ رودخانه‌ها، کار چندين ساله طي 20 روز انجام شد

 

وي با تاکيد بر اهميت لايروبي رودخانه‌ها در روند احياي درياچه اروميه، گفت: اگر مسيل‌ها طي بيست و چند سال گذشته  به خوبي لايروبي مي‌شدند، روند احياي درياچه اروميه بهتر پيش مي‌رفت، اما از اين موضوع غفلت شده و مسيل‌ها لايروبي نشدند. 

  

سعيدي در اين رابطه اظهار کرد: طي 30 سال گذشته حدود 68 کيلومتر مسيل رودخانه‌ها لايروبي شده بود اما در عرض 20 روز اول فروردين سال جاري حدود 25 کليلومتر لايروبي شد؛ يعني طي 20 روز، کار چندين ساله انجام شده است، اين موضوع نشان مي‌دهد که اگر همت به خرج دهيم مي‌توان کارها را سريع‌تر پيش برد. 

  

وي با تاکيد بر اين‌که براي انجام برخي امور پول لازم نيست، بلکه همت لازم است، گفت: اين همت براي لايروبي مسيل رودخانه‌ها در ابتداي سال اعمال شد و شاهد نتايج خوب آن بوديم؛ در اين رابطه از استانداري، مديريت بحران استان و ساير دستگاه‌هاي دولتي و خصوصي که در اين رابطه همکاري کردند قدرداني مي کنيم. 

 

وي افزود: زماني که ضرورت ايجاب مي‌کند مي‌توان يک سري کارها را با همت انجام داد. 

  

نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي افزود: طبق اطلاعاتي که هفته‌هاي اخير دريافت کرده‌ام، حرکت‌هاي خوبي انجام شده و روزانه حدود 45 ميليون مترمکعب آب وارد درياچه اروميه مي‌شود که حدود پنج ميليون متر مکعب آن از آذربايجان‌ شرقي و حدود 40 ميليون مترمکعب نيز از آذربايجان غربي است. 

  

وي در اين رابطه گفت: چنانچه مي‌دانيم 90 درصد آب درياچه اروميه از آذربايجان غربي و 10 درصد نيز از آذربايجان شرقي تامين مي‌شد که اين تناسب اکنون وجود دارد. 

  

اگر هزينه‌هاي اجرايي تونل زاب پرداخت مي‌شد عمليات سرعت بيشتري داشت

 

وي با اشاره به برخي از اقداماتي که بايد در راستاي احياي درياچه اروميه انجام شود، افزود: احداث تونل انتقال آب از رودخانه زاب به درياچه اروميه يکي از اين اقدامات است تا از طريق آن 700 ميليون مترمکعب آب به درياچه بازگردانده شود؛ اگر سال گذشته روند احداث تونل تمام مي‌شد امسال علاوه بر 4 ميليارد و 400 ميليون مترمکعب آب وارد شده به درياچه، شايد حدود يک ميليارد نيز از رودخانه زاب وارد درياچه مي‌شد. 

  

سعيدي با بيان اين‌که در سال گذشته براي هزينه‌هاي اجرايي تونل، ريالي پرداخت نشده بود، افزود: اين تونل توسط قرارگاه خاتم الانبياء اجرا مي‌شود و طبق آخرين اطلاعات، 30 کيلومتر از تونل احداث شده است و اگر سال گذشته هزينه‌هاي اجرايي تونل پرداخت مي‌شد سرعت اجراي عمليات بيش از اين بود. 

  

وي با بيان اين‌که جمع‌آوري پساب‌هاي شهرهاي حاشيه درياچه اروميه يکي ديگر از راهکارهاي احياي درياچه است، افزود: پساب شهرستان تبريز حدود پنج متر مکعب در ثانيه بوده  و شهرهاي سهند، اسکو، آذرشهر، سردرود، بناب، مراغه و... نيز به تناسب خود پساب‌هايي دارند که با سرريز شدن به درياچه عدد قابل توجهي مي‌شود. 

  

تکميل  و استفاده از ظرفيت سد شهيدمدني از مصوبات ستاد احيا بود

 

سعيدي استفاده از سد شهيد مدني را از ديگر راهکارهاي احياي درياچه اروميه عنوان کرد و گفت: اين سد يکي از مصوبات ستاد احياي درياچه بوده و مقرر بود تمامي سدهاي نيمه تمام متوقف شده و صرفا سد شهيد مدني تکميل شده و بعد از آبگيري به درياچه سرريز شود. جاي تعجب است که چرا سد شهيد مدني متوقف شده است. 

منبع: ايسنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 3

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.