1397/12/11 - 21 : 22
کد خبر: 18568
روزي 2 ساعت بيشتر «خانه تکاني» نکنيد!
احرار: واژه خانه‌تکاني در تمام روزهاي پر تب و تاب آخر سال، دويدن‌ها، تلاش‌ها براي تميزي و نظافت و اتمام کارهاي نيمه تمام را يادآور مي شود. رسم خانه تکاني هنوز براي زن هاي ايراني غيرقابل چشم پوشي است و در هر حالي هم که باشند بايد قبل از سال تحويل خانه‌شان برق بزند

البته يک هفته‌اي هست استارت خانه‌تکاني زده شده و اين روزها در حد تميز کردن داخل کمدها و کابينت‌ها مي‌گذرد تا به مراحل اساسي برسد و همه اين کارها بايد با رعايت اصول ايمني و حفظ سلامت افراد انجام شود. يک متخصص ارتوپدي معتقد است: «قرار نيست براي تميز کردن منزل و محيط زندگي سلامت و جانمان را به خطر بياندازيم و بانوان بايد مراقب باشند تا در کنار شستشو و نظافت منزل آسيبي به سلامت آنها وارد نشود.»

با اين حال برخي‌ها ترجيح مي‌دهند خيلي سريع‌تر خانه‌تکاني کنند تا زمان بيشتري براي خريد و چيدن سفره عيد داشته باشند. آنها تندتند شروع به خانه‌تکاني مي‌کنند و همه جا را برق مي‌اندازند؛ مي‌شويند و مي‌سايند و براي از بين بردن آلودگي‌ها همه تلاش خود را مي‌کنند و شايد تعدادي از اين خانم‌ها يا آقايان حواسشان به آسيب‌هايي که ممکن است براي آنها به وجود بياورد نباشند.

مرتضي فرشچيان، ارتوپد در اين باره عنوان مي کند: «متأسفانه بيشتر بانوان به دليل فعاليت بيش از حد و فشار نامتعادل بر روي زانو، کمر، مچ دست و... بعد از اتمام خانه تکاني دچار مشکلات اسکلتي فراواني مـي‌شـوند. شکستگي دست و پا به علت سقوط از ارتفاع، آسيب به ستون فقرات و ديسک کمر و کشيدگي رباط‌هاي اطراف مفاصل شايع‌ترين آسيب‌هاي خانه تکاني است.»

با همه اينها به دليل علاقه خانم‌ها براي تغيير دکوراسيون، اسباب و وسايل منزل ممکن است به علت رعايت نکردن برخي از موارد و اصول ايمني زنان خانه‌دار حفظ سلامتي خود را فراموش کنند و با مشکلات جسمي مواجه شوند که شايد اين صدمات، عوارضي دراز مدت را به همراه داشته باشد و نوروز آنها را خراب کند.

فرشچيان در اين رابطه نسبت به بلند کردن اجسام سنگين به بانوان هشدار داد و مي‌گويد: «اين کار مي‌تواند موجب آسيب‌هاي جدي ديسک کمر شود. بلندکردن اجسام سنگين بايد توسط چند نفر و ترجيحاً مردان انجام شود و هنگام بلند شدن هم افراد بايد نشسته و جسم سنگين را بگيرند و با آن بلند شوند و از خم شدن و بلند کردن اجسام سنگين خودداري کنند.»

اين متخصص ارتوپدي با بيان اينکه بسياري از آسيب‌هاي اين ايام مربوط به بلند کردن فرش‌هاي شسته شده و خيس است، توصيه مي‌کند: «حتي المقدور بانوان از شستن فرش خودداري کنند و اين کار را به قاليشويي‌ها بسپارند. اگر هم اصرار براي شستن فرش وجود دارد بايد به طور جد از انجام اين کار به تنهايي خودداري کنند و هرگز اقدام به بلند کردن و جابه جا کردن فرش خيس به تنهايي نکنند، هرچند ابعاد فرش کوچک باشد.» وي در همين راستا ادامه مي‌دهد: «براي شستن فرش هم همه اعضاي خانواده بايد مشارکت کنند و اين کار بايد به صورت گروهي انجام شود و هنگام بلند کردن فرش هم بايد اجازه دهند کمي از آب آن خارج شود و بعد چند نفري براي اين کار اقدام کنند و هر زمان احساس کردند کوچک‌ترين فشاري به کمر آنها وارد مي‌شود اين کار را متوقف کنند و از افراد بيشتري کمک بگيرند.»

با توجه به شرايط اقتصادي اين روزها افراد بسيار زيادي از مرد و زن شاغل هستند و تا روزهاي پاياني سال وقت چنداني براي کارهاي زياد خانه‌تکاني ندارند. از طرفي هم نمي‌توانند از آن فرار کنند و در روزهاي پاياني سال 97 با سرعت هر چه تمام‌تر مجبور هستند خانه تکاني کنند.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه در اين باره توصيه مي کند: «فعاليت‌هاي خانه تکاني در روزهاي مختلف تقسيم شود و از انجام فشرده آن خودداري شود، در همين راستا بهتر است خانواده‌ها از هم اکنون کارهاي مربوط به خانه تکاني را شروع کنند و آن را به روزهاي پاياني سال موکول نکنند که به دليل کمبود وقت مجبور به انجام فشرده کارها نشوند.»

به گفته اين متخصص ارتوپدي «انجام روزانه يک تا دو ساعت کارهاي مربوط به خانه تکاني کافي است و بيش از اين مقدار توصيه نمي‌شود».

منبع: ايسنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 9

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.