1397/12/06 - 20 : 48
کد خبر: 18548
در گفت‌وگو با متخصص پزشکي اجتماعي و طب پيشگيري تشريح شد
نکاتي براي بهبود سلامت در محل کار
احرار: متخصص پزشکي اجتماعي و طب پيشگيري گفت: هشت ساعت نشستن در يک صندلي در مقابل يک کامپيوتر، به مدت پنج يا شش روز در هفته مي‌تواند بدن افراد را مستعد ابتلا به انواع بيماري‌هاي جسمي و روحي مانند فشار بيش از حد به چشم‌ها، سندرم درد تنشي گردن و مصرف کالري هاي اضافي کند.

دکتر الهه بايبوردي، اظهار کرد: ميان‌وعده هايي که کارکنان بر روي ميز خود قرار مي‌دهند مي‌تواند چند صد کالري به رژيم غذايي روزانه آنها اضافه کند، و همين امر باعث مي‌شود  کارمندان پس از مدتي اضافه وزن زيادي را تحمل کنند. 

 

وي يادآور شد: در صورتيکه اين ميان وعده‌هاي پرکالري جلوي چشم نباشند، درگيري ذهني و ولع خوردن نيز به وجود نمي آيد. براي غلبه بر اين احساس بهتر است کارمندان از ميوه هاي تازه فصل و سبزيجات مانند کرفس، هويج و ميوه‌هاي خشک استفاده کنند. 

  

بايبوردي ادامه داد: خوردن ناهار سالم بخش مهمي از رعايت رژيم غذايي متعادل است.  رعايت کردن ميزان مناسب غذا خوردن اصل اساسي حفظ سلامت است. افراد با نشستن روي صندلي کالري زيادي مصرف نمي‌کنند و در عين حال با دريافت کالري بيش از حد دچار چاقي شکمي مي‌شوند. 

  

وي گفت: مصرف مقدار کافي آب (هشت تا 10 ليوان در هر روز) مي‌تواند به حفظ سلامت افراد کمک کند. بسياري از غذاها منبع خوبي از آب هستند؛ ميوه ها مانند پرتقال، گريپ فروت، انگور، هندوانه و سيب مي‌تواند افراد را سالم نگه دارد و مقداري از آب مورد نياز بدن را تامين کند. 

 

وي ادامه داد: احساس خستگي و بي حالي که در ساعات بعد از ظهر ايجاد مي‌شود معمولا به خاطر کمبود آب بدن بوده که براي رفع آن مي توان يک بطري آب را پر کرده و در صورت تمايل چندقطره آب ليمو ترش تازه يا عرقيات گياهي مثل نعناع يا کاسني براي طعم دادن به آن اضافه شده و تا ظهر نوشيده شود. سپس بطري را مجددا پرکرده و تا پايان ساعت کاري خود آن را ميل کنند . 

 

متخصص پزشکي اجتماعي و طب پيشگيري افزود: تحرک بدني يکي از مهمترين راه هاي سالم ماندن و حفظ تناسب اندام است. در فاصله بين ناهار و نماز يک پياده روي سبک بهترين روش استرس زدايي و رفع خستگي است. برنامه ريزي براي داشتن فعاليت فيزيکي منظم روزانه مثل پياده روي تا محل کار و داشتن همراه مناسب در طول پياده روي به تثبيت اين عادت روزانه کمک زيادي مي کند . 

 

وي ادامه داد: سندروم تنش گردن ممکن است زماني رخ دهد که گردن و شانه ها در موقعيت ثابت و ناخوشايند براي مدت زمان طولاني نگه داشته شوند. اين وضعيت مي‌تواند براي  افرادي که در محل کار در طول روز ساعات زيادي را مشغول صحبت کردن با تلفن هستند يا تايپيست‌ها اتفاق بيفتد و اين افراد تقريبا در طول ساعات طولاني گردن خود را به جهات ديگر خم نمي‌کنند. سندرم تنش گردن موجب درد شانه ها و گردن و سفتي ماهيچه ها مي شود. براي پيشگيري از اين حالت بهتر است از اسپيکر يا هدست براي صحبت کردن با تلفن استفاده کرد . 

 

وي تشريح کرد: فشار زياد به چشم ها  يک مشکل ديگر است که مي‌تواند در اثر نشستن در مقابل کامپيوتر ايجاد شود. اين وضعيت مي‌تواند باعث سردرد، مشکل در  تمرکز و افزايش حساسيت به نور شود. براي پيشگيري از آن، فاصله مونيتور از چشمان شما بايد در حدود طول بازوها باشد. همچنين بايد بتوانيد به آساني کلمات را از اين فاصله بخوانيد و در صورتيکه قادر به خواندن تمام کلمات نبوديد فونت کامپيوتر را بزرگتر کنيد . 

 

بايبوردي افزود: صفحه کليد، ماوس و گوشي تلفن مي‌تواند آلوده به هزاران ميکروب باشد که منتظر بيمار کردن شما هستند. ويروس ها مي‌توانند به مدت چند روز بر روي  سطوح زنده بمانند . اگر يک ويروس مثل روتا ويروس که عامل بيماري هاي تنفسي و گوارشي است روي سطح يک گوشي تلفن قرار گيرند، به راحتي مي تواند افراد مختلفي که از آن  استفاده مي کنند را دچار عفونت نمايد. بهتر است براي تميز کردن اين اشيا از اسپري هاي ضد عفوني کننده سطوح استفاده کنيد . 

 

متخصص پزشکي اجتماعي و طب پيشگيري گفت: رفتن به مرخصي بخش مهمي از اصول سالم بودن در محل کار است. مسافرت کمک مي‌کند بهره وري بيشتري هنگام بازگشت به کار داشته باشيد. استرس مي‌تواند سيستم ايمني بدن را تضعيف کرده و خطر ابتلا به بيماري‌ها را افزايش دهد. مرخصي به کاهش استرس کمک کرده و بخصوص در مواقعي که درگيري‌هايي با رييس يا همکاران داريد رفتن به مسافرت براي حفظ سلامت روحي شما مفيد است . 

وي اضافه کرد: از طولاني شدن مدت زمان کاري روزانه بايد جلوگيري شود.گاهي افراد براي اتمام يک پروژه افراد سعي مي‌کنند ساعات اضافي را در محل کار بگذرانند که اين کار با افزايش استرس بر روابط بين فردي و کارايي اثر سو مي گذارد. اين حالت به تدريج حالت فرسايشي به خود مي‌گيرد و سيستم ايمني بدن  و توانايي تمرکز را مختل مي کند و اختلالات خواب را پديد مي آورد . 

 

وي گفت: مهمترين راه براي سالم ماندن در محل کار با خودآگاهي آغاز مي شود. خودتان را بشناسيد و محدوديت هاي خود را بدانيد و سعي کنيد در حاليکه شغل خود را حفظ مي کنيد مناسب ترين روش ها را با توجه به محدوديت هاي خود براي ارتقاي سلامت خود به کار گيريد. زمان مناسب مرخصي رفتن را بدانيد و زمان خود را براي انجام فعاليت بدني روزانه تنظيم کنيد. اين کار به سلامت شما در محل کار و منزل کمک زيادي مي کند . 

  

بايبوردي يادآور شد: اجتناب از تنقلات پر کالري، پياده روي کوتاه در هنگام  ظهر و بعد از وعده ناهار و تميز کردن صفحه کليد کامپيوتر کارمندان را در مسير  يک روز کاري سالم قرار مي دهد .

ايسنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 9

  آخرین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
  پربازدیدترین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.