1397/09/22 - 19 : 36
کد خبر: 18276
سودجويي در تعيين جنسيت فرزند
احرار: يک جنين شناس، گفت: افراد سودجويي وجود دارند که روش هايي را براي تعيين جنسيت به زوجين پيشنهاد مي‌دهند که پايه علمي ندارد و ميزان موفقيت اين روش ها با بارداري طبيعي تفاوتي ندارد.

 محمدرضا صادقي، با اشاره به اينکه خدمت تعيين جنسيت در گذشته براي افرادي ارائه مي‌شد که از بيماري خاصي رنج برده و اين بيماري از طريق جنسيت مشخصي منتقل شده و در نسل‌هاي بعدي ادامه پيدا مي‌کرد و با انتخاب يک جنين خاص خاتمه مي‌يافت، افزود: امروزه افزايش سطح فرهنگ، اطلاعات، نقش و جايگاه اجتماعي، فرهنگي، تحصيلي و شغلي از سوي هر دو جنس در جامعه سبب شده است، بسياري از خانواده‌ها ديگر دغدغه داشتن فرزند با جنسيتي خاص را نداشته باشند. اما بخشي از جامعه نيز همواره به دنبال داشتن فرزند با جنسيتي مشخص هستند. تلاش متخصصين ژنتيک، زنان و جنين شناسي اين است که مراجعان، به سمت و سويي سوق يابند که اجازه دهند، نظام آفرينش بر اساس طبيعت خلقت کار خود را انجام دهد.

 

وي ادامه داد: اگر به جامعه نگاه کنيم شاهد آن خواهيم بود که ميزان اختلاف جمعيت دختر و پسر کمتر از يک درصد بوده و اين به اين معنا است که در نظام هستي اين تعادل وجود دارد. هرچند ارائه اين خدمات گاهي ممکن است از بروز مشکلات بعدي در ميان زوجين، همچون فرزنداني با نقايص ژنتيکي وابسته به جنس جلوگيري کند.

 

رئيس پژوهشگاه و مرکز فوق تخصصي درمان ناباروري و سقط مکرر ابن سينا، خاطرنشان کرد: در اين ميان افراد سودجويي هم وجود دارند که روش هايي را براي تعيين جنسيت به زوجين پيشنهاد مي‌دهند که پايه علمي ندارد و ميزان موفقيت اين روش ها با بارداري طبيعي تفاوتي ندارد.

 

صادقي در خصوص نقش تغذيه در تعيين جنسيت جنين، گفت: به صورت فيزيولوژيک گفته مي‌شود عواملي همچون تغذيه که روي حرکت اسپرم ها اثر گذارند و به دنبال آن، اسپرمي که زودتر به تخمک برسد، جنسيت را تعيين مي‌کند. اما در واقع در همه اين روشهاو مداخلات تا حدودي روي مسير لقاح و حرکت اسپرم در رحم تاثير گذار باشند، اما موفقيت آميز نيستند. به همين دليل است، ما زوج هايي را مي بينيم که به علت استفاده از روش هاي تعيين جنسيت غير علمي، چندين بار صاحب فرزندي با جنسيت مشخص مي شوند، در صورتي که صاحب فرزند با جنسيت مورد نظر خود نيستند.

 

اين جنين شناس با بيان اينکه استفاده از روش IUI نيز از جمله روش‌هايي است که از عدم آگاهي زوجين، به منظور تعيين جنسيت استفاده مي شود، تشريح کرد: روش IUI ، شست و شوي اسپرم با محيط کشت خاصي است و اين ادعا وجود دارد که با شست و شوي اسپرم، امکان جداسازي اسپرم هايي که کروموزوم X دارند از اسپرم هايي با کروموزوم Y وجود دارد. پيشينه اين روش به ?? تا ?? سال قبل باز مي‌گردد و در همان سال‌ها نيز نتايج نشان از اين داشت که روش شست و شوي IUI، تاثيري در تعيين جنسيت ندارد. متاسفانه، امروزه با توجه به هزينه‌هاي بالاي روش هاي تعيين جنسيت، به روش مولکولي و ژنتيک، برخي مراکز از روش‌هايي ارزان تر و با درصد موفقيت پايين‌تر استفاده مي کنند و به رغم تبليغاتي که ارائه مي کنند، فاقد کارآيي است.

 

صادقي در خصوص امکان تغيير جنسيت در طول بارداري، گفت: بلافاصله پس از لقاح بعد از آنکه يک اسپرم باعث باروري تخمک شده و جنين نيز تشکيل مي شود، جنسيت جنين تعيين شده و ديگر امکان تغيير جنسيت وجود ندارد. به همين علت آنچه گفته مي شود با تغيير سبک تغذيه و زندگي مي توان جنسيت جنين را تغيير داد، باوري غلط و نادرست است.

 

رئيس پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروري ابن سينا، در خصوص چگونگي تشخيص جنسيت جنين در اين مرکز تصريح کرد: در حال حاضر امکان تشخيص جنسيت جنين از طريق بررسي و نمونه برداري خون مادر و بررسي DNA جنين، بلافاصله پس از تشکيل جفت وجود دارد. به عبارت ديگر، چندين ماه قبل از تشخيص جنسيت از طريق سونوگرافي، جنسيت قابل تشخيص است.

 

وي افزود: به رغم وجود امکانات و ارائه خدمت انتخاب جنسيت جنين در مرکز درمان ناباروري ابن سينا، تلاش تيم درمان در اولين برخورد با زوجين و تشريح مسير پيش رو براي آنان اين هست که زوجين را از انجام اين عمل منع کرده و بدين وسيله اجازه دهيم طبيعت و نظام خلقت کار خود را بدون هيچگونه دستکاري انجام دهد

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 2 + 7

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.