1397/09/15 - 16 : 50
کد خبر: 18243
10 کتاب برتر سال 2018را بشناسيد
احرار: ده کتاب داستاني و غيرداستاني برتر سال 2018ميلادي در گزارشي معرفي شده‌اند.

به تدريج به روزهاي پاياني سال2018ميلادي نزديک مي‌شويم؛ به همين مناسبت سردبيران بخش کتاب نشريه نيويورک‌تايمز به معرفي 10کتاب برتر منتشرشده در آمريکا طي سال جاري ميلادي شامل آثار ادبيات داستاني و غيرداستاني پرداخته و خواندن آن‌ها را به کتاب‌دوستان توصيه کرده‌اند.

 

عدم تقارن نوشته ليسا هاليدي

 

در رمان «عدم تقارن» دو بخش از داستان که ظاهرا هيچ ارتباطي با هم ندارند از طريق يک بخش پاياني تکان‌دهنده به هم پيوند مي‌خورند. بخش اول رمان با عنوان "حماقت" روايتگر يک رابطه عاشقانه بين «آليس» يک ويراستار کتاب و نويسنده جوان جوياي نام در ميانه‌هاي دهه سوم زندگي‌اش و «ازرا بليزر» به عنوان يک رمان‌نويس درخشان و سالخورده است که تا حدودي از روي شخصيت «فيليپ راث» نويسنده معروف آمريکايي مدل‌برداري شده است. بخش دوم رمان که "جنون" نام دارد درباره يک اقتصاددان عراقي-آمريکايي به نام «عمار جعفري» است که در فرودگاه هيترو لندن زنداني شده است. رمان نوشته «ليسا هاليدي» اثري تميز و مختصر است و سبکي گزارشي همچون آثار نوشته «دابليو.جي سيبالد» دارد. «عدم تقارن» اولين رمان «هاليدي» است اما شبيه آثار نويسندگاني است که تاکنون چندين رمان در طول ساليان منتشر کرده‌اند و توانسته در آن واحد يک رمانِ کليددار (رماني بر اساس داستان واقعي اما با نما و برون‌مايه ادبيات داستاني مانند تغيير جزييات يا نام شخصيت‌ها)، سرشار از ايده‌ها و همچنين يک فراداستان با درون‌مايه سياسي باشد.

 

 

 

معتقدان بزرگ نوشته ربکا ماکاي

 

داستان رمان «معتقدان بزرگ» در ميانه دهه ?? ميلادي در شيکاگو و همچنين سال ???? در پاريس و در بحبوحه حملات تروريستي مي‌گذرد. «ربکا ماکاي» در اين داستانِ به شدت تاثيرگذار از شيوع بيماري ايدز و جست‌وجوي يک مادر براي يافتن دخترش استفاده کرده تا به موضوع از دست دادن بيهوده و تلاش ما براي غلبه بر آن بپردازد. او با ارئه تصويري از گروهي از دوستان به خوبي ترس و تراژدي شيوع يک بيماري را در سال‌هاي نخست نشان مي‌دهد و به پيامدهاي آن در طول چندين دهه مي‌پردازد. اين رمان با نگاهي همدلانه و عاري از رويکرد احساساتي توانست به خوبي جايگاه خود را در ميان نامزدهاي جايزه بوکر و جايزه ملي کتاب آمريکا در بخش ادبيات داستاني پيدا کند.

 

 

 

ترانه شيرين نوشته ليلا سليماني

 

ما از ابتداي داستان ناخوشايند و اخطارآميز «ترانه شيرين» (که با نام‌هاي «لالايي» و «پرستار فوق‌العاده بچه» نيز شناخته مي‌شود) مي‌دانيم که يک پرستار دو بچه‌اي را که به او سپرده شده کُشته است اما آن‌چه بيشتر در اين داستان نامتعارف قابل توجه است تحليل رابطه خاص ميان يک مادر و کسي است که او براي نگهداري از فرزندانش استخدام کرده است. ليلا سليماني نويسنده و روزنامه‌نگار مراکشي‌تبار اهل فرانسه است که با اين رمان موفق به کسب جايزه «گنکور» مهم‌ترين جايزه ادبيات فرانسه شده و در آن به خواسته‌هاي ممنوعه والدين از پرستاران بچه و همچنين تنش‌هاي نژادي و طبقاتي پرداخته است. در اين رمان که به شکل مسحورکننده‌اي پرپيچ و خم است تنها يک چيز کاملا روشن است: تنهايي مي‌تواند شما را ديوانه کند.

 

 

 

آن‌جا آن‌جا نوشته تامي اورنج

 

رمان «آن‌جا آن‌جا» که به فهرست اوليه نامزدهاي جايزه ملي کتاب آمريکا نيز راه يافت به عنوان اولين اثر نوشته «تامي ارونج»، تعمقي بلندپروازانه در باب هويت و جايگزين‌هاي شکست‌خورده آن و اسطوره از دريچه زمان، فقر و زندگي شهري است. فصل‌هاي بسيار کوتاه اين رمان از زاويه ديد گروه‌هاي بومي سرخپوستي روايت مي‌شود که در اوکلند کاليفرنيا زندگي مي‌کنند و چندان رابطه نزديکي با هم ندارند و در حال عزيمت براي شرکت در اجتماع بزرگ بوميان هستند. همان‌طور که «جفري چاسر» در آثارش عنوان مي‌کند آن‌ها همه زائراني هستند که در مسير رسيدن به يک حرم مقدس‌اند و يا بر اساس توصيف «ويليام فاکنر» در رمان «جان که مي‌دادم» («گور به گور»)، خانواده‌اي بزرگ‌اند که در حال عبور از چشم‌انداز هستند.

 

 

 

واشنگتن سياه نوشته اسي ادوگيان

 

رمان «واشنگتن سياه» نوشته «اسي ادوگيان» برنده جايزه ??? هزار دلاري گيلر کانادا در سال ???? و همچنين يکي از نامزدهاي اوليه جايزه بوکر است. داستان کتاب درباره بردگي است و شخصيت اصلي آن «بلک» يا «سياه» از قربانيان وحشي‌گري انسان‌هاست که از مادرش جدا مي‌شود و بايد مسير زندگي‌اش را به عنوان برده به تنهايي ادامه دهد. داستان پيوندي ماندگار ميان برادر يک ارباب سفيدپوست و برده سياه‌پوست جوان است که «اسي ادوگيان» آن را در قالب داستاني شگفت‌انگيزي از کشف و کاوش روايت مي‌کند. «اسي ادوگيان» پيش‌تر يک بار ديگر نيز جايزه گيلر را در سال ???? براي «بلوز دورگه» دريافت کرده بود. او تاکنون به فهرست نامزدهاي نهايي جايزه بوکر و جايزه اورنج براي داستان نيز راه پيدا کرده است.

 

 

 

زندان آمريکايي نوشته شان باوئر

 

«شان باوئر» يک خبرنگار است که در سال ???? ميلادي به لوئيزيانا رفت تا به صورت جعلي به عنوان نگهبان در زندان و ندامتگاه «وين» کار کند و توانست پيش از باخبر شدن مسئولان، چهار ماه در آن زندان کار کند. تجربه‌هاي او در اين چند ماه به اندازه‌اي بود که گزارشي کامل در اين‌باره در مجله «مادر جونز» نوشت و توانست جوايزي را در عرصه خبرنگاري به دست آورد. او حتي به واشنگتن دعوت شد تا درباره مشکلات موجود در زندان‌ خصوصي آمريکا براي مسئولان سخنراني کند. او در کتاب «زندان آمريکايي»، مقاله خود را به شکلي جامع و تحليلي بسط داده است. اين رمان روايتگر پديده اجاره دادن محکومين است که در آن زندانيان به عنوان نيروي کار اسير به کمپاني‌ها اجاره داده مي‌شوند.

 

 

 

تحصيل‌کرده نوشته تارا وستوور

 

کتاب فوق‌العاده خاطرات نوشته «تارا وستوور» اقدامي شجاعانه و نوآورانه است. او به عنوان کوچکترين فرزند يک خانواده ? نفره در آيداهو بزرگ شد. او در شرايطي زندگي مي‌کرد که تا زماني که به کالج برود حتي شناسنامه نداشت و نتوانست به مدرسه برود. دوران کودکي‌اش اغلب در کمک به مادرش به عنوان يک قابله غيرمجاز و پدرش که به پارانويا مبتلا بود در يک زباله‌دادن ضايعات فلزي سپري شد. او با غلبه بر اين شرايط توانست از دانشگاه کمبريج مدرک دکتري تاريخ دريافت کند. شرايط زندگي او، اراده‌اش و تشنگي بي‌پايانش براي يادگيري در اين کتاب خاطرات جذاب گنجانده شده است.

 

 

 

فردريک داگلاس نوشته ديويد دابليو.بلايت

 

کتابي به‌يادماندني از يک چهره ماندگار. «فدريک داگلاس» در واقع وجدان «آبراهام لينکلن» است که به حرف آمده است. «لينکلن» خودش سه کتاب زندگي‌نامه نوشته که روايتگر حرکت او از بردگي به سمت تبديل شدن به يکي از بزرگترين شخصيت‌هاي قرن ?? ميلادي است، اما کتاب نوشته «ديويد دابليو. بلايت» از همه آن‌ها کامل‌تر است و زندگي شخصي و عمومي «لينکلن» را به هم درآميخته، به گونه‌اي که خود «لينکلن» اين کار را نمي‌کرد و يا نمي‌توانست انجام دهد.

 

 

 

چگونه ذهن‌تان را تغيير دهيد نوشته مايکل پولان

 

«مايکل پولان» که بيشتر براي اثرش درباره اصول اخلاقي غذا خوردن شناخته شده، شخصي‌ترين کتابش را منتشر کرده است که به طور کلي ديد خوانندگان را دچار تحول مي‌کند. او در کتاب «چگونه ذهن‌تان را تغيير دهيد» با مروري بر تاريخ روان‌گردان‌ها به ما درباره ظهور، سقوط و مجددا ظهور علاقه اجتماعي به اين داروها مي‌گويد که امروزه مزاياي زيادي براي آن متصور هستند، از کمک به اعتياد و يا کاهش ترس بيمارهاي علاج‌ناپذير. عنوان کامل اين کتاب «چگونه ذهن‌تان را تغيير دهيد: علم جديد روان‌گردان‌ها چه چيزي درباره آگاهي، مرگ، اعتياد، افسردگي و تعالي به مي‌آموزد» است.

 

 

 

ماهي کوچولو نوشته ليزا برنان-جابز

 

«ليزا برنان-جايز»، دختر «استيو جابز» بنيانگذار درگذشته کمپاني اپل در دو جهان به شدت متفاوت بزرگ شده است: جهان نامتعارف و دوره‌گردي مادرش به عنوان يک هنرمند ناپايدار و فقير؛ و جهان لوکس پدر بي‌رحم و ثروتمندش. او در کتاب خاطراتش با عنوان «ماهي کوچولو» تصويري ماندگار از پدر و مادرش و چشم‌اندازي کامل از دوران کودکي‌اش با تمامي جزئيات در شهر «پال آلتو» کاليفرنيا ارائه داده است. «استيو جابز» در کتاب خاطرات دخترش، مردي به تصوير کشيده شده است که دچار سهل‌انگاري و سوءاستفاده عاطفي و احساسي است. اين کتاب از نگاه دختري نوشته شده که همواره در آرزوي داشتن يک پدر است؛ پدري که در سال‌هاي بعد حتي از او به عنوان يکي از فرزندان خود ياد نکرد

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 2 + 7

  آخرین اخبار
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
جدايي رسمي خمس از تراکتور
52 درصد مساکن روستايي آذربايجان شرقي مقاوم سازي شده اند
  پربازدیدترین اخبار
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
افتتاح دو شهرداري جديد در شهرستان تبريز
واگذاري يا خريد و فروش امتياز نهضت ملي مسکن غيرقانوني است
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.