1397/05/15 - 22 : 32
کد خبر: 18024
رتبه‌بندي وبومتريکس دانشگاه‌هاي جهان منتشر شد:
دانشگاه تبريز رتبه 13/ دانشگاه علوم پزشکي تبريز رتبه 15
سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام با بيان اين‌که رتبه‌بندي وبومتريکس دانشگاه‌هاي جهان منتشر شد، گفت: دانشگاه تهران با 67 پله صعود در بين 400 دانشگاه برتر دنيا قرار گرفت و دانشگاه علوم پزشکي تهران در اين رتبه‌بندي داراي جايگاه نخست بين تمامي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي است.

محمدجواد دهقاني با اعلام اين خبر اظهار کرد: داده‌‏هاي اين گزارش از سايتwebometrics که معتبرترين و جامع‏‌ترين مرجع رتبه‌‏بندي وب‏سايت‌هاي دانشگاه‏‌ها است، استخراج شده است. اين وب‏‌سايت هر سال دو بار گزارش رتبه‏‌بندي خود را ويرايش و آخرين تغييرات را اعمال کرده و گزارش جديدي ارائه مي‌کند.

وي با بيان اين که داده‏‌هاي اين گزارش از آخرين ويرايش (جولاي2018) استخراج شده است، افزود: بررسي نتايج اين گزارش حاکي از آن است که دانشگاه‌هاي هاروارد، استنفورد، ام‌.آي‌.تي، برکلي و ميشيگان رتبه‌هاي نخست تا پنجم را بين تمامي دانشگاه‌هاي جهان کسب کرده‌‏اند. همچنين بررسي 50 دانشگاه برتر جهان از نظر موقعيت جغرافيايي نشان داد که 41 دانشگاه در ايالات متحده آمريکا و  چهار دانشگاه در بريتانيا، دو دانشگاه در کانادا، يک دانشگاه در هنگ گنگ، يک دانشگاه در سوييس و يک دانشگاه چين حضور دارند.

دهقاني تصريح کرد: دانشگاه‌‏هاي مورد بررسي در اين رتبه‏‌بندي بر اساس چهار شاخص رتبه‌‏بندي مي‏‌شوند و در مجموع بالاترين 100 درصد است که بين چهار شاخص بر اساس ميزان اهميت‌‏شان تقسيم مي‌‏شود. شاخص نخست که 5 درصد از کل را به خود اختصاص مي‌‏دهد، تعداد صفحات دامين اصلي و دامين‌‏هاي فرعي دانشگاه‏ مورد نظر است (نام شاخص Presence). شاخص دوم که مهم‌ترين شاخص بين شاخص‌‏ها است 50 درصد از امتياز را از مجموع 100 درصد دارد. اين شاخص تعداد پيوند‏هاي برگشتي (دريافتي) يک دانشگاه‏ از شبکه‌‏هاي خارجي، البته پس از نرمال‏‌سازي را محاسبه مي‏‌کند (نام شاخص Impact). شاخص سوم که 10 درصد از کل را به خود اختصاص داده، تعداد استنادهاي دريافتي نويسندگان برتر هر دانشگاه است (نام شاخص Transparency or Openness). شاخص چهارم که 35 درصد از کل را شامل مي‏‌شود تعداد پر استنادترين مقالات (10 درصدي که بيشترين استناد را دريافت کرده‌‏اند) در 26 حوزه موضوعي در بازه زماني 2012 تا 2016 محاسبه مي‏‌کند.

20 دانشگاه برتر ايران در رتبه‌بندي وبومتريک

سرپرست ISC با بيان اين‌که نظام رتبه‌بندي وبومتريک در مجموع 12 هزار دانشگاه جهان و 605 دانشگاه ايران را رتبه‌بندي مي‌کند، گفت: داده‌‏هاي جدول نخست حاکي از آن است که دانشگاه‌‏هاي تهران، علوم پزشکي تهران و صنعتي شريف رتبه‌‏هاي نخست تا سوم را ميان دانشگاه‌‏هاي ايران کسب کرده‌‏اند. از نظر تقسيم جغرافيايي نيز 5 دانشگاه برتر همگي در شهر تهران واقع شده‌‏اند. در رديف سوم رتبه‌‏بندي جهاني دانشگاه‏‌هاي ايران گزارش شده است. دانشگاه تهران که در ميان دانشگاه‌‏هاي ايران رتبه نخست را داراست، در بين دانشگاه‏‌هاي جهان رتبه 388 را به خود اختصاص داده است؛ همچنين فقط 8 دانشگاه ايران در رتبه‌بندي دانشگاه‌‏هاي جهان بين 1000 دانشگاه برتر قرار دارند. از نظر نوع دانشگاه نيز، 7 دانشگاه جامع، 6 دانشگاه علوم پزشکي، 5 دانشگاه صنعتي و 2 دانشگاه آزاد اسلامي در بين 20 دانشگاه برتر ايران ديده مي‌‏شود. از نظر توزيع جغرافيايي 10 دانشگاه در شهر تهران، 3 دانشگاه در شهر اصفهان، 3 دانشگاه در شهر مشهد، 2 دانشگاه در شهر شيراز و 2 دو دانشگاه در شهر تبريز هستند.

وي افزود: در ادامه چهار شاخص مطرح شده در رتبه‌بندي وبومتريک به تفکيک ارائه شده و 5 دانشگاه برتر ايران بر اساس هر شاخص و رتبه کسب شده در جدول زير ديده مي‌شود. دانشگاه تهران در 3 شاخص impact رتبه 729، Presenceرتبه 90 و Excellence رتبه 325 جايگاه نخست و در شاخص openness نيز بعد از دانشگاه علوم پزشکي تهران با رتبه 625 جايگاه دوم را دارد.

دهقاني افزود: بررسي داده‌هاي جدول حاکي از آن است که تنها دانشگاهي که در اين جدول در شاخص Impact با رتبه 1326 حضور دارد، اما جزء 20 دانشگاه برتر ايران نيست، دانشگاه آزاد اسلامي واحد سمنان است. به بيان ديگر؛ بقيه دانشگاه‌هاي حاضر در اين جدول همگي جزء 20 دانشگاه برتر ايران در رتبه‌بندي وبومتريک هستند و تنها دانشگاه آزاد اسلامي واحد سمنان در بين 20 دانشگاه برتر ديده نمي‌شود. همچنين دانشگاه‌هاي تهران و علوم پزشکي تهران در هر 4 شاخص رتبه‌بندي جزو 5 دانشگاه برتر ايران هستند.

انتهاي پيام/

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 4

  آخرین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
  پربازدیدترین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.