1397/03/22 - 13 : 16
کد خبر: 17835
هنر ديگري از تبريز، مهمان جام جهاني روسيه مي‎شود
احرار خبر:هنرمند ديگري از شهر تبريز با بافت فرشي منحصر به فرد و زيبا با موضوع جام جهاني، هنر فرش تبريز را به جهانيان معرفي مي کند.

به گزارش احرار خبر به نقل از ايسنا، فرش تبريز يکي از صنايع دستي‌ محبوب اين خطه است که به دليل مرغوبيت و کيفيت بالا و تنوع طرح و نقش، شهرت جهاني پيدا کرده است. طبق مستندات تاريخي، بافت فرش و قاليچه در تبريز ريشه در دوران حکومت صفويها در اين شهر دارد و هنر فرش بافي با تبديل به يک تجارت پر سود، از آن زمان تا کنون به يکي از شاخه هاي اصلي معيشت براي ساکنان تبريز تبديل شده است. 

  بافندگان پشت دار قالي، تار و پود فرش را با عشق به هم پيوند ميزنند و رنگهاي قالي هر يک هزاران سر نهفته در دل دارند، گويي بافنده با هر گره، راز مگويي را به جان اين هزار نقش خيال انگيز گره زده است، نقش و نگار قالي تبريز، چنان زنده مي نمايد که گويي از بعد زمان و مکان خارج شده و به زيبايي بيبديل فرش مي‎ نگري. 

  هنر دست و سليقه‏‎ي هنرمندان تبريزي در انتخاب رنگ طرح و نخ‏هاي مرغوب، آن را به شهرت جهاني رسانده و فرش تبريز سفرهاي جهاني بسياري به اکثر نقاط جهان کرده است، اين بار نيز هنر درست هنرمند تبريزي، مهمان جام جهاني شده و بر فراز آسمان روسيه پرواز خواهد کرد. 

چندي پيش طي مراسمي در سالن همايش‌هاي شهرداري تبريز، با حضور مسئولان،  از فرش‌هاي نفيس جام جهاني فوتبال ???? که توسط حسين کاظمي هنرمند تبريزي بافته‌شده است، رونمايي شد. اين‌بار هنرمند ديگري به صورت خودجوش و بدون اينکه رسانه ها يا مسئولان با خبر باشند، اقدام به بافت فرشي  با موضوع جام جهاني کرده است. 

  «اکبر رشتبريان»، يکي از بافندگان فرش جام جهاني 2018 روسيه در تبريز  با اشاره به هدف خود از بافت اين فرش مي ‎ گويد: اين تابلو فرش نفيس با شعار «صلح جهاني در بستر ورزش فوتبال» توسط هنرمندان ورزقاني ساکن تبريز بافته شده است و نماد کشور روسيه به عنوان نماد محل برگزاري مسابقات بر روي آن ديده مي ‎ شود. 

  

 وي ادامه مي ‎ دهد: ايده ‎ ي اوليه و نقشه ‎ ي اين فرش توسط بنده و آقايان «عليرضا رشتبريان» و «سفر تقوي» پيشنهاد شد و کل  روند طراحي نقشه بافت فرش، مدت دو سال به طول انجاميد. 

  اولين تابلو فرش دست بافت دايره‏‎اي شکل در تاريخ جام جهاني فوتبال!

وي با ارايه‎ي توضيحاتي در خصوص نمادهاي به کار رفته بر روي اين فرش مي‎‎گويد: اين تابلو فرش، اولين تابلو فرش دست بافت دايره‎اي شکل در تاريخ جام جهاني فوتبال به شمار مي‎آيد. طرح کره‎ي زمين بر روي اين فرش نشانه‎ي اجتماع صلح و دوستي ملت‎ها در اين رويداد بزرگ ورزشي بوده و عقاب دو سر نيز نماد اصلي کشور و فدراسيون فوتبال روسيه است که با قرار گرفتن در وسط تابلو فرش، گوياي دقيق مکان برگزاري مسابقات جام جهاني 2018 است. پرچم‎هاي 32 کشور راه يافته به جام جهاني در بال‎ها دو سر عقاب، نشان دهنده‌ي اتحاد صلح و دوستي بين کشورها بوده و علاوه بر آن کاپ طلايي، لوگو و نام فيفا نيز در اين فرش طراحي شده است. 

 

رشتبريان در پايان تعداد رنگ ‎ هاي به کار رفته در فرش را 700 رنگ عنوان کرده و خاطرنشان مي ‎ کند: چله ‏ي اين فرش از ابريشم بوده و تمامي نخ ‎ هاي به کار رفته در آن درجه يک و مخصوص هستند، اين فرش داراي 50 رج بوده و به قطر 170 سانتي متر بافته شده است. 

 

اين فرش نفيس تنها گوشه‎اي از هزاران هنر دست مردم تبريز است که همزمان با جام جهاني 2018 فوتبال با دنيايي از فرهنگ و تمدن ايراني، به عنوان سفير فرهنگي مردم تبريز و ايران به روسيه مي‌رود. 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 3

  آخرین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
  پربازدیدترین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.