1396/12/17 - 14 : 36
کد خبر: 17768
عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگي و انديشه اسلامي:
شکاف بين نسل‌ها، ازدواج جوانان را دشوار مي‌کند
عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگي و انديشه اسلامي معتقد است که شکاف بين نسل ها و بي توجهي خانواده ها به نيازهاي فرزندان، ازدواج آنان را دشوار کرده است.

فرج الله هدايت نيا در جشن ميلاد حضرت فاطمه الزهرا (س) در جمع اعضاي بسيج جامعه پزشکي سپاه عاشورا با اشاره به اينکه در عصر امروز بحث در مورد زنان و جايگاه آنان در جامعه به دليل بحران هاي اجتماعي به وجود آمده از ضروريات است، گفت: بين گروه سني 18 تا 30 سال، نسبت زنان و مردان مجرد تقريبا يکسان است، ولي در گروه 30 تا 50 سال نسبت مرد به زن مجرد، يک به سه است.
 

وي تغييرات سريع ويژگي هاي نسل ها بين فرزندان و والدين، سبک متفاوت زندگي، تفاوت در نگرش، صرف وجود فيزيکي فرزندان در خانواده و بي توجهي به روحيات و افکار آن ها و در اولويت نبودن ازدواج فرزندان براي خانواده ها را از جمله عوامل بروز اين گونه مسائل در جامعه دانست.
 

هدايت نيا با تاکيد بر مسئله عفاف و روابط فرا زناشويي، بيان کرد: متاسفانه قبح ارتباط با غير همسر در جامعه کمرنگ تر شده و تعاملات عاطفي و رواني در محيط بيرون از خانه زياد شده است، آمارها تکان دهنده است، به طوريکه گاهي زوجين قبل از ورود به خانه، از اين نظر سير شده اند و نيازي به  وجود همسر و تعامل با آن را احساس نمي کنند.
 

وي به کتاب خود تحت عنوان "الگوي سوم"، اشاره کرد که در آن سه الگوي متفاوت نقش زن در خانواده و جامعه را مورد بررسي قرار داده و بررسي جنبه هاي مختلف هريک از اين الگوها پرداخته است.
 

هدايت نيا در خصوص الگوي اول که در مورد خانه نشيني زن است، گفت: اين الگو به حضور زن در خانه و دوري او از فعاليت هاي اجتماعي تاکيد دارد و معتقد است که فعاليت اجتماعي بانواني هم چون حضرت فاطمه(س)  و زينب (س) در شرايط خاص و بر حسب ضرورت بوده است که برخي از اعضاي حوزه علميه طرفدار اين الگو هستند.
 

وي افزود: در الگوي خانه نشيني زن، جامعه فقط به مردان سپرده مي شود و گفته مي شود که بر اساس تفسير برخي آيات و روايات، خدا زن را براي مرد آفريده است تا هميشه در اختيار و دسترس او باشد.
 

وي از جمله پيامدهاي اين الگو را در بسته شدن رشد فکري زنان، از بين رفتن و تحليل استعدادهاي زنان و مردانه شدن فضاهاي جامعه دانست.
 

هدايت نيا در خصوص الگوي دوم که به خانواده گريزي اشاره دارد، گفت: اين الگو نقطه ي مقابل الگوي اول يا همان الگوي خانه نشيني است و ازدواج را در اولويت هاي پايين افراد قرار مي دهد و به عنوان مثال راهبان مسيحي ازدواج را ارزش نمي دانند.
 

وي افزود: در الگوي خانواده گريزي، تاهل مانع پيشرفت زن تلقي مي شود و سعي در برقراري کمترين ارتباط با مرد و قبول مسئوليت مادر شدن دارد که وضعيت امروز ما به پيروي از اين الگو است.
 

وي در ادامه الگوي سوم يعني خانواده گرايي سوم را مورد بررسي قرار داد و گفت: حقوق مرد و زن در اين الگو بازنگري مي شود و تصميمات خانواده و زمينه ي فعاليتي زن و مرد بر اساس تدبير و مطالح خانواده و نه سليقه مرد اتخاذ مي شود.
 

هدايت نيا تاکيد کرد: توجه هم زمان زن به امور خانواده و رسيدگي به امور اجتماعي کار دشواري است که البته زن تلاش مي کند با همراهي همسر در کنار خانواده، به مسئوليت اجتماعي خود هم رسيدگي مي کند که گاهي مشاهده مي شود که مرد زير بار چنين وضعيتي نمي رود.
 

وي تاکيد کرد: درالگوي سوم مباني فرهنگي و حقوقي نيز بايد بررسي شود و بايد خوابگاه هاي متاهلي در دانشگاه ها و ايجاد شرايط مناسب براي تحصيل افراد متاهل فراهم شود.
 

وي نبود همراهي مرد با همسرش، نبود مهندسي خانواده، رويکرد منفي مرد نسبت به شغل زن و استفاده ابزاري زن با اطلاع يا بدون اطلاع او از جمله مشکلات پيش روي خانواده ها است.
 

جانشين بسيج جامعه پزشکي استان  نيز در اين مراسم، ضمن تبريک ميلاد حضرت فاطمه الزهرا (س)، با بيان اين که اين بانوي بزرگوار اسلام الگوي مناسبي براي نسل جوان کشور محسوب مي شود، گفت: سبک زندگي حضرت فاطمه (س)، شيوه ي تربيت فرزند، شوهر داري، مشارکت در مسائل اجتماعي و سياسي اين بانو مي تواند الگوي مناسبي براي نسل جوان ما باشد و البته از احاديث و روايات هم مشخص مي شود که ائمه هم اين بانو را به عنوان الگوي خود انتخاب کرده بودند.
 

شهابي با تاکيد بر اهميت معرفي الگوي مناسب به جوانان، ياد آور شد: اگر ما نتوانيم جوانان را با الگوهاي متناسب با ارزش هاي اعتقادي و اجتماعي کشور آشنا کنيم، الگوهاي خارجي از قبيل هنرمندان و فوتباليست ها جايگزين آن مي شوند و اين کار پيامدهاي منفي بسياري را به دنبال دارد.
 

وي توصيه کرد که بايد ريشه ي اصلي اين گونه مسائل در جامعه از ابعادي مختلفي همچون فرهنگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي بررسي و در نهايت الگوي عملي به جوانان معرفي شود.
 

وي ادامه داد: به نظرم سردار سليماني از نظر ولايت مداري و دلاوري الگوي مناسبي به حساب مي آيد که بايد در فرهنگ سازي و برنامه هاي صدا وسيما به اين موضوع توجه ويژه شود.
 

شهابي در بخشي ديگر از سخنان خود با بيان اين که امروزه بيشتر فرهنگ، از بيرون به داخل دانشگاه ها منتقل مي شود، خاطر نشان کرد: متاسفانه گاهي نوع پوشش و نوع حرف زدن دانشگاهيان از بيرون دانشگاه الگوسازي مي شود و نقش دانشگاه ها در الگوسازي فرهنگ نسبت به گذشته کم رنگ تر شده است که با برگزاري نشست هاي هم انديشي و گفتمان موثر مي توان در مورد دلايل به وجود آمدن اين گونه مسائل صحبت کرد.
 

وي در بخش پاياني سخنان خود از برگزاري اردوهاي جهادي و ويزيت رايگان در مناطق محروم آذربايجان شرقي در سال 97 خبر داد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 2

  آخرین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
  پربازدیدترین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.