1396/08/10 - 20 : 47
کد خبر: 16591
غذاهاي مضر براي مغز
حتما شما نيز بارها و بارها در مورد غذاهاي افزايش دهنده قدرت مغز همچون توت‌ها و ماهي سالمون شنيده‌ايد. اينگونه خوراکي‌ها مي‌تواند حافظه شما را حفظ کند و ذهني قوي و قدرتمند در اختيارتان بگذارد

حتما شما نيز بارها و بارها در مورد غذاهاي افزايش دهنده قدرت مغز همچون توت‌ها و ماهي سالمون شنيده‌ايد. اينگونه خوراکي‌ها مي‌تواند حافظه شما را حفظ کند و ذهني قوي و قدرتمند در اختيارتان بگذارد. خوب حالا سوال اينجاست که چه غذاهايي مي‌تواند بر روي قدرت مغز تاثير منفي داشته باشد و منجر به بيماري‌هايي همچون آلزايمر شود؟ در اين مقاله قصد داريم از توصيه سايت Brain Docs استفاده کنيم و غذاهايي که بايد از خوردن آن اجتناب شود را بيان نماييم.

شيرين کننده‌هاي مصنوعي:

ديويد پرموتر، متخصص مغز و اعصاب در اين باره مي‌گويد: هر کسي در دنياي امروزي در مورد گلوتن، کربوهيدرات و شکر صحبت مي‌کند اما بايد توجه بيشتري به شيرين کننده‌هاي مصنوعي نيز داشته باشيم. سال گذشته گروهي از محققان، مطالعه‌اي را انجام دادند. اين مطالعه نشان مي‌دهد زماني که افراد شيرين کننده‌هاي بدون کالري را مصرف مي‌کنند، باکتري‌هاي درون روده به گونه‌اي تغيير پيدا مي‌کند که راه را براي ايجاد ديابت نوع ? هموار مي‌سازد. اگر به بيماري ديابت مبتلا شويد، ? برابر بيشتر از ساير زمان‌ها خطر ابتلا به بيماري‌هاي شناختي همچون آلزايمر در شما وجود خواهد داشت. دليل اين موضوع بسيار ساده است. ديابت باعث مي‌شود کمتر از قبل به انسولين حساس شويد، بنابراين سطح قند خون افزايش پيدا مي‌کند و همين امر خطر ابتلا به بيماري‌هاي انحطاط مغز را افزايش مي‌دهد. با کمال تعجب، افرادي که شيرين کننده مصنوعي مصرف مي‌کنند بيشتر از ساير افراد در معرض توسعه ديابت قرار دارند.

 

 

ماهي‌هاي سرشار از جيوه:

 

گيل سالتز استاديار باليني روانپزشکي در بيمارستان نيويورک در اين باره مي‌گويد: دوست ندارم يک غذا را به عنوان يک ماده بد معرفي کنم. هر چيزي اگر به صورت متعادل مصرف شود بي ضرر خواهد بود اما يک استثنا در اين باره وجود دارد و آن هم جيوه است. جيوه بيشتر در ماهي يافت مي‌شود. اگر ماهي بزرگ باشد نشان مي‌دهد که بيشتر در آب زندگي کرده است و جيوه بيشتري در بدن خود دارد.بيشتر افراد فکر مي‌کنند که جيوه تنها بر روي سيستم شناختي انسان تاثير مي‌گذارد اما اين ماده بر روي مخچه نيز اثر گذار است (مخچه بخشي از مغز انسان است که تعادل، هماهنگي و بينايي انسان را تحت تاثير قرار مي دهد). من خودم در مورد مصرف جيوه بسيار حساس هستم و مقدار مصرفي خود را کنترل مي‌کنم. اگرچه از تن ماهي استفاده مي‌کنم ولي بيشتر از يکبار در هفته از آن مصرف نمي‌کنم.

دوست داريد کمتر در معرض جيوه موجود در ماهي قرار بگيريد؟ توصيه‌هاي زير را دنبال کنيد:

  • از مصرف ماهي‌هايي همچون کوسه، شمشير ماهي، کاشي ماهي خودداري کنيد. اين ماهي‌ها حاوي سطح بالايي از جيوه هستند.
  • 340گرم در هفته از انواع ماهي‌هايي استفاده کنيد که سطح جيوه بسيار پاييني دارند. مثلا مي‌توانيد از ميگو، ماهي تن و قزل آلا استفاده کنيد.
  • مصرف ماهي تن سفيد را به 170گرم در هفته محدود کنيد.

بيسکويت آماده:

 

دکتر سوزان آلبرز ، روانشناس باليني در کلينيک کليولند در اين باره مي‌گويد: من خودم از مصرف بيسکويت‌هاي آماده يا خمير پيتزاي آماده خودداري مي‌کنم. اغلب اوقات، اسيدهاي چرب ترانس براي توليد اين ترکيبات مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اگرچه بيشتر اسيدهاي چرب ترانس ممنوع بوده يا حذف مي‌شود، اما هنوز هم مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين اسيدها موجب کوچک شدن مغز، التهاب و ايجاد اختلال در سيستم انتقال عصبي مي‌شود. مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد که اين اسيدها مي‌تواند آسيب بسيار جدي به مغز وارد کند.

نوشيدني‌هاي شيرين:

 

دکتر سندرا آموت، عصب شناس و نويسنده در اين باره مي‌گويد: من از خوردن نوشيدني‌هاي شيرين اجتناب مي‌کنم زيرا سيستم تنظيم کننده مغز نمي‌تواند از عهده کالري‌هاي موجود در آن برآيد. سلول‌هاي عصبي در هيپوتالاموس به طور معمول نمي‌تواند کالري مصرف شده را با انرژي سوزانده شده از طريق ورزش مطابقت دهد. شواهد نشان مي‌دهد که نوشيدني‌هاي شيرين گرسنگي را همانند غذاهاي جامد کاهش نمي‌دهد. به همين خاطر مقدار بيشتري از اين نوشيدني‌ها مصرف مي‌شود. از آنجايي که بيشتر افراد از سيگنال‌هاي گرسنگي و سيري خود به عنوان راهنماي خوردن استفاده مي‌کنند، به سيستمي که بتواند به درستي کار کند نياز خواهند داشت. براي کمک به انجام اينکار، مي‌توان غذاهاي کامل مصرف کرد، تمرينات ورزشي انجام داد و از خوردن موادي همچون نوشابه صرف نظر کرد.

گلوتن:

 

دکتر کلي بروگان روانپزشک معروف در اين باره مي‌گويد: بعد از مرور و بررسي کامل ادبيات پزشکي ، از جمله موارد موجود در يک رژيم غذايي بدون گلوتن ، اين توصيه‌ها را در تمرينات عملي خود به کار بردم. بعد از به کارگيري اين توصيه‌ها، شاهد بهبود بيماران خود بودم. گلوتن در غذاهاي مدرن بسياري وجود دارد. براي بيشتر افراد، استفاده از محصولاتي که داراي گلوتن هستند ممکن نيست. به همين خاطر پايبند بودن به غذاهاي طبيعي و کامل همچون گوشت، تخم مرغ، سبزيجات، ميوه‌ها، آجيل‌ها، دانه‌ها و روغن‌ها مي‌تواند مشکلات مرتبط با سلامتي را از بين ببرد.

غذاهاي فرآوري شده:

 

دکتر ديانا پورويس، مدير استراتژي و برنامه در دانشگاه تگزاس در اين باره مي‌گويد: به نظر من، بهتر است از خوردن غذاهاي فرآوري شده همچون فست فودها و نوشابه اجتناب گردد. اين غذاها اغلب حاوي چربي‌هاي ترانس هستند که براي قلب و مغز انسان مضر است. همچنين مقادير زيادي شکر و ساير مواد تشکيل دهنده مصنوعي در اين غذاها يافت مي‌شود. زماني که غذاهاي فرآوري شده به صورت منظم مصرف مي‌گردد، مي‌تواند جايگزين غذاهاي واقعي گردد که مواد مغذي مفيد را براي مغز فراهم مي‌کند. اين غذاها( غذاهاي فرآوري شده) مي‌تواند باعث ايجاد چاقي و التهاب گردد و براي مغز بسيار مضر باشد.

مجله سلامت

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 5 + 4

  آخرین اخبار
درخواست «آبدار» براي انتقال مرکز ملي فرش ايران به تبريز
حضور زنان در ورزشگاه جاي نگراني ندارد
وام مسکن160ميليوني،موقع خريدخانه چقدر مي ارزد؟
استيضاح "ظريف" در مجلس کليد خورد
چرا سالي 20هزار ميليارد تومان يارانه به ثروتمندان تعلق مي گيرد؟
از بازار لوازم خانگي چه خبر؟
قيمت طلا، سکه و ارز امروز 97/08/28
اينفوگرافي / 10راه ساده براي تقويت مغز
کنکور حذف نمي‌شود
10 ورزشکار ثروتمند جهان
  پربازدیدترین اخبار
اينفوگرافي / 10راه ساده براي تقويت مغز
از بازار لوازم خانگي چه خبر؟
قيمت طلا، سکه و ارز امروز 97/08/28
چرا سالي 20هزار ميليارد تومان يارانه به ثروتمندان تعلق مي گيرد؟
وام مسکن160ميليوني،موقع خريدخانه چقدر مي ارزد؟
استيضاح "ظريف" در مجلس کليد خورد
اعزام نيروي کار از آذربايجان شرقي به خارج از کشور با مجوز وزارت کار
درخواست «آبدار» براي انتقال مرکز ملي فرش ايران به تبريز
روحاني: به ازاي هر نفر 175هزار تومان سهام عدالت اختصاص داده مي‌شود
حضور زنان در ورزشگاه جاي نگراني ندارد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.