1396/07/20 - 17 : 27
کد خبر: 16557
رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان‌شرقي تاکيد کرد
کم‌ترين اتکا به منابع دولتي در سند تدبير توسعه آذربايجان‌شرقي
احرارخبر: رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان‌شرقي با تاکيد بر اينکه در سند تدبير توسعه استان تلاش شده تا کم‌ترين اتکا به منابع دولتي باشد، گفت: در سند تدبير توسعه استان، 20درصد منابع متکي به دولت و 80درصد آن نيز متکي به منابع غيردولتي است.

، داود بهبودي در دومين نشست هم انديشي سند تدبير توسعه استان، با اشاره به مفهوم فرآيند توسعه، اظهار کرد: کشور ما نيز دغدغه‌ي توسعه داشته و هم شکاف‌هاي توسعه را لمس مي‌کند که بايد تمامي تلاش خود را به کار گيرد تا در قالب اهدافي که در نظام جمهوري اسلامي ايران، اقتصاد مقاومتي و همچنين برنامه‌هاي توسعه بلندمدت ترسيم شده است، در مسير توسعه حرکت کند.

 

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان با اشاره به فرآيند تهيه سند تدبير و توسعه استان اظهار کرد: با ملاحظاتي که در وضعيت برنامه‌هاي کلان کشوري وجود داشت و به ويژه در آغاز به کار دولت يازدهم، ديديم که اگر بخواهيم برنامه متعارف ملي را در قالب برنامه پنجم در استان پياده کنيم، دچار مشکل خواهيم شد؛ لذا با حمايت استاندار سابق از همان ابتدا اين مسير آغاز شد و نطفه سند تدبير توسعه استان منعقد شد.

 

وي ادامه داد: به زعم ما سند تدبير توسعه استان، اولين برنامه‌اي است که با اين عنوان در برنامه‌ريزي منطقه‌اي به شکل مدرن تهيه شده است، اين سند مورد استقبال مقامات ملي نيز قرار گرفت.

 

وي افزود: سند تدبير توسعه استان در قالب هسته‌هاي کليدي با مشارکت دانشگاه، بخش خصوصي و تشکل‌هاي مردم نهاد در کميته‌هاي مختلف مورد بررسي قرار گرفت و متناسب با چالش‌هاي استان تدوين شد، هدف ما در تهيه سند تدبير توسعه اين بود که اصلي‌ترين و بهترين فرصت‌ها و يا شديدترين چالش‌ها را شناسايي به عنوان هسته‌هاي کليدي در مسير توسعه حرکت کنيم.

 

بهبودي خاطرنشان کرد: استان ما در حوزه فرهنگي با چالش‌هايي چون "زبان، هويت فرهنگي و..."، در حوزه‌ي اجتماعي با "درآمد سرانه، مهاجرت"، در حوزه‌ي اقتصادي با "صنعت، سنتي بودن کشاورزي و.." و در حوزه‌ي زيربنايي نيز با چالش‌هايي چون "کم بودن منابع انرژي، آب..." مواجه بوده و همچنين فرصت‌هايي چون " هم‌جواري با کشورهاي منطقه، ظرفيت‌هاي ارس، گردشگري طبيعي، تاريخي و.." دارد که ما برآنيم در سند تدبير توسعه استان در قالب هسته‌هاي کليدي به جاي آنکه به همه‌ي عرصه‌ها ورود کنيم صرفا روي محورهاي محدود و مشخص کار کنيم.

 

وي با بيان اينکه هر برنامه‌اي در اجرا مي‌تواند قرين توفيق بوده يا با چالش مواجه شود، افزود: در نتيجه‌ي اجراي اين سند توفيقاتي در عرصه‌هاي مختلف انجام شد که به عنوان مثال در حوزه‌ي زيربنايي اقداماتي در حوزه آب شد و استارت آزادراه تبريز-بازرگان زده شد؛ در عرصه صنعت نيز برخي چالش‌ها را تجربه کرده و برخي فرصت‌هاي جديد را احصا کرديم و در حالت کلي در زمينه‌هاي مختلف اتفاقات خوب و مبارکي افتاد اما در عين حال با موانعي نيز مواجه بوديم.

 

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان با اشاره به شرايط پيش آمده تاکيد کرد: زماني که سند تدبير و توسعه استان تهيه مي‌شد گشايش هاي بيشتري مدنظر بود اما چالش‌هايي نيز پيش آمد؛ ما در دو حوزه زيربنايي مثل توليد انرژي و آزادراه سرمايه‌گذار خارجي هم پيدا کرديم و تفاهم‌‌ اوليه نيز حاصل شد اما در فرآيندهايي که پيچيده شد، با موانع و چالش‌هاي روبه‌رو شديم.

 

وي ادامه داد: تاکنون سند تدبير توسعه استان را در هر کجا عرضه کرديم، مورد استقبال قرار گرفته و ضرورت به‌روز رساني آن نيز امري مسلم است، چرا که اکنون سه الي چهار سال است که از تهيه و اجراي آن مي‌گذرد.

 

وي خاطرنشان کرد: طي سال‌جاري بحث‌هاي را با تيم مشاوران شروع کرديم و در يک ماه اخير نيز بحث را گسترش داده و مباحث تخصصي را در سه حوزه فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي مورد بررسي قرار داديم.

 

بهبودي با بيان اينکه معتقديم نظام برنامه‌ريزي رسمي استان، دبيرخانه برنامه‌ريزي است، گفت: تمامي علاقه‌مندان، متخصصان و کساني که دغدغه‌ي توسعه استان را دارند ايده‌ها و نظراتي به مراتب وسيعتر از قالب اداري دارند، ما جلسات را به خارج از حوزه اداري و در اتاق بازرگاني تشکيل داده و بر انتخاب 27معيار توافق کرديم که مي‌توانند معيار توسعه استان بوده و در پيشرفت آن تاثيرگذار باشند.

 

وي با اشاره به مراحل پشت سرگذاشته شده در سند تدبير توسعه استان، افزود: اکنون در مرحله پالايش دومين سري اين هسته‌ها هستيم که امروز بررسي مي‌شود؛ پنل‌هاي تخصصي در 15کميته تخصصي در حاشيه نشست تشکيل شده و در نهايت به يک برنامه عملياتي تبديل خواهيم کرد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 4

  آخرین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
  پربازدیدترین اخبار
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.