1396/06/27 - 15 : 22
کد خبر: 16512
به بهانه سالروز گراميداشت مقام استاد شهريار؛
شهريار، روشني‌بخش شعر ايران زمين
احرارخبر: او را «ملک سخن» مي‌ناميدند، شعرهايش به قدري ساده و گيرا بود که مردم کوچه و بازار در کنار فرهيختگان و عارفان همواره شعرهايش را بر زبان داشته و در خلوت خويش مي‌خواندند، شعرهايش هرگز کهنه نشده و اکنون نيز بعد سال‌ها تکه‌هايي از اشعار اين شاعر نامي نقل محافل و مجالس مي‌شود.

محمد حسين بهجت تبريزي، متخلص به شهريار، در سال 1285 در تبريز متولد شد، او شاعري بود که نه تنها در سرودن اشعار ترکي بلکه در اشعار فارسي نيز تبحر داشت، عشق و اخلاص در سراسر اشعار و نوشته‌هاي اين شاعر جاري بوده و کم‌تر کسي است که شهريار و چند بيتي از اشعار او را در خاطر نداشته باشد.
 
استاد شهريار، به قدري در شعرهايش به مقام علم و اخلاص رسيده بود که همگان شعرهايش را درک کرده و با روح و جان خويش شعرهايش را زمزمه مي‌کنند، حتي در هنگام سرودن شعر «علي اي هماي رحمت»، آيت‌الله مرعشي نجفي از فقهاي شيعه در خواب اين شعر را شنيده بود، اين موضوع خود سندي بر ارزش و جايگاه والاي اشعار استاد شهريار است.
 
آثار بسياري از استاد شهريار هم در شعر فارسي و هم در شعر ترکي به وديعه مانده است؛ منظومه‌ي "حيدربابا يه سلام" از جمله آثار شهريار و از شاهکارهاي زبان ترکي آذري است که به بيش از 80 زبان زنده دنيا ترجمه شده است؛ وي در سرودن قصيده، مثنوي، غزل، قطعه، رباعي و شعر نيمايي استاد بود.
 
سروده‌هاي استاد شهريار براي نسل‌هاي بعدي شاعران راه‌گشاست
علي‌اصغر شعر دوست که از شاگردان استاد شهريار بوده و يکي از عوامل به تصويب رسيدن روز بزرگداشت استاد شهريار به عنوان روز بزرگداشت شعر و ادب فارسي در تقويم رسمي کشور است، در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: 27 شهريور ماه، روز گراميداشت شعر و ادب فارسي و روز بزرگداشت مقام استاد شهريار است، با وجود اينکه طرح را از سال 79 به مجلس ارائه کرده بوديم اما با طي مراحل قانوني، اين روز عزيز از سال 81 در تقويم رسمي کشور درج شد.
 
وي با تاکيد بر اهميت گراميداشت مقام استاد شهريار، اضافه کرد: روز بزرگداشت استاد شهريار، مناسبتي رسمي است که بايد به صورت کشوري و چه بسا منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي بدان توجه شود؛ استاد شهريار، شاعر معاصر ما بوده و در شعر فارسي و ترکي چکامه‌هاي بلندي را خلق کرده که اين سروده‌ها براي نسل‌هاي بعدي شاعران فارسي  زبان و شاعران ترک زبان گشاينده‌ي مسير است.
 
وي بيان کرد: روز بزرگداشت مقام استاد شهريار که روز بزرگداشت شعر و ادبي فارسي نيز هست، روز تجليل از شاعران ايران و ترکي آذربايجاني است، قريب به 30 سال است که اين شاعر پرآوازه در اوج محبوبيت دار فاني را وداع گفته است؛ شهريار به ما نيازي ندارد بلکه ما به شهريار، راه شهريار و راه شعري شهريار در زندگي خود نياز داريم.
 
شعردوست در بيان ويژگي‌هاي شعري استاد و با تاکيد بر اينکه استاد شهريار هم به زبان فارسي و هم به زبان ترکي آذربايجاني، آفريننده‌ي شاهکارهاي ماندگار و مهم است، بيان کرد: شاعران دو زبانه، سه زبانه همواره يک زبان شعري داشته و در ديگر زبان‌ها طبع‌آزمايي مي‌کنند، اما استاد شهريار تنها شاعري است که هم در زبان فارسي و هم در ترکي آذربايجاني تبحر داشت و اين امتياز منحصر به استاد است.
 
وي اضافه کرد: شهريار علاوه بر آثار و اشعار عاشقانه و عارفانه، بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نيز طي زندگي ده‌ ساله‌ي خود، براي رزمندگان، انقلاب، نهادهاي انقلابي و ... شعر سروده و حتي به ميان رزمندگان رفته و اشعار خود را در ميان رزمندگان مي‌سرود تا مشوقي براي آنان باشد؛ اشعار وي براي شهداي محراب، نهادهاي انقلابي و... امتياز بزرگي براي استاد بوده و مي‌نماياند که وي با مردم زمان خود زندگي مي‌کرد و هرگز گوشه نشين نشد.
 
وي ادامه داد: با اينکه در سال‌روز بزرگداشت مقام استاد شهريار و روز شعر و ادب فارسي هستيم اما اين مناسبت ارزشمند جز در چند برنامه‌ي محدود خلاصه نمي‌شود، ما شاهد برگزاري برنامه‌اي درخور اين روز بزرگ، نه در سطح استان، نه در سطح استان‌هاي مربوط به حوزه‌ي شعر ترکي آذربايجاني و نه در سطح ملي نيستيم.
 
وي با بيان اينکه شهريار شاعر بزرگ و ملي ايران است، تاکيد کرد: اين سالروز مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي بوده و بايد اين سال‌روز به صورت ملي گرامي داشته شود؛ اين سالروز حدود 17 سال است که در تقويم رسمي کشور مندرج شده اما آنگونه که شايسته است، اين روز ملي نشده است.
 
شعردوست اضافه کرد: علي‌رغم اينکه هزاران نفر از مقبره‌الشعراء بازديد مي‌کنند اما کارهاي عمراني پروژه‌ي ساختماني در دست احداث اطراف آن که 20 الي 20درصد پيشرفت فيزيکي دارد، بيش از شش ماه است که تعطيل شده و آب و برق آنجا قطع شده است، از مسئولان تقاضا داريم اين مسئله را در راس امور خود قرار داده و موضوع را پيگيري کنند.
 
وي بيان کرد: خانه موزه‌ي استاد شهريار نيز نيازمند توجه جدي بوده و همچنين از نظر محتوايي نيز شهريارشناسي، شهريار پژوهي، نشرآثار توليد شده اساتيد بزرگ در مورد شهريار، آثار خود استاد شهريار و .. کاملا درخور توجه است.
 
وي در پايان تاکيد کرد: در سال‌روز بزرگداشت مقام استاد شهريار از مسئولان کشور و مسئولان فرهنگ، هنر، علم و آموزش کشور استدعا داريم که اين روز عزيز را که 17 سال است به طور رسمي در تقويم مندرج شده، مورد توجه خود قرار دهند.
 
انديشه ديني استاد شهريار زيربناي اشعار اوست
"ابراهيم اقبالي" شاعر تواناي آذربايجان و يکي از اساتيد بنام زبان و ادبيات فارسي دانشگاه تبريز نيز در گفت‌وگو با ايسنا، با تاکيد بر اهميت شناخت اشعار استاد شهريار، افزود: انديشه ديني استاد شهريار زيربناي اشعار او بوده و براي آگاهي از منظومه فکري و فهم شعر اين شاعر نامي، بايد مباني اعتقادي و انقلابي اشعار استاد شهريار را شناخت.
 
وي شهريار را نابغه‌ي عالم شعري در قرن معاصر دانست و اضافه کرد: اشعار استاد شهريار همه‌پسند بود، او شاعري اجتماعي بود و از زبان مردم شعر مي‌سرود ؛ ويژگي هاي خاص شعري موجود در اشعار استاد شهريار او را "مُلک سخن ايران زمين" کرد.
 
وي با بيان اينکه استاد شهريار در تمامي موضوعات اجتماعي، سياسي و فرهنگي شعر سروده است، خاطرنشان کرد: استاد شهريار نه تنها در شعر کلاسيک، بلکه در حوزه‌ي شعر معاصر نيز بسيار قوي شعر سروده است.
 
اقبالي با تاکيد بر اينکه اشعار استاد شهريار، الهي و معنوي بود، متذکر شد: استاد شهريار «ذولسانين» بوده و در هر دو زبان فارسي و ترکي آذربايجاني، شاهکارهاي شعري خلق کرده است.
 
شهريار در سال 1367 رخت خويش را از دنيا بربسته و راهي ديار حق مي‌شود، پيکر استاد طبق وصيتش در مقبره الشعراي تبريز به خاک سپرده شده است؛ امروز مقبره‌الشعراء نه تنها آرامگاه شهريار و تني چند از ادبا و علماست، بلکه ميزبان هنردوستان و اهالي فرهنگ بوده و همواره نفس هاي استاد شهريار را در خشت خشت خود به غنيمت دارد.
 
گفتني است ، مراسم گلباران و عصر شعر به همراه کارگاه کتابت اشعار استاد شهريار، همزمان با 27 شهريورماه «سالروز بزرگداشت مقام استاد و همچنين روز شعر و ادب فارسي»، راس ساعت 17 در مقبره‌الشعراي تبريز برگزار مي‌شود.
گزارش از: مهري هاشم زاده؛

 ايسنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام: 
پست الکترونیک:
نظر : 
سوال امنیتی : 
? 8 + 8

  آخرین اخبار
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
جدايي رسمي خمس از تراکتور
52 درصد مساکن روستايي آذربايجان شرقي مقاوم سازي شده اند
افتتاح دو شهرداري جديد در شهرستان تبريز
واگذاري يا خريد و فروش امتياز نهضت ملي مسکن غيرقانوني است
اطلاعيه سپاه درباره حمله به اسرائيل
هشدار جاري شدن رواناب و آبگرفتگي معابر در آذربايجان شرقي
سپاه، مسلمانان جهان را خوشحال کرد
تحقق 110 درصدي برنامه و بودجه شهرداري تبريز در سال 1402
  پربازدیدترین اخبار
اطلاعيه سپاه درباره حمله به اسرائيل
هشدار جاري شدن رواناب و آبگرفتگي معابر در آذربايجان شرقي
سپاه، مسلمانان جهان را خوشحال کرد
جايگزين‌هايي خمس در تراکتور؛ گل‌محمدي، مجيدي و چند مربي ديگر
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
افتتاح دو شهرداري جديد در شهرستان تبريز
جدايي رسمي خمس از تراکتور
52 درصد مساکن روستايي آذربايجان شرقي مقاوم سازي شده اند
واگذاري يا خريد و فروش امتياز نهضت ملي مسکن غيرقانوني است
تحقق 110 درصدي برنامه و بودجه شهرداري تبريز در سال 1402
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.